Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Gebruikersnaaminvullen
19-11-2025 om 19:59
Yumi schreef op 19-11-2025 om 18:09:
Deze Eritreeër verdiende aan de ellende van zijn landgenoten, en maakte hun leven tot een hel, door mishandeling, marteling, seksueel geweld. Hij was al veroordeeld tot 18 jaar cel in Ethiopië maar is uitgeleverd aan Nederland.
In de link van het OM wordt duidelijk waarom deze man naar NL is uitgeleverd.
Het Openbaar Ministerie heeft woensdag twintig jaar cel geëist tegen een 42-jarige Eritreeër vanwege mensenhandel.
Amanuel W. zou op grote schaal landgenoten vanuit Libië naar Europa hebben gesmokkeld en daarmee grof geld hebben verdiend.W. wordt verdacht van het leiden van een grote, zeer gewelddadige bende mensensmokkelaars. Veel vluchtelingen uit Eritrea doorkruisen Libië onderweg naar Europa. In kampen in Libië werden slachtoffers onder erbarmelijke omstandigheden vastgehouden.
Getuigen spreken van stelselmatige mishandeling, marteling en seksueel geweld. Er was nauwelijks water of voedsel en slechte hygiëne, waardoor ziektes en besmettingen ontstonden. Volgens getuigen zijn tal van mensen om het leven gekomen. Ze beschrijven W. als de wreedste van alle smokkelaars op de route.
Twintig jaar cel geëist tegen Eritreeër die leiding gaf aan mensensmokkelbende | Binnenland | NU.nl
Eis: 20 jaar cel tegen Eritrese mensensmokkelaar | Nieuwsbericht | Openbaar Ministerie
Ze hadden hem beter daar in de gevangenis kunnen zetten. Dit gaat de Nederlandse gemeenschap minimaal 2 miljoen kosten voor die 20 jaar.
Yumi
19-11-2025 om 21:41
Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-11-2025 om 19:59:
[..]
Ze hadden hem beter daar in de gevangenis kunnen zetten. Dit gaat de Nederlandse gemeenschap minimaal 2 miljoen kosten voor die 20 jaar
Eens, we gaan iemand onderhouden die zelf flink heeft verdiend aan de ellende van veel vluchtelingen, wat mij betreft zetten we hem in bijvoorbeeld de Hel van Peru.
Nicole123
19-11-2025 om 22:03
Het wordt tijd dat we met het migratiepact gaan zorgen dat de asielprocedures buiten de grenzen van de EU gaan plaatsvinden. Dan zijn AZCs niet meer nodig en de broodwinning voor mensensmokkelaars verdwenen. Je kunt ook heel boos zijn en ze bij wijze van spreken gevierendeeld met een betonblok aan hun been in zee willen dumpen, wat misschien je frustratie wel kanaliseert maar geen oplossing is, want het leed is dan helaas al geschied. Mensensmokkel moet je vooral zien te voorkómen.
Luchtpost
19-11-2025 om 23:14
Miraval schreef op 19-11-2025 om 14:42:
[..]
[...]
3.6 miljoen mensen ontvangen AOW in Nederland, 410.000 mensen een bijstandsuitkering, 818.000 mensen een arbeidsongeschiktheidsuitkering. In totaal keert het SVB aan 5.6 miljoen mensen een uitkering uit, goed voor 62 miljard euro.
[...]
In 2024 heb ik de verhouding tussen de aantallen inwoners met een bijstandsuitkering t.o.v. het totaal aantal inwoners - naar herkomst- op een rijtje gezet:
Gaat over mannenn en vrouwen samen, leeftijd 15-65 jaar:
Nederlands: 7.938.909 inwoners NL herkomt
133.950 bijstandsuitkeringen = 1.69 % van de NL bevolking heeft een bijstandsuitkering
Niet westers: 2.421.507 inwoners niet westerse herkomst
233.180 bijstandsuitkeringen = 9.63 % van de niet westerse bevolking 15-65 jaar heeft een bijstandsuitkering.
Niet westerse bevolking van die leeftijd is 20.96 % van de totale bevolking
Niet westerse bevolking ontvangt 59.47 % van alle bijstandsuitkeringen
Vergrijzing:
Aantal niet westerse inwoners in 1975 van toen 15-19 jaar oud: 21.965
Aantal niet westere inwoners in 2025 van nu 65-69 jaar oud: 133.790 = 609.11 %
bevolkingsgroei !?
Ter vergelijk NL bevolking: van 1.060.332 naar 976.660 = 82.68 % over die als vergrijzing op de maatschappij drukken. Maar die hebben wél vaak eerst 50 jaar in NL gewerkt en premies voor AOW en pensioen afgedragen. En dan klopt het AOW systeem ook prima, zelfs als er minder jongeren zijn en/of een paar mensen die echt nooit konden/kunnen werken.
Alice12
19-11-2025 om 23:31
Nicole123 schreef op 19-11-2025 om 22:03:
Het wordt tijd dat we met het migratiepact gaan zorgen dat de asielprocedures buiten de grenzen van de EU gaan plaatsvinden. Dan zijn AZCs niet meer nodig en de broodwinning voor mensensmokkelaars verdwenen. Je kunt ook heel boos zijn en ze bij wijze van spreken gevierendeeld met een betonblok aan hun been in zee willen dumpen, wat misschien je frustratie wel kanaliseert maar geen oplossing is, want het leed is dan helaas al geschied. Mensensmokkel moet je vooral zien te voorkómen.
Ik ben het helemaal met je eens.
Poezenmeisje
20-11-2025 om 00:55
Slavernij bestaat nog steeds in Afrika.
2017
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/schokkend-slavenmarkt-libie
2023
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/bureau-buitenland/e359c5c9-a435-40a9-a303-9b05ac7c546c/2023-01-26-moderne-slavernij-in-libie
Fleurtje_5
20-11-2025 om 11:18
In Dagblad De Limburger. Het is goed dat oorlogsvluchtelingen worden opgevangen. Maar waarom is de zorginstelling, die er eerst zat, vertrokken? En waarom dan zovelen? De zorginstelling herbergde er 18 mensen. Nu zouden er 80 mensen worden opgevangen:
Noodopvang voor Oekraïners in Afferden: ‘We waren al een beetje bang dat er zoiets zou komen’ 19 november 2025
.................
In Afferden komt vanaf maart een noodopvang voor gevluchte Oekraïners. Het voormalige onderkomen van Dichterbij biedt tot eind maart 2028 plek aan tachtig mensen. De buurt voelt zich overvallen.
Al enkele weken ging in Afferden het gerucht dat er iets stond te gebeuren met het complex aan de Spitsbrug. Zo’n dertien jaar zat zorginstelling Dichterbij in de voormalige boerderij, waar volwassenen en ouderen met een verstandelijke beperking woonden. Twee jaar geleden besloot Dichterbij de cliënten naar andere plekken over te plaatsen en sindsdien staat het gebouw leeg.
Badkamer
In de boerderij zijn twee groepswoningen en enkele studio’s, compleet met badkamer. Uitermate geschikt, aldus de gemeente Bergen, voor het kort opvangen van Oekraïners die door de oorlog in eigen land in groot gevaar zijn geraakt. Daarom wil Bergen de boerderij kopen van de eigenares, woningvereniging Destion.
Bergen kan zo, aldus burgemeester Michael Rauner, voldoen aan de verplichting Oekraïense vluchtelingen op te vangen. Dinsdag nog kreeg de burgemeester een brief van BBB-minister Mona Keijzer dat Bergen te weinig deed op dat vlak. Bergen herbergt 24 vluchtelingen, terwijl dat er 128 moeten zijn. Door de aankoop van de hoeve merken Bergenaren op de wachtlijst voor een woning er niets van.
Het plan is om er tachtig opvangplekken te maken voor mensen die er maximaal 72 uur blijven om na hun vlucht uit Oekraïne even bij te komen. Daarnaast komen er vier plekken voor Oekraïners die de weg kwijt zijn door wat ze hebben meegemaakt in oorlogsgebied. Omwonenden aan de Spitsbrug kregen dinsdag een brief van de gemeente waarin het voornemen om Oekraïners in hun buurt op te vangen werd medegedeeld.
Eerste fout
Sociale media hadden hun werk toen al gedaan, de omwonenden wisten het al lang. „Dat is de eerste fout van de gemeente”, zegt overbuurvrouw Cherinda Frederix. Die was blij dat Dichterbij er al twee jaar niet meer zit, want de bewoners zorgden voor veel (geluids)overlast, zegt zij. De aankondiging van de komst van de vluchtelingen roept echter bij haar grote vragen op. „We waren al een beetje bang dat er zoiets zou komen”, zegt Frederix. Die vraagt zich bijvoorbeeld af wat een time-out betekent. Frederix: „Ik heb het opgezocht, het gaat om mensen die ergens anders problemen hebben gemaakt en daar weg moesten.”
............
..............
Heurkens vraagt zich af hoe de gemeente denkt tachtig mensen onder te kunnen brengen in de boerderij. Heurkens: „Toen Dichterbij erin zat, woonden er achttien mensen, binnenkort tachtig. Waar laat je de rest?”
........................
Libertine
20-11-2025 om 11:39
Luchtpost schreef op 19-11-2025 om 23:14:
[..]
In 2024 heb ik de verhouding tussen de aantallen inwoners met een bijstandsuitkering t.o.v. het totaal aantal inwoners - naar herkomst- op een rijtje gezet:
Gaat over mannenn en vrouwen samen, leeftijd 15-65 jaar:
Nederlands: 7.938.909 inwoners NL herkomt
133.950 bijstandsuitkeringen = 1.69 % van de NL bevolking heeft een bijstandsuitkering
Niet westers: 2.421.507 inwoners niet westerse herkomst
233.180 bijstandsuitkeringen = 9.63 % van de niet westerse bevolking 15-65 jaar heeft een bijstandsuitkering.
Niet westerse bevolking van die leeftijd is 20.96 % van de totale bevolking
Niet westerse bevolking ontvangt 59.47 % van alle bijstandsuitkeringen
Vergrijzing:
Aantal niet westerse inwoners in 1975 van toen 15-19 jaar oud: 21.965
Aantal niet westere inwoners in 2025 van nu 65-69 jaar oud: 133.790 = 609.11 %
bevolkingsgroei !?
Ter vergelijk NL bevolking: van 1.060.332 naar 976.660 = 82.68 % over die als vergrijzing op de maatschappij drukken. Maar die hebben wél vaak eerst 50 jaar in NL gewerkt en premies voor AOW en pensioen afgedragen. En dan klopt het AOW systeem ook prima, zelfs als er minder jongeren zijn en/of een paar mensen die echt nooit konden/kunnen werken.
Het is me vaak een raadsel wat je met dit soort droge lijstjes duidelijk wil maken. Deze data kan iedereen opzoeken immers. En data zonder context zegt vrij weinig. Wat probeer je over te brengen?
krulliebollie
20-11-2025 om 11:54
Poezenmeisje schreef op 20-11-2025 om 00:55:
Slavernij bestaat nog steeds in Afrika.
2017
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/schokkend-slavenmarkt-libie
2023
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/bureau-buitenland/e359c5c9-a435-40a9-a303-9b05ac7c546c/2023-01-26-moderne-slavernij-in-libie
Niet alleen in Africa maar het is ook bekend dat in landen zoals Saoedi Arabië of Kuweit maar ook plaatsen zoals Dubai er slavernij plaatsvind. Onder huishoudelijk personeel ( afpakken paspoort, niet uitbetalen, 7 dagen in de week werken) en bouw personeel ( idem paspoort afpakken, niet uitbetalen etc) schijnt het veelvuldig voor te komen.
Ik denk dat overal waar rijke mensen wonen er mensen in nood uitgebuit kunnen/zullen worden. Als je bekijkt dat mensen in de USA soms 3 banen nodig hebben om rond te kunnen komen terwijl er een groepje exorbitant rijken weigert iets te doen aan sociale voorzieningen of daar tegen blijft ageren. Daar kun je eigenlijk ook spreken van moderne slavernij.
Gebruikersnaaminvullen
20-11-2025 om 14:04
@Fleurtje, is dat die woonboerderij aan de Spitsbrug 4a, 5851 AC Afferden?
Want dat heeft een oppervlakte van 864 m² en een perceel van 7380 m². Lijkt met dat er genoeg ruimte is als er een stuk of 5 containerwoningen extra geplaatst worden op het achtererf.
Broadway
20-11-2025 om 14:14
Libertine schreef op 20-11-2025 om 11:39:
[..]
Het is me vaak een raadsel wat je met dit soort droge lijstjes duidelijk wil maken. Deze data kan iedereen opzoeken immers. En data zonder context zegt vrij weinig. Wat probeer je over te brengen?
als mijn ooghoek luchtpost+losse regels+dikgedrukte woorden registreert scroll ik al door want ik mis de context meestal ook volledig én er is al vaker door anderen aangekaart dat de data die ze/hij gebruikt niet altijd zo objectief is als lijkt dus ik sla over.
Fleurtje_5
20-11-2025 om 14:39
Yumi schreef op 19-11-2025 om 18:09:
Deze Eritreeër verdiende aan de ellende van zijn landgenoten, en maakte hun leven tot een hel, door mishandeling, marteling, seksueel geweld. Hij was al veroordeeld tot 18 jaar cel in Ethiopië maar is uitgeleverd aan Nederland.
In de link van het OM wordt duidelijk waarom deze man naar NL is uitgeleverd.
Het Openbaar Ministerie heeft woensdag twintig jaar cel geëist tegen een 42-jarige Eritreeër vanwege mensenhandel.
Amanuel W. zou op grote schaal landgenoten vanuit Libië naar Europa hebben gesmokkeld en daarmee grof geld hebben verdiend.W. wordt verdacht van het leiden van een grote, zeer gewelddadige bende mensensmokkelaars. Veel vluchtelingen uit Eritrea doorkruisen Libië onderweg naar Europa. In kampen in Libië werden slachtoffers onder erbarmelijke omstandigheden vastgehouden.
Getuigen spreken van stelselmatige mishandeling, marteling en seksueel geweld. Er was nauwelijks water of voedsel en slechte hygiëne, waardoor ziektes en besmettingen ontstonden. Volgens getuigen zijn tal van mensen om het leven gekomen. Ze beschrijven W. als de wreedste van alle smokkelaars op de route.
Twintig jaar cel geëist tegen Eritreeër die leiding gaf aan mensensmokkelbende | Binnenland | NU.nl
Eis: 20 jaar cel tegen Eritrese mensensmokkelaar | Nieuwsbericht | Openbaar Ministerie
Verschrikkelijk.
Hij was dus al veroordeeld tot 18 jaar cel in Ethiopië? Die 18 jaar cel zaten er vast nog niet op toen hij uitgeleverd werd aan Nederland??
Dan zal hij het vast niet erg vinden om alleen op water en brood in gevangenschap te leven.
@Gebruikersnaaminvullen: Het is idd een zorgboerderij, een grote gerestaureerde voormalige boerderij zo te zien. Dan zal er vast veel grond bij liggen. Ik ben even gaan zoeken en kwam dit tegen:
19 nov.: De buurt voelt zich overvallen. Al enkele weken ging in Afferden het gerucht dat er iets stond te gebeuren met het complex aan de Spitsbrug
18 nov: Gemeente Bergen bekijkt de mogelijkheden voor een crisisnoodopvanglocatie in Afferden. Het gaat om opvang voor ontheemden uit Oekraïne in het oude pand van Dichterbij aan de Spitsbrug 4A.
felija
20-11-2025 om 16:24
Broadway schreef op 20-11-2025 om 14:14:
[..]
als mijn ooghoek luchtpost+losse regels+dikgedrukte woorden registreert scroll ik al door want ik mis de context meestal ook volledig én er is al vaker door anderen aangekaart dat de data die ze/hij gebruikt niet altijd zo objectief is als lijkt dus ik sla over.
Hier idem. De genoemde cijfers vallen na het nodige gepuzzel van luchtpost zo ongunstig als mogelijk is, uit in het nadeel van die 'afschuwelijke nieuwkomers/profiteurs', zoveel is me wel duidelijk.
Is hem/haar ook al meerdere malen gevraagd: plaats gewoon een link naar de data van CBS, maar ja dan valt de uitkomst zo mee of tegen, het is maar hoe je het bekijkt.
Libertine
20-11-2025 om 16:51
Broadway schreef op 20-11-2025 om 14:14:
[..]
Same! Maar ik had plots toch de behoefte aan wat motivatie duiding ![]()
DeOnbekende
20-11-2025 om 17:10
felija schreef op 19-11-2025 om 11:33:
[..]
Ik vind juist dat er zo ontzettend wordt geklaagd door Nederlanders die doen alsof het hele land is geislamiseerd, die vrolijk en vaak op vakantie gaan, maar eindeloos klagen over het onrecht wat hun wordt aangedaan door buitenlanders die ze helemaal niet kennen, alleen van horen zeggen.
Mensen die niet inzien hoe strontverwend we zijn en het een ander misgunnen om daar ook een flintertje van mee te pakken. Stel je voor dat je zelf wat tekort komt. Het is steeds meer ikke ikke, ikke, in plaats van omzien naar elkaar, nare ontwikkeling.
Ik woon al jaren tussen de buitenlanders en heb een azc om de hoek waar je 's avonds niet alleen langs kunt lopen als vrouw. Dus nee, niets "omzien naar elkaar". Ik hoop dat ik de dag mag meemaken dat de grenzen dichtgaan voor dat tuig.