Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

Friezinnetje schreef op 14-03-2025 om 21:06:

https://nos.nl/artikel/2559575-trump-wil-woke-ook-weg-hebben-uit-de-kunsten

Ik heb het idee dat hij wat van dit soort non-zaken op een plank heeft liggen en naar gelang de stemming in het land pakt hij er eentje van de plank als afleiding. 

https://www.nu.nl/klimaat/6349046/trumps-aanval-op-de-wetenschap-is-er-ook-een-op-de-europese-kennis.html

Vooral in publiek gefinancierde organisaties die zich bezighouden met weer, klimaat en ruimteonderzoek wordt genadeloos gesneden. Als eerste zijn de NASA en het National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) aan de beurt.

Die laatste organisatie bevat de nationale weerdienst en voorziet de VS van waarschuwingen voor bijvoorbeeld orkanen of natuurbranden. Maar het NOAA vergaart ook veel data over ecosystemen, oceanen en poolgebieden. Er werken bijna twaalfduizend mensen.

Elke dag lees ik weer nieuwe verbijsterende berichten, waar gaat dit heen en wanneer stopt het? 

Het gaat denk ik niet meer stoppen. Dit eindigt in een grote chaos wereldwijd met waarschijnlijk oorlog tot gevolg. Overal zie je regeringen die klimaatverandering niet willen weten of horen. En met de acties die daarbij horen versnellen we het alleen maar. 

Zilver_gray schreef op 15-03-2025 om 06:54:

https://www.nu.nl/klimaat/6349046/trumps-aanval-op-de-wetenschap-is-er-ook-een-op-de-europese-kennis.html

Vooral in publiek gefinancierde organisaties die zich bezighouden met weer, klimaat en ruimteonderzoek wordt genadeloos gesneden. Als eerste zijn de NASA en het National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) aan de beurt.

Die laatste organisatie bevat de nationale weerdienst en voorziet de VS van waarschuwingen voor bijvoorbeeld orkanen of natuurbranden. Maar het NOAA vergaart ook veel data over ecosystemen, oceanen en poolgebieden. Er werken bijna twaalfduizend mensen.

Elke dag lees ik weer nieuwe verbijsterende berichten, waar gaat dit heen en wanneer stopt het?

Het stopt  (of remt af), wanneer zijn eigen aanhangers, met name de machtigste eronder, te veel verliezen. 

Daarom is het zo goed dat mensen en landen stoppen met het kopen van Musk's producten, maar ook het steeds meer vervangen van Amerikaanse producten met Europese in het algemeen. 

Veel mensen daar stemmen alleen Democratisch als het echt slecht gaat onder een Republikein. Sommigen denken ook dat Republikeinen beter zijn voor de economie, hoewel ze steeds het tegendeel bewijzen. Waarschijnlijk denken ze "oude, blanke zakenman" = goed voor economie. Terwijl hij, Musk, Bezos en meer van dat soort mensen alleen aan henzelf denken. 

kerstbeer

kerstbeer

15-03-2025 om 08:42 Topicstarter

BeesAreCool schreef op 15-03-2025 om 08:32:

[..]

Het stopt (of remt af), wanneer zijn eigen aanhangers, met name de machtigste eronder, te veel verliezen.

Daarom is het zo goed dat mensen en landen stoppen met het kopen van Musk's producten, maar ook het steeds meer vervangen van Amerikaanse producten met Europese in het algemeen.

Veel mensen daar stemmen alleen Democratisch als het echt slecht gaat onder een Republikein. Sommigen denken ook dat Republikeinen beter zijn voor de economie, hoewel ze steeds het tegendeel bewijzen. Waarschijnlijk denken ze "oude, blanke zakenman" = goed voor economie. Terwijl hij, Musk, Bezos en meer van dat soort mensen alleen aan henzelf denken.

Even simpel gezegd:

Als je iets koopt uit Duitsland, dan is de kans een stuk groter dat met dat geld weer iets uit Nederland gekocht wordt dan dat een Amerikaan het nu weer uit Nederland koopt, omdat er steeds meer heffingen komen vanuit de VS. 

Dus minder geld 'weggooien' daarnaartoe en meer in Europa laten blijven of tenminste naar andere landen die geen handelsoorlog met ons willen. 

BeesAreCool schreef op 15-03-2025 om 08:32:

[..]

Het stopt (of remt af), wanneer zijn eigen aanhangers, met name de machtigste eronder, te veel verliezen.

Ik ben bang dat tegen de tijd diegene die het nu allemaal prima vindt er last van krijgt, het rijkelijk te laat is.

Loeki72 schreef op 15-03-2025 om 08:18:

Het gaat denk ik niet meer stoppen. Dit eindigt in een grote chaos wereldwijd met waarschijnlijk oorlog tot gevolg. Overal zie je regeringen die klimaatverandering niet willen weten of horen. En met de acties die daarbij horen versnellen we het alleen maar.

Ik ben ook benieuwd waar de wereld over 4 jaar staat. We hielpen onszelf al de afgrond in, alleen gaat het nu met Trump een stuk sneller.

Zilver_gray schreef op 15-03-2025 om 09:58:

[..]

Ik ben bang dat tegen de tijd diegene die het nu allemaal prima vindt er last van krijgt, het rijkelijk te laat is.

Ik ben het vaak met je eens, maar nu niet. Ze hebben er al vreselijk last van.

Trump heeft net wanhopig Teslas proberen te promoten in het Witte Huis nadat Musk vele miljarden verloor. 

https://www.fooddive.com/news/jack-daniels-brown-forman-canada-tariffs-taken-off-shelves-stores-ontario-alcohol-bourbon-trump/741920/

(Zie ook de angst dat dit naar Europa verspreidt). 

https://www.cnn.com/2025/03/13/business/walmart-china-investigation-us-tariffs-intl-hnk/index.html

Bonus: allemaal bedrijven waarvan de topmensen Trump hebben gesteund. 

Ik denk dat DOGE de instanties sluit omdat men dan gaat procederen dus hij laat het werk over aan anderen. Ieder die er belang bij heeft rent naar de rechter. Dus alles wordt beoordeeld en komt alleen terug als de rechters dat willen. En dat is altijd minder dan dat er voorheen was. Dus zo bespaart Trump. Hij jaagt iedereen eerst in de defensie en die moeten onverwachts voor hun leven vechten.

En Trumps achterban ziet dat het werkt. Dit is mijn idee hoor.

Trump is over de zeventig. Hij heeft meegemaakt hoe de mensen op hem reageren en mogelijk ontdekt dat de mensen een beetje bang voor hem zijn omdat hij onverwachtse bewegingen maakt. Dus iedereen probeert onheil te voorkomen door heel voorzichtig te zijn: "je weet maar nooit wat hij gaat doen dus ik zal maar heel beleefd zijn en niets doen wat zijn aandacht trekt." Iedereen let dus op hém en niet op anderen. Misschien trekken ze hun portemonnee wel, dus voor Trump is dat weer een besparing: wat al betaald wordt hoeft hij niet meer te betalen. Dus dit zou een mogelijkheid kunnen zijn m.i.

BeesAreCool schreef op 15-03-2025 om 10:15:

[..]

Ik ben het vaak met je eens, maar nu niet. Ze hebben er al vreselijk last van.

Trump heeft net wanhopig Teslas proberen te promoten in het Witte Huis nadat Musk vele miljarden verloor.

https://www.fooddive.com/news/jack-daniels-brown-forman-canada-tariffs-taken-off-shelves-stores-ontario-alcohol-bourbon-trump/741920/

(Zie ook de angst dat dit naar Europa verspreidt).

https://www.cnn.com/2025/03/13/business/walmart-china-investigation-us-tariffs-intl-hnk/index.html

Bonus: allemaal bedrijven waarvan de topmensen Trump hebben gesteund.

Ik doel vooral op klimaatonderzoek en klimaatbeleid

https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/grote-zorgen-bij-klimaatwetenschappers-om-beleid-donald-trump-in-amerika-en-daarbuiten-staan-aan-rand-van-afgrond/

Klimaatdata veilig stellen

Ook de NASA ligt onder vuur. Met behulp van satellieten, onderzoeksvliegtuigen en grondstations wordt daar een breed scala aan klimaatdata verzameld. Gegevens zoals temperatuurveranderingen in de atmosfeer, hittegolven en afwijkingen in klimaattrends, maar ook smeltende ijskappen, zeespiegelstijging, extreme regenval en meer.

"NASA doet veel moeite om ervoor te zorgen dat de datasets beschikbaar blijven, bijvoorbeeld op veilige parallelle servers en websites", vertelt Costa. "Zelfs als de oorspronkelijke websites offline worden gehaald."

Deense politici zijn teleurgesteld in NAVO-baas Mark Rutte. Hij wilde zich niet bemoeien met de wens van de Amerikaanse president Donald Trump om Groenland in te lijven. De oud-premier was donderdag op bezoek in het Witte Huis.

Trump flirtte bij het persmoment in het Witte Huis weer openlijk met een inname van Groenland. Rutte deed een stap terug: "Als het gaat over Groenland, of dat al dan niet bij de Verenigde Staten moet komen, houd ik me even buiten de discussie. Daar wil ik de NAVO niet bij betrekken."

Denen noemen gesprek Rutte en Trump gênant: 'NAVO kan niet wegkijken' | Buitenland | NU.nl

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.