Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Volgen jullie de Fraude-enquete?

Ik vind de verslagen van de verhoren echt ontluisterend. Vandaag bijvoorbeeld Bruno Bruins die destijds leiding gaf aan het UWV.
https://www.volkskrant.nl/politiek/bruno-bruins-fraudewet-bood-uwv-nauwelijks-ruimte-met-heel-onprettig-en-onrechtvaardig-beleid-tot-gevolg~bdcbc963/

De invoering van het strikte fraudebeleid gebeurde bovendien tegen de achtergrond van een ‘massieve bezuiniging’, benadrukte Bruins. In totaal moest er 500 miljoen euro bespaard worden. Het betekende een reorganisatie en gedwongen vertrek van medewerkers. Om alsnog de groeiende vraag naar uitkeringen aan te kunnen moest de organisatie ‘versneld’ digitaliseren. Daardoor liet de dienstverlening soms te wensen over, erkent Bruins. Zo kon niet iedereen die dat wilde nog terecht bij medewerkers van het UWV. Iemand die uitleg nodig had of twijfelde over het invullen van gegevens kon niet altijd met de uitvoeringsorganisatie bellen. Daar kwam nog bij dat het nieuwe digitale systeem niet voor iedereen te begrijpen was en soms haperde. Volgens Bruins was er een grote ‘kwetsbare’ groep die niet goed uit de voeten kon met ‘een systeem dat nog in ontwikkeling was.’

en als je dan kijkt wat minister Kamp daar eerder deze week over had te zeggen:
https://www.volkskrant.nl/politiek/oud-minister-henk-kamp-blijft-erbij-hoge-boetes-werken-preventief-dat-is-gewoon-logisch~bb3759de/
Kamp blijft erop hameren dat de wet bedoeld was voor de bestrijding van ‘verwijtbare fraude’. Maar dat betekent volgens hem niet dat mensen die de regels te complex vonden en daarom een terugvordering plus een boete kregen op medelijden kunnen rekenen. Wie een uitkering aanvraagt, heeft ‘een verplichting’ om zich te informeren, zegt Kamp. Geldt dat ook als je bijvoorbeeld laaggeletterd bent, wil Azarkan weten. ‘Als je iets vraagt aan de overheid, weet je al dat je bij die overheid terecht kunt. En daarna kun je vragen hoe het in elkaar zit. De mogelijkheden zijn er om je te laten informeren.’

Je maakt een ingewikkelde wet, je straft elk foutje in een formulier van een burger af, en je bezuinigd tegelijk de medewerkers bij het UWV die de burger hadden kunnen helpen af. En dan beweert Kamp nog steeds dat je gewoon bij de overheid terecht kon. Terwijl we nu weten dat dat juist niet het geval was. Ik hoop echt dat de voorzitter van deze commissie terugkomt in de tweede kamer voor de verkiezingen, ze doen wat mij betreft goed werk.


Nee, ik volg dit niet echt, maar wat ik lees vind ik net als jij heel schrijnend.
Er zijn meer dan 1 miljoen (!) laaggeletterden in Nederland. En zoveel mensen denken dat zich dat vanzelf oplost omdat het alleen oudere mensen betreft (en die generatie er dan binnenkort niet meer is). Maar dat is absoluut niet waar. Laaggeletterden zijn jong en oud, autochtoon en allochtoon, door elkaar.
Ik had Kamp al niet zo hoog zitten, maar wat hij hier over zegt is natuurlijk vreselijk. Vooral als er geen UWV-medewerker beschikbaar is. Mensen moesten dus gewoon maar wat gokken bij het invullen van de online formulieren.

zelfs hooggeletterden kunnen dit niet. 

Nee, maar ik vind een boete van dertigduizend euro voor een foutje in een formulier op geen enkele manier te verdedigen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-09-2023 om 09:37 Topicstarter

Ik vraag me dus af of één van de redenen dat het kabinet voor de zomer viel is, dat Rutte wist dat deze openbare verhoren er aan kwamen. Voor  de zomer was het vooronderzoek al geweest, dus bekend was denk ik al dat de VVD ook uit deze enquête niet positief zou komen.

Daglichtlamp schreef op 16-09-2023 om 09:37:

Ik vraag me dus af of één van de redenen dat het kabinet voor de zomer viel is, dat Rutte wist dat deze openbare verhoren er aan kwamen. Voor de zomer was het vooronderzoek al geweest, dus bekend was denk ik al dat de VVD ook uit deze enquête niet positief zou komen.

Kan ik me goed voorstellen. Voor mij staat als een paal boven water dat de val om de een of andere reden opportuun was en niet over het onderwerp ging, waar ze zogenaamd over vielen. 

Na de gasenquête ben ik er wel klaar mee.

Nederland wordt/werd bestuurd door zelfingenomen VVD'ers die niets meer weten en nog nooit ergens van gehoord hadden en die wanstaltig hautain zijn.

En om het pluche te behouden ook nog capituleren voor D66...

@Daglichtlamp: is er ergens een website waar ik makkelijk kan bijlezen/inlezen over deze affaire?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-09-2023 om 14:59 Topicstarter

https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_en_commissies/commissies/pefd  De Volkskrant doet vrij uitgebreid verslag, maar dan heb je wel een abonnement op 1 van de dpg kranten nodig.

Dank Daglichtlamp en Poezenmeisje.

Ja, ik lees het. Ik heb een abo op de Volkskrant. Met de term narcist wordt vaak wat al te kwistig rondgestrooid, maar  dhr Kamp is er een pur sang. Beleid baseren op de onderbuik en beeldvorming, adviezen en waarschuwingen naast zich neerleggen,en dan nog volharden in het eigen (on)gelijk. Al die mensen die door die achterdocht in het ongeluk zijn gestort nog een trap nageven. Verbijsterend.

Rutte heeft dat kabinet laten vallen omdat hij de kans rijp zag voor Rutte V  met rechts in een ander , niet onthuld 'epiphaan' moment. Zolang die  niet in Brussel op een of andere post zit - en die kans is geen eens zo groot, want de man is honkvaster dan een zeepok - zijn we nog niet van hem af . DIe blijft achter de schermen aan de touwtjes trekken. Mevrouw Yesilgoz maakt al gemene zaak met Wilders.  

Een heel groot deel van de Kamer heeft afgehaakt. Al die stagnerende problemen laten ze maar door de volgende generatie Kamerleden oplossen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-09-2023 om 13:50 Topicstarter

https://d66.nl/nieuws/nieuwe-generatie-d66ers-op-kandidatenlijst/
Belhaj is door het D66 congres nog een paar plekken gezakt op de kandidatenlijst, nu op plek 13. De kans dat ze terugkomt in de tweede kamer en zelf dit kan afmaken lijkt dan wel heel klein.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-09-2023 om 19:03 Topicstarter

https://www.trouw.nl/politiek/foute-fraudewet-was-de-wens-van-opzwepende-politici~b186f5bd/
Vandaag een rechter:
Als raadsheer bij de Centrale Raad van Beroep moest Rottier oordelen in zaken waarin burgers beroep aantekenden tegen een boete wegens een onterecht ontvangen uitkering. Neem die docent die eerst zijn baan kwijtraakte, een uitkering kreeg en daarna een nieuwe kleine aanstelling vond. Dat gaf hij netjes door via de website van uitkeringsorganisatie UWV. Hij belde er zelfs nog achteraan.

Toch ging er in dat proces iets mis, want het UWV constateerde dat de man 14.500 euro te veel aan uitkering dat had gekregen. Dat moest hij terugbetalen, verhoogd met een boete van nog eens 14.500 euro. Het kabinet-Rutte I − dat de fraudewet bedacht − had namelijk bepaald dat iemand met een uitkering die niet tijdig een wijziging in zijn situatie doorgeeft, bestraft wordt met een boete van 100 procent van het onterecht ontvangen bedrag.

“Mensen met een uitkering hebben het vaak al niet breed”, zei Rottier vrijdag. “Maar die boete móet je afbetalen, die blijft op je rusten. Dat zorgt voor een schuldenlast waar je niet snel meer van afkomt. Dat is voor burgers onevenredig.” Volgens Rottier bevatte de fraudewet ‘fouten’.

Het adagium van Rutte I was volgens Rottier dat fraude niet mag lonen. Maar pas ná invoering van de fraudewet kreeg hij het als rechter druk. Burgers spanden een zaak aan omdat ze vonden dat zij juist ten onrechte als fraudeur waren bestempeld. “Ik heb mensen op zitting gehad die zeiden: wat ik onterecht ontvangen heb, wil ik terugbetalen. Maar een boete van 100 procent niet, want ik ben geen fraudeur.”

Echt verschrikkelijk...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.