Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?


BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-06-2022 om 10:31

Fleurtje_5 schreef op 13-06-2022 om 08:50:

[..]


Het gaat juist over voedselnood wereldwijd. Waarom dan boeren in Nederland 'opkopen' zodat zij geen boer meer kunnen zijn ? Die boeren zijn juist nodig, vooral nu.

...

Jij vindt het echt logisch dat zo'n minilandje als Nederland 's werelds tweede grootste voedselexporteur is?  
Bekijk eens een wereldkaart waarop de landen aangegeven zijn met hun werkelijke oppervlakte.

Blijkbaar telt een groot deel van import ook mee als export omdat we blijkbaar doorvoerhaven zijn. Dat telt wat mij betreft niet mee. Door export van wat onze eigen boeren produceren kunnen we in elk geval nog een soort van ruilhandel bedrijven met landen die producten verbouwen die wij massaal nodig hebben: citrusfruit, bananen, koffie etc. 

Ik doe een poging terug on topic te komen: 

Time magazine beoordeelt Oekraïne als Poetins Vietnam (of Waterloo). Poetin zal verliezen, is de analyse. Want: 

  • De meerderheid van de bevolking in Oekraïne is diep gekant tegen de agressor en de tijd zal hun vastberadenheid alleen maar versterken.
  • Hij had controle over 15% van Oekraïne vóór de invasie, en had het doel bijna 100% te behalen. De snelle verovering is mislukt en de inschatting is nu dat hij op zijn best kunnen eindigen met 20-25%.
  • Poetin wordt geconfronteerd met de stroom aan wapens en andere spullen voor de vijand. De Russen zullen niet in staat zijn om aanzienlijke hulp aan de Oekraïners tegen te houden.
  • De Russische economie is slechts rond de 10%, en ze zijn dus kansloos op economisch gebied. China helpt ze niet. Als de VS secundaire sancties opleggen aan degenen die zaken doen met Rusland, zal de economische situatie nog verder verslechteren.
  • De strategische communicatie werkt tegen Poetin. Zelenksy blaast met gemak het onhandige en ongeloofwaardige Russische verhaal over het omverwerpen van het 'nazi-regime' in Kiev weg.

Ik hou me maar aan dit soort verhalen vast. Ik hoop dat de Oekraïners moed houden! 

 https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/3421264/oekraine-wordt-het-vietnam-van-poetin.html

Ik hoop dat er linksom of rechtsom snel een eind aan die oorlog komt en het leven hier weer betaalbaar wordt. 

redbulletje schreef op 13-06-2022 om 11:09:

Ik hoop dat er linksom of rechtsom snel een eind aan die oorlog komt en het leven hier weer betaalbaar wordt.

En dat laatste is het belangrijkste voor jou begrijp ik " want de rest daar heb ik nu geen last van en kan ik toch niets aan doen"?

Gr Angela




Valdemar schreef op 13-06-2022 om 10:31:

[..]

Jij vindt het echt logisch dat zo'n minilandje als Nederland 's werelds tweede grootste voedselexporteur is?
Bekijk eens een wereldkaart waarop de landen aangegeven zijn met hun werkelijke oppervlakte.


Wie heeft het over een wedstrijd "grootste voedselexporteur" te zijn? Kijk jij in een discussie over voedseltekort nou werkelijk alleen naar de oppervlakte van een land en niet naar het aantal monden dat ze kunnen voeden?

Ik vind dat een klein landje met zoveel inwoners niet afhankelijk moet worden van Rusland en Oekraïne. Al helemaal niet als daar oorlog woed.

Kijk eens in onderstaande link naar de "Top 5 dichtbevolkte landen met meer dan 10 miljoen inwoners". Ik zie op die drukke foto hier onderen géén ene boerderij. Jij wel?

https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-dichtbevolkte-landen-ter-wereld/

nederland.jpg


In Nederland wonen 17.362.019 mensen (18 september 2019) op een
oppervlakte van slechts 41.543 km². Dit houdt in dat er per vierkante
kilometer zo’n 411 mensen wonen. Hiermee is Nederland het
dichtstbevolkte land van de EU
(Monaco maakt hier geen deel van uit). En
na dwergstaten Monaco en San Marino het dichtstbevolkte land van
Europa. Ongeveer 40% van de Nederlandse bevolking woont in de Randstad.
De dichtstbevolkte gemeente van Nederland is Den Haag met 6.429 inwoners
per km².


redbulletje schreef op 13-06-2022 om 10:37:

Blijkbaar telt een groot deel van import ook mee als export omdat we blijkbaar doorvoerhaven zijn. Dat telt wat mij betreft niet mee. Door export van wat onze eigen boeren produceren kunnen we in elk geval nog een soort van ruilhandel bedrijven met landen die producten verbouwen die wij massaal nodig hebben: citrusfruit, bananen, koffie etc.


En dit idd.

Fleurtje_5 schreef op 13-06-2022 om 12:53:

[..]


Wie heeft het over een wedstrijd "grootste voedselexporteur" te zijn? Kijk jij in een discussie over voedseltekort nou werkelijk alleen naar de oppervlakte van een land en niet naar het aantal monden dat ze kunnen voeden?

Ik vind dat een klein landje met zoveel inwoners niet afhankelijk moet worden van Rusland en Oekraïne. Al helemaal niet als daar oorlog woed.

Kijk eens in onderstaande link naar de "Top 5 dichtbevolkte landen met meer dan 10 miljoen inwoners".

https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-dichtbevolkte-landen-ter-wereld/


Dit topic is geen 'discussie over voedseltekort'. Lange tijd ging het vrij consequent over het verloop van de oorlog in Oekraïne en de manier waarop andere landen zich daar al dan niet politiek en/of militair in zouden gaan mengen. Dat lijkt me al ingewikkeld genoeg zonder alle uitvloeisels van de oorlog op internationaal, nationaal, regionaal, lokaal en individueel niveau erbij te betrekken. 

Al je over het voedseltekort wil discussiëren, open daar dan een topic over. Datzelfde geldt voor de energiecrisis, prijsverhogingen en de Nederlandse politiek tav boeren en stikstof en de problemen in Ter Apel. 

Je kunt ijzerenheinig blijven beweren dat het allemaal samenhangt maar in dat geval kunnen we álle onderwerpen wel in één topic bespreken want uiteindelijk hangt alles met alles samen. Daar komt nooit iets helders uit. 


Laten we het zo doen dat je gewoon niet reageert op een onderwerp als je daar niet over wil discussiëren op dit topic.

Lady_Violet

Lady_Violet

Moderator

13-06-2022 om 13:12

Infobericht: jullie dwalen nu wel erg ver af van het oorspronkelijke onderwerp: 'de acties van Poetin tegen Oekraïne en blijft het daarbij'.  

Gelieve een ander topic te openen over de wereldwijde voedselcrisis en alles wat daarbij komt kijken. Dit topic is daar niet voor bedoelt. Verdere berichten over dit onderwerp zal ik beoordelen als offtopic en verwijderen.



EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-06-2022 om 14:17

Mija schreef op 13-06-2022 om 10:52:

Ik doe een poging terug on topic te komen:

Time magazine beoordeelt Oekraïne als Poetins Vietnam (of Waterloo). Poetin zal verliezen, is de analyse. Want:

  • De meerderheid van de bevolking in Oekraïne is diep gekant tegen de agressor en de tijd zal hun vastberadenheid alleen maar versterken.
  • Hij had controle over 15% van Oekraïne vóór de invasie, en had het doel bijna 100% te behalen. De snelle verovering is mislukt en de inschatting is nu dat hij op zijn best kunnen eindigen met 20-25%.
  • Poetin wordt geconfronteerd met de stroom aan wapens en andere spullen voor de vijand. De Russen zullen niet in staat zijn om aanzienlijke hulp aan de Oekraïners tegen te houden.
  • De Russische economie is slechts rond de 10%, en ze zijn dus kansloos op economisch gebied. China helpt ze niet. Als de VS secundaire sancties opleggen aan degenen die zaken doen met Rusland, zal de economische situatie nog verder verslechteren.
  • De strategische communicatie werkt tegen Poetin. Zelenksy blaast met gemak het onhandige en ongeloofwaardige Russische verhaal over het omverwerpen van het 'nazi-regime' in Kiev weg.

Ik hou me maar aan dit soort verhalen vast. Ik hoop dat de Oekraïners moed houden!

https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/3421264/oekraine-wordt-het-vietnam-van-poetin.html

Ik hoop eigenlijk dat ook die 20-25% niet zal lukken. Hij vergelijkt zichzelf met Peter de grote en die heeft best lang oorlog gevoerd.



Peter de Grote

Vladimir Poetin, die eerder de geschiedenis erbij haalde om de verovering van Oekraïne te rechtvaardigen, heeft zichzelf nu vergeleken met Peter de Grote (1672-1725), de tsaar die het grondgebied van Rusland fors uitbreidde door langdurige oorlog.

Poetin, wiens geboorteplaats Sint-Petersburg de naam van de door hem bewonderde tsaar draagt, deed dat in een toespraak ter gelegenheid van de 350ste verjaardag van Peters geboorte. “Peter de Grote voerde 21 jaar lang de Grote Noordelijke Oorlog,” zei Poetin. “Het leek alsof hij in oorlog was met Zweden en hen iets afnam. Hij nam hen niets af. Hij pakte terug wat van Rusland was,” zei hij in Sint-Petersburg na een bezoek aan een tentoonstelling over Peter de Grote.


https://www.parool.nl/wereld/poetin-vindt-zichzelf-nieuwe-peter-de-grote-we-pakken-wat-van-rusland-is~ba543c4c/

Lady_Violet schreef op 13-06-2022 om 13:12:

Infobericht: jullie dwalen nu wel erg ver af van het oorspronkelijke onderwerp: 'de acties van Poetin tegen Oekraïne en blijft het daarbij'.

Gelieve een ander topic te openen over de wereldwijde voedselcrisis en alles wat daarbij komt kijken. Dit topic is daar niet voor bedoelt. Verdere berichten over dit onderwerp zal ik beoordelen als offtopic en verwijderen.



Lieve Lady_Violet,

Dank voor uw bericht. Het topic heet 'Waar stopt Rusland?" Dat is het oorspronkelijke onderwerp. Maar dat antwoord kan toch niemand weten. Dan zouden het alleen maar aannames kunnen zijn. En vaak met een opruiend karakter.

Vandaag las ik een artikel in de krant dat wel met de oorlog in Oekraïne en Rusland te maken heeft,(titel 'Groei economie valt stil door oorlog Oekraïne")
terwijl het dan gaat dan over de Nederlandse economie.

Nou durf ik de link en het onderwerp hier niet meer te plaatsen, omdat anderen de link niet zien of meteen offtopic roepen.

Ik bedoel, er word hier niet gevloekt, niet beledigd, geen nare woorden gebruikt of vieze plaatjes geplakt, ik vind het wel ontopic als de hele wereld de pijn van deze oorlog  zal voelen. Waar is dit topic dan wel nog voor bedoeld?



Met vriendelijke groet, Fleurtje_5

ps. Over onderstreepte woorden: Ik denk dat het daar niet bij
blijft. Dus is het eigenlijk ontopic als de gevolgen van deze oorlog genoemd
worden.


Tickel schreef op 13-06-2022 om 14:17:

[..]

Ik hoop eigenlijk dat ook die 20-25% niet zal lukken. Hij vergelijkt zichzelf met Peter de grote en die heeft best lang oorlog gevoerd.



Peter de Grote

Vladimir Poetin, die eerder de geschiedenis erbij haalde om de verovering van Oekraïne te rechtvaardigen, heeft zichzelf nu vergeleken met Peter de Grote (1672-1725), de tsaar die het grondgebied van Rusland fors uitbreidde door langdurige oorlog.

Poetin, wiens geboorteplaats Sint-Petersburg de naam van de door hem bewonderde tsaar draagt, deed dat in een toespraak ter gelegenheid van de 350ste verjaardag van Peters geboorte. “Peter de Grote voerde 21 jaar lang de Grote Noordelijke Oorlog,” zei Poetin. “Het leek alsof hij in oorlog was met Zweden en hen iets afnam. Hij nam hen niets af. Hij pakte terug wat van Rusland was,” zei hij in Sint-Petersburg na een bezoek aan een tentoonstelling over Peter de Grote.


https://www.parool.nl/wereld/poetin-vindt-zichzelf-nieuwe-peter-de-grote-we-pakken-wat-van-rusland-is~ba543c4c/


Ik heb je link gisteravond gelezen.

Zeer zeer triest.




Lady_Violet

Lady_Violet

Moderator

14-06-2022 om 14:49

@Fleurtje_5: je kunt een ander topic openen over de economie in Nederland, daar valt genoeg over te discussiëren. Dan kan dit topic bij het oorspronkelijke onderwerp blijven:  Rusland. 

Lady_Violet schreef op 14-06-2022 om 14:49:

@Fleurtje_5: je kunt een ander topic openen over de economie in Nederland, daar valt genoeg over te discussiëren. Dan kan dit topic bij het oorspronkelijke onderwerp blijven: Rusland.


Maar dan mag het daar alleen over de economie van Nederland gaan en niet over een van de oorzaken van die slechte economie? De oorlog word in nieuwsberichten wel als een van de oorzaken genoemd. Zelfs in de laatste link die Tickel hier plaatste word er 'gerept' dat westerse bedrijven spijt zullen krijgen.

We mogen wel lezen dat Poetin zichzelf ziet als Peter de Grote, maar dat zijn aanpak westerse bedrijven zal raken word dan gezien als offtopic?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.