Nieuws en actueel
Zonneschijnx
20-07-2025 om 19:13
Vliegtickets duurder, groei aan reizigers
De vliegtickets worden steeds duurder. KLM biedt geen gratis stoelkeuze meer aan en bij een aantal bestemmingen moet dit najaar worden bijbetaald voor handbagage. Er is veel over te vinden, maar dit artikel van onze Zuiderburen trok mijn aandacht: https://www.hln.be/binnenland/regering-verhoogt-vluchtentaks-vliegticket-wordt-duurder-ook-als-je-het-al-hebt-gekocht~a877111e/
Intussen blijft het aantal reizigers groeien: https://nos.nl/artikel/2555774
Ik ben de laatste die roept dat als tickets duurder worden en er toch meer wordt gereisd de tickets maar weer goedkoper moeten worden. Maar op deze manier gaan we de overlast die de vliegtuigen veroorzaken niet tegenhouden. Sommige steden lijden ook echt aan de overlast die toeristen, vaak aangekomen per vliegtuig, veroorzaken zoals Barcelona en Rome.
Persoonlijk lijkt het mij ook heel gezond als gezinnen niet meer elk jaar “vakantie” kunnen vieren in het land van de grootouders, wat heb ik toch een hekel aan dat wij vroeger bijna elke zomer op vakantie gingen naar Turkije en familie daar alleen maar ruzie zat te maken…
Hoe pakken we de problemen wel aan in plaats van alleen vliegtickets duurder te maken?
Moosey
21-07-2025 om 10:11
Friezinnetje schreef op 20-07-2025 om 21:56:
nederland met de trein naar Wenen: 10 uren. En je bent duurder uit, dus dan ga je toch met het vliegtuig? als ze het goedkoper maken en idd hogesnelheidstrein dan doe je het mss wel
Heb ik toevallig van de week geboekt. 13 uur vanaf mijn station, maar 10 uur daarvan lig ik in de Nightjet te tukken. Kom ik ‘s ochtends aan in Wenen. Terug ‘s avonds vertrekken, ‘s ochtends weer thuis. Scheelt dus ook 2 overnachtingen. Als je die meerekent is het niet zo heel duur. Maar goedkoper mag natuurlijk best.
Martje80
21-07-2025 om 10:59
Loeki72 schreef op 21-07-2025 om 09:24:
[..]
Ik heb gekeken naar de nachttrein naar Wenen, de reviews waren erg slecht. Gaat vaak niet, je moet in een stoel slapen in plaats van je geboekte coupe en het is enorm duur. Ik durf dan met mijn long covid niet aan. Als het dan tegenzit en ik moet zitten in plaats van liggen kan ik de dagen erna alleen maar liggen. Wij hebben voor oktober vliegtickets geboekt. Als de nachttrein wel betrouwbaar zou zijn hadden we dat wel gedaan.
Ik reis elk jaar zeker 1 x met de trein naar steden in Duitsland. Ik heb altijd vertraging of dat een deel uitvalt. Het Duitse treinverkeer is momenteel ook niet heel betrouwbaar. Maar vaak kun je met de private treinen wel verder komen en strand je niet.
Oh wat jammer dat de reviews zo slecht zijn. Het had mij ook een goed idee geleken.
Wat zijn private treinen?
Een aantal jaren geleden was er in Frankrijk een burger denk tank die oplossingen mocht aandragen voor het halen van de klimaat doelstellingen. Één van hun oplossingen: geen vliegtuig vluchten meer voor alles wat binnen 4 uur treinen te bereiken is. Ik vind het een geweldig goed idee. Maar het heeft de uitvoering in Frankrijk niet gehaald. Ik denk omdat het geld regeert.
En daarnaast ook, vanuit Europa kunnen ze zoveel dingen centraal regelen. Maar een uniform spoornetwerk heeft gewoon geen prioriteit. Zo zonde!
Schommelstoel
21-07-2025 om 11:49
Martje80 schreef op 21-07-2025 om 10:59:
[..]
Oh wat jammer dat de reviews zo slecht zijn. Het had mij ook een goed idee geleken.
Een aantal jaren geleden was er in Frankrijk een burger denk tank die oplossingen mocht aandragen voor het halen van de klimaat doelstellingen. Één van hun oplossingen: geen vliegtuig vluchten meer voor alles wat binnen 4 uur treinen te bereiken is. Ik vind het een geweldig goed idee. Maar het heeft de uitvoering in Frankrijk niet gehaald. Ik denk omdat het geld regeert.
En daarnaast ook, vanuit Europa kunnen ze zoveel dingen centraal regelen. Maar een uniform spoornetwerk heeft gewoon geen prioriteit. Zo zonde!
In Frankrijk zou er qua treinbereikbaarheid al enorme winst te behalen zijn als ze buiten Parijs één groot station maken voor overstappers. Nu moet je, om in Parijs over te stappen, met de metro (RER) van het ene naar het ander station, daar ben je minimaal een uur reistijd aan kwijt.
Daarnaast denk ik dat we de laatste 25 jaar te verwend zijn geraakt met relatief lage prijzen voor vliegtickets. Dan lijken treintickets enorm duur, terwijl het ook maar gewoon de kostprijs is.
SuzyQFive
21-07-2025 om 11:49
[..]
In dat geval zou ik dus van Eelde naar Maastricht mogen vliegen 🤪.
SuzyQFive
21-07-2025 om 11:57
Veruit de meeste vluchten zijn vrachtvluchten. Als we met ons allen wat meer geduld hebben kan vracht via schepen vervoerd worden, wat goedkoper en duurzamer is.
Trein is op zich prima maar ik kan niet zo lang zitten of staan. Al dit soort oplossingen met duurder maken van kaartjes enz raken vooral ook mensen die al een lichamelijke beperking hebben maar ook mensen met een kleine portemonnee die eens per jaar misschien eens op vakantie kunnen.
De veelvliegers ga je er niet mee raken.
Lexus
21-07-2025 om 13:07
Wat is het dat mensen hun eigen gemak stellen boven het welbevinden van hun kinderen en kleinkinderen? Dat is natuurlijk de uitzichtloosheid van je eigen luxe en gemak opgeven voor niets. Of wat niets lijkt. Want China, fossiele brandstofsubsidies, allerhande industrieën en nog veel meer vervuilende toestanden maken dat elke poging van individuen om mee te werken aan milieuvriendelijker oplossingen aanvoelt als een druppel op een gloeiende plaat. Daarom moet een en ander ook op politiek niveau veel hoger op de agenda staan. Maar ja, die zijn meer, veel meer bezig met stemmengewin. Vooral bij de wind die er nu waait. Het interesseert ze gewoon niet. Ik vlieg niet meer, ik rijd geen auto, ik eet geen vlees. Niet omdat ik een beter mens ben maar omdat de aarde me wel interesseert. Ik word er moedeloos van en kan er om huilen wat voor zooi we voor de kinderen achterlaten.
FaithfulDuck87
21-07-2025 om 14:21
Moosey schreef op 21-07-2025 om 10:11:
[..]
Heb ik toevallig van de week geboekt. 13 uur vanaf mijn station, maar 10 uur daarvan lig ik in de Nightjet te tukken. Kom ik ‘s ochtends aan in Wenen. Terug ‘s avonds vertrekken, ‘s ochtends weer thuis. Scheelt dus ook 2 overnachtingen. Als je die meerekent is het niet zo heel duur. Maar goedkoper mag natuurlijk best.
Dan moeten wij nog uit het noorden naar Amsterdam is ook 2 uren met de trein
Poezenmeisje
21-07-2025 om 14:31
SuzyQFive schreef op 21-07-2025 om 11:49:
[..]
In dat geval zou ik dus van Eelde naar Maastricht mogen vliegen 🤪.
Maastricht met de trein en -tig keer overstappen. Vijf uur reistijd.

mana_sutiyuq
21-07-2025 om 14:58
[..]
Ik heb behoorlijk veel met de nachttreinen gereisd maar ik heb altijd gekregen wat ik geboekt heb.
Ik vind het reizen met de nachttrein echt een uitje. Heb geinterraild met mijn kinderen, die dat ook geweldig vinden. En volgend jaar ga ik 6 weken met de trein door noord europa is mijn planning.
mana_sutiyuq
21-07-2025 om 14:59
Friezinnetje schreef op 21-07-2025 om 14:21:
[..]
Dan moeten wij nog uit het noorden naar Amsterdam is ook 2 uren met de trein
nee, want je kunt ook op Utrecht, Arnhem of Hengelo, in die nachttrein stappen. Scheelt toch weer een stukje. Maar die 2 uur heb je ook nodig om op Schiphol te komen.
Schommelstoel
21-07-2025 om 15:08
mana_sutiyuq schreef op 21-07-2025 om 14:58:
[..]
Ik heb behoorlijk veel met de nachttreinen gereisd maar ik heb altijd gekregen wat ik geboekt heb.
Dit. Ik heb de afgelopen 25 jaar zeker 20 nachttreinreizen (retour) gemaakt en ben nog nooit in een lagere klasse geëindigd dan wat ik geboekt had. Wel regelmatig de andere kant op: dat ik een slaapstoel boekte en in een couchette eindigde. Vertraging ook zelden, vaker niet dan wel en nooit langer dan 1,5 uur.
En als je op tijd boekt, hoeft het zeker niet duurder te zijn dan vliegen.
FaithfulDuck87
21-07-2025 om 15:15
mana_sutiyuq schreef op 21-07-2025 om 14:59:
[..]
nee, want je kunt ook op Utrecht, Arnhem of Hengelo, in die nachttrein stappen. Scheelt toch weer een stukje. Maar die 2 uur heb je ook nodig om op Schiphol te komen.
Naar Schiphol ben ik minimaal 2 uur en 40 minuten onderweg. Kosten zijn 31,50 voor een enkele ticket. Als ik met de auto ga, dan red ik dat in 1,5 uur.
Utrecht is 2 uur en 11 minuten
MidasWolf
21-07-2025 om 15:20
Lexus schreef op 21-07-2025 om 13:07:
Wat is het dat mensen hun eigen gemak stellen boven het welbevinden van hun kinderen en kleinkinderen? Dat is natuurlijk de uitzichtloosheid van je eigen luxe en gemak opgeven voor niets. Of wat niets lijkt. Want China, fossiele brandstofsubsidies, allerhande industrieën en nog veel meer vervuilende toestanden maken dat elke poging van individuen om mee te werken aan milieuvriendelijker oplossingen aanvoelt als een druppel op een gloeiende plaat. Daarom moet een en ander ook op politiek niveau veel hoger op de agenda staan. Maar ja, die zijn meer, veel meer bezig met stemmengewin. Vooral bij de wind die er nu waait. Het interesseert ze gewoon niet. Ik vlieg niet meer, ik rijd geen auto, ik eet geen vlees. Niet omdat ik een beter mens ben maar omdat de aarde me wel interesseert. Ik word er moedeloos van en kan er om huilen wat voor zooi we voor de kinderen achterlaten.
Dat is best gemakkelijk, ik heb mijn portie gehad zeg maar.
Dorestad
21-07-2025 om 15:41
Poezenmeisje schreef op 21-07-2025 om 14:31:
[..]
Maastricht met de trein en -tig keer overstappen. Vijf uur reistijd.
Kan anders. Naar Groningen fietsen. Met trein naar Maastricht met 1 overstap in Utrecht. Vorig jaar ben ik op deze manier een weekje daar geweest. Dit jaar komt zoonlief paar dagen bij ons in Zuid Limburg. Met OV. Ook dus uit het noorden. Vrienden van ons wonen een deel van het jaar in hun huis in Italië. Wij hebben serieus overwogen met de trein te gaan. Dat zou ons als gezin heen en terug ruim 1000 euro hebben gekost. En onwijs veel tijd. Ontmoediging ten top.
Roses-on-Ice
21-07-2025 om 18:46
Ik zou best met de trein willen gaan. Maar het is én duurder, én duurt (veel!) langer, én als je een nachttrein moet nemen slaap je niet comfortabel. Daarnaast zit je met een beetje pech niet in een coupé maar in een soort hok met 3-5 vreemden, waarmee je constant om beenruimte moet vechten en oncomfortabel oogcontact maakt, en dat is nog in de meest ideale situatie waarbij er niemand stinkt, snurkt, hard praat, constant belt, of het enige stopcontact de hele rit bezethoudt.
Ik houd het dus voorlopig bij het vliegtuig. De trein heeft nog een lange weg te gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.