Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-03-2025 om 19:52:

In Nederland hebben we best een zooitje van een regering, maar ik zou nooit willen ruilen met de Amerikanen.

Ik denk dat we in Nederland weer veel te veel partijen hebben, mag best wat minder.

Daglichtlamp schreef op 23-03-2025 om 19:10:

De combinatie van stupiditeiten van deze regering is gewoon zo ernstig:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/nobelprijs-of-niet-regering-trump-schrapt-onderzoek-naar-bejubelde-mrna-vaccins~bc4f733d/
De mRNA-techniek brak door tijdens de coronapandemie: onder meer de vaccins van Pfizer en Moderna zijn erop gebaseerd. De vaccins zijn veilig en effectiever dan de meeste traditionele vaccins, en bovendien razendsnel te ontwerpen in geval van een nieuwe ziekte. Vandaar dat grondleggers Katalin Karikó en Drew Weissman er in 2023 de Nobelprijs mee wonnen. Maar nu zegt Weissman, in vakblad Nature: ‘Ik had van mijn levensdagen niet verwacht dat de overheid zich tegen een onderzoeksveld zou keren om niet-wetenschappelijke redenen.’

https://www.ad.nl/buitenland/amerikaanse-minister-van-volksgezondheid-wil-vogelgriep-zijn-gang-laten-gaan-desastreus-idee~a61789cf/
Experts zijn in alle staten. The New York Times sprak met meerdere dierenartsen en andere wetenschappers, die het voorstel ‘een desastreus idee’ noemen. Met elke besmetting krijgt het virus immers een kans om te muteren tot een gevaarlijkere variant. Voorlopig kan het virus zich nog niet onder mensen verspreiden, maar daar kan zo wel sneller verandering in komen.
,,Als je H5N1 toelaat zich te verspreiden binnen een groep van vijf miljoen kippen, krijgt het virus letterlijk vijf miljoen kansen om zich te kopiëren en om te muteren”, aldus dokter Gail Hansen, die als dierenarts gewerkt heeft voor het ministerie van Landbouw van de staat Kansas. ,,Dat is vragen om problemen.”

Die problemen zijn er ook al zonder de proef van Kennedy. Zo gaat de vogelgriep in de VS al rond onder koeien. Zoogdieren dus, net als wij mensen. De kans is reëel dat het virus zich nog verder muteert en ook onder mensen rond gaat. ,,Daar zijn maar een paar mutaties voor nodig’’, zei viroloog Chantal Rovers afgelopen week op deze site. Het virus zou dan kunnen zorgen voor een pandemie die mogelijk ernstiger is dan de coronapandemie van vijf jaar geleden.

Ronduit misdadig vind ik het, spelen met mensenlevens.

Muurbloem1985 schreef op 23-03-2025 om 20:27:

[..]

Ik denk dat we in Nederland weer veel te veel partijen hebben, mag best wat minder.

Mee eens. Ik ben wel voorstander van een hogere kiesdrempel, al die kleine partijen maken het alleen maar lastig. Misschien zoiets als minimaal 5 zetels halen ofzo. 

Zolang het maar geen Amerikaanse toestanden worden hier, het is daar vreselijk geregeld met die twee partijen. 

Strijkstok schreef op 23-03-2025 om 20:47:

[..]

Mee eens. Ik ben wel voorstander van een hogere kiesdrempel, al die kleine partijen maken het alleen maar lastig. Misschien zoiets als minimaal 5 zetels halen ofzo.

Zolang het maar geen Amerikaanse toestanden worden hier, het is daar vreselijk geregeld met die twee partijen.

Heel eerlijk gezegd vind ik het wel makkelijk, je kiest of links of rechts, rood of blauw.

Muurbloem1985 schreef op 23-03-2025 om 20:56:

[..]

Heel eerlijk gezegd vind ik het wel makkelijk, je kiest of links of rechts, rood of blauw.

Het is dan wel makkelijker, maar US heeft met zoveel obstakels te maken als het gaat om verkiezingen. Kijk alleen maar de bakken geld die, blijkbaar, nodig zijn als presidentskandidaat, gerrymandering. En dan eindigen ze met een man die aan elkaar hangt van leugens en uiteindelijk iedereen te grazen neemt, behalve als je een paar miljoen of meer op de bank hebt, omdat er geen oppositie is. 

kerstbeer

kerstbeer

23-03-2025 om 21:48 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 23-03-2025 om 20:56:

[..]

Kijk naar het beleid van Biden en het is bij veel onderwerpen ongeveer de VVD. Er is te weinig keuze en ook geen kans op het sluiten van een compromis, wat uitwassen tegenhoudt. Daarom zorgt een systeem zoals dat in Nederland dat er meer stabiliteit is. Immers, gaat niet 1 partij met alle macht ervandoor, maar zijn er compromissen nodig. 

De Republikeinen waren ooit een soort behoudend en fiscaal rechts, maar zijn nu helemaal het pad af. De standaard MAGA van het platteland dachten dat de Republikeinen het soort rechts waren dat enigzins op de SGP hier lijkt. In werkelijkheid zijn ze verworden tot slechts een partij voor Trump en Musk en hun dictatoriale aspiraties, waarbij ze vooral om hun eigen impulsen geven en zonder blikken of blozen ook MAGA ontslaan en benadelen zonder zich erom te bekommeren.

Strijkstok schreef op 23-03-2025 om 20:47:

[..]

Ik zou graag zien dat een partij niet meer zetels kan krijgen dan dat die partij leden heeft. Bijvoorbeeld de PVV Max 1 zetel. 

Daglichtlamp schreef op 23-03-2025 om 19:10:

De combinatie van stupiditeiten van deze regering is gewoon zo ernstig:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/nobelprijs-of-niet-regering-trump-schrapt-onderzoek-naar-bejubelde-mrna-vaccins~bc4f733d/
De mRNA-techniek brak door tijdens de coronapandemie: onder meer de vaccins van Pfizer en Moderna zijn erop gebaseerd. De vaccins zijn veilig en effectiever dan de meeste traditionele vaccins, en bovendien razendsnel te ontwerpen in geval van een nieuwe ziekte. Vandaar dat grondleggers Katalin Karikó en Drew Weissman er in 2023 de Nobelprijs mee wonnen. Maar nu zegt Weissman, in vakblad Nature: ‘Ik had van mijn levensdagen niet verwacht dat de overheid zich tegen een onderzoeksveld zou keren om niet-wetenschappelijke redenen.’

https://www.ad.nl/buitenland/amerikaanse-minister-van-volksgezondheid-wil-vogelgriep-zijn-gang-laten-gaan-desastreus-idee~a61789cf/
Experts zijn in alle staten. The New York Times sprak met meerdere dierenartsen en andere wetenschappers, die het voorstel ‘een desastreus idee’ noemen. Met elke besmetting krijgt het virus immers een kans om te muteren tot een gevaarlijkere variant. Voorlopig kan het virus zich nog niet onder mensen verspreiden, maar daar kan zo wel sneller verandering in komen.
,,Als je H5N1 toelaat zich te verspreiden binnen een groep van vijf miljoen kippen, krijgt het virus letterlijk vijf miljoen kansen om zich te kopiëren en om te muteren”, aldus dokter Gail Hansen, die als dierenarts gewerkt heeft voor het ministerie van Landbouw van de staat Kansas. ,,Dat is vragen om problemen.”

Die problemen zijn er ook al zonder de proef van Kennedy. Zo gaat de vogelgriep in de VS al rond onder koeien. Zoogdieren dus, net als wij mensen. De kans is reëel dat het virus zich nog verder muteert en ook onder mensen rond gaat. ,,Daar zijn maar een paar mutaties voor nodig’’, zei viroloog Chantal Rovers afgelopen week op deze site. Het virus zou dan kunnen zorgen voor een pandemie die mogelijk ernstiger is dan de coronapandemie van vijf jaar geleden.

Volgens mij zijn er daar zelfs al mensen besmet met vogelgriep. Nog niet veel, maar ze zijn er wel.

Echt hele enge levensgevaarlijk ontwikkelingen daar 😔

Lollypopje schreef op 24-03-2025 om 06:24:

[..]

Volgens mij zijn er daar zelfs al mensen besmet met vogelgriep. Nog niet veel, maar ze zijn er wel.

Echt hele enge levensgevaarlijk ontwikkelingen daar 😔

Ja dat klopt, maar het wordt pas echt gevaarlijk als er mens op mens besmettingen zijn, die zijn er waarschijnlijk nu nog niet (al weten we dat niet meer zeker omdat er op de ambtenaren die dat in de gaten moeten houden ongetwijfeld ook is bezuinigd).

Er staan in Amerika een groot aantal zaken op de rol waarvan twee ontzettend belangrijk.

De eerste is of Trump gewoon maar federale uitgaven mag cancelen als hij daar zin in heeft, tegen het Congres in, en de tweede is het geboorterecht. Iedereen in de VS geboren is een staatsburger.

Geen enkele rechter, hoe rechts ook, zou besluiten tegen de grondwet in. En mochten de rechters Trump in het ongelijk stellen, wat gaat Trump dan doen?

Hoeveel macht heeft de uitvoerende macht om rechterlijke beslissingen te negeren. De constitutie staat op het spel. Ten slotte kan een impeachment de laatste mogelijkheid bieden, maar de kans is niet erg groot dat de benodigde hoeveelheid stemmen (67) daarvoor bij elkaar te krijgen is in het senaat.

https://www.vox.com/scotus/405477/supreme-court-birthright-citizenship-impoundment-donald-trump

In Nederland zou eerder spelen dat lagere ambtenaren gaan muiten door een wet die ze niet zint, niet uit te willen voeren. 

Wat zijn het toch een smerige lui. Zonder uitnodiging een delegatie sturen.

Premier Egede van Groenland is niet te spreken over een hoge Amerikaanse delegatie die deze week langskomt. De vrouw van de Amerikaanse vicepresident Vance woont een sledehondenrace bij en tegelijkertijd bezoekt Trumps veiligheidsadviseur Mike Waltz een Amerikaanse basis in het poolgebied.

https://nos.nl/artikel/2560917-premier-groenland-verbolgen-over-hoog-amerikaans-bezoek-niet-onschuldig-meer

Misschien kan z'n vrouw aan zijn denkbeelden conformeren zodat niemand haar hoeft te zien.

De uitspraken van Vance komen voort uit een diepgewortelde angst voor verandering en onzekerheid over zijn eigen rol in een wereld die evolueert. Hij klampt zich vast aan een nostalgisch, verouderd idee van Amerika waarin vrouwen hun enige vervulling vonden binnen de muren van het huis, aan de zijde van een echtgenoot en met kinderen aan hun rokken. Dit conservatieve gedachtegoed probeert vrouwen te dwingen terug te keren naar een tijd waarin hun keuzes beperkt waren en hun stemmen verstomd.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/de-verborgen-angsten-van-vrouwenhater-jd-vance-de-running-mate-van-trump

Daglichtlamp schreef op 24-03-2025 om 06:36:

[..]

Ja dat klopt, maar het wordt pas echt gevaarlijk als er mens op mens besmettingen zijn, die zijn er waarschijnlijk nu nog niet (al weten we dat niet meer zeker omdat er op de ambtenaren die dat in de gaten moeten houden ongetwijfeld ook is bezuinigd).

Dan had ik dat niet goed begrepen. Al vrees ik dat het op deze manier een kwestie van tijd is tot het zover is 😔

Muurbloem1985 schreef op 23-03-2025 om 20:27:

[..]

Is dat echt wat jij nu uit de politieke situatie in de VS haalt? Wat vind je van wat daar momenteel gebeurt? Van het beleid van Trump, hoe hij als een olifant door een porseleinkast lekker doet wat hij zelf wil en de rechtsstaat aan zijn laars lapt met zijn bizarre decreten, beslissingen en uitspraken? Vind je als je dat ziet een 'the winner takes it all' systeem echt het beste? Dat als je 50,1% van de kiesmannen hebt (dat hoeft niet eens meer dan 50% van de stemmen te zijn, Trump had in totaal 49,8% van de stemmen) je in feite een soort alleenheerschappij hebt? 

Ik zie juist als ik dat zie ons meerpartijenstelsel, waarbij de macht veel meer gespreid is en er veel meer controle is, als een enorme zegen. Over of je de kiesdrempel zou moeten verhogen (bijv. alleen met 3 of meer zetels in de kamer) kun je twisten, maar dat lijkt me enigszins off topic en slechts een marginaal probleem ten opzichte van de gevaren van de macht die enorm bij één persoon kan komen te liggen in een tweepartijenstelsel.

Nicole123 schreef op 24-03-2025 om 10:40:

[..]

Is dat echt wat jij nu uit de politieke situatie in de VS haalt? Wat vind je van wat daar momenteel gebeurt? Van het beleid van Trump, hoe hij als een olifant door een porseleinkast lekker doet wat hij zelf wil en de rechtsstaat aan zijn laars lapt met zijn bizarre decreten, beslissingen en uitspraken? Vind je als je dat ziet een 'the winner takes it all' systeem echt het beste? Dat als je 50,1% van de kiesmannen hebt (dat hoeft niet eens meer dan 50% van de stemmen te zijn, Trump had in totaal 49,8% van de stemmen) je in feite een soort alleenheerschappij hebt?

Ik zie juist als ik dat zie ons meerpartijenstelsel, waarbij de macht veel meer gespreid is en er veel meer controle is, als een enorme zegen. Over of je de kiesdrempel zou moeten verhogen (bijv. alleen met 3 of meer zetels in de kamer) kun je twisten, maar dat lijkt me enigszins off topic en slechts een marginaal probleem ten opzichte van de gevaren van de macht die enorm bij één persoon kan komen te liggen in een tweepartijenstelsel.

Of je het nou leuk vindt of niet zo is het nou eenmaal geregeld in Amerika, en Trump is met een overmacht gekozen, eerlijk gezegd snap ik het gezeur op Trump niet helemaal, hij probeert dingen voor elkaar te krijgen die al jaren op de plank lagen.

Muurbloem1985 schreef op 24-03-2025 om 11:13:

[..]

Of je het nou leuk vindt of niet zo is het nou eenmaal geregeld in Amerika, en Trump is met een overmacht gekozen, eerlijk gezegd snap ik het gezeur op Trump niet helemaal, hij probeert dingen voor elkaar te krijgen die al jaren op de plank lagen.

Volg jij het nieuws wel?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.