Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

Muurbloem1985 schreef op 14-09-2025 om 10:50:

[..]

Ja degene juichen nadat de kogel als is afgeschoten, extra laf dus.

Zoals Kirk de bijna-moordenaar van Pelosi toejuichte en opriep om het recht in eigen hand te nemen om hem te bevrijden?

Muurbloem1985 schreef op 14-09-2025 om 10:54:

[..]

Waarom ik zo verschrikkelijk in zit over de reacties van Woke mensen op de dood Kirk? omdat ik een mens ben misschien? en ik het vreselijk vind dat iemand zo afgeschoten wordt die wel het debat aan durfde te gaan en ook open stond voor debat en dat met zijn dood moet bekopen? Dat ik het niet normaal vind dat mensen gaan juichen daarover? Vaak linkse mensen die pretenderen zo ontzettend verdraagzaam te zijn, nou daar denk ik heel anders over.

Ik zei: even misselijkmakend. Waarom meet jij zelf hierin met 2 maten? Dus waarom je over het ene zo inzit (dat je het niet normaal vindt dat mensen gaan juichen zeg je nu voor de 5e keer en zijn we gewoon eens), en dat eigenhandig heel links/'woke' verwijt, terwijl je over het ander, hoe Kirk opriep tot geweld en politieke moord toejuichte, niet inzit. Je verwijt anderen precies wat je zelf juist aan het doen bent hier, zie je dat?

[..]

Waarom ik zo verschrikkelijk in zit over de reacties van Woke mensen op de dood Kirk? omdat ik een mens ben misschien? en ik het vreselijk vind dat iemand zo afgeschoten wordt die wel het debat aan durfde te gaan en ook open stond voor debat en dat met zijn dood moet bekopen? Dat ik het niet normaal vind dat mensen gaan juichen daarover? Vaak linkse mensen die pretenderen zo ontzettend verdraagzaam te zijn, nou daar denk ik heel anders over.

Ik vind dat wie dan ook mensen vermoord en daarmee het recht in eigen handen neemt, fout bezig. 

Als een 'rechts' iemand een ander vermoord aan wie hij een hekel heeft en rechtse mensen begrijpen dat en laten dat zien op social media, betekent dat niet dat heel rechts dan staat te juichen. 

Hetzelfde geldt voor links, veruit de grootste groep 'linkse' mensen veroordeelt de moord op Kirk, maar vinden dat wat Kirk uitdroeg wel heel gevaarlijk.

Als je opkomt voor de moorden op onschuldige Palestijnen, betekent dat niet dat je de dood van Israëliërs niet ook betreurt. 

Het kan naast elkaar bestaan. Je kunt het niet hebben over alle linkse en alle rechtse mensen, daarmee doe je de meerderheid van die groep ernstig tekort. 

Als je dan zo verontwaardigd bent, wees dan ook verontwaardigd als een rechts iemand een persoon om het leven brengt, omdat diens ideeën hem niet aanstonden. 

Evaluna schreef op 14-09-2025 om 10:20:

"Mijn dochter kwam thuis van school en zei: 
...
En is dat niet precies wat we vandaag de dag zien? Andere woorden, hetzelfde spel. In plaats van “heks” is het nu liberaal, conservatief, links, rechts, wappie, schaap, gevaccineerd, niet-gevaccineerd, pro-dit, anti-dat. De labels veranderen, maar de tactiek blijft hetzelfde. Maak mensen bang. Maak ze achterdochtig. Verdeel ze. Leun dan achterover terwijl het vertrouwen afbrokkelt. Het gevaar was nooit de heks. Het gevaar is het gerucht. Het wantrouwen. De angst. De gezaaide leugens. Weiger het gefluister. Speel het spel niet mee. Want op het moment dat we op “heksen” gaan jagen, hebben we al verloren."

Originele tekst is van Melissa LeBlanc. 🙏❤

Mooie tekst en inderdaad erg raak. Het zit niet in links, rechts, conservatief, progressief etc. Het gevaar was nooit de heks, maar het gerucht, het wantrouwen, de gezaaide leugens. 

Bedankt voor het delen ❤️

Nicole123 schreef op 14-09-2025 om 11:05:

[..]

Ik zei: even misselijkmakend. Waarom meet jij zelf hierin met 2 maten? Dus waarom je over het ene zo inzit (dat je het niet normaal vindt dat mensen gaan juichen zeg je nu voor de 5e keer en zijn we gewoon eens), en dat eigenhandig heel links/'woke' verwijt, terwijl je over het ander, hoe Kirk opriep tot geweld en politieke moord toejuichte, niet inzit. Je verwijt anderen precies wat je zelf juist aan het doen bent hier, zie je dat?

Bij jou moet het zeker altijd het een of het ander zijn he? Jij krijgt het niet uit je mond om gewoon  te zeggen, die dwazen die lopen te juichen op tictoc moeten ontslagen worden, neenee het is dan "maar kirk" zo een vermoeiende manier van discussiëren.

Wat mij betreft mag iedereen zijn mening delen, hoe walgelijk die ik persoonlijk ook vind, en ik mag daar dan ook weer wat van vinden. En dan is de cirkel weer rond. Zo'n optreden zoals in Paradiso gisteren vind ik wel iets van, een heel publiek ophitsen. Maar goed, het mag allemaal. Sommigen zijn het ermee eens, anderen niet.

Ik ben het vaak eens met Hans Teeuwen, anderen kunnen die man niet luchten of zien. Ik ben het volledig oneens met Van Baarle of Ouwehand, anderen weer niet. 

Maar de grens is voor mij wel geweld plegen. Ongeacht vanuit welke hoek dat komt. 

Muurbloempje zit in een ultra rechts, polariserend algoritme waarin ze waarschijnlijk heel veel video’s ziet waarin “linkse mensen” juichen. Gedeeld als rage bait, want die influencers en hun kanalen hebben interactie nodig. Dus posten ze dingen die mensen boos maken. Of onwaar zijn. Want dat levert de meeste engagement op. 

Zo verdiende kirk zijn geld ook. En hij verdiende er goed aan, schijnt een nalatenschap van zo’n 12M te hebben. Niet onaardig van een man van zijn leeftijd. Zijn polarisatie was een verdienmodel. Zijn video’s en uitspraken moesten een reactie uitlokken, hoe heftiger hoe beter. Zijn “debatten” waren hierop geënsceneerd. Vergis je niet; hij had alle regie. Selecteerde wie mee mocht doen, creëerde de voorwaarden en selecteerde vervolgens zelf wat hij door plaatste. Mag allemaal. Maar is geen nobele strijder voor het vrije woord. Zijn organsatie doxte en zette aan tot cancelen van docenten op universiteiten. Ik ben helemaal voor discussies en daar mag je gewoon geld aan verdienen. Geen probleem. Maar zie het wel voor wat het is. 

Ook is nog helemaal niet duidelijk wat de motieven van de vermoede moordenaar waren. De ene schrijft iets over zijn trans huisgenoot. De ander schrijft over radicalisatie, maar dat kan zowel links als nog rechtser geweest zijn (Google groyper maar eens). 

En for the record, ik ken ontzettend veel linkse, woke, progressieve mensen. Letterlijk niemand juicht om zijn dood. Laat je niets wijsmaken. Ze zullen er zijn. Maar het is een minuscule minderheid. 

Ik las net dit stuk, en ik vrees dat dit waar is. Het begin neem ik hieronder op, het hele stuk is via de link te lezen, voor wie werkelijk geïnteresseerd is wat zich nu in die samenleving afspeelt en wat de risico's zijn voor onze eigen samenleving. 

My liberal friends are completely oblivious about how radicalizing the last week has been for tens of millions of normal Americans. Zero clue.

I’m not talking about people who are “online”; I mean regular, everyday Americans. “Normies.” People who scroll through Facebook posts and Instagram reels from the Dutch Bros drive thru line. Political moderates who have water cooler chats about Mahomes touchdowns and Bon Jovi concerts, not Twitter threads or Rachel Maddow monologues.

Millions of them. Tens of millions. They’re logging on, they’re engaging, and they’re furious.

And I’ll be candid: They blame you guys. They blame the left.

Regardless of whether you believe it to be justified, they think you’re the bad guys here. And they are reacting accordingly.

https://x.com/RobertMSterling/status/1966974489553461366?t=_HUJA55f660PkMdU3-humQ&s=19

Stardust schreef op 14-09-2025 om 12:11:

Muurbloempje zit in een ultra rechts, polariserend algoritme waarin ze waarschijnlijk heel veel video’s ziet waarin “linkse mensen” juichen. Gedeeld als rage bait, want die influencers en hun kanalen hebben interactie nodig. Dus posten ze dingen die mensen boos maken. Of onwaar zijn. Want dat levert de meeste engagement op.

Zo verdiende kirk zijn geld ook. En hij verdiende er goed aan, schijnt een nalatenschap van zo’n 12M te hebben. Niet onaardig van een man van zijn leeftijd. Zijn polarisatie was een verdienmodel. Zijn video’s en uitspraken moesten een reactie uitlokken, hoe heftiger hoe beter. Zijn “debatten” waren hierop geënsceneerd. Vergis je niet; hij had alle regie. Selecteerde wie mee mocht doen, creëerde de voorwaarden en selecteerde vervolgens zelf wat hij door plaatste. Mag allemaal. Maar is geen nobele strijder voor het vrije woord. Zijn organsatie doxte en zette aan tot cancelen van docenten op universiteiten. Ik ben helemaal voor discussies en daar mag je gewoon geld aan verdienen. Geen probleem. Maar zie het wel voor wat het is.
Ook is nog helemaal niet duidelijk wat de motieven van de vermoede moordenaar waren. De ene schrijft iets over zijn trans huisgenoot. De ander schrijft over radicalisatie, maar dat kan zowel links als nog rechtser geweest zijn (Google groyper maar eens).
En for the record, ik ken ontzettend veel linkse, woke, progressieve mensen. Letterlijk niemand juicht om zijn dood. Laat je niets wijsmaken. Ze zullen er zijn. Maar het is een minuscule minderheid.

Nou precies! Het ging er alles behalve “eerlijk” aan toe. Mensen laten zich van alles graag wijsmaken.

Stardust schreef op 14-09-2025 om 12:11:

Zijn “debatten” waren hierop geënsceneerd. Vergis je niet; hij had alle regie. Selecteerde wie mee mocht doen, creëerde de voorwaarden en selecteerde vervolgens zelf wat hij door plaatste. Mag allemaal. Maar is geen nobele strijder voor het vrije woord. 

Dat selecteren is weleens mis gegaan, toen hij Kyle Rittenhouse in zijn show had onthaald. Rittenhouse is de man die tijdens een BLM-demonstratie 2 mensen doodschoot en 1-tje zwaar verwondde.  Mensen die in zijn publiek zaten begonnen Rittenhouse zeer kritische vragen te stellen, waardoor hij helemaal van zijn à propos raakte, want hij had een heldenontvangst verwacht. Kirk begon vervolgens een rechtzaak en eiste een schadevergoeding van deze kritische vragenstellers omdat ze zich onder valse voorwendselen hadden aangemeld als publiek. Zo werkte dat bij Kirk.

Malibu2 schreef op 14-09-2025 om 12:17:

Ik las net dit stuk, en ik vrees dat dit waar is. Het begin neem ik hieronder op, het hele stuk is via de link te lezen, voor wie werkelijk geïnteresseerd is wat zich nu in die samenleving afspeelt en wat de risico's zijn voor onze eigen samenleving.

My liberal friends are completely oblivious about how radicalizing the last week has been for tens of millions of normal Americans. Zero clue.

I’m not talking about people who are “online”; I mean regular, everyday Americans. “Normies.” People who scroll through Facebook posts and Instagram reels from the Dutch Bros drive thru line. Political moderates who have water cooler chats about Mahomes touchdowns and Bon Jovi concerts, not Twitter threads or Rachel Maddow monologues.

Millions of them. Tens of millions. They’re logging on, they’re engaging, and they’re furious.

And I’ll be candid: They blame you guys. They blame the left.

Regardless of whether you believe it to be justified, they think you’re the bad guys here. And they are reacting accordingly.

https://x.com/RobertMSterling/status/1966974489553461366?t=_HUJA55f660PkMdU3-humQ&s=19

Er zijn al lang hele groepen op de rechterkant die de meest walgelijke dingen over Democraten zeggen. 

Dat Trump zonder nog iets te weten de schuld bij links legde zie ik dan weer opvallend weinig kritiek op. 

Ook zie ik nagenoeg geen kritiek van al die verontwaardigde mensen over hoe Trump praat over huiselijk geweld. Je zou denken, gezien de hoge moordcijfers door (ex) partners dat men dat algemeen zou veroordelen. 

Daar hoor ik bijna niks over, maar het gaat wel al dagenlang over 1 man. 

Behoorlijk selectieve verontwaardiging dus die enkel 1 kant opkijkt, aangemoedigd door Trump.

[..]

Je blijft ontzettend hangen in dat juichen van mensen. 

Je doet nu net of iedereen op links heeft staan juichen bij zijn dood terwijl dit niet zo is. Mensen die berichten plaatsen dat ze geen empathie voelen voor de man bij leven en bij dood, wil niet zeggen dat ze achter zijn moord staan. 

Het is namelijk prima mogelijk om de moord te veroordelen en tegelijkertijd een hekel aan de man en zijn visies te hebben. 

Jij vindt die berichten onnodig. Ik vind berichten waarin hij opgehemeld wordt en dat er voor hem gebeden wordt onnodig. Maar goed, die mensen mogen dat schrijven, net zoals anderen mogen schrijven dat ze het geen gemis vinden dat hij er niet meer is. 

felija schreef op 14-09-2025 om 11:08:

[..]

Ik vind dat wie dan ook mensen vermoord en daarmee het recht in eigen handen neemt, fout bezig.

Als een 'rechts' iemand een ander vermoord aan wie hij een hekel heeft en rechtse mensen begrijpen dat en laten dat zien op social media, betekent dat niet dat heel rechts dan staat te juichen.

Hetzelfde geldt voor links, veruit de grootste groep 'linkse' mensen veroordeelt de moord op Kirk, maar vinden dat wat Kirk uitdroeg wel heel gevaarlijk.

Als je opkomt voor de moorden op onschuldige Palestijnen, betekent dat niet dat je de dood van Israëliërs niet ook betreurt.

Het kan naast elkaar bestaan. Je kunt het niet hebben over alle linkse en alle rechtse mensen, daarmee doe je de meerderheid van die groep ernstig tekort.

Als je dan zo verontwaardigd bent, wees dan ook verontwaardigd als een rechts iemand een persoon om het leven brengt, omdat diens ideeën hem niet aanstonden.

Mooi gezegd!

Gebruikersnaaminvullen schreef op 

Jij vindt die berichten onnodig. Ik vind berichten waarin hij opgehemeld wordt en dat er voor hem gebeden wordt onnodig. Maar goed, die mensen mogen dat schrijven, net zoals anderen mogen schrijven dat ze het geen gemis vinden dat hij er niet meer is.

Waarom vind jij het onnodig dat er berichten worden geplaatst dat er voor hem gebeden wordt? Dat is toch heel anders dan zeggen dat die niet gemist wordt? Wat is dat voor misselijkmakend reactie? Dus omdat hij opkwam voor waar hij voor stond wordt die niet gemist? Eigenlijk zeg je dan dat het goed is dat die is doodgeschoten. Enig vorm van empathie is bij linkse mensen ver te zoeken maar dat was ik inmiddels wel gewend.

BeesAreCool schreef op 14-09-2025 om 09:53:

[..]

Het valt mij wel op dat mensen die niet uitgepraat raken over Kirk, Trump's uitspraak over huiselijk geweld negeren ondanks de vele gevallen van femicide in de VS door (ex) partners.

Wel kunnen ze het eindeloos hebben over wat een paar mensen op het internet hebben gezegd over Kirk, maar niet over wat de president van de VS over huiselijk geweld heeft gezegd en de schadelijke gevolgen met betrekking tot de beeldvorming rond huiselijk geweld als zo'n machtig persoon iets zegt.

Waarom zo ontzettend veel meer aandacht voor 1 man dan al die vrouwen die er per jaar in de VS vermoord worden door een (ex) partner?

Dat komt door de mensen die aan de touwtjes trekken van marionet Trump. Ze zijn erg goed in het gladstrijken van bizarre uitspraken en afleidingen creëren.

Hij heeft zo vreselijk veel mensen in zijn team die daar ontzettend bedreven in zijn. 

En ook, maga's luisteren niet echt naar wat Trump zegt in zijn speeches. Op instagram is een man die de speeches op een normale manier voorleest. Als je daarnaar luistert hoor je pas echt goed wat Trump allemaal zegt. En het meeste is onsamenhangend. Maga's zien Trump als hun eigen identiteit.

https://www.instagram.com/martydsongs/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.