Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
19-08-2025 om 15:18
Alice12 schreef op 19-08-2025 om 14:32:
Ik las net dat Syriers weer lekker op vakantie gaan in eigen land.
Ik snap die verontwaardiging nooit zo goed. Bij mensen met een asielstatus mag de status gewoon worden ingetrokken als ze terugreizen naar het land waar ze uit gevlucht zijn. Volgens rechts Nederlands is Syrië toch veilig? Dan moeten zij toch blij zijn als Syriërs uit zichzelf teruggaan naar hun eigen land.
Mick87
19-08-2025 om 17:21
Alice12 schreef op 19-08-2025 om 14:32:
Ik las net dat Syriers weer lekker op vakantie gaan in eigen land.
Ik vind dit altijd geneuzel. Mensen die hier al lang wonen en inmiddels ook Nederlands paspoort hebben. Zij hebben daar familie en willen die nog eens zien. Logisch toch ? En ze zijn gewoon Nederlands staatsburger nu.
Wij met onze westerse blik daar een mening over vormen vind ik altijd wat schuren. Wij hebben het privilege in vrede en veiligheid op te groeien. En zonder problemen naar familie te kunnen.
Vind dit dan weer zo'n stok om asielzoekers mee te slaan. Bovendien is ergens wonen toch iets anders dan op een familiebezoek.
Zelfde Als paar jaar geleden afgeven op Afghanen die ttv overname Taliban daar waren. Vaak mensen die uit wanhoop nog een keer familie wilden zien.
Lekker makkelijk oordelen als je zelf niet in zo'n situatie zit en zo bij je moeder op de koffie kan.
Daglichtlamp
19-08-2025 om 17:28
Ik denk dat de meeste Syriërs veel liever hun familiebezoek hier zouden plannen. Maar ja, een visum krijgen voor familiebezoek?
Yumi
19-08-2025 om 18:31
Daglichtlamp schreef op 19-08-2025 om 17:28:
Ik denk dat de meeste Syriërs veel liever hun familiebezoek hier zouden plannen. Maar ja, een visum krijgen voor familiebezoek?
Vanuit Syrië kan dat niet wel kunnen Syriërs vanuit Libanon een visum aanvragen.
Schengenvisum voor Nederland aanvragen in Syrië | NederlandWereldwijd
Iraanse vriendin kreeg vorige maand familie op bezoek. Zelf gaat ze een paar keer per jaar naar Iran om haar moeder te bezoeken.
Daglichtlamp
19-08-2025 om 19:50
Yumi schreef op 19-08-2025 om 18:31:
[..]
Vanuit Syrië kan dat niet wel kunnen Syriërs vanuit Libanon een visum aanvragen.
Schengenvisum voor Nederland aanvragen in Syrië | NederlandWereldwijd
Iraanse vriendin kreeg vorige maand familie op bezoek. Zelf gaat ze een paar keer per jaar naar Iran om haar moeder te bezoeken.
Oftewel logistiek vrijwel onmogelijk voor veel mensen. Zeker omdat ook de beslissing nog wel even kan duren als je uit sommige landen komt.
Alice12
19-08-2025 om 21:54
Daglichtlamp schreef op 19-08-2025 om 15:18:
[..]
Ik snap die verontwaardiging nooit zo goed. Bij mensen met een asielstatus mag de status gewoon worden ingetrokken als ze terugreizen naar het land waar ze uit gevlucht zijn. Volgens rechts Nederlands is Syrië toch veilig? Dan moeten zij toch blij zijn als Syriërs uit zichzelf teruggaan naar hun eigen land.
Oh, ik wel. Als je op familie bezoek gaat kun je er ook wonen. Zo onveilig is het dus niet. Dus Syriërs lekker terug naar Syrië.
Mick87
19-08-2025 om 22:51
Alice12 schreef op 19-08-2025 om 21:54:
[..]
Oh, ik wel. Als je op familie bezoek gaat kun je er ook wonen. Zo onveilig is het dus niet. Dus Syriërs lekker terug naar Syrië.
Ja maar die mensen hebben inmiddels een Nederlands paspoort dus zijn Nederlands staatsburger. Dan moet de discussie zijn hoe snel Nederlands staatsburgerschap en mensen weer terug sturen als het veilig genoeg is om weer te wonen.
Yumi
19-08-2025 om 23:00
Daglichtlamp schreef op 19-08-2025 om 17:28:
Ja dat kan en als ze het zo graag willen dan zijn er mogelijkheden, om een visum aan te vragen.
Daglichtlamp schreef op 19-08-2025 om 19:50:
[..]
Oftewel logistiek vrijwel onmogelijk voor veel mensen. Zeker omdat ook de beslissing nog wel even kan duren als je uit sommige landen komt.
Tja zo maak je van een oplossing een probleem.
Nicole123
19-08-2025 om 23:29
Alice12 schreef op 19-08-2025 om 21:54:
[..]
Ja vast hoor, want elke Syriër is hetzelfde denk je?
Nee dus, want:
1) Niet elke regio in Syrië is hetzelfde momenteel.
2) Niet elke Syriër is hetzelfde en loopt evenveel gevaar.
3) In een land waar de situatie verbeterd is maar nog wel labiel is eenmalig een week erheen voor familiebezoek een veel kleiner risico dan je er definitief weer vestigen.
Heb je je wel eens geprobeerd te verplaatsen in iemand die risico's afweegt wat betreft zijn eigen veiligheid en voor de allerlaatste keer zijn oude moeder nog te kunnen zien en knuffelen voor ze sterft, of de begrafenis van zijn neef te kunnen bijwonen? Of projecteer je onze westerse onbezorgde 'Costa del Sol' vakanties bovenop hun wellicht heel ingewikkelde afwegingen en is dit weer een mooie stok om mensen van buitenlandse komaf (niet eens asielzoekers maar gewoon Nederlands staatsburgers) te kunnen slaan?
Alice12
20-08-2025 om 08:52
Nicole123 schreef op 19-08-2025 om 23:29:
[..]
Ja vast hoor, want elke Syriër is hetzelfde denk je?
Nee dus, want:
1) Niet elke regio in Syrië is hetzelfde momenteel.
2) Niet elke Syriër is hetzelfde en loopt evenveel gevaar.
3) In een land waar de situatie verbeterd is maar nog wel labiel is eenmalig een week erheen voor familiebezoek een veel kleiner risico dan je er definitief weer vestigen.
Heb je je wel eens geprobeerd te verplaatsen in iemand die risico's afweegt wat betreft zijn eigen veiligheid en voor de allerlaatste keer zijn oude moeder nog te kunnen zien en knuffelen voor ze sterft, of de begrafenis van zijn neef te kunnen bijwonen? Of projecteer je onze westerse onbezorgde 'Costa del Sol' vakanties bovenop hun wellicht heel ingewikkelde afwegingen en is dit weer een mooie stok om mensen van buitenlandse komaf (niet eens asielzoekers maar gewoon Nederlands staatsburgers) te kunnen slaan?
Nee hoor, ik projecteer geen Costa del Sol vakanties. En wat maak je die vakanties dramatisch. Is dat om je punt te verduidelijken ? In het filmpje gingen die Syriërs niet hun stervende oude moeder knuffelen, maar gewoon op vakantie.
Alice12
20-08-2025 om 08:55
Mick87 schreef op 19-08-2025 om 22:51:
[..]
Ja maar die mensen hebben inmiddels een Nederlands paspoort dus zijn Nederlands staatsburger. Dan moet de discussie zijn hoe snel Nederlands staatsburgerschap en mensen weer terug sturen als het veilig genoeg is om weer te wonen.
Mensen die gevaar lopen voor een oorlog krijgen wat mij betreft asiel hier en zodra het land ( of delen ervan) weer veilig zijn, gaan ze terug. Hebben wij weer plek voor andere mensen die niet veilig zijn.
Yumi
20-08-2025 om 10:16
Vreemd verhaal, een van moord verdachte vrouw die in het AZC zat, mag niet worden uitgezet naar de VS omdat ze misschien de doodstraf krijgt, volgens haar advocaat. Volgens de NL officier van justitie is uitlevering gewoon toelaatbaar. Volgens hem is er geen reëel risico dat de doodstraf wordt opgelegd. Op basis van de huidige verdenkingen kan de Amerikaanse procureur die straf helemaal niet eisen. Gaat NL moordverdachten in bescherming nemen?
Een Amerikaanse moeder die in maart in het asielzoekerscentrum in Ter Apel werd opgepakt wegens betrokkenheid bij een moord, blijft voorlopig in Nederland. De rechtbank in Groningen besluit dat ze nog niet kan worden uitgeleverd aan de Verenigde Staten. Het is nog onduidelijk of ze bij terugkeer in de VS de doodstraf kan krijgen. Dat moet eerst verder worden onderzocht.
Sebastiaan Quekel20 augustus 2025, 08:44Laatste update: 10:04
De 34-jarige Kendra Wilson wordt verdacht van betrokkenheid bij de moord op de 29-jarige ex-militair Connor Lloyd, tevens haar ex-partner.
Hij wordt in de zomer van 2021 dood aangetroffen op zijn oprit in Lyman, een stadje van ongeveer zesduizend inwoners in South Carolina. Lloyd is onder vuur genomen en de schutter is gevlucht.
Na onderzoek wordt zijn ex Kendra Wilson in 2025 als (mede)verdachte aangemerkt. De Amerikaanse autoriteiten vragen haar uitlevering zodat ze in South Carolina kan worden vervolgd voor medeplichtigheid aan moord.
Police continue to investigate nearly four months after an Upstate man's murder
Fleurtje_5
20-08-2025 om 10:18
Daglichtlamp schreef op 19-08-2025 om 15:18:
[..]
Dat snap ik dus wel.
Fleurtje_5
20-08-2025 om 10:21
Mick87 schreef op 19-08-2025 om 22:51:
[..]
Maar als al je familie en vrienden in je vaderland wonen en het is er inmiddels veilig om op vakantie te gaan, dan wil je toch het liefste naar dat land terug? Toch?
Daglichtlamp
20-08-2025 om 10:26
Fleurtje_5 schreef op 20-08-2025 om 10:21:
[..]
Maar als al je familie en vrienden in je vaderland wonen en het is er inmiddels veilig om op vakantie te gaan, dan wil je toch het liefste naar dat land terug? Toch?
Als je inmiddels meer dan tien jaar ergens woont, dan is het redelijk om te veronderstellen dat men hier ook heel veel vrienden heeft. Dat men hier ook ingeburgerd is. Dat er hier wellicht ook familie woont.