Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Vliegtickets duurder, groei aan reizigers

De vliegtickets worden steeds duurder. KLM biedt geen gratis stoelkeuze meer aan en bij een aantal bestemmingen moet dit najaar worden bijbetaald voor handbagage. Er is veel over te vinden, maar dit artikel van onze Zuiderburen trok mijn aandacht: https://www.hln.be/binnenland/regering-verhoogt-vluchtentaks-vliegticket-wordt-duurder-ook-als-je-het-al-hebt-gekocht~a877111e/
Intussen blijft het aantal reizigers groeien: https://nos.nl/artikel/2555774

Ik ben de laatste die roept dat als tickets duurder worden en er toch meer wordt gereisd de tickets maar weer goedkoper moeten worden. Maar op deze manier gaan we de overlast die de vliegtuigen veroorzaken niet tegenhouden. Sommige steden lijden ook echt aan de overlast die toeristen, vaak aangekomen per vliegtuig, veroorzaken zoals Barcelona en Rome. 
Persoonlijk lijkt het mij ook heel gezond als gezinnen niet meer elk jaar “vakantie” kunnen vieren in het land van de grootouders, wat heb ik toch een hekel aan dat wij vroeger bijna elke zomer op vakantie gingen naar Turkije en familie daar alleen maar ruzie zat te maken… 

Hoe pakken we de problemen wel aan in plaats van alleen vliegtickets duurder te maken?

Ik ben er somber over en denk inderdaad dat de gemiddelde mens alleen het gedrag verandert bij een groot verschil in prijs. 
Dus niet gewoon vliegtickets duurder maken, nee hopelijk in Nederland (liefst heel Europa) de vliegtickets véél duurder maken. Al die belastingvoordelen op kerosine eraf, dat voordeel mag naar treinen (ook internationale treinen graag).
Een groot deel van de reizen binnen Europa kunnen uitstekend per trein. Ter plekke kun je eventueel een auto huren voor een paar dagen. Maar die trein is nu wel ontzettend duur. 

Of mensen wel of niet jaarlijks naar familie in het buitenland gaan, dat mogen zij helemaal zelf weten. Het gaat om het voorbestaan van de aarde en natuur.

Zou het milieutechnisch misschien een idee zijn dat ieder persoon een strippenkaart voor vakanties en tripjes krijgt. En mensen die moeten vliegen voor hun beroep, meer maar volgens bepaalde maatstaven die ook niet onbeperkt zijn? Dat is lastig in het leven te roepen, en zeker niet als je het als enig Europees land doet, ik weet het.

Als Schiphol of Eelde geen optie is, is vliegveld Bremen dichtbij en goed te doen met de Flixbus, eventueel gecombineerd met een taxi.

Nederlanders zouden toch minder gaan roken als tabak duurder werd?

Het enige dat is geminderd, zijn de opbrengsten voor de Nederlandse schatkist.

Ik rook niet, maar zou met alle liefde wat voor anderen meenemen uit Duitsland als ik daar toch al heen ga.

Ik vlieg omdat ik niet met de trein naar Gran Canaria kan.

Ik snap niet dat er niet meer wordt ingezet op hoge snelheidstreinen binnen Europa 

Naar Parijs is er wel dit alternatief en ik hoor van iedereen die daarnaartoe gaat dat ze nu met de trein gaan. 

Doe dit dan ook naar andere bestemmingen. Te beginnen met Duitsland.

Egel. schreef op 20-07-2025 om 19:32:

Een groot deel van de reizen binnen Europa kunnen uitstekend per trein. Ter plekke kun je eventueel een auto huren voor een paar dagen. Maar die trein is nu wel ontzettend duur.

Eens dat het goedkoper zou moeten zijn. 

Veel trein verkeer is wel onhandig of erg langzaam. 

Ik heb wel eens gekeken of ik bepaalde EU-bestemmingen die niet buurland of Parijs zijn met de trein kon doen, en dan ben je echt heel lang onderweg + nog onhandig overstappen. 

Als daarin geinvesteerd wordt om dat een stuk beter te maken, dan wordt er vanzelf minder gevlogen.

Mensen kunnen wel "mag niet" roepen, maar in de pratijk ga je meer vliegen vangen met stroop dan met azijn. En als er geen goede alternatieven zijn (16 uur + reizen ipv 2 uur is nogal wat) dan komt met toch steeds uit bij het vliegtuig.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

20-07-2025 om 21:56

nederland met de trein naar Wenen:  10 uren. En je bent duurder uit, dus dan ga je toch met het vliegtuig? als ze het goedkoper maken en idd hogesnelheidstrein dan doe je het mss wel

Een aantal jaren geleden een vriendinnenweekend gehad naar Valencia. 1 vriendin had vliegangst en ging met de trein en wij vliegen. Wij lagen al met lekker drinken aan het strand en zij was nog onderweg met de trein. Ze was gebroken toen ze aan kwam . Ik weet het niet meer precies maar ze was meer dan 20 uur onderweg geweest met de trein

Ik ga in september met de trein naar Zuid Frankrijk. Inclusief overstap in Parijs, ben ik 6,5 uur onderweg. Ik vind dat wel meevallen en heel duur is dat ook niet. 

Naar veel andere bestemmingen is de trein vreselijk. Geen hogesnelheid, vaak overstappen, peperduur. Dat is dan echt geen concurrentie voor het vliegtuig. 

Verreweg de grootste afnemers van vliegreizen zijn de bovenmodalen en immigranten, en als het aan beide groepen ligt zullen er steeds meer immigranten en bovenmodalen bijkomen, inconsistent met hun wens energie- en uitstootgetallen omlaag te krijgen. 

Hypocrisie viert hoogtij dus. 

Uiteraard moet er een systeem komen van "vliegrantsoenen per persoon" waarbij het niet uitmaakt wat je inkomen is.  Dat zal ze leren. Dat is rechtvaardig. Die rechten mag je vrij verhandelen. Henk & Ingrid kunnen zo wat extra inkomsten genereren door hun rechten aan de meestbiedenden, zoals Alexander en Maxima te verkopen.

Ehh en géén subsidies voor "superbelangrijken" om rechten te kopen, uiteraard. Want de kans dat dit even in de Kamer(s) en onder bijbehorende ambtenaren geregeld zal worden zal dan levensgroot zijn.

Uiteraard mogen idealisten hun vliegrantsoenen ook gratis doneren aan rijke D'66-ers en PvdA-ers om het beleid te ondersteunen.

Liara schreef op 20-07-2025 om 22:23:

Ik ga in september met de trein naar Zuid Frankrijk. Inclusief overstap in Parijs, ben ik 6,5 uur onderweg. Ik vind dat wel meevallen en heel duur is dat ook niet.

Naar veel andere bestemmingen is de trein vreselijk. Geen hogesnelheid, vaak overstappen, peperduur. Dat is dan echt geen concurrentie voor het vliegtuig.

Dat klinkt wel gaaf.

Om alleen nog maar in Parijs te komen ben ik 7 uur onderweg.

Screenshot-20250721-062651-Duck-Duck-Go.jpg

kerstbeer schreef op 20-07-2025 om 21:48:

Ik snap niet dat er niet meer wordt ingezet op hoge snelheidstreinen binnen Europa

Naar Parijs is er wel dit alternatief en ik hoor van iedereen die daarnaartoe gaat dat ze nu met de trein gaan.

Doe dit dan ook naar andere bestemmingen. Te beginnen met Duitsland.

Dit inderdaad. Er is vaak gewoon geen goed alternatief voor het vliegtuig. Ik zou graag met de hoge snelheidstrein naar Barcelona gaan bijvoorbeeld, maar dat is niet te doen.

Zelfs naar zuid Duitsland vind ik het vaak al een hele onderneming. Als er een goed alternatief zou zijn zouden denk ik veel meer mensen de trein pakken in plaats van het vliegtuig. Dit vind ik nou echt iets waar Europa een grote steek laat vallen.

Madamecannibale schreef op 21-07-2025 om 08:55:

[..]

Dit inderdaad. Er is vaak gewoon geen goed alternatief voor het vliegtuig. Ik zou graag met de hoge snelheidstrein naar Barcelona gaan bijvoorbeeld, maar dat is niet te doen.

Zelfs naar zuid Duitsland vind ik het vaak al een hele onderneming. Als er een goed alternatief zou zijn zouden denk ik veel meer mensen de trein pakken in plaats van het vliegtuig. Dit vind ik nou echt iets waar Europa een grote steek laat vallen.

Helemaal mee eens. Zelfs met flixbus moet je tegenwoordig al overstappen als je naar zuid Frankrijk wil en met de trein al helemaal.

Friezinnetje schreef op 20-07-2025 om 21:56:

nederland met de trein naar Wenen: 10 uren. En je bent duurder uit, dus dan ga je toch met het vliegtuig? als ze het goedkoper maken en idd hogesnelheidstrein dan doe je het mss wel

Ik heb gekeken naar de nachttrein naar Wenen, de reviews waren erg slecht. Gaat vaak niet, je moet in een stoel slapen in plaats van je geboekte coupe en het is enorm duur. Ik durf dan met mijn long covid niet aan. Als het dan tegenzit en ik moet zitten in plaats van liggen kan ik de dagen erna alleen maar liggen. Wij hebben voor oktober  vliegtickets geboekt. Als de nachttrein wel betrouwbaar zou zijn hadden we dat wel gedaan. 

Ik reis elk jaar zeker 1 x met de trein naar steden in Duitsland. Ik heb altijd vertraging of dat een deel uitvalt. Het Duitse treinverkeer is momenteel ook niet heel betrouwbaar. Maar vaak kun je met de private treinen wel verder komen en strand je niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.