Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Totale blackout (energie) reeel?

Kwam gisteren dit artikel van de Panorama tegen en ik schrok er toch even van. Lees de laatste paar jaar wel regelmatig waarschuwingen voor blackouts (waarbij ik dan veronderstel dat het om slechts een paar uur gaat) omdat we ons teveel afhankelijk willen maken van zonne/windenergie, maar dat ons energienetwerk aan dat van de rest van Europa vasthangt én in totale blackout zou kunnen komen voor wellicht wel langer dan een week, dat had ik nog niet eerder gehoord. Geen verwarming, maar ook stopt de leidingwater- en gasvoorziening. En internet en telefoon liggen dan natuurlijk ook plat. 
Wie heeft hier kaas van gegeten? 
https://panorama.nl/artikel/461365/chaos-en-paniek-dit-gebeurt-er-in-nederland-bij-een-totale-black-out


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

02-11-2021 om 08:31

daarom moet je preppen.

redbulletje

redbulletje

02-11-2021 om 08:42 Topicstarter

Ja, dat bedacht ik me na het lezen van dit artikel ook, dat ik eigenlijk niks in huis heb op dat gebied. Ja, een jerrycan benzine (voor de grasmaaier), een zaklamp en een paar flesjes water, maar daar houdt 't wel ver mee op.

redbulletje schreef op 02-11-2021 om 08:42:

Ja, dat bedacht ik me na het lezen van dit artikel ook, dat ik eigenlijk niks in huis heb op dat gebied. Ja, een jerrycan benzine (voor de grasmaaier), een zaklamp en een paar flesjes water, maar daar houdt 't wel ver mee op.

Ik woon in Zeeland en ons is al meerder malen door de gemeentelijke overheid op het hart gedrukt om voorbereid te zijn op een ramp (overstroming, kerncentrale). Er zijn ook pakketten voor samengesteld. Ik weet niet eens precies wat daar in zit en ben ook niet voorbereid. Heel slecht eigenlijk. We moeten dat wel doen...

Oei en dan heb jij een beetje geprept (ik heb geen ruimte en zin voor kelders vol spullen, want je moet dat denk ik ook jaren bij houden en verversen misschien?) en dan staan binnen 2 dagen alle buren bij je binnen, want die hebben er ook lucht van gekregen. Is meteen je hele prep kamertje leeg. Ik ben echt slecht voorbereid, heb wel wat blikken soep en bonen, een paar flessen water. En ik zou mijn vriezer leeg kunnen eten (lijkt me niet lekker, koude kliekjes chili con carne en zuurkool, maar goed, het is eetbaar.) en daarna is alles op. Ik heb een open haard, dus zou nog wel wat warm kunnen stoken, tot het hout op is.
Ik dacht net heel vrolijk aan de radio die ik heb, een losse met een antenne, maar realiseer me ineens dat hij een stekker heeft. Heb wel ergens een transistor radio, maar   ik moet eens kijken welke batterijen daar in moeten (heb wel batterijen liggen)
Ja wat dat betreft zijn we zo gewend geraakt aan het hebben van gas en elektriciteit, ik kijk wel eens bewonderend naar die programma's van mensen die off-grid leven, die houden het wel een tijdje vol.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

02-11-2021 om 09:06

_Anoniem_ schreef op 02-11-2021 om 09:02:

Oei en dan heb jij een beetje geprept (ik heb geen ruimte en zin voor kelders vol spullen, want je moet dat denk ik ook jaren bij houden en verversen misschien?) en dan staan binnen 2 dagen alle buren bij je binnen, want die hebben er ook lucht van gekregen. Is meteen je hele prep kamertje leeg. Ik ben echt slecht voorbereid, heb wel wat blikken soep en bonen, een paar flessen water. En ik zou mijn vriezer leeg kunnen eten (lijkt me niet lekker, koude kliekjes chili con carne en zuurkool, maar goed, het is eetbaar.) en daarna is alles op. Ik heb een open haard, dus zou nog wel wat warm kunnen stoken, tot het hout op is.
Ik dacht net heel vrolijk aan de radio die ik heb, een losse met een antenne, maar realiseer me ineens dat hij een stekker heeft. Heb wel ergens een transistor radio, maar ik moet eens kijken welke batterijen daar in moeten (heb wel batterijen liggen)
Ja wat dat betreft zijn we zo gewend geraakt aan het hebben van gas en elektriciteit, ik kijk wel eens bewonderend naar die programma's van mensen die off-grid leven, die houden het wel een tijdje vol.

Kunt ook gewoon slim preppen en je buren hoef je niks te geven, je hebt echt geen grote zolder of kelder nodig.

redbulletje schreef op 02-11-2021 om 08:42:

Ja, dat bedacht ik me na het lezen van dit artikel ook, dat ik eigenlijk niks in huis heb op dat gebied. Ja, een jerrycan benzine (voor de grasmaaier), een zaklamp en een paar flesjes water, maar daar houdt 't wel ver mee op.

Ik zal me er niet al te druk over maken. Want bij een totale black out, is energie niet eens het probleem, maar water.  17 miljoen mensen in NL, 2 ltr water per persoon per dag (alleen om te leven) reken maar uit.

Ik zie geen enkele bronvermelding, op welke deskundigen baseren zij zich als ze zeggen dat dit hoe dan ook eens gaat gebeuren? Ik vind Panorama nou niet bepaald een serieus te nemen blad.

Maar er kan natuurlijk altijd wat gebeuren. Het probleem met preppen vind ik dat het toch allemaal een houdbaarheidsdatum heeft, ook blikken. Dus je moet je voorraad wel bijhouden, en daar heb ik geen zin in. Ik heb wel altijd wat blikvoer in huis. En ik heb bijvoorbeeld wat geld in huis voor als we nergens meer kunnen pinnen. Maar ik heb geen kaarsen ofzo.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

02-11-2021 om 09:17

Zeefietser schreef op 02-11-2021 om 09:14:

[..]

Ik zal me er niet al te druk over maken. Want bij een totale black out, is energie niet eens het probleem, maar water. 17 miljoen mensen in NL, 2 ltr water per persoon per dag (alleen om te leven) reken maar uit.

Water genoeg in nederland hoor.

_Anoniem_ schreef op 02-11-2021 om 09:02:

 ik kijk wel eens bewonderend naar die programma's van mensen die off-grid leven, die houden het wel een tijdje vol.

Niet teveel bewonderen want die programma's en personen gaan nergens over. Ja off grid, homestead etcetera blablabla. Hebben wel een boot, quad, auto, zaag, spijkers, hamer, stukje touw etc etc. Allemaal dingen die ze niet zelf gemaakt hebben en waar je society voor nodig bent.

Dat hun dan vervolgens zich voldaan voelen om een hele dag met een handmatige houtzaag, hout te zagen voor de aankomende week. Dat is dan weer hun ding.

Preppen doe ik niet aan. Zoals hier al gezegd werd: je moet dan alles steeds verversen enzo. Maar een werkende radio zonder stekker zou handig zijn om nood-instructies te kunnen ontvangen bijvoorbeeld.

BlueFawn schreef op 02-11-2021 om 09:17:

[..]

Water genoeg in nederland hoor.

Ohw , nou succes, ik woon vlak naast de IJssel, ga ik niet drinken (heb wel 1 filtratie pen dus zing het wel even uit) maar onze schone darmpjes verdragen direct rivierwater niet. Binnen no time van 17 mil, naar 8.5 mil. Maakt het leven wel makkelijker.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

02-11-2021 om 09:26

Zeefietser schreef op 02-11-2021 om 09:25:

[..]

Ohw , nou succes, ik woon vlak naast de IJssel, ga ik niet drinken (heb wel 1 filtratie pen dus zing het wel even uit) maar onze schone darmpjes verdragen direct rivierwater niet. Binnen no time van 17 mil, naar 8.5 mil. Maakt het leven wel makkelijker.

Nooit gehoord van waterzuiveringstabletten e.d? 

BlueFawn schreef op 02-11-2021 om 09:26:

[..]

Nooit gehoord van waterzuiveringstabletten e.d?

Die heb ik niet in huis en de meeste mensen niet denk ik. Dan moet je dus wel echt voorbereid zijn.

Ze hebben het wel heel concreet gemaakt, krijg het er benauwd van. Daar valt haast niet tegenop te preppen… Het kan een week duren (dan moet je al flinke voorraden hebben), maar ook twee en voordat alles dan weer normaal is… 

Ik vond de opmerking bovenaan met dat het niet de vraag is of dit gaat gebeuren maar wanneer niet echt prettig. Ben benieuwd of er mensen hier verstand van hebben; of het echt zo is of dat dit het ultieme en onwaarschijnlijke rampscenario is. 

BlueFawn schreef op 02-11-2021 om 09:26:

[..]

Nooit gehoord van waterzuiveringstabletten e.d?

En heb jij die in huis ? Pff denk terug aan vorig jaar maart ergens hoe snel het wc papier en de paracetamol op was. En daar hebben we in de winkels veel en veel meer van dan water zuiveringstabletten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.