Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

En die sporadische Chinese journalist lijkt me niet de oorzaak van de grote migranten stromen richting Europa. 

De vraag is waarom wij onszelf in Europa zo vastgezet hebben op het langdurig verblijven van vluchtelingen en het laten naturaliseren van die vluchtelingen? Waar dit in veel landen in de regio zelf dus anders geregeld is. 

Lijkt me best een legitieme vraag toch?

Gesprekje met jongen van 20, die hier samen met zijn ouders een maand of 3 geleden, is komen wonen. Levensloopgeschikte woning voor 60 plus
Vroeg of hij het lastig vond om hier te wonen, zonder mensen in zijn eigen leeftijdsgroep. Ja dat was moeilijk, maar hij ging vaak naar zijn vriendin of vrienden. 
Gaf hem een compliment over zijn Nederlands, vroeg hoe lang hij hier was en of zijn ouders Nl spraken. Hij was 3 jaar geleden hierheen gekomen vanuit Syrië, zijn ouders 9 maanden geleden, die spraken geen NL.

Dat betekent dat de ouders na 6 maanden een huis kregen, in een woning voor een doelgroep waarin het gezin niet valt en de 20 jarige eigenlijk niet is toegestaan.
Toen ik zei, zo dat is snel... zei hij, ja in deze woonplaats moet je normaal 24 jaar wachten, hadden ze in het AZC verteld. (dat klopt, en voor deze woning heb je urgentie nodig, want er is een enorm tekort aan levensloopgeschikte woningen. Kunnen zij niets aan doen, maar de Gemeente/woningstichting wel.
Maar goed, hij was weer onderweg naar zijn vrienden.....Vraag me wel af, waarom iemand van 20 jaar, die zo goed Nederlands spreekt geen baan heeft 🤔 

Goh, na 6 maanden. Daar kan mijn zoon en trouwens ook zijn vrienden alleen maar van dromen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

11-02-2025 om 13:47 Topicstarter

Mijn zoon kan na vier jaar inschrijving in uithoeken van Noordgroningen een huurhuis krijgen.

Dan moet hij wel eerst een rijbewijs en een auto hebben want werk is daar niet te vinden.

Miraval schreef op 11-02-2025 om 13:10:

[..]

De Golfstaten hebben het vluchtelingenverdrag niet ondertekend en hebben daarom niet de verplichting die wij aangegaan zijn mbt vluchtelingen. Zij nemen ook heel weinig vluchtelingen op tov andere landen zoals Jordanië en Libanon.

https://www.ewmagazine.nl/buitenland/article/2015/09/waarom-rijke-golfstaten-geen-syrische-vluchtelingen-opnemen-2680171W/

Jordanië en Libanon geven vluchtelingen maar beperkt staatsburgerschap, ook al zijn ze al decennia lang in die landen woonachtig. Libië neemt ook weinig vluchtelingen op, het is een land waar vluchtelingen vaak doorheen reizen op weg naar Europa.

Pakistan neemt ook veel vluchtelingen op maar ook daar is het verkrijgen van staatsburgerschap niet gegarandeerd en zeer beperkt.

Maar het is niet zo dat Europa maar alles moet doen en de regio achterblijft, zoals de toon van je eerdere post een beetje leek. Maar liefst 85% van de vluchtelingen blijft in de eigen regio: https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/over-ons/onze-standpunten/standpunt-opvang-de-regio. Of dat is met of zonder staatsburgerschap maakt voor onze asielsituatie in Nederland niet uit lijkt me, als al die mensen sowieso niet naar Europa komen maar daar blijven. Dat je daarover zo valt begrijp ik daarom niet zo, het doet niet ter zake voor de verdelingsvraag. 

En ja, het kan zeker beter. Ik ben voor een nieuw vluchtelingenverdrag waar juist ook deze landen aan meedoen. Hopelijk zet het kabinet daarop in, in plaats van te doen alsof we op onszelf een soort onneembare vesting zouden kunnen worden en in een nationalistische schulp in de slachtofferrol gaan zitten ageren terwijl ze de situatie voor Ter Apel en de druk op de asielketen alleen maar erger maken. Ik ben helemaal voor internationale samenwerking op dit vlak. Europees en met de regio's waar de vluchtelingen vandaan komen. 

Ik vind het wel een probleem dat vluchtelingen in bijvoorbeeld Jordanië en Libanon, maar ook bijvoorbeeld in Turkijke zo weinig rechten hebben. Dat is namelijk wel één van de redenen dat vluchtelingen uiteindelijk doorreizen naar Europa. Omdat ze geen toekomst kunnen opbouwen als ze niet legaal kunnen werken, hun kinderen niet kunnen studeren etc.

Nou, gelukkig maar dat tegenwoordig asielzoekers helemaal niet meer na 6 maanden al een huis krijgen, maar eerst jarenlang van AZC naar AZC verplaatst worden, zonder te kunnen of mogen integreren. Dat zal ze leren! 

En waarom zo'n jongen van 20 geen baan heeft? Ken jij zijn hele situatie, zijn fysieke en psychische gesteldheid, of je überhaupt wel goed zat met dat hij geen baan heeft (misschien wel een baan met onregelmatige werktijden?), na één kort gesprekje? Wat een oordeel en afgunst druipt er vanaf zeg. Hoe zou je het vinden als mensen zoiets over jou zouden zeggen?

Daglichtlamp schreef op 11-02-2025 om 13:57:

Ik vind het wel een probleem dat vluchtelingen in bijvoorbeeld Jordanië en Libanon, maar ook bijvoorbeeld in Turkijke zo weinig rechten hebben. Dat is namelijk wel één van de redenen dat vluchtelingen uiteindelijk doorreizen naar Europa. Omdat ze geen toekomst kunnen opbouwen als ze niet legaal kunnen werken, hun kinderen niet kunnen studeren etc.

Ja, daar ben ik het mee eens. Maar Miraval brengt het als 'wat ze daar kunnen wat betreft weinig rechten geven en niet laten integreren dat zouden wij over moeten nemen'. Terwijl het mij andersom lijkt: die landen moeten juist die mensen meer rechten geven en beter laten integreren. Dan blijft daar misschien uiteindelijk zelfs niet 85% hangen maar 90-95%. Laten we er alsjeblieft niet een wedstrijdje van maken wie vluchtelingen het meest dwars kan zitten om een leven op te bouwen en op die manier naar elkaar toespelen.

nee de vraag die ik inmiddels 2x heb gesteld is waarom het beleid in Europa niet meer is gericht op terugkeer ipv voor altijd blijven?

Niet tof om zulke woorden in mijn mond te leggen terwijl ik aangaf dat er grote verschillen zijn in opvang in Europa tov opvang in de regio. 

En vwb woningmarkt, zorg en onderwijs, nee dat is niet schuld van de asielzoekers maar het zet het syteem wel degelijk meer onder druk. Met dus gevolgen van langere wachttijden voor iedereen, inclusief dus al de "eigen" inwoners.

En nu wordt er een soort van gedaan door sommigen dat die niet mogen zeuren want ze slapen niet in een AZC. Daar wordt ik nou een beetje moe van, van die retoriek.

Miraval schreef op 11-02-2025 om 14:08:

nee de vraag die ik inmiddels 2x heb gesteld is waarom het beleid in Europa niet meer is gericht op terugkeer ipv voor altijd blijven?

Niet tof om zulke woorden in mijn mond te leggen terwijl ik aangaf dat er grote verschillen zijn in opvang in Europa tov opvang in de regio.

En vwb woningmarkt, zorg en onderwijs, nee dat is niet schuld van de asielzoekers maar het zet het syteem wel degelijk meer onder druk. Met dus gevolgen van langere wachttijden voor iedereen, inclusief dus al de "eigen" inwoners.

En nu wordt er een soort van gedaan door sommigen dat die niet mogen zeuren want ze slapen niet in een AZC. Daar wordt ik nou een beetje moe van, van die retoriek.

We zien dat nu bij Oekraïense vluchtelingen, dat werkt heel goed voor het eerste jaar. Nu zij hier inmiddels jaren zijn begint het te wringen dat voor hun niets geregeld is qua  definitieve huisvesting, qua studeren, qua leren van de taal etc.

Nicole123 schreef op 11-02-2025 om 13:57:

Nou, gelukkig maar dat tegenwoordig asielzoekers helemaal niet meer na 6 maanden al een huis krijgen, maar eerst jarenlang van AZC naar AZC verplaatst worden, zonder te kunnen of mogen integreren. Dat zal ze leren!

En waarom zo'n jongen van 20 geen baan heeft? Ken jij zijn hele situatie, zijn fysieke en psychische gesteldheid, of je überhaupt wel goed zat met dat hij geen baan heeft (misschien wel een baan met onregelmatige werktijden?), na één kort gesprekje? Wat een oordeel en afgunst druipt er vanaf zeg. Hoe zou je het vinden als mensen zoiets over jou zouden zeggen?

Ik zou het werkelijk geen probleem vinden als mensen dit over mij zouden zeggen als daarmee mijn zoon ook een huis kan krijgen na 6 maanden en zijn leven niet meer onhold staat.

Alice12 schreef op 11-02-2025 om 14:49:

[..]

Ik zou het werkelijk geen probleem vinden als mensen dit over mij zouden zeggen als daarmee mijn zoon ook een huis kan krijgen na 6 maanden en zijn leven niet meer onhold staat.

Deze jongen was hier al jaren, dus die heeft in elk geval al niet na zes maanden een huis gekregen.

Daglichtlamp schreef op 11-02-2025 om 14:56:

[..]

Deze jongen was hier al jaren, dus die heeft in elk geval al niet na zes maanden een huis gekregen.

Na 3 jaar zou ook fantastisch zijn. Hij wacht al 5 jaar en daar komen nog wel een paar jaar bij. Hij zou dolgraag met zijn vriendin willen proberen een kindje te krijgen. Maar dat zit er voorlopig niet in. Hij werkt trouwens 40 uur per week. 

Alice12 schreef op 11-02-2025 om 15:02:

[..]

Na 3 jaar zou ook fantastisch zijn. Hij wacht al 5 jaar en daar komen nog wel een paar jaar bij. Hij zou dolgraag met zijn vriendin willen proberen een kindje te krijgen. Maar dat zit er voorlopig niet in. Hij werkt trouwens 40 uur per week.

Ik heb ook kinderen, ik vind de woning'markt', alleen het woord al, ook frustrerend. Maar dat ligt aan jarenlang rechts beleid. Niet zozeer aan de erkende vluchtelingen.

Daglichtlamp schreef op 11-02-2025 om 15:06:

[..]

Ik heb ook kinderen, ik vind de woning'markt', alleen het woord al, ook frustrerend. Maar dat ligt aan jarenlang rechts beleid. Niet zozeer aan de erkende vluchtelingen.

35%  van de sociale woningbouw in mijn stad is op dit moment bezet door statushouders. En dat percentage wordt hoger en hoger.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.