Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Poezenmeisje
01-10-2026 om 09:06
Alles wat de PVV probeerde erdoor te krijgen werd gedwarboomd door NSC of door de rechter.
Ik zie inderdaad het grotere gevaar van islamisme. Kijk naar Iran in 1978. Ze waren zó vooruitstrevend en helemaal geadopteerd door de linkse partijen. Een tijd van melk en honing leek aan te breken. Twee jaar later hing alles wat links was aan de hijskranen, met een touwtje om de nek.
In januari dit jaar zijn tienduizenden mensen daar afgeslacht. Waar blijft de verontwaardiging van de wereld?
PensioNada
01-10-2026 om 09:19
Yumi schreef op 30-09-2026 om 23:03:
[..]
Alsof alleen die kleine groep problemen veroorzaakt, misschien moet je er het register van het COA eens op naslaan....en dan hebben we het alleen over de incidenten die op de azc locaties voorvallen.
2025
17.764 incidenten
41.410 huisregelovertredingen
COA - Incidentenregistraties | www.coa.nl
Waarom links het altijd maar weer over de PVV heeft is me ook een raadsel. Misschien is het nog niet opgevallen, maar die zitten niet in het kabinet Jetten.....
Niemand beweert hier dat alles koek en ei is in asielzoekerscentra. Als je kijkt naar de verschillen in cijfers tussen AZC's zijn die enorm. Zo zijn de cijfers in Oss relatief laag, dit is een AZC dat door de gemeente wordt beheerd en waar de buurt intensief bij de begeleiding van de bewoners wordt betrokken.
Handschoenvrouw
01-10-2026 om 09:29
Poezenmeisje schreef op 01-10-2026 om 09:06:
Alles wat de PVV probeerde erdoor te krijgen werd gedwarboomd door NSC of door de rechter.
Ik zie inderdaad het grotere gevaar van islamisme. Kijk naar Iran in 1978. Ze waren zó vooruitstrevend en helemaal geadopteerd door de linkse partijen. Een tijd van melk en honing leek aan te breken. Twee jaar later hing alles wat links was aan de hijskranen, met een touwtje om de nek.
In januari dit jaar zijn tienduizenden mensen daar afgeslacht. Waar blijft de verontwaardiging van de wereld?
Neehoor, de PVV probeerde er vooral niet zoveel door te krijgen, behalve dan bordjes bij AZCs met de tekst "hier wordt gewerkt aan uw terugkeer" en het onthouden van een koninklijke onderscheiding voor vrijwilligers die zich decennialang gratis in hebben gezet. De nieuwe asielwet komt ook uit die koker, maar daar stemde de PVV vervolgens zelf tegen.
Wat je schrijft over Iran vind ik best pijnlijk. Het regime van de Sjah was vrij dictatoriaal, pro-Amerikaans en anti-communistisch. Niet oké om daar een "links" etiketje op te plakken.
Poezenmeisje
01-10-2026 om 10:16
De islamisten deden alsof ze vriendjes waren met linkse groeperingen om de shah af te kunnen zetten.
Twee jaar later hingen ze links letterlijk aan de hijskranen.
Handschoenvrouw
01-10-2026 om 11:47
Poezenmeisje schreef op 01-10-2026 om 10:16:
De islamisten deden alsof ze vriendjes waren met linkse groeperingen om de shah af te kunnen zetten.
Nee, na de breed gedragen revolutie tegen de Shah heeft de meest extreme partij (in dit geval de islamisten) systematisch met álle resterende politieke tegenstanders afgerekend.
Dit zie je overigens bij heel veel revoluties waarbij een oud regime af wordt gezet. De extremistische elementen nemen het over en roeien de gematigden uit. Het is daarom niet te hopen dat we er ooit één meemaken hier.
Noglangnietjarig
01-10-2026 om 14:36
Handschoenvrouw schreef op 01-10-2026 om 11:47:
[..]
Nee, na de breed gedragen revolutie tegen de Shah heeft de meest extreme partij (in dit geval de islamisten) systematisch met álle resterende politieke tegenstanders afgerekend.
Dit zie je overigens bij heel veel revoluties waarbij een oud regime af wordt gezet. De extremistische elementen nemen het over en roeien de gematigden uit. Het is daarom niet te hopen dat we er ooit één meemaken hier.
Hoe zouden we die hier kunnen meemaken?
Miraval
01-10-2026 om 17:36
Noglangnietjarig schreef op 01-10-2026 om 14:36:
[..]
Hoe zouden we die hier kunnen meemaken?
Neem maar genoeg wijzigingen aan waar religie een rol speelt (of mag spelen) in openbare ruimtes en in bepaalde functies. Als de scheiding tussen Kerk en Staat gaat vervagen, en religie zo beschermd wordt op alle gebieden dan wordt het al discutabel.
En wanneer er dan genoeg mensen achter die religie, of gedachtegoed gaan staan dan kan een kleine minderheid uitgroeien tot een grote groep die met langzaam beginnende veranderingen een vrije samenleving middels wetgeving en angst zaaien gaat overheersen. Helaas zijn er genoeg voorbeelden wereldwijd, en ik ben niet zo naïef dat ik 100% zeker weet dat zoiets in Nederland of het "vrije Westen" nooit zal gebeuren.
De vraag is alleen vanuit welke kant het zal komen dan.
Noglangnietjarig
02-10-2026 om 08:01
dankjewel, Miraval.
eea is natuurlijk allang in gang gezet.
de ontwikkeling hieromtrent… zien we ook al tijden om ons heen gebeuren.
is dan ‘vanuit welke kant’ een vraagstuk?
ons eigen volk vindt immers alles wel oke.
Euphoria
02-10-2026 om 08:19
Noglangnietjarig schreef op 02-10-2026 om 08:01:
dankjewel, Miraval.
eea is natuurlijk allang in gang gezet.
de ontwikkeling hieromtrent… zien we ook al tijden om ons heen gebeuren.
is dan ‘vanuit welke kant’ een vraagstuk?
ons eigen volk vindt immers alles wel oke.
Volgens mij vindt “ons eigen volk” beslist niet alles oké.
Broadway
02-10-2026 om 08:31
Poezenmeisje schreef op 01-10-2026 om 10:16:
offtopic: er is op dit moment in het vrijheidsmuseum in Groesbeek een kleine maar zeer interessante en indrukwekkende tijdelijke expositie over vrouwenrecht in Iran. als je een beetje in de buurt woont (en 18 euro over hebt of een museumkaart) echt de moeite waard. de rest van het museum ook, maar ik ben er al zo vaak geweest dat ik met mijn museumkaart meestal alleen de tijdelijke exposities meepak
https://vrijheidsmuseum.nl/wat-is-er-te-doen/exposities/woman-life-freedom-iraans-vrouwenverzet
Handschoenvrouw
02-10-2026 om 09:12
Miraval schreef op 01-10-2026 om 17:36:
[..]
Neem maar genoeg wijzigingen aan waar religie een rol speelt (of mag spelen) in openbare ruimtes en in bepaalde functies. Als de scheiding tussen Kerk en Staat gaat vervagen, en religie zo beschermd wordt op alle gebieden dan wordt het al discutabel.
En wanneer er dan genoeg mensen achter die religie, of gedachtegoed gaan staan dan kan een kleine minderheid uitgroeien tot een grote groep die met langzaam beginnende veranderingen een vrije samenleving middels wetgeving en angst zaaien gaat overheersen. Helaas zijn er genoeg voorbeelden wereldwijd, en ik ben niet zo naïef dat ik 100% zeker weet dat zoiets in Nederland of het "vrije Westen" nooit zal gebeuren.
De vraag is alleen vanuit welke kant het zal komen dan.
Als ik dat zo bekijk dan heeft meer dan de helft van de Nederlanders geen enkel geloof, en dat percentage neemt al jaren toe. Ik maak me daar weinig zorgen over dus.
De AIVD ziet het risico voor een opstand vooral uit anti-Institutionele hoek komen (de "kwaadaardige elite"-wappies) waar kennelijk zo'n 100.000 mensen on Nederland zich wel in kunnen vinden.
Miraval
02-10-2026 om 09:48
Handschoenvrouw schreef op 02-10-2026 om 09:12:
[..]
Als ik dat zo bekijk dan heeft meer dan de helft van de Nederlanders geen enkel geloof, en dat percentage neemt al jaren toe. Ik maak me daar weinig zorgen over dus.
De AIVD ziet het risico voor een opstand vooral uit anti-Institutionele hoek komen (de "kwaadaardige elite"-wappies) waar kennelijk zo'n 100.000 mensen on Nederland zich wel in kunnen vinden.
Klopt daarom benoem ik ook erbij gedachtegoed, als genoeg mensen extreem rechts of links stemmen bijvoorbeeld. Nazi Duitsland en het communisme zijn goede voorbeelden.
En religie is ook iets wat al eeuwenlang zorgt voor onderdrukking en vervolgingen. En dat bedoel ik met religie, kijk ook maar naar Israel, de rechts orthodoxe Joodse gemeemschap bepaalt daar hoe men omgaat met Palestijnen bijvoorbeeld. Een meer gematigde regering had dit waarschijnlijk kunnen voorkomen.
En dan zijn er nog de landen in het MO, waar de Islam gemengd is in de politiek en het straatbeeld en denken bepaald. Soms gematigd, maar heel vaak gaat het met kleine en langzame stapjes steeds meer het publieke leven bepalen en beperkt het rechten van vrouwen en LGBTHI. (Afghanistan en Iran zijn duidelijke voorbeelden.)
En hier krijgen we langzaam ook meer segregatie. Zwemuren alleen voor vrouwen, scholen met de nadruk op een bepaalde religie, scheiding tussen kerk en staat vervaagt omdat uiting van religie belangrijker is dan het uitdragen van neutraliteit zoals bij de politie. Ik vind dit geen goede ontwikkelingen. Ik ben tegen scholen voor een bepaalde religie, voor absolute neutraliteit bij politie, rechters en advocaten, en tegen aparte zwemuren voor vrouwen. Of dat vrouwen niet mogen lessen bij mannen, wat voor les dan ook.
En nee, ik zeg niet dat 1 bepaalde groep enger is dan de andere, ik zeg alleen dat ik niet zo naief ben om te denken dat we in het Westen 100% veilig zijn voor negatieve veranderingen.
Handschoenvrouw
02-10-2026 om 10:05
@Miraval, dank voor je uitgebreide reactie, maar op de meeste punten ben ik het niet met je eens.
De huidige behandeling van Palestijnen wordt niet alleen goedgekeurd door extremisten maar wordt breed gedragen door de Israëlische bevolking: vóór bezetting van Gaza, tegen een Palestijnse staat en voor verdere bezetting en nederzettingen op de Westbank.
Ja, de Islam is gemengd met politiek in het Midden-Oosten, omdat het nogal authoritaire regimes zijn en er ook een bepaalde mate van steun vanuit de bevolking voor is.
Wat betreft die vermeende segregatie: de neutraliteit van de politie is juist in 2023 nog verder versterkt. Er zijn nog nooit zo weinig scholen op religieuze scholen in Nederland geweest als nu.
Je presenteert dit als feiten, maar uit cijfers blijkt iets heel anders. Jammer.
Poezenmeisje
02-10-2026 om 10:23
Toch vreemd.
20% van de Israëlische bevolking bestaat uit Arabieren die de islam aanhangen.
Deze mensen draaien volledig mee in de Israëlische maatschappij. Industrie, bouw, ziekenhuizen, rechtbanken, politiek en ze mogen zelfs dienen in de IDF.
Ze hebben dezelfde rechten en plichten als joden, druzen en christenen.
https://theworlddata.com/israels-religion-statistics/
Miraval
02-10-2026 om 14:56
Handschoenvrouw schreef op 02-10-2026 om 10:05:
@Miraval, dank voor je uitgebreide reactie, maar op de meeste punten ben ik het niet met je eens.
De huidige behandeling van Palestijnen wordt niet alleen goedgekeurd door extremisten maar wordt breed gedragen door de Israëlische bevolking: vóór bezetting van Gaza, tegen een Palestijnse staat en voor verdere bezetting en nederzettingen op de Westbank.
Ja, de Islam is gemengd met politiek in het Midden-Oosten, omdat het nogal authoritaire regimes zijn en er ook een bepaalde mate van steun vanuit de bevolking voor is.
Wat betreft die vermeende segregatie: de neutraliteit van de politie is juist in 2023 nog verder versterkt. Er zijn nog nooit zo weinig scholen op religieuze scholen in Nederland geweest als nu.
Je presenteert dit als feiten, maar uit cijfers blijkt iets heel anders. Jammer.
Of het beleid van Netanyahu onder de gehele bevolking breed wordt gedragen zal blijken met de komende verkiezingen. Ik zeg alleen als er 7 oktober een ander gematigder Knesset was geweest of daarvoor, zou het misschien heel anders zijn gegaan. Maar dit is wel een hele ingewikkelde geschiedenis, dus ook koffiedik kijken.
Vwb landen als Iran en Afghanistan, en vooral Afghanistan, de Taliban in puur gedreven door religie ten koste van economische welvaart. En de strenge Islamitische leer is daar ook niet ineens ingevoerd maar langzaamaan. Je ziet het nu ook in landen in Azie, Maleisie bijvoorbeeld wordt steeds meer beïnvloed door de Islam waar deelstaten meer onder invloed komen te staan van de Sharia, Indonesië wordt ook steeds meer beïnvloedt door de Islam, in Atjeh is de Sharia ingevoerd maar in geheel Indonesië komen steeds meer morele wetten onder invloed van Islamitisch conservatisme. Bangladesh idem. Zelfs Turkije is in de loop der jaren onder Erdogan steeds meer richting Islamitisch conservatisme gegaan.
En dan heb ik het nog niet eens over landen in de Sahel regio, waar Islamitische rebellen steeds meer macht krijgen.
Ik vind dit toch een behoorlijk aantal landen die onder invloed van een religie steeds meer vrijheden kwijtraken en conservatiever worden.
En ja in Nederland zijn steeds minder Katholieke of Protestantse scholen, die nemen flink af. Aan de andere kant neem het aantal Islamitische scholen langzaam toe. Daar zie je een duidelijke tweedeling.