Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Ik reageer alleen op jouw eigen woorden. Woorden die jij zelf kiest neem ik aan. Op jouw woorden vond ik dat citaat van toepassing. Ik heb geen mening over een fragment van oranjezomer aangezien ik niet van plan ben om dat te bekijken in de context. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

18-08-2025 om 19:35 Topicstarter

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1334068/het-zoveelste-werkbezoek-van-een-minister-aan-ter-apel-overlast-moet-nu-echt-worden-aangepakt

...
De gemeente Westerwolde heeft de afgelopen jaren al zo vaak met bewindslieden om tafel gezeten bij werkbezoeken. Er werd vaak het nodige beloofd, maar daar kwam - eenmaal terug in Den Haag - ook net zo vaak niets van terecht.
...

Daglichtlamp schreef op 18-08-2025 om 10:36:

Ik reageer alleen op jouw eigen woorden. Woorden die jij zelf kiest neem ik aan. Op jouw woorden vond ik dat citaat van toepassing. Ik heb geen mening over een fragment van oranjezomer aangezien ik niet van plan ben om dat te bekijken in de context.

Ik denk het niet. Doe me een lol en lees effe terug.Of heb je het nog steeds over de woordjes 'erbij halen' wat ook al ten treure aan je is uitgelegd.

Daglichtlamp, ik doe het niet graag, maar het moet nu effe op deze manier. Ik heb nl de berichten op een rijtje gezet. Vertel me aub waar ik volgens jou de woorden van Bontebal verdraai. En als dat bericht er niet tussen staat wil je het dan quoten aub?

Luchtpost schreef op 15-08-2025 om 18:42:
Bontenbal zegt er niet bij dat hij het heeft over het migratie SALDO. Dat saldo wordt gevormd door instroom minus uitstroom = saldo.
Er gaan dus, als het aan Bontenbal (Barmhartige Samaritaan) ligt, nog héél veel mensen naar NL toe die we allemaal moeten opvangen, huisvesten, onderwijzen, zorg en eventueel uitkeringen bieden.
Dit zijn de cijfers van de afgelopen 3 jaren:
………………..[tabel]…………….
Reken maar uit hoeveel immigranten er zo ongeveer binnen moeten komen om een SALDO van 70.000 te bereiken. Geen wonder dat alles vastloopt toch?
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85484NED/table

Hier kan je alle cijfers terug vinden per (herkomst) land én naar land waar men geboren is.

……………………………….
Mick87 schreef op 15-08-2025 om 21:07:
Nou puik plan zeg. Dan kunnen we ook wel extra politie aantrekken om al die eerwraakzaken te behandelen.

…………………………………………….
Fleurtje_5 schreef op 16-08-2025 om 15:08:
Absurd die aantallen. En dan wil Henri Bontebal er nog zo'n 70.000 per jaar bij halen. En dat noemt men dan een 'aanpak van het asielprobleem'. Ik vermoed dat ze (GL/PvdA en CDA) dan alleen de arbeidsmigranten bedoelen.

………………………………………………

Daglichtlamp schreef op 16-08-2025 om 15:13:
Ik heb geen idee op elke vraag Bontenbal precies antwoord gegeven heeft, maar ik weet toch vrijwel zeket dat dat niet ging over het ophalen van asielzoekers. 

………………………………………………….

Fleurtje_5 schreef op 16-08-2025 om 15:56:
Dit fragment duurt maar 3 minuut en 29 seconden

https://youtu.be/jG584JyNsKc?si=jJzp3z0SdpxfzqWk 14 aug 2025
Thomas van Groningen schuift aan op de bank bij De Oranjezomer en stelt CDA-leider Henri Bontenbal een directe vraag: "Hoeveel duizend asielzoekers per jaar vindt het CDA acceptabel in de komende jaren?"

………………………………………….

Daglichtlamp schreef op 16-08-2025 om 19:33:
Fleurtje heeft het over dat Bontenbal er nog zo'n 70.000 per jaar bij wil halen. (actief, niet passief). 

…………………………………………….

Luchtpost schreef op 16-08-2025 om 20:39:
Dit gaat dus alsmaar over het feit dat iemand (Fleurtje in dit geval) blijkbaar ergens iets heeft gezegd over 'erbij halen' of zo? Iedereen snapt toch hoe dat werd bedoeld?

Bovendien weten we dat het een loze belofte is "wij volgen het advies van de commissie en.... daarin wordt gesproken over 40.000 tot 70.000...".
Beetje ruime bandbreedte, is het niet? En waarom zegt hij niet wélke immigratie hij precies bedoelt?
En hoe wil hij daarin 'sturen", als je na afloop van het jaar pas weer hoeveel mensen er uit NL zijn vertrokken in datzelfde kalenderjaar en wat dus het SALDO zal zijn?
Om bijvoorbeeld een saldo van 40.000 te hebben, zullen er zo'n 120.000 immigranten naar NL komen. Gaat de deur van NL dan dicht bij immigrant nummer 120.001 wegens het risico dat het saldo méér dan 40.000 zal bedragen? Nee waarschijnlijk. Wat en hoe gaat hij dan wel doen - ánders dan verwijzen naar "plannen van de EU"?

……………………………………………..

Fleurtje_5 schreef op 17-08-2025 om 10:39:
Fleurtje dit en Fleurtje dat.

Je vroeg om 15:13 u:

Ik heb geen idee op elke vraag Bontenbal precies antwoord gegeven heeft, maar ik weet toch vrijwel zeket dat dat niet ging over het ophalen van asielzoekers.

Om 15:56 u. quote ik je het hele fragment (3 minuut en paar seconden) zodat je zelf kan horen wat er aan Bontebal gevraagd word en welk antwoord Bontebal PROBEERT te geven/ontwijken. Zie:

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/ter-apel-het-gaat-echt-uit-de-hand-lopen/?post=8028295#8028295

En dan heb je het nu over de woordjes 'bij wil halen' die ik schreef. Het gaat er toch niet om of ik schreef 'erbij halen' of 'allemaal opvangen'.

Ze komen er allemaal bij, bij de aantallen die er al zijn.
Dat schreef ik onder het bericht waarin dit stond: ruim 316.000 immigranten in 2024. En dan heeft Bontebal het dus over de 40.000 en 70.000 elk jaar erbij. België en Duitsland halen (laten) ze er NIET meer bij.

De aantallen die al niet meer in het grote plaatselijke asielzoekerscentrum Ter Apel (los van Budel/Maarheeze/Craenendonk etc.etc.etc.) passen (een azc dat groter is dan mening Nederlands dorp). Zoveel buitenlandse mensen dat ze verspreid over het land moeten worden. In gemeentes die zelf kampen met een woningtekort en lange wachtlijsten.

Het gaat om het jaarlijkse aantal wat Bontebal noemde, niet om die drie woordjes die ik gebruikte.

………………………………………..

Daglichtlamp schreef op 17-08-2025 om 14:13:
Jouw woorden horen bij het framen en verdraaien van wat Bontenbal echt gezegd heeft. Wat mij betreft helpt dat niet in deze discussie over asiel en migratie.

………………………………………..

Fleurtje_5 schreef op 17-08-2025 om 18:56:
Ach....wat gaan we nou weer krijgen? ....en daarom zet ik het hele fragment in mijn bericht met de woorden:
"Dit fragment duurt maar 3 minuut en 29 seconden"
Zodat je de vraag en het antwoord van Bontenbal ZELF kan horen.
Zie mijn bericht:
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/ter-apel-het-gaat-echt-uit-de-hand-lopen/?post=8028295#8028295

…………………………………………………
Daglichtlamp schreef op 17-08-2025 om 20:25:
Je blijft Bontenbal woorden in de mond leggen die hij niet gezegd heeft. Ik wil daarop graag reageren met een citaat uit een lezing die Bontenbal heeft gehouden in het afgelopen voorjaar. Het citaat is zelfs nog veel ouder, het is van Kerdijk uit 1898.
Hier geschiedt weder, hetgeen vaker gebeurt: men schuift een zekere mening in de schoenen van den tegenstander, en dan bestrijdt men deze, alsof hij werkelijk die mening ware toegedaan
De hele lezing is hier terug te lezen: https://d2vs36cx04qmpo.cloudfront.net/files/Kerdijklezing-2025-Henri-Bontenbal.pdf
Of als je liever kijkt: https://www.cda.nl/nieuws/kerdijklezing-tijd-voor-een-andere-politiek/

………………………………………………
Fleurtje_5 schreef op 18-08-2025 om 10:06:
Schei toch uit. Hoe vaak nou nog? Jij legt mij woorden in de mond. Ik heb het fragment geplaatst waarop je hem zelf kan horen praten ZONDER DAT IK DAAR TUSSENDOOR PRAAT. Je mag zelf een mening vormen of opvatten wat er wel is gezegd.

En dan ging het over dat fragment bij Oranjezomer, NIET over een of andere kerklezing waar ik nog nooit van gehoord heb.

Jij wilt niet naar OranjeZomer kijken en ook niet naar VandaagInside, Hou dan ook op om met 'een kerklezing' te doen alsof je precies weet wat er wel of niet gezegd is in OranjeZomer.

Iets anders: In OranjeZomer werd Jack van Gelder boos op Henri Bontenbal omdat Jack vond dat Bontenbal niet duidelijk was over abortus. Daarin vond ik dat Jack het helemaal mis had. En ik was het helemaal eens met Bontebal. Maar...hee jij wilt niet naar OranjeZomer kijken. Pech gehad.

Volgens mij verdraai je nergens woorden,

Poezenmeisje schreef op 18-08-2025 om 19:35:

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1334068/het-zoveelste-werkbezoek-van-een-minister-aan-ter-apel-overlast-moet-nu-echt-worden-aangepakt

...
De gemeente Westerwolde heeft de afgelopen jaren al zo vaak met bewindslieden om tafel gezeten bij werkbezoeken. Er werd vaak het nodige beloofd, maar daar kwam - eenmaal terug in Den Haag - ook net zo vaak niets van terecht.
...

Uit het door jouw geciteerde artikel:

Velema heeft er toch weer vertrouwen in dat deze bewindslieden wel iets voor elkaar krijgen. ‘Er is een wezenlijk verschil met hun voorganger. Ik proef bij hen de wil om hier echt iets tegen te doen. Dat heb ik gemist bij Faber. Zij was alleen bezig met de beperking van de instroom. Daadwerkelijke betrokkenheid bij de situatie in Ter Apel had zij niet.'

Op zich zie je ook in de maandcijfers van de IND dat er maar 170 veilige landers in de procedure zaten eind juli. Mijn indruk is dat nieuwe aanvragen van veilige landers vlot worden afgehandeld. Er zijn alleen nog oude die blijkbaar lastig zijn, en die blijven liggen. 

Een lastiger verhaal zijn de Dublinners die in principe ook gemakkelijk zouden moeten zijn, maar waar het blijkbaar wel heel lang duurt. Hopelijk helpt daarbij het migratiepact dat volgend jaar ingaat, al heb ik daar een hard hoofd in.

https://ind.nl/nl/documenten/08-2025/tabel-juli-2025.pdf

Is Keijzer die over het COA gaat ook al in Ter Apel geweest? 

Bontenbal vertelt gewoon het eerlijke verhaal, in plaats van te doen alsof 'de kraan even dichtgedraaid kan worden'. Daar heb je meer aan dan politici met een grote grove mond tegen vluchtelingen en mooie praatjes richting diegenen die bang zijnvoor die vluchtelingen, maar die als ze aan de knoppen zitten geen deuk in een pakje boter blijken te slaan. En daar dan nog anderen de schuld van geven ook om hun eigen Fabeltjeskrant-straatje schoon te vegen.

Nicole123 schreef op 18-08-2025 om 20:34:

Bontenbal vertelt gewoon het eerlijke verhaal, in plaats van te doen alsof 'de kraan even dichtgedraaid kan worden'. Daar heb je meer aan dan politici met een grote grove mond tegen vluchtelingen en mooie praatjes richting diegenen die bang zijnvoor die vluchtelingen, maar die als ze aan de knoppen zitten geen deuk in een pakje boter blijken te slaan. En daar dan nog anderen de schuld van geven ook om hun eigen Fabeltjeskrant-straatje schoon te vegen.

Denk je dat de mensen in Ter Apel bang zijn voor echte vluchtelingen? Volgens mij niet. Kun je ze ook horen zeggen in de video die ik afgelopen weekend had geplaatst. Echte vluchtelingen zijn daar welkom. Echte vluchtelingen hebben ook last van rellende veilige landers.

Ik denk wel dat de burgers van Ter Apel (en die andere plaatsen waar geregeld politie naar toe moet) bang zullen zijn voor veilige landers die voor wantoestanden zorgen, en bang voor hun kinderen die 's avonds naar de sportclub gaan, en bang omdat de politie de veiligheid niet kan garanderen.

Zal de burgemeester van Utrecht ook bang gemaakt zijn door die politicus met de grote mond????  https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2568102-burgemeester-utrecht-zadel-gemeenten-niet-op-met-overlast-jonge-syrische-asielzoekers 20 mei 2025 In Nieuwsuur roept burgemeester Sharon Dijksma (PvdA) het kabinet op gemeenten te hulp te schieten bij de aanpak van overlastgevende jonge asielzoekers uit Syrië.

Hoe diep gedeukt is je eigen pakje boter als je het hebt over politici met een grote mond? Denk je werkelijk dat al die mensen alleen maar bang gemaakt zijn door die politicus? Dan heb je zelf wel een heel erg oude fabeltjeskrant. Snaveltjes toe, slaap lekker

https://nos.nl/artikel/2481573-politie-mee-op-de-trein-bij-maarheeze-na-overlast-asielzoekers 
woensdag 5 juli 2023,
Politie mee op de trein bij Maarheeze na overlast asielzoekers

https://nos.nl/artikel/2551879-ns-zonder-oplossing-voor-overlast-azc-geen-stop-meer-op-station-maarheeze woensdag 15 januari 2025,
NS: zonder oplossing voor overlast azc geen stop meer op station Maarheeze

Als jij denkt dat dit allemaal komt omdat mensen zich bang laten maken door een politicus in Den Haag, dan zou ik je willen adviseren om een andere krant te nemen en jouw eigen fabeltjeskrant bij het oud papier te doen.

Fleurtje_5 schreef op 19-08-2025 om 13:19:

https://nos.nl/artikel/2481573-politie-mee-op-de-trein-bij-maarheeze-na-overlast-asielzoekers
woensdag 5 juli 2023,
Politie mee op de trein bij Maarheeze na overlast asielzoekers

https://nos.nl/artikel/2551879-ns-zonder-oplossing-voor-overlast-azc-geen-stop-meer-op-station-maarheeze woensdag 15 januari 2025,
NS: zonder oplossing voor overlast azc geen stop meer op station Maarheeze

Als jij denkt dat dit allemaal komt omdat mensen zich bang laten maken door een politicus in Den Haag, dan zou ik je willen adviseren om een andere krant te nemen en jouw eigen fabeltjeskrant bij het oud papier te doen.

Volgens mij is niemand hier die ontkent dat er incidenten en problemen zijn. Alleen over de oorzaak van de problemen zijn we het oneens. De realiteit is dat je veel jonge mannen dicht op elkaar zet, je verhuist ze ook nog eens regelmatig en ze brengen hun dagen door in ledigheid. Als je een groep oer-Hollandse jongens en jonge mannen zo zou behandelen, zouden sommigen ook vervelend gedrag gaan vertonen en voor overlast zorgen. Snellere procedures, meer activiteiten zoals werk, klusjes in het AZC en/of alvast Nederlandse of Engelse les, zou al veel helpen. De tendens in Nederland is omgekeerd. 

Ik las net dat Syriers weer lekker op vakantie gaan in eigen land. 

Wie van mijn post maakt dat ik zou ontkennen dat er overlast is in Ter Apel en dat dat een probleem is* gebruikt een drogreden, namelijk het maken van een totaal andere boodschap van iemands stelling en die dan gaan aanvallen. Ik discussieer graag met mensen die wel ingaan op wat ik echt schrijf in plaats van er hun eigen verhaaltje van te maken.

* De overlast wordt overigens hoofdzakelijk veroorzaakt door niet-veiligelanders. Er zijn slechts 170 veiligelanders in Nederland, die voor het overgrote deel géén overlast veroorzaken en na hun procedure zullen worden uitgezet.

PensioNada schreef op 19-08-2025 om 13:57:

[..]

Volgens mij is niemand hier die ontkent dat er incidenten en problemen zijn. Alleen over de oorzaak van de problemen zijn we het oneens. De realiteit is dat je veel jonge mannen dicht op elkaar zet, je verhuist ze ook nog eens regelmatig en ze brengen hun dagen door in ledigheid. Als je een groep oer-Hollandse jongens en jonge mannen zo zou behandelen, zouden sommigen ook vervelend gedrag gaan vertonen en voor overlast zorgen. Snellere procedures, meer activiteiten zoals werk, klusjes in het AZC en/of alvast Nederlandse of Engelse les, zou al veel helpen. De tendens in Nederland is omgekeerd.

Klopt. Asielzoekers zijn in sommige takken van overlast en misdrijven oververtegenwoordigd, maar dat is niet doordat ze asielzoeker zijn (en ook niet doordat ze een bepaalde nationaliteit of religie hebben), maar omdat jonge mannen oververtegenwoordigd zijn in AZCs (omdat zij vaak als sterkste vooruitreizen) en jonge mannen in het algemeen oververtegenwoordigd zijn bij dit soort overlast en misdrijven. Oók de oerhollandse. Sterker nog, als je het afzet tegen een groep met dezelfde demografische kenmerken (leeftijd, sekse) dan is de overlast en misdrijven onder asielzoekers zelfs láger dan van de gemiddelde Nederlander. En dan zijn daarin de omstandigheden waarin je die asielzoekers zet (dicht op elkaar, het verkassen en geen dagbesteding) nog niet eens meegenomen.

Bron: https://www.adviesraadmigratie.nl/actueel/weblog/blogseries-en-commentaren/2023/asielzoekers-en-overlast-de-feiten-op-een-rij

Verder ging het hier helemaal niet over, maar over hoe realistisch de migratiecijfers van Bontenbal wel of niet zijn. Zelfs al zou je alle veiligelanders of alle overlastgevers per direct uitzetten, dan nog kom je aan zijn aantallen van 40.000-70.000. Het is onmogelijk om tegelijk te stellen dat je én de echte en welwillende vluchtelingen zeker wel wil opvangen én dat we actief de hoeveelheid asielzoekers drastisch naar beneden moeten brengen. Wie denkt dat dat samengaat kent de feiten niet.

Alice12 schreef op 19-08-2025 om 14:32:

Ik las net dat Syriers weer lekker op vakantie gaan in eigen land.

Ik kan me dat nou juist bij Syrië vrij goed voorstellen. Het lijkt daar beter te gaan, maar heel stabiel is het nog niet, er is nog veel onzekerheid. Verder verschilt het nogal per regio en wat je eigen achtergrond is hoe veilig je er wel of niet bent. Op een kort familiebezoek gaan is daarom van heel andere aard qua veiligheid dan je er weer direct definitief vestigen en als persoon A in regio X veilig is zegt dat ook niets over persoon B in regio Y. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.