Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Yumi schreef op 17-09-2026 om 18:57:

[..]

Dat het maar een kleine groep is die problemen geeft, dat horen we toch al jaren. Die paar % zorgt ervoor dat wij ons aanpassen.

Suikerfeest, iftar volop in het nieuws. Pleinen ingericht om het gezamenlijk te vieren, feestelijke verlichting, ook op scholen wordt er volop aandacht aan gegeven.

Maar... Geen kerstboom meer voor de Groesbeek als het aan de Gemeente ligt. Gelukkig kwamen mensen in actie en komt die boom er alsnog.

De gemeente Berg en Dal had lange tijd haar eigen manier van kerst vieren. Elk jaar vroeg de gemeente inwoners of zij een kerstboom van 12 meter wilden leveren. Daar reageerden mensen op met een spar of den in de tuin die te groot was geworden en te veel licht wegnam. De mooiste werd omgezaagd en met een hoogwerker op z’n plek gezet bij het gemeentehuis.

Schoolkinderen maakten de versieringen voor de gemeenteboom en die werden met hulp van een hoogwerker opgehangen tijdens een feestelijke bijeenkomst. Ook kwamen er lampjes in. De scholieren kregen er chocolademelk en andere lekkere dingen bij.

‘Een kerstboom staat symbool voor een christelijk feest’, volgens Berg en Dal. ‘De gemeente wil open staan voor alle religies. Een lichtsculptuur heeft een modernere uitstraling, waardoor die minder als religieus symbool en meer als symbool voor algemene feestdagen kan worden gezien.”
Geen kerstboom meer bij gemeentehuis in Groesbeek: niet duurzaam en sparren raken op | Regio | De Gelderlander.nl

Om goed samen te leven, geef je je gebruiken niet op, maar vier je ze juist samen, zegt Eva Munnik in een voor Metro geschreven opinie.

Update 16/09: de kerstboom in Groesbeek blijft toch, nadat 800 mensen een petitie ondertekenden.

Geen kerstboom meer in Groesbeek: ‘We schieten door als we voor inclusiviteit tradities opgeven’

Stel je niet zo aan joh. Alles is commercie tegenwoordig. Kerst, sinterklaas, Halloween, valentijnsdag, babyboomers, Pasen en nu is er dus ook aandacht voor de vastenperiode en de aansluitende eid mubarak. Waarom voel je je daar zo bedreigd door? Kijk ik heb moeite met bepaalde aspecten van de islamitische cultuur. Maar met hun feest en hun samenzijn tijdens voor hun belangrijke dagen. Prima. Leven en laten leven heet dat.

Tuurlijk vind ik sommige gebruiken niet mijn ding maar dat vind ik bijvoorbeeld met die oranje massahysterie met WK ook en als Brabander vind ik dat dus ook met carnaval. Maar hé, ieder vindt wat anders leuk.

En dat er in Groesbeek geen kerstboom is. Tja dat kan. Maar de eerste kerstbomen zijn eind volgende maand op heel veel plekken in ons land alweer tr zien hoor. 

Yumi schreef op 17-09-2026 om 18:57:

[..]

Schoolkinderen maakten de versieringen voor de gemeenteboom en die werden met hulp van een hoogwerker opgehangen tijdens een feestelijke bijeenkomst. Ook kwamen er lampjes in. De scholieren kregen er chocolademelk en andere lekkere dingen bij.

‘Een kerstboom staat symbool voor een christelijk feest’, volgens Berg en Dal. ‘De gemeente wil open staan voor alle religies. Een lichtsculptuur heeft een modernere uitstraling, waardoor die minder als religieus symbool en meer als symbool voor algemene feestdagen kan worden gezien.”
Geen kerstboom meer bij gemeentehuis in Groesbeek: niet duurzaam en sparren raken op | Regio | De Gelderlander.nl

Om goed samen te leven, geef je je gebruiken niet op, maar vier je ze juist samen, zegt Eva Munnik in een voor Metro geschreven opinie.

Update 16/09: de kerstboom in Groesbeek blijft toch, nadat 800 mensen een petitie ondertekenden.

Geen kerstboom meer in Groesbeek: ‘We schieten door als we voor inclusiviteit tradities opgeven’

Zo druk met zogenaamd inclusief zijn dat ze de plank ook nog een keer volledig misslaan. Als ze zich even hadden verdiept in het fenomeen "kerstboom" dan hadden ze kunnen weten dat het een Heidens symbool is. Met Yule viert men dat het licht terugkomt. Dit gebeurt o.a. met een versierde groene boom. De Christelijke kerk heeft dit symbool overgenomen zodat de Heidenen zich zouden kunnen vinden in het Christendom. Als iets inclusief is, is het wel een "Kerstboom". Maar ga vooral door met afschaffen en vervangen door symbolen waar "slechts 6% van de bevolking" zich mee bezig houdt, omdat "wij" niet kerkelijk genoeg meer zijn. 

De nieuwsberichten liegen er niet om, 15 jongeren van Syrische afkomst, waarvan er 8 zijn aangehouden, laten na een avond met veel geweld een bloedig spoor na, in het centrum en op het centraal station. Burgemeester Marcouch wil ze zo snel mogelijk uitzetten, maar dat zal hoogst waarschijnlijk (weer) niet gebeuren. 

Minderjarige zwaargewond na bloedig geweld • Acht verdachten aangehouden

Arnhem heeft een gewelddadige avond achter de rug, waarbij meerdere mensen gewond zijn geraakt. Midden in het centrum zaten groepen jongeren elkaar achterna en gebruikten geweld. Daarbij is gestoken en is een minderjarig persoon zwaargewond geraakt. In totaal zijn vooralsnog acht personen aangehouden. Lees alle ontwikkelingen hieronder terug.

De vijftien jongeren die bij de politie in beeld zijn voor het geweld in Arnhem van dinsdagavond zijn allemaal van Syrische afkomst. Dat laat burgemeester Ahmed Marcouch weten.

Volgens burgemeester Ahmed Marcouch van Arnhem zijn de bij het geweld betrokken jongeren uitgeprocedeerde, jonge asielzoekers. Die moeten volgens hem zo snel mogelijk het land uit.

Marcouch is woedend over wat deze jongeren veroorzaken. ,,Ze plegen delicten, die monden uit in vecht- en steekpartijen. En dat wil ik niet in mijn stad"

TERUGLEZEN Geweld Arnhem | Minderjarige zwaargewond na bloedig geweld • Acht verdachten aangehouden | Regio | De Gelderlander.nl

Marcouch haalt hard uit naar groep jonge vluchtelingen na geweld in centrum Arnhem | Regio | AD.nl

Steekincident Arnhem: betrokken jongeren allemaal van Syrische afkomst | Regio | De Gelderlander.nl

Arnhemmers schrikken van geweldsexplosie in stadscentrum: ‘Lol van hier wonen gaat er snel af’ | Regio | AD.nl

Neergestoken jongen zakt in elkaar: dit weten we over het geweld ‘zonder genade’ in Arnhem | Regio | De Gelderlander.nl

Er zullen wel weer knuffelaars klaar staan voor dat illegale tuig. Zielige jeugd enzo. Echt, op het vliegtuig zetten en afleveren  waar ze vandaan komen en weer door.

majorette2005 schreef op 30-09-2026 om 18:20:

Er zullen wel weer knuffelaars klaar staan voor dat illegale tuig. Zielige jeugd enzo. Echt, op het vliegtuig zetten en afleveren waar ze vandaan komen en weer door.

Waarom denk je dat Jetten laatst met al Sharaa aan het knuffelen was? Daar zal vast gesproken zijn over het terugnemen van afgewezen Syrische asielzoekers.

PensioNada schreef op 30-09-2026 om 19:48:

[..]

Waarom denk je dat Jetten laatst met al Sharaa aan het knuffelen was? Daar zal vast gesproken zijn over het terugnemen van afgewezen Syrische asielzoekers.

Tja, het angstzweet staat de rechtse partijen op de rug. Wat als nota bene een minderheidskabinet van drie gematigde partijen een doorbraak op het asieldossier voor elkaar krijgt?

Ik begrijp dat het angstzweet bij de linkse partijen ervanaf druipt... Na jarenlang wegkijken, de problemen ontkennen, vooral niet benoemen, kan men er niet meer onderuit. De foto's en video's liegen niet, dit tuig maakt ons land onveilig. Het maakt mij niet uit welk kabinet ervoor zorgt dat hier een einde aankomt, als het maar gebeurt!

Yumi schreef op 30-09-2026 om 20:38:

Ik begrijp dat het angstzweet bij de linkse partijen ervanaf druipt... Na jarenlang wegkijken, de problemen ontkennen, vooral niet benoemen, kan men er niet meer onderuit. De foto's en video's liegen niet, dit tuig maakt ons land onveilig. Het maakt mij niet uit welk kabinet ervoor zorgt dat hier een einde aankomt, als het maar gebeurt!

Precies, weer dat gezeik over rechts,   probleem is te groot. Ministerie is bereid Arnhem te helpen is toegezegd,  maar uitzetten gaat dus niet. Wel willen ze geld steken in betere begeleiding van dat tuig. Beter kunnen ze dat criminele tuig vastzetten .

Ik begrijp dat het angstzweet bij de linkse partijen ervanaf druipt... Na jarenlang wegkijken, de problemen ontkennen, vooral niet benoemen, kan men er niet meer onderuit. De foto's en video's liegen niet, dit tuig maakt ons land onveilig. Het maakt mij niet uit welk kabinet ervoor zorgt dat hier een einde aankomt, als het maar gebeurt!

Je weet dat links al 20 jaar niet aan de macht is.. dus als er sprake is van wegkijken en niet aanpakken dan is rechts daar verantwoordelijk voor. 

Wees gewoon eerlijk. Het is al jaren duidelijk dat problemen en overlast grotendeels door een kleine groep uitgeprocedeerden en veiligelanders wordt gepleegd.

De enigen die al jaren wegkijken zijn partijen zoals de PVV, die iedere moslim als slecht betitelen en zoveel mogelijk grind gooien in ieder proces om de asielproblemen op te lossen.

Daarom stemde de PVV ook tegen zijn eigen asielwet.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

30-09-2026 om 22:13 Topicstarter

Ik begrijp nog steeds niet waarom dat tuig niet gewoon met een parachute boven Syrië wordt gedumpt.

Het kan me geen donder schelen welke 'kant' dit voor elkaar gaat krijgen, áls het maar gebeurt.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

30-09-2026 om 22:15 Topicstarter

8ec7bd32-4d90-4d75-aab7-317b8f1d739a.jpg

De politie kreeg woensdag aan het eind van de middag een melding over een steekincident, waarbij één persoon is overleden. Een 22-jarige verdachte is direct aangehouden.

Het steekincident vond woensdag 30 september rond 17.35 uur plaats op een opvanglocatie van het COA aan de Robonsbosweg in Alkmaar. Het slachtoffer is een 24-jarige man. Zowel het slachtoffer als de aangehouden verdachte stonden ingeschreven in de gemeente Alkmaar.

Wat er precies is gebeurd, is op dit moment nog niet duidelijk. Het onderzoek van de politie naar de toedracht loopt.

Man (24) overleden bij steekincident in Alkmaar | Alarmeringen.nl

Handschoenvrouw schreef op 30-09-2026 om 21:25:

[..]

Wees gewoon eerlijk. Het is al jaren duidelijk dat problemen en overlast grotendeels door een kleine groep uitgeprocedeerden en veiligelanders wordt gepleegd.

De enigen die al jaren wegkijken zijn partijen zoals de PVV, die iedere moslim als slecht betitelen en zoveel mogelijk grind gooien in ieder proces om de asielproblemen op te lossen.

Daarom stemde de PVV ook tegen zijn eigen asielwet.

Alsof alleen die kleine groep problemen veroorzaakt, misschien moet je er het register van het COA eens op naslaan....en dan hebben we het alleen over de incidenten die op de azc locaties voorvallen. 

2025

17.764 incidenten

41.410 huisregelovertredingen

COA - Incidentenregistraties | www.coa.nl

Waarom links het altijd maar weer over de PVV heeft is me ook een raadsel. Misschien is het nog niet opgevallen, maar die zitten niet in het kabinet Jetten.....

Yumi schreef op 30-09-2026 om 23:03:

[..]

Alsof alleen die kleine groep problemen veroorzaakt, misschien moet je er het register van het COA eens op naslaan....en dan hebben we het alleen over de incidenten die op de azc locaties voorvallen.

2025

17.764 incidenten

41.410 huisregelovertredingen

COA - Incidentenregistraties | www.coa.nl

Waarom links het altijd maar weer over de PVV heeft is me ook een raadsel. Misschien is het nog niet opgevallen, maar die zitten niet in het kabinet Jetten.....

Nee, die zat in het vorige kabinet. Dat was die PVV-minister die heel weinig voor elkaar kreeg. Toe er eenmaal een wet lag om de asielstroom tegen te gaan stemde de PVV daar tegen.

Het asieldossier is namelijk een belangrijke stemmentrekker voor de PVV, en daarom willen ze de chaos zo groot mogelijk houden. Eigenlijk is dat gewoon een vorm van landsverraad.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.