Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Thora
30-09-2025 om 13:49
Broadway schreef op 30-09-2025 om 13:24:
[..]
ja natuurlijk. maar je bent ook enorm trots op je afkomst en met je gemeenschap altijd nog bezig met gebruiken en gewoontes uit Indonesië toch? mijn beste vriendin in ieder geval wel en haar hele familie ook. ik hou enorm van die manier van met elkaar omgaan en eten kom ik natuurlijk altijd als ik de kans krijg.
die 3de generatie Marokkaan is op papier even Nederlands als jij en toch gaat het in die groep vaker/te vaak mis. doel is uit te zoeken hoe dat komt en iets met die oorzaken te doen.
En terecht. Net als de Chinezen, de Surinamers en alle andere mensen met andere roots. Beetje jammer dat je als Nederlander weggezet wordt als ultra rechts als je trots bent op je afkomst, cultuur en gebruiken. En niet door mensen met andere roots. Nee hoor, door Nederlanders zelf. Ik weet bijna zeker dat Nederland het enige land is waar dit gebeurt. De zogenaamde "weg met ons" cultuur. Okee, ik dwaal af maar ik moest het toch even kwijt. Sorry
Nicole123
30-09-2025 om 15:31
Thora schreef op 30-09-2025 om 13:49:
[..]
En terecht. Net als de Chinezen, de Surinamers en alle andere mensen met andere roots. Beetje jammer dat je als Nederlander weggezet wordt als ultra rechts als je trots bent op je afkomst, cultuur en gebruiken. En niet door mensen met andere roots. Nee hoor, door Nederlanders zelf. Ik weet bijna zeker dat Nederland het enige land is waar dit gebeurt. De zogenaamde "weg met ons" cultuur. Okee, ik dwaal af maar ik moest het toch even kwijt. Sorry
Je blijft het maar over de 'weg met ons' cultuur hebben, terwijl niemand hier dat zegt. Van mij mag je prima trots zijn op het feit dat je bijv. Fries spreekt of weet hoe je moet kantklossen of van carnaval houdt, allemaal prima. Zolang je maar niet praat over anderen van een andere afkomst alsof ze minder zijn.
Hier worden door sommigen alle mensen die niet-westerse roots hebben op één hoop gegooid met criminelen, overlastgevers en een-andere-cultuur-hebbend-die-botst-met-de-onze. Op een alarmerende manier schrijven over CBS cijfers over mensen van niet-westerse komaf die teveel in aantal zouden toenemen, selectief nieuwsberichten posten over wangedrag van mensen van Antiliaanse, Marokkaanse of Syrische komaf.
Maar is het dus toch niet één pot nat, als het gaat om een van de meeschrijvers hier of iemand als Geert Wilders? Zullen we dan gewoon mensen beoordelen om hun eigen gedrag, niet om hoeveel generaties hun voorouders al in Nederland wonen? Nederland is als land überhaupt nog maar een paar honderd jaar oud en ik denk dat bijna niemand van ons weet wie al onze voorouders van 5 generaties geleden waren. Het doet er ook totaal niet toe, we zijn allemaal mensen.
Thora
30-09-2025 om 15:55
Nicole123 schreef op 30-09-2025 om 15:31:
[..]
Je blijft het maar over de 'weg met ons' cultuur hebben, terwijl niemand hier dat zegt. Van mij mag je prima trots zijn op het feit dat je bijv. Fries spreekt of weet hoe je moet kantklossen of van carnaval houdt, allemaal prima. Zolang je maar niet praat over anderen van een andere afkomst alsof ze minder zijn.
Hier worden door sommigen alle mensen die niet-westerse roots hebben op één hoop gegooid met criminelen, overlastgevers en een-andere-cultuur-hebbend-die-botst-met-de-onze. Op een alarmerende manier schrijven over CBS cijfers over mensen van niet-westerse komaf die teveel in aantal zouden toenemen, selectief nieuwsberichten posten over wangedrag van mensen van Antiliaanse, Marokkaanse of Syrische komaf.
Maar is het dus toch niet één pot nat, als het gaat om een van de meeschrijvers hier of iemand als Geert Wilders? Zullen we dan gewoon mensen beoordelen om hun eigen gedrag, niet om hoeveel generaties hun voorouders al in Nederland wonen? Nederland is als land überhaupt nog maar een paar honderd jaar oud en ik denk dat bijna niemand van ons weet wie al onze voorouders van 5 generaties geleden waren. Het doet er ook totaal niet toe, we zijn allemaal mensen.
Nog maar een keer. Dit gaat over de algemene tendens in Nederland. Iedere herkenning of zich persoonlijk aangesproken voelen hier op het forum, berust op louter toeval.
Overigens heb ik nog nooit iets geschreven over mensen en generaties in dit land.
De laatste alinea raakt trouwens kant noch wal. Behalve de laatste zin.
Poezenmeisje
30-09-2025 om 19:45
Nicole123 schreef op 30-09-2025 om 13:18:
[..]
Dat vind ik ook, maar sommigen hier denken daar anders over. Als je Antilliaanse of Marokkaanse of wat dan ook voor niet-westerse roots hebt dan zit je al in het hokje 'niet wij Nederlanders en dus een gevaar'.
Ik vind het niet alleen, we hebben altijd Nederlands(ch)e paspoorten gehad.
Mijn familie kon in 1950 gewoon verder met dezelfde schoolboekjes die wat vernederlandst waren (of omgekeerd). De 'dessa" heette hierin een "dorp", de dieren waren soms anders (en het klimaat), voor de rest was het lesmateriaal hetzelfde.
https://www.komachterom.nl/producten/34539-ot-en-sien-in-nederlands-indie-.html
Poezenmeisje
30-09-2025 om 19:54
De cultuur was ook hetzelfde in de jaren '50. Ze konden hier gewoon naar de hervormde kerk.
Ik heb mijn oma's bijbeltje van meer dan 100 jaar oud in huis. Blij mee.
Mijn moeder heeft nooit discriminatie ervaren als enige 'zwartje' in de omgeving.
Nicole123
30-09-2025 om 19:59
Poezenmeisje schreef op 30-09-2025 om 19:45:
[..]
Ik vind het niet alleen, we hebben altijd Nederlands(ch)e paspoorten gehad.
Mijn familie kon in 1950 gewoon verder met dezelfde schoolboekjes die wat vernederlandst waren (of omgekeerd). De 'dessa" heette hierin een "dorp", de dieren waren soms anders (en het klimaat), voor de rest was het lesmateriaal hetzelfde.
https://www.komachterom.nl/producten/34539-ot-en-sien-in-nederlands-indie-.html
En toch worden hier door sommigen bijv. mensen die voorouders hebben op bijv. de Antillen als 'niet Nederlands' neergezet, ook al hebben zij en die voorouders inderdaad altijd al een Nederlands paspoort. Een paar dagen geleden nog, met posts over die 15-jarige jongen die zogenaamd opgehemeld en zielig gevonden zou worden puur omdat hij van buitenlandse komaf was en dat dat nóóit gebeurd zou zijn als hij oerhollands was geweest. En in die cijferbrei posts over 'inwoners van niet-westerse oorsprong', waarbij alle mensen met voorouders in een niet-westers land als 'oeh het worden er veel teveel!' worden neergezet, of hun voorouders nou uit Marokko, Syrië, Nederlands Indie of de Antillen kwamen. Het wordt allemaal op één hoop gegooid in een 'wij oerhollanders' versus 'zij vreemden' tegenstelling. Ik vind dat heel vreemd, want ja, er zijn heel veel Nederlanders met niet-westerse wortels, maar so what? In de VS woont bijna niemand met native roots, wat boeit het? Zolang mensen zich maar goed gedragen. En daar zijn ze helemaal zelf verantwoordelijk voor, niet iemand anders en niet zij voor iemand anders.
Poezenmeisje
30-09-2025 om 20:05
De generatie van mijn oma sprak nooit over de ellende in de Tweede Wereldoorlog in Indië.
Ik ben blij dat in Groningen nu een Indië-herdenking wordt gehouden op 15 augustus.
https://www.rtvnoord.nl/cultuur/1333300/in-beeld-herdenking-nederlands-indie-in-stad
Iedereen mag en kan trots zijn op zijn/haar roots.
Maar je kunt je hier wel fatsoenlijk gedragen. Geen herrie schoppen en vervolgens de discriminatiekaart trekken.
Nicole123
30-09-2025 om 21:46
Poezenmeisje schreef op 30-09-2025 om 20:05:
Maar je kunt je hier wel fatsoenlijk gedragen. Geen herrie schoppen en vervolgens de discriminatiekaart trekken.
Helemaal eens. Herrieschoppers moeten geen discriminatiekaart trekken, iedereen moet zich gedragen. Tegelijk moet je ook niet een hele groep al bij voorbaat neerzetten als herrieschoppers voordat ze ook maar iets misdaan hebben, in de zin van: 'jij bent Syriër/Marokkaan/Antiliaan/vul-maar-in dus we moeten je niet hier want je zult wel vrouwonvriendelijk en gewelddadig zijn want dat zit in jouw cultuur'.
Fleurtje_5
01-10-2025 om 08:29
Miraval schreef op 30-09-2025 om 11:23:
[..]
Eens. Het speelt in Engeland en Frankrijk ook heel erg. In Engeland natuurlijk met die grooming gangs waar nog steeds allerlei drek naar boven komt, in Frankrijk in de Banlieus is het leven gewoon vreselijk.
Ik vind het voorstel van Bontenbal om met de oorspronkelijke EU landen te gaan kijken wat de mogelijkheden zijn qua asielmigratie helemaal niet zo gek. Want alleen als Nederland kunnen we zomaar bitter weinig bereiken. We hebben ons helemaal afhankelijk gemaakt van Europese wetgeving. In veel gevallen is dat allemaal positief, maar op dit onderwerp bijt het ons in de hand.
Ik zag laatst een foto in de krant van het massale protest in Londen. Zoveel boze demonstranten had ik zelden bij elkaar gezien.
In Frankrijk moet het inderdaad ook heel erg zijn.
Maar België toch ook? Antwerpen, Gent, Charleroi en Luik.
https://nos.nl/op3/artikel/2069731-zo-is-het-in-molenbeek-de-beruchtste-plek-van-europa 2015 "Molenbeek is een monster geworden in de ogen van veel Belgen. En nu ook internationaal."
Jongerenwerker Bashir in Molenbeek
Fleurtje_5
01-10-2025 om 08:38
Broadway schreef op 30-09-2025 om 10:44:
[..]
hier is heel veel ophef over in duitsland. ik beweeg mij veel in duitsland en heb veel duitse kennissen en vrienden en schrik ervan hoeveel vaker van pakweg 10 jaar geleden er toespelingen gemaakt worden op de tweede wereldoorlog door duitsers omdat ze vinden dat ze hun eigen land verliezen. de cynisch uitgesproken "jaja, wir schaffen das...." zijn niet van de lucht.
en lees je eens in over de opkomst van de AFD. dat is niet mals.
ik vind dat de gemiddelde toetsenbordheld op X of facebook en ook hier vaak lijkt te insinueren dat het een NL probleem is, maar dat is het niet. er zijn landen in europa waar het écht problemen begint te geven. het is denk ik goed daar goed naar te kijken en europees, gezamenlijker slagvaardiger te worden naar welke oplossing dan ook.
ps. Maar die berichten van die massa zwarte-vlaggentjes-mensen zijn snel gewist.
Twee weken later demonstreerden ze weer, maar toen met borden 'cencored'. En werd geschreeuwd: 'Wir moslimer lassen uns das zweigen nicht auflegen'. En die mannen denken nu echt niet anders over homo's en sharia dan een jaar geleden.
Het is dat Geenstijl de beelden wel nog had. Maar in Nederland blijft het stil. Staat er in het buitenland een of andere maf ketel (bv Elon Musk) ergens op een podium dan word dat breed besproken en verafschuwd. Staan er duizenden in Duitsland te schreeuwen voor de sharia, willen ze homos van een berg gooien en Duitsland innemen, dan hoor je geen kip.
PensioNada
01-10-2025 om 08:55
in Nederland stonden 12 jaar geleden idioten met ISIS-vlaggen te zwaaien. Gelukkig is dat vlug verboden. Je moet als land grenzen trekken: dit mag nog wel, dit niet. In plaats daarvan wordt een hele heterogene groep afgerekend op wat een deel doet/vindt.
Een aardig artikel over verbinding: https://www.trouw.nl/onderwijs/het-antwoord-op-racisme-en-fascisme-is-radicale-verbinding~bceeae274/
Fleurtje_5
01-10-2025 om 09:15
PensioNada schreef op 01-10-2025 om 08:55:
in Nederland stonden 12 jaar geleden idioten met ISIS-vlaggen te zwaaien. Gelukkig is dat vlug verboden. Je moet als land grenzen trekken: dit mag nog wel, dit niet. In plaats daarvan wordt een hele heterogene groep afgerekend op wat een deel doet/vindt.
Een aardig artikel over verbinding: https://www.trouw.nl/onderwijs/het-antwoord-op-racisme-en-fascisme-is-radicale-verbinding~bceeae274/
Is dat echt zo of denk je alleen zo? Ik ken genoeg moslims en moslima's die nooit en te nimmer met een IS-vlag zouden wapperen. Dat zijn gewoon goede mensen.
Maar een IS-moslimma, die elders op de wereld gesluierd lid was van IS, die vertrouw ik evengoed niet als ze zegt dat ze van niets wist en alleen maar de afwas deed terwijl haar man aan het moorden was.
PensioNada
01-10-2025 om 09:29
Fleurtje_5 schreef op 01-10-2025 om 09:15:
[..]
Is dat echt zo of denk je alleen zo? Ik ken genoeg moslims en moslima's die nooit en te nimmer met een IS-vlag zouden wapperen. Dat zijn gewoon goede mensen.
Maar een IS-moslimma, die elders op de wereld gesluierd lid was van IS, die vertrouw ik evengoed niet als ze zegt dat ze van niets wist en alleen maar de afwas deed terwijl haar man aan het moorden was.
Je schrijft hierboven over een groep moslims die de sharia willen invoeren en homo's willen doden, alsof het alle moslims zijn die dat willen. Dat is niet zo, zoals niet alle moslims achter ISIS stonden.
Thora
01-10-2025 om 09:33
Nicole123 schreef op 30-09-2025 om 19:59:
[..]
En toch worden hier door sommigen bijv. mensen die voorouders hebben op bijv. de Antillen als 'niet Nederlands' neergezet, ook al hebben zij en die voorouders inderdaad altijd al een Nederlands paspoort. Een paar dagen geleden nog, met posts over die 15-jarige jongen die zogenaamd opgehemeld en zielig gevonden zou worden puur omdat hij van buitenlandse komaf was en dat dat nóóit gebeurd zou zijn als hij oerhollands was geweest. En in die cijferbrei posts over 'inwoners van niet-westerse oorsprong', waarbij alle mensen met voorouders in een niet-westers land als 'oeh het worden er veel teveel!' worden neergezet, of hun voorouders nou uit Marokko, Syrië, Nederlands Indie of de Antillen kwamen. Het wordt allemaal op één hoop gegooid in een 'wij oerhollanders' versus 'zij vreemden' tegenstelling. Ik vind dat heel vreemd, want ja, er zijn heel veel Nederlanders met niet-westerse wortels, maar so what? In de VS woont bijna niemand met native roots, wat boeit het? Zolang mensen zich maar goed gedragen. En daar zijn ze helemaal zelf verantwoordelijk voor, niet iemand anders en niet zij voor iemand anders.
Huh? Wie zet hier gekleurde Nederlanders als niet Nederlands neer dan? Ik niet. Ik praat alleen over kleur niet over wel of niet Nederlands. Ik zeg alleen wat mij opvalt en dat is dat als de politie iemand neerschiet of arresteert en diegene blijft erin de ophef veel groter is als het een gekleurd iemand is dan als het een blank iemand is.
Ook valt het mij op dat als groepen moslims zich misdragen dit niet benoemd mag worden. Of die moslims Nederlanders zijn boeit niet.
Wat dan in mijn ogen wel weer boeit is jouw stelling dat er in de VS amper nog oorspronkelijke bewoners wonen. Wat boeit het? Nou dat boeit veel. Die zijn namelijk uitgemoord door de nieuwkomers. Dat boeit weldegelijk.
Alice12
01-10-2025 om 10:12
Nicole123 schreef op 30-09-2025 om 19:59:
[..]
Dat is overal zo. Niet alleen in Nederland. Er is geen land ter wereld waar niet gedriscrmineerd wordt.