Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-03-2025 om 17:25
Verschrikkelijk en afschuwelijk nieuws
Om het draadje over opmerkelijk en waar nieuws echt te houden voor opmerkelijk en waar nieuws hier een draadje waar jullie kunnen schrijven over verschrikkelijk nieuws.
Yumi
26-07-2026 om 21:41
Herfstappeltaart schreef op 26-07-2026 om 19:37:
[..]
Precies deze tekst heb ik het over.
Er zijn gevaarlijke idioten op de wereld, moordenaars uit naam van een geloof of ideologie van links, rechts of welk geloof dan ook. Spits het niet zo toe op nieuwkomers. Dit soort stemmingmakerij helpt niks voor een betere samenleving.
Stemmingmakerij? Ik kan hier nog een verschrikkelijk verhaal vertellen, over 'n groep die niet benoemd mag worden. Die weten wel hoe ze de stemming erin krijgen, terwijl ze iemand half dood slaan. Het politieonderzoek loopt...
Ik krijg het gevoel dat sommige zo in hun eigen bubbel zitten, en doof en blind zijn voor wat er in Nederland gebeurt.
Herfstappeltaart
26-07-2026 om 22:16
Miraval schreef op 26-07-2026 om 20:13:
[..]
Kruistochten bedoel je (tot ca 1200 nC) of de Spaanse Inquisitie (tot ca 1892 nC)? En recenter Rwanda en Oeganda, Kuk Klux Clan, allemaal vreselijk... eens! Maar anno 2026 is het Cristendom zelf het meest vervolgde geloof ter wereld, in jawel, voornamelijk landen met een Islamitische bevolking cq overheid. En Noord-Korea. Maar daar hoor je dan weer nauwelijks iets over, maar zodra je benoemt dat een terroristische aanslag is gepleegd uit naam van de Islam dan komt het whataboutisme om de hoek, ipv te erkennen dat er wel degelijk gevaar is vanuit de extremistische Islamitische hoek, wat wel wordt gedaan bij extreem-rechtse groeperingen.
En wat Israël hier nu weer mee te maken heeft? Die zijn in oorlog met Hamas, dat doet niets af aan de verschrikkelijke daden maar is toch helemaal niet te vergelijken met een terroristische aanslag? En Soedan bijvoorbeeld, dat is nog erger, maar ook weer niet nieuwswaardig genoeg terwijl hier momenteel de grootste humanitaire ramp ter wereld plaatsvindt, je zou denken dat dit dan als voorbeeld in ieder geval OOK benoemd zou worden.
Je kan er een lap tekst aan wijden maar het gaat me om de selectieve verontwaardiging richting bepaalde groepen. Vooral "nieuwkomers". En ja, dit zo benoemen vind ik stemmingmakerij.
Miraval
26-07-2026 om 22:22
Ik vind niet dat "we" nu allemaal alle Moslims aan moeten kijken op deze vreselijke aanslag, helemaal niet zelfs, maar ik word wel een beetje moe ook van het bijna krampachtig benoemen dat dit ook onder andere geloven gebeurt, dat ook Christenen de wereld op een vreselijke manier hebben willen veroveren, dat extreem-rechts een groter gevaar vormt momenteel. Natuurlijk allemaal waarheid, maar stel dat er een aanslag wordt gepleegd door een extreem-rechts figuur van gelijke aard en de reactie is "ja maar Moslims plegen ook aanslagen en hebben vreselijke dingen gedaan uit naam van hun geloof", is dat dan een terechte reactie? Even een gewetensvraag in het algemeen, hoe zou je (algemeen dus) reageren op zo'n reactie?
Datzelfde zag je namelijk ook bij het onderzoek naar de rapegangs en de gedeelde afkomst/geloof van het grootste deel van de daders. Alles om maar te ontkennen dat het misschien wel iets met het geloof van die personen te maken heeft. Want witte mannen vormen de grootste groep die zedendelicten pleegt. Jazeker, in een overwegend wit land lijkt me dat vrij logisch ook, maar dat doet nog altijd helemaal niks af aan de aard, motieven en omvang van deze rapegangs.
Is het nou werkelijk zo moeilijk om deze man te zien voor wat hij is? Een Islamistische terrorist? Iemand die uit naam van de Islam een vreselijke aanslag heeft gepleegd?
Moslims hoeven zich wat mij betreft niet te verantwoorden voor wat deze man gedaan heeft, maar op pagina's waar vnml Moslims schrijven (socials) lees ik weer het standaard riedeltje; de Zionisten zitten hier achter, Netanyahu en de Mossad hebben dit bekokstoofd, een agenda wordt uitgerold...
Ik kan daar echt net zo slecht tegen als extreem-rechtse mensen die nu met deze aanslag ervandoor gaan om hun eigen standpunten te bevestigen en hun haat jegens Moslims te verspreiden, ik durf niet eens te kijken op X of Facebook. Het lijkt wel alsof sommige mensen daar banger voor zijn, de impact van deze aanslag op de populariteit van extreem-rechts, dat alles uit de kast wordt gehaald om toch vooral te benadrukken dat het niet de Moslims zijn, dan voor het feit dat Moslims via online kanalen vrij makkelijk geronseld en geradicaliseerd kunnen worden door extremisten in andere landen om in het Westen aanslagen te plegen. Ondertussen staat onze vrije maatschappij met festivals, feesten en Kerstmarkten toch wel onder druk vanwege het potentiële gevaar van deze Moslim extremisten, en zijn wij (algemeen) bang en maar aan het polderen om het beestje vooral maar niet bij de naam te noemen, namelijk Islamistische terreur.
felija
26-07-2026 om 22:55
In zijn algemeenheid: Er ZIJN geradicaliseerde moslimterroristen die vreselijke aanslagen plegen, zoals nu in Berlijn. Dat is gewoon zo en wordt ook zo benoemd.
Tegelijkertijd is het koren op de molen van een grote groep mensen die ten onrechte denken dat de islam het grote kwaad is en Nederland ten onder gaat aan een vloedgolf van dergelijke geradicaliseerde moslimmannen die massaal de weg hebben gevonden naar ons land.
Men laat daarbij niet na de hele groep asielzoekers en moslims met achterdochtige argusogen te bespieden en in hun het grote kwaad te zien.
Daar gaat het mis, waardoor ze niet zien dat ook onder eigen gelederen de groep extreemrechts steeds groter wordt en radicaliseert.
Het Ter Apeltopic loopt als enige actuele topic nog steeds, tenzij er daar iets positiefs wordt gemeld, zoals onlangs, dan blijft het oorverdovend stil. Maar toch blijft men maar mekkeren dat het niet mag worden benoemd. Echt, hou op, hoor, het gaat juist nergens anders over.
Poezenmeisje
27-07-2026 om 07:21
Die mallot in Duitsland was niet eens een 'nieuwkomer'. Zijn moeder kwam daar in 2002, hij is in Duitsland geboren in 2005.
Terroristische organisaties schijnen nu te ronselen onder 'nihilistische' jongeren van alle kleuren. "No lives matter".
https://www.nctv.nl/onderwerpen/d/dtn/nihilistisch-extremisme
Herfstappeltaart
27-07-2026 om 09:04
felija schreef op 26-07-2026 om 22:55:
In zijn algemeenheid: Er ZIJN geradicaliseerde moslimterroristen die vreselijke aanslagen plegen, zoals nu in Berlijn. Dat is gewoon zo en wordt ook zo benoemd.
Tegelijkertijd is het koren op de molen van een grote groep mensen die ten onrechte denken dat de islam het grote kwaad is en Nederland ten onder gaat aan een vloedgolf van dergelijke geradicaliseerde moslimmannen die massaal de weg hebben gevonden naar ons land.
Men laat daarbij niet na de hele groep asielzoekers en moslims met achterdochtige argusogen te bespieden en in hun het grote kwaad te zien.
Daar gaat het mis, waardoor ze niet zien dat ook onder eigen gelederen de groep extreemrechts steeds groter wordt en radicaliseert.
Het Ter Apeltopic loopt als enige actuele topic nog steeds, tenzij er daar iets positiefs wordt gemeld, zoals onlangs, dan blijft het oorverdovend stil. Maar toch blijft men maar mekkeren dat het niet mag worden benoemd. Echt, hou op, hoor, het gaat juist nergens anders over.
Precies dit is wat ik bedoel. En @Miraval: Ik sloeg aan op het pleidooi van Yumi om alle "nieuwkomers nu eens onze normen en waarden bij te brengen en onze houding richting LHBTI-ers". Mijn punt was dat "onze" houding richting deze gemeenschap ook wel wat te wensen overlaat. Dat "nieuwkomers" als groep benoemen stemmingmakerij is. Ik kan het niet beter uitleggen dan Felija maar ik hoop dat het duidelijk is.
Yumi
27-07-2026 om 10:59
Herfstappeltaart schreef op 27-07-2026 om 09:04:
[..]
Precies dit is wat ik bedoel. En @Miraval: Ik sloeg aan op het pleidooi van Yumi om alle "nieuwkomers nu eens onze normen en waarden bij te brengen en onze houding richting LHBTI-ers". Mijn punt was dat "onze" houding richting deze gemeenschap ook wel wat te wensen overlaat. Dat "nieuwkomers" als groep benoemen stemmingmakerij is. Ik kan het niet beter uitleggen dan Felija maar ik hoop dat het duidelijk is.
Ik schreef bij de poort te informeren naar, en noem dan o.a omgaan met de LHBTIQ+ gemeenschap, ik schrijf nergens dat alle Nederlanders, normen en waarden hebben, goed omgaan met deze gemeenschap dat maak jij ervan. Feit blijft dat er vluchtelingen deze kant opkomen vanwege hun geaardheid, om reden dat deze niet geaccepteerd wordt in het land van herkomst en deze vluchtelingen hebben het zwaar in het azc. Maar dan is het stemmingmakerij als ik aandring op informatie bij de poort?
bij de poort te informeren naar onze gewoontes, normen en waarden, levenstijl, omgaan met de LHBTIQ+ gemeenschap. Ik weet dat dit tot de inburgeringscursus behoort, maar blijkbaar is het onvoldoende.
Omari werd vanwege zijn geaardheid mishandeld in azc: "Opvang voor kwetsbare groepen nodig" - AT5
December 2025, fracties van D66, GroenLinks, Volt en Partij voor de Dieren willen dat er een speciale asielopvang komt voor kwetsbare groepen vluchtelingen, waaronder queer personen.
Poezenmeisje
27-07-2026 om 11:08
Waarom een aparte opvang? Dan blijft er weinig over van onze trots op de inclusie.
Geef alle aavragers een foldertje waarin staat dat je anderen niet mag meppen, steken of anderszins lastig vallen op straffe van terug geschopt worden.
Beëindig van degenen die zich misdragen gewoon de procedure en schop ze weg.
Ook als ze inmiddels een verblijfsstatus hebben, moet dat blijven gelden.
Yumi
27-07-2026 om 11:16
Poezenmeisje schreef op 27-07-2026 om 11:08:
Waarom een aparte opvang? Dan blijft er weinig over van onze trots op de inclusie.
Geef alle aavragers een foldertje waarin staat dat je anderen niet mag meppen, steken of anderszins ladtig vallen op straffe van terug grschopt worden.
Beëindig van degenen die zich misdragen gewoon de procedure en schop ze weg.
Een aparte opvang moet ook niet nodig zijn, maar dan moet er wel meteen ingegrepen worden en misdragen betekent einde procedure wegwezen.
Overigens is die aparte opvang er wel.... maar die laat te wensen over;
“De homohaat gerelateerde incidenten vinden zelfs plaats in één van de beschermde lhbtiq+-units, waar het COA een heteroseksuele bewoner heeft geplaatst die andere bewoners intimideert en bedreigt en daarmee een volstrekt onveilige omgeving creëert. Ook hier wordt geen actie ondernomen naar aanleiding van meldingen, waarmee de escalatielijn met het COA volledig wordt genegeerd.” De lhbtiq+-units in Ter Apel zijn bij besluit van de minister ingevoerd, waardoor het een omgeving is waar extra bescherming wordt geboden aan een kwetsbare doelgroep. Hoewel lhbtiq+-asielzoekers officieel zijn aangemerkt als een prioritaire, kwetsbare doelgroep die met voorrang veilige opvang en bescherming moet krijgen, is het de vraag waarom er niet alert wordt gereageerd op levensgevaarlijke situaties.

Herfstappeltaart
27-07-2026 om 13:05
Yumi schreef op 27-07-2026 om 10:59:
[..]
Ik schreef bij de poort te informeren naar, en noem dan o.a omgaan met de LHBTIQ+ gemeenschap, ik schrijf nergens dat alle Nederlanders, normen en waarden hebben, goed omgaan met deze gemeenschap dat maak jij ervan. Feit blijft dat er vluchtelingen deze kant opkomen vanwege hun geaardheid, om reden dat deze niet geaccepteerd wordt in het land van herkomst en deze vluchtelingen hebben het zwaar in het azc. Maar dan is het stemmingmakerij als ik aandring op informatie bij de poort?
bij de poort te informeren naar onze gewoontes, normen en waarden, levenstijl, omgaan met de LHBTIQ+ gemeenschap. Ik weet dat dit tot de inburgeringscursus behoort, maar blijkbaar is het onvoldoende.
Omari werd vanwege zijn geaardheid mishandeld in azc: "Opvang voor kwetsbare groepen nodig" - AT5
December 2025, fracties van D66, GroenLinks, Volt en Partij voor de Dieren willen dat er een speciale asielopvang komt voor kwetsbare groepen vluchtelingen, waaronder queer personen.
Denk je nou echt dat "informeren"iets gaat veranderen? Iedereen weet echt wel dat je geen mensen mag mishandelen om welke reden dan ook. In Urk en Arnemuiden worden ook homo's mishandeld. Helaas doet informatie daar niks aan af. Ook de "nieuwkomers" waar jij het over hebt zijn niet achterlijk.
Yumi
27-07-2026 om 13:16
Herfstappeltaart schreef op 27-07-2026 om 13:05:
[..]
Denk je nou echt dat "informeren"iets gaat veranderen? Iedereen weet echt wel dat je geen mensen mag mishandelen om welke reden dan ook. In Urk en Arnemuiden worden ook homo's mishandeld. Helaas doet informatie daar niks aan af. Ook de "nieuwkomers" waar jij het over hebt zijn niet achterlijk.
Prima Herfstappeltaart, je hebt gelijk er gaat niets veranderen. Iedereen weet hoe het hoort, dus die beveiliging bij het Coa kan de WW in, scheelt weer een hoop geld.
De lhbtiq+-units in Ter Apel kunnen dicht, want zoals jij aangeeft, ook de nieuwkomers zijn niet achterlijk dus waar hebben we het over?
Dank je, probleem opgelost!
Herfstappeltaart
27-07-2026 om 13:19
Yumi schreef op 27-07-2026 om 13:16:
[..]
Prima Herfstappeltaart, je hebt gelijk er gaat niets veranderen. Iedereen weet hoe het hoort, dus die beveiliging bij het Coa kan de WW in, scheelt weer een hoop geld.
De lhbtiq+-units in Ter Apel kunnen dicht, want zoals jij aangeeft, ook de nieuwkomers zijn niet achterlijk dus waar hebben we het over?Dank je, probleem opgelost!
![]()
Ik geloof dat je me niet begrijpt. Dat ze niet achterlijk zijn en echt wel weten dat je geen mensen mag mishandelen wil niet zeggen dat ze het ook niet doen natuurlijk. Dat zijn twee verschillende dingen. Natuurlijk is bescherming van deze groep hard nodig, dat staat buiten kijf. Wat ik zeg is dat degenen die het doen echt wel weten dat dat niet mag. Daar trekken ze zich alleen niets van aan. Het zijn opvattingen die je niet door een beetje voorlichting gaat veranderen.
Poezenmeisje
27-07-2026 om 14:05
Her helpt Nederland als we zulke haters direct het land uit kunnen schoppen.
Ik geloof absoluut niet dat je die mensen hun denkbeelden kunt veranderen (en gedachten zijn vrij), maar je kunt wel consequenties verbinden aan gedrag.
Poezenmeisje
27-07-2026 om 14:25
Maar gelukkig zijn het maar heel weinig verwarde mannen die dit doen...
Yumi
27-07-2026 om 14:51
Herfstappeltaart schreef op 27-07-2026 om 13:19:
[..]
Ik geloof dat je me niet begrijpt. Dat ze niet achterlijk zijn en echt wel weten dat je geen mensen mag mishandelen wil niet zeggen dat ze het ook niet doen natuurlijk. Dat zijn twee verschillende dingen. Natuurlijk is bescherming van deze groep hard nodig, dat staat buiten kijf. Wat ik zeg is dat degenen die het doen echt wel weten dat dat niet mag. Daar trekken ze zich alleen niets van aan. Het zijn opvattingen die je niet door een beetje voorlichting gaat veranderen.
Als je het zo stelt dan heb ik je inderdaad niet begrepen.
Hoe dan ook, op deze manier doorgaan kan niet. Voorlichting helpt niet, en uitzetten lukt niet? Niets doen en tolereren, dan maar?
Doet me denken aan Pim Fortuyn;
Ik kan niet anders, en ik doe niet anders. Dan word ik maar afgemaakt. Oké, prima. Maar het probleem, meneer, dat blijft. Dat blijft. Mensen hebben er meer dan genoeg van.