Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

17-11-2025 om 20:35 Topicstarter

Ik denk dat *mooi* sarcastisch is bedoeld.

Oh sorry, dat had ik niet in de gaten.

verschrikkelijk ja. En dat plant zich voort.

en dan moeten medewerkers van het IND pijnlijke beslissingen maken en kinderen terugsturen naar zeer twijfelachtige gebieden wat betreft veiligheid. Zoals Syrië en Irak. En dan mag een jongen uit Armenië blijven omdat zijn ouders het systeem misbruiken. Schrijnend dit.

Laten we nu eindelijk eens de spreidingswet uitvoeren, dan is slechte opvang op superdure schepen niet meer nodig.
https://www.ad.nl/rotterdam/mona-keijzer-bezoekt-opvangschip-silja-geen-ideale-plek-maar-naar-omstandigheden-prima~a95245b2/
Keijzer vind de opvang prima, maar vindt de ruimte waar een Syrisch gezin woont na vier minuten al niet meer te doen. 

Mona Keijzer (BBB ), demissionair minister van Volkshuisvesting, werpt een blik op de kamers terwijl ze een rondleiding krijgt. Ze spreekt onder meer met een Syrisch gezin met zes kinderen, dat sinds twee maanden in Nederland is. Hoe ze het vinden in Nederland? „Mooi en leuk”, antwoordt de 11-jarige dochter giechelend. „Hoe heet je”, vraagt de minister. „Sadia”, zegt ze. „Prachtige naam. Heel wat anders dan Anne en Marjolein zullen we maar zeggen, maar daar wennen we vanzelf aan”, antwoordt de minister. Na een gesprek van vier minuten houdt ze het niet langer uit in de kamer. „Het is te warm hier. Ik word niet goed”, zegt Keijzer.
------------------
„Vervolgonderzoek toonde aan dat kinderen hier wel veilig zijn”, zegt Keijzer achteraf. „Ik wilde met eigen ogen zien hoe gezinnen, en vooral kinderen het maken. Het is geen ideale plek voor ze, maar voor de kinderen en de gezinnen is het wel te doen.”

Dit gaat zelfs zover dat de partijen die asielschepen aanbieden lobbyen tegen goedkopere opvang op land. 
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/11/18/opvang-gaat-te-water-veiligheid-blijft-aan-wal-een-op-de-vijf-asielschepen-voldoet-niet-aan-de-eisen-a4912381
Naast de Ocean Majesty probeert Bergman andere asielboten te verhuren. Ze worden niet alleen bij het COA aangeboden, maar ook direct bij gemeentebesturen. In Terneuzen krijgt wethouder Frank van Hulle begin 2025 het voorstel binnen om asielzoekers op te vangen op een drijvend ponton. Zijn ambtenaren concluderen: nergens plek. Alle kades worden gebruikt voor laden en lossen, of liggen te dicht bij sluizen en bruggen. Van Hulle laat het bedrijf weten dat het idee onuitvoerbaar is. Daarmee, denkt hij, is het plan van de baan.
Maar Bergman is nog niet klaar met Terneuzen.
Een medewerker van het bedrijf zoekt contact met een lokale actiegroep die fel ageert tegen het beoogde azc in het lege kantoorpand. Hij geeft online een presentatie, vertelt Eric van Nieuwenhuyze, voorman van de actiegroep. „Het plan was een stuk beter dan dat azc aan land. Alles is beter dan een asielzoekerscentrum hier.”

---------------------------
Bergman Assets geeft niet op en neemt een opmerkelijke stap: het besluit omwonenden van het beoogde azc zélf te informeren. Op 10 maart 2025 ontvangen ze een brief van het vastgoedbedrijf. „Wij begrijpen uw zorgen,” schrijft het bedrijf. „De wijze waarop deze locatie is gekozen en gecommuniceerd door de gemeente had anders gemoeten.” De brief noemt de onvrede van bewoners „begrijpelijk en terecht” en stelt een alternatief voor: een opvang op het water – van Bergman. „Wij roepen de gemeente op om in gesprek te gaan over deze alternatieve mogelijkheid,” schrijft het bedrijf.

Daglichtlamp schreef op 18-11-2025 om 17:00:

Laten we nu eindelijk eens de spreidingswet uitvoeren, dan is slechte opvang op superdure schepen niet meer nodig.
https://www.ad.nl/rotterdam/mona-keijzer-bezoekt-opvangschip-silja-geen-ideale-plek-maar-naar-omstandigheden-prima~a95245b2/
Keijzer vind de opvang prima, maar vindt de ruimte waar een Syrisch gezin woont na vier minuten al niet meer te doen.

Mona Keijzer (BBB ), demissionair minister van Volkshuisvesting, werpt een blik op de kamers terwijl ze een rondleiding krijgt. Ze spreekt onder meer met een Syrisch gezin met zes kinderen, dat sinds twee maanden in Nederland is. Hoe ze het vinden in Nederland? „Mooi en leuk”, antwoordt de 11-jarige dochter giechelend. „Hoe heet je”, vraagt de minister. „Sadia”, zegt ze. „Prachtige naam. Heel wat anders dan Anne en Marjolein zullen we maar zeggen, maar daar wennen we vanzelf aan”, antwoordt de minister. Na een gesprek van vier minuten houdt ze het niet langer uit in de kamer. „Het is te warm hier. Ik word niet goed”, zegt Keijzer.
------------------
„Vervolgonderzoek toonde aan dat kinderen hier wel veilig zijn”, zegt Keijzer achteraf. „Ik wilde met eigen ogen zien hoe gezinnen, en vooral kinderen het maken. Het is geen ideale plek voor ze, maar voor de kinderen en de gezinnen is het wel te doen.”

Is dat niet vaak zo dat iemand die van buiten naar binnen komt het al gauw te warm vind? Dan kan het voorkomen dat men dan 'niet goed word van de warmte'. Althans, ik heb dat vaker gehad.

Geen ideale plek, maar wel veilig. Moet alles dan ideaal zijn?

Het is drie keer zo duur dan een opvang die wel goed is. Jij vindt dat blijkbaar een goed idee. Ik niet.

Daglichtlamp schreef op 18-11-2025 om 19:28:

Het is drie keer zo duur dan een opvang die wel goed is. Jij vindt dat blijkbaar een goed idee. Ik niet.

Wat ik een goed idee vind doet er niet toe. Er zijn zo ontzettend veel daklozen in Nederland die blij zouden zijn met een plekje om te kunnen slapen op een boot. En elk jaar word dat aantal daklozen/thuislozen hoger. Dan moet je niet mopperen of verbaasd zijn als er geen ideale plek is voor nieuwelingen.

https://www.parool.nl/ps/stefan-50-belandde-op-straat-na-een-gaslek-op-zijn-woonboot-ik-ben-nu-gelukkiger-dan-tien-jaar-geleden~b2c0ebd5/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 5 augustus 2024 Niet eerder was het aantal dak- en thuislozen in Amsterdam zo hoog. Ruim 14.000 mensen zonder vaste woonplek leven van dag tot dag, vaak onzichtbaar in de stad.

https://www.bndestem.nl/oosterhout/dakloze-geoffrey-moet-weg-uit-drimmelense-jachthaven~ac8a73cf/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 20 december 2022 Dakloze Geoffrey moet weg uit Drimmelense jachthaven. Geoffrey van der Bent, de dakloze man die samen met zijn kat op een bootje in de jachthaven van Drimmelen woonde, is verhuisd.

https://www.harendekrant.nl/nieuws/dakloze-man-ongewenst-op-paterswoldsemeer-mij-krijgen-ze-hier-niet-weg/ 25 april 2019 Sietze weet niet waar hij naartoe moet. Hij dobbert al maanden in het Paterswoldsemeer in Haren, maar moet daar weg.

https://www.trouw.nl/binnenland/op-dit-cruiseschip-in-rotterdam-wonen-tachtig-dak-en-thuislozen-ik-kan-nu-slapen-wanneer-ik-wil~b9180d72/ Gepubliceerd op 7 november 2020 Op dit cruiseschip in Rotterdam wonen tachtig dak- en thuislozen.

https://pointer.kro-ncrv.nl/dakloze-jos-woont-op-boot-en-raakt-na-uitschrijving-gemeente-ook-uitkering-kwijt 08 januari 2019 Dakloze Jos woont op boot en raakt na uitschrijving gemeente ook uitkering kwijt

Als we de spreidingswet zouden uitvoeren, zouden we geld overhouden. Meer geld om huizen te bouwen bijvoorbeeld. Daklozen zijn op geen enkele manier geholpen als wij de asielzoekers zo duur mogelijk opvangen. (De eigenaren van die dure boten wel trouwens). (maar de daklozen worden er hier wel weer bijgehaald om een punt te maken, zoals gebruikelijk).

Daglichtlamp schreef op 18-11-2025 om 19:43:

Als we de spreidingswet zouden uitvoeren, zouden we geld overhouden. Meer geld om huizen te bouwen bijvoorbeeld. Daklozen zijn op geen enkele manier geholpen als wij de asielzoekers zo duur mogelijk opvangen. (De eigenaren van die dure boten wel trouwens).

Schei toch uit met je spreidingswet. Een fabeltje dat je geld gaat overhouden. Als je plaatst maakt op één plek schuiven er meteen tig nieuwelingen binnen.

De woningnood beperkt zich niet tot één plek maar door het hele land. En deze stip op de landkaart kan nou eenmaal niet de hele wereld op blijven vangen.

Meer geld voor nog meer beton, betekend ook nóg meer stikstofproblemen. Elk jaar gaat al veel te veel natuur en landbouwgrond verloren. En komt er beton en wegen voor in de plaats.

Ik weet dat je niet zo van cijfertjes bent, maar opvang op een schip is echt veel duurder dan ergens structurele opvang regelen. Mocht de wereldvrede uitbreken, dan kan die structurele opvang ook veel gemakkelijker gebruikt worden voor andere doelgroepen.  Dus dat is heus geen vergeefse investering. Zoals je zegt, er is woningnood, dus laten we ons geld goed gebruiken.  

Daglichtlamp schreef op 18-11-2025 om 19:57:

Ik weet dat je niet zo van cijfertjes bent, maar opvang op een schip is echt veel duurder dan ergens structurele opvang regelen. Mocht de wereldvrede uitbreken, dan kan die structurele opvang ook veel gemakkelijker gebruikt worden voor andere doelgroepen. Dus dat is heus geen vergeefse investering. Zoals je zegt, er is woningnood, dus laten we ons geld goed gebruiken.

Maar wanneer er wereldvrede komt blijven deze mensen alsnog in Nederland. Het is toch hartstikke lekker om geld te ontvangen voor niets doen. En anders maak je nog een aantal kinderen en wordt de kinderbijslag verzesvoudigd. Noem maar wat hoor.
En eisen aan woningen stellen is blijkbaar ook normaal.

Daglichtlamp schreef op 18-11-2025 om 19:43:

Als we de spreidingswet zouden uitvoeren, zouden we geld overhouden. Meer geld om huizen te bouwen bijvoorbeeld. Daklozen zijn op geen enkele manier geholpen als wij de asielzoekers zo duur mogelijk opvangen. (De eigenaren van die dure boten wel trouwens). (maar de daklozen worden er hier wel weer bijgehaald om een punt te maken, zoals gebruikelijk).

Ik ben wel voor de spreidingswet, maar vind de verdeelsleutel niet kloppen. 

Den Haag 15,68 km² (6901 inwoners per km²), dichtstbevolkte stad van NL moet 2513 mensen opvangen en later gaan huisvesten. 

Leiden 21,91 km² (5937 inwoners per km²) moet 619 mensen opvangen en later gaan huisvesten. 

Haarlem 29,17 km² (5793 inwoners per km²) moet 963 mensen gaan opvangen en later huisvesten.

Er moeten ook huizen gebouwd worden voor de huidige inwoners die ook wel eens bij de ouders weg willen, er is maar zoveel ruimte om te bouwen binnen de grenzen van een gemeente.

Fleurtje_5 schreef op 18-11-2025 om 19:52:

[..]

Schei toch uit met je spreidingswet. Een fabeltje dat je geld gaat overhouden. Als je plaatst maakt op één plek schuiven er meteen tig nieuwelingen binnen.

De woningnood beperkt zich niet tot één plek maar door het hele land. En deze stip op de landkaart kan nou eenmaal niet de hele wereld op blijven vangen.

Meer geld voor nog meer beton, betekend ook nóg meer stikstofproblemen. Elk jaar gaat al veel te veel natuur en landbouwgrond verloren. En komt er beton en wegen voor in de plaats.

Hè, nog altijd even aardig met je  'schei toch uit'   

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.