Nieuws en actueel
kerstbeer
28-01-2025 om 17:07
Trump, Musk en Amerikaanse politiek.
Hier verder over Trump, Musk en de Amerikaanse politiek.
Trump tekende meteen een recordaantal decreten en daar komen er steeds meer bij.
Tot nu toe gaat het goed tussen Trump en de bij hem invloedrijke Musk, maar zal dat ook zo blijven nu steeds meer MAGA niet blij met Musk's invloed en beleidswensen zijn?
Wat zal er bij de Democraten gebeuren en wie zal naar boven komen als potentiele leiders van de toekomst?
Wat voor invloed gaan Trump's decreten hebben over de VS en de rest van de wereld?
Schrijf hier verder.
felija
22-09-2025 om 22:56
Zilver_gray schreef op 22-09-2025 om 22:55:
https://nos.nl/artikel/2583664-jimmy-kimmel-morgen-terug-op-de-amerikaanse-televisie
Trump zal teleurgesteld zijn..
Yes!
Zilver_gray
22-09-2025 om 22:59
felija schreef op 22-09-2025 om 22:56:
[..]
Yes!
Hij zal zijn ongenoegen vast de wereld in twitteren
Gebruikersnaaminvullen
23-09-2025 om 08:11
trump is tegenwoordig ook onderzoeker en arts.
Trump legt verband tussen gebruik van paracetamol tijdens zwangerschap en autisme
https://www.ad.nl/buitenland/trump-legt-verband-tussen-gebruik-van-paracetamol-tijdens-zwangerschap-en-autisme~acdb78d1/
BeesAreCool
23-09-2025 om 14:16
Zilver_gray schreef op 22-09-2025 om 22:55:
https://nos.nl/artikel/2583664-jimmy-kimmel-morgen-terug-op-de-amerikaanse-televisie
Trump zal teleurgesteld zijn..
Boycotten werkt
Malibu2
24-09-2025 om 07:55
Tja. .
Google Admits Censorship Under Biden; Promises to End Bans of YouTube Accounts of Thousands of Americans Censored for Political Speech
Persbericht en link naar brief via http://judiciary.house.gov/media/press-releases/google-admits-censorship-under-biden-promises-end-bans-youtube-accounts
Nicole123
24-09-2025 om 21:33
Zilver_gray schreef op 22-09-2025 om 22:59:
[..]
Hij zal zijn ongenoegen vast de wereld in twitteren
![]()
Je hebt een vooruitziende blik. Met veel gescheld en gejammer de persvrijheid aanvallen omdat een zender of programma kritiek op hem uit. Hij heeft geen dictatoriale trekjes meer, hij is gewoon heel duidelijk een dictator. Wie kritiek op hem heeft is zijn baan of hele organisatie kwijt. Zelfs in een dictatuur als China gaat het nog subtieler volgens mij.

Schoondochter
24-09-2025 om 21:36
this sounds even more lucrative...
Het zal je president maar zijn.
Zilver_gray
24-09-2025 om 22:28
Nicole123 schreef op 24-09-2025 om 21:33:
[..]
Je hebt een vooruitziende blik. Met veel gescheld en gejammer de persvrijheid aanvallen omdat een zender of programma kritiek op hem uit. Hij heeft geen dictatoriale trekjes meer, hij is gewoon heel duidelijk een dictator. Wie kritiek op hem heeft is zijn baan of hele organisatie kwijt. Zelfs in een dictatuur als China gaat het nog subtieler volgens mij.
Als het niet zo eng was zou ik erom lachen! Dit verzin je toch niet 😳
Zilver_gray
24-09-2025 om 22:28
Schoondochter schreef op 24-09-2025 om 21:36:
this sounds even more lucrative...
Het zal je president maar zijn.
Ok vraag me ook af wat de meerderheid die op hem gestemd heeft nu eigenlijk denkt..
PensioNada
25-09-2025 om 08:29
Zilver_gray schreef op 24-09-2025 om 22:28:
[..]
Ok vraag me ook af wat de meerderheid die op hem gestemd heeft nu eigenlijk denkt..
Dat werkt een beetje hetzelfde als hier, vrees ik. Mensen zijn heel vatbaar voor vijandsbeelden, daardoor heeft Trump de meeste stemmen gekregen. Door de moord op Kirk zijn de vijandsbeelden alleen maar versterkt.
kerstbeer
25-09-2025 om 13:58
Zilver_gray schreef op 24-09-2025 om 22:28:
[..]
Als het niet zo eng was zou ik erom lachen! Dit verzin je toch niet 😳
Zit hij gewoon nu corruptie toe te geven, met zijn 16 million dollars?
Stel jullie eens voor dat een Democraat dit had gezegd.
Alleen dit en hij zou waarschijnlijk meteen moeten aftreden.
De conservatieven in de VS waren al boos op Obama omdat hij een bepaalde kleur pak droeg. Zo boos dat er een wikipedia pagina over is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Barack_Obama_tan_suit_controversy
Zilver_gray
25-09-2025 om 14:37
kerstbeer schreef op 25-09-2025 om 13:58:
[..]
Zit hij gewoon nu corruptie toe te geven, met zijn 16 million dollars?
Stel jullie eens voor dat een Democraat dit had gezegd.
Alleen dit en hij zou waarschijnlijk meteen moeten aftreden.De conservatieven in de VS waren al boos op Obama omdat hij een bepaalde kleur pak droeg. Zo boos dat er een wikipedia pagina over is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Barack_Obama_tan_suit_controversy
Ik had laatst ergens een filmpje gezien dat Trump openlijk toegaf dat er gesjoemeld was in een van de staten rondom de verkiezingen. Hij zei het alsof het een grap was. Ik geloof het wel..
Over de link;
“It received considerable attention, with whether it was appropriate for the subject matter of terrorism being discussed in the media”.
Stardust
25-09-2025 om 15:41
PensioNada schreef op 25-09-2025 om 08:29:
[..]
Dat werkt een beetje hetzelfde als hier, vrees ik. Mensen zijn heel vatbaar voor vijandsbeelden, daardoor heeft Trump de meeste stemmen gekregen. Door de moord op Kirk zijn de vijandsbeelden alleen maar versterkt.
Lees het stuk van roxane van iperen in NRC. Misschien is het al gepost, ik ben door omstandigheden wat minder online. Stond er zaterdag in (en had gedeeltelijk ook over het geweld in Nederland kunnen gaan):
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/09/18/wie-verzilvert-het-geweld-in-de-verenigde-staten-a4906450
Commentatoren buitelen over de vraag: uit welke hoek kwam de kogel? Maar relevanter voor de glijdende schaal waarop de democratie zich momenteel bevindt is: wie verzilvert het geweld?
‘In de geschiedenis hebben we vaker gezien hoe gematigd rechts door een politieke moord of aanslag opschoof naar harder, ondemocratisch denken. Op dit moment zijn het in de VS de zogenoemde accelerationisten die dit actief nastreven. Dit is een bonte verzameling extreemrechtse groeperingen met verschillende motieven, die met elkaar gemeen hebben dat ze het ‘systeem’ willen opblazen om een witte etnostaat te kunnen stichten: een traditionele samenleving gebouwd op wit, christelijk nationalisme. De liberale democratie, zo geloven zij, heeft de samenleving ernstig verzwakt door in te zetten op individualisering, de emancipatie van vrouwen en minderheden en het toelaten van migranten.
Door sociale misstanden op te stoken en chaos te versnellen (accelereren), zorgen ze ervoor dat meer burgers het belang van een gewapende strijd inzien. Hoewel de accelerationisten relatief kleine aantallen vertegenwoordigen, hebben ze in korte tijd een radicaliserend ecosysteem gecreëerd dat tot diep in de haarvaten van de samenleving is doorgedrongen en zo de massa opwarmt voor geweld. Een goed voorbeeld daarvan zagen we in de bestorming van het Capitool op 6 januari 2021, waar diverse accelerationistische groeperingen aan deelnamen. Als je een gesprek wil voeren over de gewelddadige retoriek en politieke extremen van het land, moet je begrijpen waarop dit ecosysteem onder andere drijft: symbolen en een eigen taal, digitale netwerken, en geweld.’
Stardust
25-09-2025 om 15:46
die link van Malibu zegt me daarom ook niet zoveel. Informatiekanalen worden op het moment als een malle onder druk gezet in de VS en dat Google (en meta) discriminerende uitingen wegdrukte met het algoritme was allang bekend. Want discriminatie is zo’n ding dat in strijd is met de grondwet en zo. Meta was allang begonnen de moderatie los te laten en discriminatie meer ruimte te geven. Ik denk niet dat dat de samenleving ten goede komt.
En nogmaals; de regering in de VS censureert zelf als een malle. Verwijzingen naar Gay, trans en nog veel meer zijn op grote schaal verwijderd.
PensioNada
25-09-2025 om 16:07
Stardust schreef op 25-09-2025 om 15:46:
die link van Malibu zegt me daarom ook niet zoveel. Informatiekanalen worden op het moment als een malle onder druk gezet in de VS en dat Google (en meta) discriminerende uitingen wegdrukte met het algoritme was allang bekend. Want discriminatie is zo’n ding dat in strijd is met de grondwet en zo. Meta was allang begonnen de moderatie los te laten en discriminatie meer ruimte te geven. Ik denk niet dat dat de samenleving ten goede komt.
En nogmaals; de regering in de VS censureert zelf als een malle. Verwijzingen naar Gay, trans en nog veel meer zijn op grote schaal verwijderd.
Malibu heeft over een Vance-type van vrijheid van meningsuiting. Dat is gillen als hatespeech verboden wordt en het prima vinden als een boek over lentekriebels uit de klas wordt geweerd.