Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Verschrikkelijk en afschuwelijk nieuws

Om het draadje over opmerkelijk en waar nieuws echt te houden voor opmerkelijk en waar nieuws hier een draadje waar jullie kunnen schrijven over verschrikkelijk nieuws.

De oproep van Markuszower om geweld te gebruiken tegen Palestijnse vluchtelingen in Nederland (zie ook het bericht van Zilver in het AZC draadje.)

Dat dit kan in Nederland, zonder dat het hele land opstaat om deze man te veroordelen. Een nieuw dieptepunt.

Ik word een beetje verdrietig van al het nieuws en vooral van alle mensen die maar denken dat geweld de oplossing is. In de politiek zitten mensen die al net zo verknipt zijn en gewoon oproepen tot geweld. 
Wat willen ze nu precies? Denken ze echt dat meer geweld de oplossing is naar een rustig en vreedzaam leven?
Geloof dat ik teveel lees erover.

Evaluna schreef op 15-05-2026 om 08:17:

Ik word een beetje verdrietig van al het nieuws en vooral van alle mensen die maar denken dat geweld de oplossing is. In de politiek zitten mensen die al net zo verknipt zijn en gewoon oproepen tot geweld.
Wat willen ze nu precies? Denken ze echt dat meer geweld de oplossing is naar een rustig en vreedzaam leven?

Ik kies soms bewust om een week geen nieuws te kijken, dat helpt.

Wil echter wel mee kunnen praten over actualiteiten dus na een tijdje kijk ik toch weer 

Dat is een goed idee. Alleen de Volkskrant lezen ipv vanalles te lezen inclusief de reacties op Facebook zou al helpen. Moet wel even de mentale knop vinden, want de verleiding is groot.

Evaluna schreef op 15-05-2026 om 08:17:

Ik vind het heel verontrustend. Mensen die denken dat ze geweld mogen gebruik omdat ze vinden dat "slappe" rechters of "slappe" politici niet doen wat zij vinden dat er moet gebeuren.

Dat is dus ook wat me (te)veel bezig houdt, omdat ik het zoveel lees en zelfs in mijn eigen bubbel van collega's tegenkom.
Alles wordt aangegrepen als bevestiging op hun wantrouwen.

Gelukkig zijn er héél veel verschillen tussen de huidige situatie en die in het decennium voor de Tweede Wereldoorlog. 

Één overeenkomst zie ik echter wel: er is een groeiende groep mensen die politiek geweld goedkeurt, de scheiding der machten ter discussie stelt en de grondrechten van mensen afwijst.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.