Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

Hier een artikel over die docent van een school in Heerenveen:

De commotie op school ontstaat donderdagochtend als ouders de directie attenderen op aanstootgevende berichten die de docent op X en BlueSky heeft geplaatst naar aanleiding van de gewelddadige dood van Charlie Kirk. ‘Fijne Charlie Kirkdag voor iedereen die het viert’, schrijft de docent onder andere, daarbij plaatst hij een hartje.

Als iemand hem erop wijst dat spotten met iemands dood gevaarlijk is, reageert hij dat ‘dode nazi’s altijd goed zijn’.
...
Zo stelt hij zichzelf publiekelijk de vraag of je fascisten ‘mag/moet doodschieten als je de kans krijgt?’. Hij noemt dat een ‘interessant ethisch vraagstuk’ dat hij in de klas wil bespreken. ‘Zal eens nadenken over een lesplan’, voegt hij daaraan toe.
...
Het gaat overduidelijk niet om een uitglijder. In een ander bericht zegt hij dat een van zijn lezers een ‘10+ verdient’ omdat diegene zegt dat ‘geweld tegen fascisten zelfverdediging is’.

En over de juridische kant volgens dit artikel:

Overigens heeft de docent, net zoals ieder ander, recht op vrijheid van meningsuiting, ook buiten werktijd. Maar die vrijheid is volgens onze arbeidswet niet onbeperkt.

Als een uiting de reputatie van de werkgever schaadt, zoals bij deze school het geval is, mag de werkgever wettelijk ingrijpen. Van een docent wordt bovendien verwacht dat zij ‘een veilige en respectvolle omgeving creëren’. Berichten die het doden van politieke activisten toejuichen staan daar haaks op.

https://www.ad.nl/binnenland/fijne-charlie-kirkdag-schrijft-nederlandse-docent-die-moord-op-activist-toejuicht-school-en-ouders-zijn-geschokt~a1ac86ad/

Loeki72 schreef op 14-09-2025 om 07:32:

[..]

Omdat er mannen aan de macht zijn die vrouwenrechten onbelangrijk vinden en de vrouw ondergeschikt aan/bezit van de man vinden. dus met vrouwen mag je doen wat je wil.

Het valt mij wel op dat mensen die niet uitgepraat raken over Kirk, Trump's uitspraak over huiselijk geweld negeren ondanks de vele gevallen van femicide in de VS door (ex) partners. 

Wel kunnen ze het eindeloos hebben over wat een paar mensen op het internet hebben gezegd over Kirk, maar niet over wat de president van de VS over huiselijk geweld heeft gezegd en de schadelijke gevolgen met betrekking tot de beeldvorming rond huiselijk geweld als zo'n machtig persoon iets zegt. 

Waarom zo ontzettend veel meer aandacht voor 1 man dan al die vrouwen die er per jaar in de VS vermoord worden door een (ex) partner? 

Nicole123 schreef op 14-09-2025 om 00:23:

[..]

Hier zeg je dus dat je 'online gooien dat je persoonlijk niet om iemand rouwt' niet hetzelfde vindt als 'juichen'. Drie uur geleden vond je nog dat het hetzelfde was, lees de posts maar na. Wat is het nou? Is zeggen dat je persoonlijk niet om iemand rouwt nou vrijheid van meningsuiting of hetzelfde als juichen om een moord en een terechte reden om iemand te ontslaan?

En wat Kirk zei over de aanvaller van Pelosi (dat wie hem zou bevrijden een held is) en wat hij deed met die watchlist (waarmee hij stimuleerde dat mensen met de dood werden bedreigd), is dat gewoon vrijheid van meningsuiting of ging dat ook jou veel te ver? Dit is al een paar keer gevraagd, ontwijk je dat bewust?

In mijn ogen ligt het er in je antwoorden vrij duidelijk bovenop dat als iemands mening in jouw straatje past je het gewoon het uiten van een mening vindt, hoe heftig het ook is. Maar een mening die je niet aanstaat dik je persoonlijk nog een paar graadjes aan (van 'niet rouwen' maak je 'juichen') om er daarna snoeihard over te oordelen.

Jij zegt dat de man rechts was terwijl dat helemaal niet was en nonsens is dat ter zijde, ik ben geloof ik heel duidelijk geweest ja, als jij juichend tictoc post over iemands dood dan moet je de consequenties maar inzien, dan moet je achteraf niet janken dat je ontslagen wordt met alle consequenties van dien. Maar mensen hoeven van mij niet elke dag een kaarsje op te steken voor Kirk, dat moeten ze zelf weten duidelijk? dat is mijn mening, maar mensen hoeven ook weer niet te gaan posten dat ze niet om hem rouwen, dat moeten ze lekker maar zelf weten maar ik hoef het niet te weten. Stel je voor een linkse vrouw werd op deze manier vermoord, had je dan hetzelfde gereageerd? Had je het dan normaal gevonden dat mensen juichend zouden gaan posten? Ik denk nee ik weet zeker van niet, nu het een rechtse man is met conservatieve ideeën is het voor linkse mensen heel normaal gedrag, nou voor mij niet. Ik zeg niet dat ik het Kirk eens was met alles wat die heeft gezegd, zeker niet, maar dat neemt niet weg dat ik het misselijk gedrag vindt hoe woke reageert op zijn dood, links laat zich weer eens kennen en het is gewoon triest. 

Muurbloem1985 schreef op 14-09-2025 om 10:03:

[..]

Jij zegt dat de man rechts was terwijl dat helemaal niet was en nonsens is dat ter zijde, ik ben geloof ik heel duidelijk geweest ja, als jij juichend tictoc post over iemands dood dan moet je de consequenties maar inzien, dan moet je achteraf niet janken dat je ontslagen wordt met alle consequenties van dien. Maar mensen hoeven van mij niet elke dag een kaarsje op te steken voor Kirk, dat moeten ze zelf weten duidelijk? dat is mijn mening, maar mensen hoeven ook iweer niet te gaan posten dat ze niet om hem rouwen, dat moeten ze lekker maar zelf weten maar ik hoef het niet te weten. Stel je voor een linkse vrouw werd op deze manier vermoord, had je dan hetzelfde gereageerd? Had je het dan normaal gevonden dat mensen juichend zouden gaan posten? Ik denk nee ik weet zeker van niet, nu het een rechtse man is met conservatieve ideeën is het voor linkse mensen heel normaal gedrag, nou voor mij niet. Ik zeg niet dat ik het Kirk eens was met alles wat die heeft gezegd, zeker niet, maar dat neemt niet weg dat ik het misselijk gedrag vindt hoe woke reageert op zijn dood, links laat zich weer eens kennen en het is gewoon triest.

?
Zelfs dat mag niet? En jij hebt de mond vol over vrijheid van meningsuiting? Dat geld dan alleen als jij het met die mening eens bent.

Heb jij zelf niet door hoe hypocriet dit is?

Zilver_gray schreef op 14-09-2025 om 10:13:

[..]

?
Zelfs dat mag niet? En jij hebt de mond vol over vrijheid van meningsuiting? Dat geld dan alleen als jij het met die mening eens bent.

Lees nog eens een keer goed, jij vind het zinvol en nuttig dat mensen moeten mededelen dat ze niet om hem rouwen? wat is het nut daarvan? Leg mij dat uit

Zilver_gray schreef op 14-09-2025 om 10:13:

[..]

?

Weet je wat pas hypocriet is?

GeenStijl: VIDEO. Uitverkocht Paradiso juicht voor moord op Charlie Kirk tijdens Bob Vylan concert

Dat Woke mensen mogen schreeuwen en juichen om de dood van andere o.a. IDF soldaten. Dat zou eens moeten gebeuren over Palestijnen, kijken wat er dan zou gebeuren, over hypocrisie gesproken.

"Mijn dochter kwam thuis van school en zei: “Mam, je gelooft nooit wat er vandaag in de geschiedenisles is gebeurd.” Haar leraar vertelde de klas dat ze een spel gingen spelen. Hij liep door het lokaal en fluisterde elk kind toe of ze een heks waren of gewoon een normaal persoon. Daarna gaf hij de instructies: “Vorm de grootste groep die je kunt zonder een heks. Als er ook maar één heks in je groep zit, zakken jullie allemaal.” 

Ze zei dat de hele klas meteen vol wantrouwen was. Iedereen begon elkaar te ondervragen. Ben jij een heks? Hoe weten we dat je niet liegt? Sommige kinderen bleven bij één grote groep, maar de meesten splitsten zich op in kleinere, exclusieve groepjes. Ze wezen iedereen af die onzeker of nerveus leek, of ook maar de geringste hint van schuld gaf. De energie veranderde snel. Plotseling was iedereen achterdochtig tegenover iedereen. Gefluister. Met vingers wijzen. Scheve blikken. Het vertrouwen verdween binnen enkele minuten.

Toen alle groepen eindelijk gevormd waren, zei de leraar: “Oké, tijd om uit te zoeken wie er gezakt is. Heksen, steek je hand op.” En er ging geen enkele hand omhoog. De hele klas barstte in lachen uit. “Wacht! Je hebt het spel verpest!” En toen liet de leraar de bom vallen: “Is dat zo? Waren er echt heksen in Salem, of geloofde iedereen gewoon wat hen werd verteld?” Mijn dochter zei dat het muisstil werd in de klas. Toen drong het tot hen door. Er waren geen heksen nodig geweest om de schade aan te richten. Angst had zijn werk al gedaan. Alleen al wantrouwen verdeelde de hele klas en veranderde de gemeenschap in chaos.

En is dat niet precies wat we vandaag de dag zien? Andere woorden, hetzelfde spel. In plaats van “heks” is het nu liberaal, conservatief, links, rechts, wappie, schaap, gevaccineerd, niet-gevaccineerd, pro-dit, anti-dat. De labels veranderen, maar de tactiek blijft hetzelfde. Maak mensen bang. Maak ze achterdochtig. Verdeel ze. Leun dan achterover terwijl het vertrouwen afbrokkelt. Het gevaar was nooit de heks. Het gevaar is het gerucht. Het wantrouwen. De angst. De gezaaide leugens. Weiger het gefluister. Speel het spel niet mee. Want op het moment dat we op “heksen” gaan jagen, hebben we al verloren."

Originele tekst is van Melissa LeBlanc. 🙏❤

Muurbloem1985 schreef op 14-09-2025 om 10:15:

[..]

Lees nog eens een keer goed, jij vind het zinvol en nuttig dat mensen moeten mededelen dat ze niet om hem rouwen? wat is het nut daarvan? Leg mij dat uit

Wat is er zinvol en nuttig aan alle BS wat er uit CK zijn mond kwam? Maar dat mocht gewoon gezegd worden. 
Dan mag men ook zeggen daar het niet mee eens te zijn, en zelfs niet rouwig om zijn dood te zijn.

Ik lees bij vlagen mee in dit topic en toen ik vanmorgen deze tekst op Facebook las vond ik het wel heel toepasselijk voor dit topic.

Zilver_gray schreef op 14-09-2025 om 10:20:

[..]

Wat is er zinvol en nuttig aan alle BS wat er uit CK zijn mond kwam? Maar dat mocht gewoon gezegd worden.
Dan mag men ook zeggen daar het niet mee eens te zijn, en zelfs niet rouwig om zijn dood te zijn.

Ja voor de zoveelste keer dat zijn woorden, geen kogels

Dit is tegenwoordig hoe links zijn mening geeft:

Michael Vis op X: 'Dit heet tegenwoordig kunst. https://t.co/pntzRFxUHn' / X

Nog even over een dood iemand plassen, echt chique, chapeau, maar we moeten dit vooral normaal vinden.

Muurbloem1985 schreef op 14-09-2025 om 10:20:

[..]

Weet je wat pas hypocriet is?

GeenStijl: VIDEO. Uitverkocht Paradiso juicht voor moord op Charlie Kirk tijdens Bob Vylan concert

Dat Woke mensen mogen schreeuwen en juichen om de dood van andere o.a. IDF soldaten. Dat zou eens moeten gebeuren over Palestijnen, kijken wat er dan zou gebeuren, over hypocrisie gesproken.

Deze mensen worden vermoord door echte kogels..

Bob Vylan roept enkel..(zijn maar woorden)

En toch vind je het erger wat Bob Vylan roept dan de 200.000 Palestijnen die er inmiddels vermoord zijn.

Je graaft jezelf steeds dieper in, met je “weet je wat Hypocriet is”.

Zilver_gray schreef op 14-09-2025 om 10:32:

[..]

En toch vind je het erger wat Bob Vylan roept dan de 200.000 Palestijnen die er inmiddels vermoord zijn.

Ja Israëlische mensen werden ook vermoord en verkracht maar dan kan jou en hem dan niks schelen he?

Muurbloem1985 schreef op 14-09-2025 om 10:03:

[..]

Jij zegt dat de man rechts was terwijl dat helemaal niet was en nonsens is dat ter zijde, ik ben geloof ik heel duidelijk geweest ja, als jij juichend tictoc post over iemands dood dan moet je de consequenties maar inzien, dan moet je achteraf niet janken dat je ontslagen wordt met alle consequenties van dien. Maar mensen hoeven van mij niet elke dag een kaarsje op te steken voor Kirk, dat moeten ze zelf weten duidelijk? dat is mijn mening, maar mensen hoeven ook weer niet te gaan posten dat ze niet om hem rouwen, dat moeten ze lekker maar zelf weten maar ik hoef het niet te weten. Stel je voor een linkse vrouw werd op deze manier vermoord, had je dan hetzelfde gereageerd? Had je het dan normaal gevonden dat mensen juichend zouden gaan posten? Ik denk nee ik weet zeker van niet, nu het een rechtse man is met conservatieve ideeën is het voor linkse mensen heel normaal gedrag, nou voor mij niet. Ik zeg niet dat ik het Kirk eens was met alles wat die heeft gezegd, zeker niet, maar dat neemt niet weg dat ik het misselijk gedrag vindt hoe woke reageert op zijn dood, links laat zich weer eens kennen en het is gewoon triest.

Je herhaalt nu voor de 4e keer dat je vindt dat iemand die juicht om een moord moet dealen met de conquentie van ontslag, die stelling is duidelijk. Dat je dat verbindt met links en woke - waarbij je wat 'links' of 'woke' zou vinden eigenhandig een paar tandjes uitvergroot om ze beter aan te kunnen vallen - had je ook al gezegd en hoef je wat mij betreft niet nog een keer te herhalen.

Je ontwijkt hiermee wel wat ik vroeg. Iemand die enkel online gooit dat hij persoonlijk niet rouwt om Kirk, is dat nou hetzelfde als juichen of niet? Is dat een terechte reden voor ontslag? Je lijkt het nu wel niet oké te vinden, maar niet zoals je gisteren nog beweerde een reden voor ontslag. 

Wat je ook nog steeds ontwijkt is de vraag over wat je vindt van hoe Kirk sprak over Pelosi en over zijn watchlist. Vind je dat wel oké, hoe hij opriep om iemand die een politieke moord wilde plegen (en daar bijna in slaagde) te bevrijden? Hoe hij de motor was achter doodsbedreigingen? 

Zilver_gray schreef op 14-09-2025 om 10:32:

[..]

Charlie Kirk is ook vermoord door echte kogels, maar dan vind je dat links wel mag juichen daarover of niet?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.