Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Nicole123
24-01-2026 om 19:46
Mick87 schreef op 21-01-2026 om 09:09:
we kunnen er nog pagina's vol over schrijven. Maar we halen ons een hoop ellende op de hals. Los van dat ons sociale stelsel dit niet aan kan en we onvoldoende woningen hebben, halen we een cultuur binnen die haaks op de onze staat. En daarnaast een groot aantal getraumatiseerden waar we niet genoeg hulp aan kunnen bieden.
Maar hé: we deugen wel lekker.
Zou jij dan tegen mensen die nu bijv vluchten voor het regime in Iran zeggen: stik er maar in, jammer als we je straks terugzien op tv in een lijkzak maar ons sociale stelsel kan jou niet aan?
Poezenmeisje
24-01-2026 om 20:12
Nicole123 schreef op 24-01-2026 om 19:46:
[..]
Zou jij dan tegen mensen die nu bijv vluchten voor het regime in Iran zeggen: stik er maar in, jammer als we je straks terugzien op tv in een lijkzak maar ons sociale stelsel kan jou niet aan?
Iraniërs willen geen asiel zoeken, die willen alleen maar dat het regime opsodemietert zodat ze hun land weer kunnen opbouwen.
Ze vluchten niet, ze gaan de straat op om te demonstreren.
Gebruikersnaaminvullen
24-01-2026 om 22:16
Mick87 schreef op 21-01-2026 om 10:09:
Neemt natuurlijk niet weg dat de oplossing voor dit probleem niet zo gemakkelijk is. Grenzen dicht is makkelijk geroepen dan gedaan. Bovendien grenzen we geografisch aan het Midden Oosten en Afrika. En we hebben allerlei verdragen en gedoe.
Maar merk wel dat ik het complete waanzin vind waar we mee bezig zijn.
EU moet de koppen bij elkaar steken en de asielwetten hervormen. En Nederland moet echt iets aan het DAFT visum doen, nu komen er heel veel Amerikanen naar NL.
Euphoria
25-01-2026 om 07:21
[..]
Het is dat ze me niet zullen begrijpen als ik dat zeg. De taal is een dingetje.
ik zou ze willen adviseren te vluchten naar andere plekken dan Nederland. Nederland met zijn vele interessante voordelen voor vluchtelingen is vol.
Mick87
25-01-2026 om 11:38
[..]
Ik vind dat je op basis van emotie geen beleid kan maken. Dat vind ik ervan. Hoe triest ook.
Ons sociale stelsel en sociale cohesie lijdt onder de ongebreidelde migratie van alle vormen van migratie. Er moet een rem op en harde beslissingen worden gemaakt.
Yumi
27-01-2026 om 18:04
Hoe makkelijk wordt er geld uitgegeven, voor de opvang?
Even snel een pand kopen voor 3,6 miljoen en dan blijkt de Gemeente onvoldoende onderzoek heeft gedaan en het pand in meerdere opzichten niet voldoet. Daardoor komt er 2,43 miljoen bij aan verbouwingskosten en gaat het aantal op te vangen Oekraïners, van 150 naar 60.
Het pand had bouwkundige en juridische tekortkomingen, zoals onvolledige vergunningen, veiligheidsproblemen en een andere indeling dan gedacht. Bovendien was het gebouw niet volledig bezichtigd voordat de aankoop plaatsvond.
Door de geheimhouding en het snelle aankoopproces was niet volledig duidelijk wat precies werd gekocht.
Het plan kan echter nog niet direct worden uitgevoerd. Het pand ligt dicht bij kwetsbare natuurgebieden en er is een speciale natuurvergunning nodig. Als de vergunning erdoor komt dan kan er in 2027 begonnen worden met de opvang voor 3 jaar.
Pokeren met Gemeenschapsgeld
Gemeente Apeldoorn kocht een hotel in oktober 2024 voor 3,6 miljoen euro. De tijdsdruk was groot: een andere opvanglocatie sluit eind dit jaar en een andere ging niet door. Oranjeoord leek een snelle oplossing voor de opvang van 120 tot 150 Oekraïners.
Na de koop blijkt echter dat het pand niet aan de wet voldoet. Zo zijn delen van het gebouw zonder vergunning verbouwd, voldoet de brandveiligheid niet en ontbreken belangrijke milieu- en bouwvergunningen. Tegelijk blijkt dat de gemeente zelf onvoldoende onderzoek deed: de tweede verdieping is niet geïnspecteerd en waarschuwingen over stikstof werden niet doorslaggevend meegenomen. Het hotel ligt bovendien dicht bij kwetsbare natuurgebieden, waardoor gebruik of verbouwing extra ingewikkeld is.
Het pand had bouwkundige en juridische tekortkomingen, zoals onvolledige vergunningen, veiligheidsproblemen en een andere indeling dan gedacht. Bovendien was het gebouw niet volledig bezichtigd voordat de aankoop plaatsvond.
‘Pokeren met gemeenschapsgeld’: verontwaardiging over aankoop opvanghotel - Omroep Gelderland
Problemen stapelen zich op, net zoals de kosten voor deze vluchtelingenopvang - Omroep Gelderland
Alice12
27-01-2026 om 20:26
Yumi schreef op 27-01-2026 om 18:04:
Hoe makkelijk wordt er geld uitgegeven, voor de opvang?
Even snel een pand kopen voor 3,6 miljoen en dan blijkt de Gemeente onvoldoende onderzoek heeft gedaan en het pand in meerdere opzichten niet voldoet. Daardoor komt er 2,43 miljoen bij aan verbouwingskosten en gaat het aantal op te vangen Oekraïners, van 150 naar 60.
Door de geheimhouding en het snelle aankoopproces was niet volledig duidelijk wat precies werd gekocht.
Het plan kan echter nog niet direct worden uitgevoerd. Het pand ligt dicht bij kwetsbare natuurgebieden en er is een speciale natuurvergunning nodig. Als de vergunning erdoor komt dan kan er in 2027 begonnen worden met de opvang voor 3 jaar.
Pokeren met Gemeenschapsgeld
Gemeente Apeldoorn kocht een hotel in oktober 2024 voor 3,6 miljoen euro. De tijdsdruk was groot: een andere opvanglocatie sluit eind dit jaar en een andere ging niet door. Oranjeoord leek een snelle oplossing voor de opvang van 120 tot 150 Oekraïners.
Na de koop blijkt echter dat het pand niet aan de wet voldoet. Zo zijn delen van het gebouw zonder vergunning verbouwd, voldoet de brandveiligheid niet en ontbreken belangrijke milieu- en bouwvergunningen. Tegelijk blijkt dat de gemeente zelf onvoldoende onderzoek deed: de tweede verdieping is niet geïnspecteerd en waarschuwingen over stikstof werden niet doorslaggevend meegenomen. Het hotel ligt bovendien dicht bij kwetsbare natuurgebieden, waardoor gebruik of verbouwing extra ingewikkeld is.
‘Pokeren met gemeenschapsgeld’: verontwaardiging over aankoop opvanghotel - Omroep Gelderland
Problemen stapelen zich op, net zoals de kosten voor deze vluchtelingenopvang - Omroep Gelderland
Ja, geld zat, maar mensen in een verpleeghuis krijgen geen appelmoes of soep meer. Te duur.
Thora
28-01-2026 om 10:14
Alice12 schreef op 27-01-2026 om 20:26:
[..]
Ja, geld zat, maar mensen in een verpleeghuis krijgen geen appelmoes of soep meer. Te duur.
Maar we mogen wel een groot deel van ons salaris (het geld dat wij ontvangen als wij ervoor gewerkt hebben) afgeven. Iedere maand weer.
Poezenmeisje
28-01-2026 om 10:23
Thora schreef op 28-01-2026 om 10:14:
[..]
Maar we mogen wel een groot deel van ons salaris (het geld dat wij ontvangen als wij ervoor gewerkt hebben) afgeven. Iedere maand weer.
26% salaris naar de pensioenpot ABP, waarmee ik 'rechten' opbouw, waarvan de vraag is of ik ze kan verzilveren voor contante. Van rechten kan ik geen brood kopen.
Dan ook nog loonbelasting en bijkomende vreugdes.
Mick87
30-01-2026 om 18:18
en wat vinden we van de plannen van het nieuwe kabinet ? Qua aanpak migratie gaat er volgens mij niet heel veel veranderen.
Poezenmeisje
30-01-2026 om 18:23
Het zou al een verandering zijn als ze eens gaan handhaven en uitvoeren...
Alice12
30-01-2026 om 18:38
Mick87 schreef op 30-01-2026 om 18:18:
en wat vinden we van de plannen van het nieuwe kabinet ? Qua aanpak migratie gaat er volgens mij niet heel veel veranderen.
Helemaal niks. Dus die grote woorden sloegen als altijd helemaal nergens op.
Fleurtje_5
30-01-2026 om 19:19
Ik ga even op zoek naar een teiltje (
)
Mick87
30-01-2026 om 19:29
Fleurtje_5 schreef op 30-01-2026 om 19:19:
[..]
Ik ga even op zoek naar een teiltje (
)
Je vindt de plannen niet zo fijn ? Of je vindt mijn formulering dermate tenenkrommend dat je een teiltje zoekt?
Euphoria
30-01-2026 om 19:33
Teleurstellend.