Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Yumi
16-09-2026 om 23:04
Thora schreef op 16-09-2026 om 22:35:
[..]
Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik met statushouders geen slechte ervaringen heb. Waar ik woon zijn ze al trouwens. De wijk is vol
Ik heb wisselende ervaringen met asielzoekers en statushouders in een overvolle wijk 
Yumi
16-09-2026 om 23:09
Thora schreef op 16-09-2026 om 22:46:
De "cijfers" zeggen dat slechts 6% van de Nederlandse bevolking moslim is. Waarom dan rond de Ramadan op TV, in de winkels, op internet van alles over de Iftar? En na afloop overal weer teksten als Eid Mubarak. Waarom steeds weer gedoe over hoofddoeken en bijvoorbeeld apart zwemmen voor vrouwen? Waarom heeft de Efteling bidruimtes voor moslims? Is dat allemaal voor die 6%? Dus 94% van de bevolking doet ongevraagd mee met gewoontes en behoeften van de overige 6%.
Dan is het toch niet vreemd dat ik die cijfers niet serieus kan nemen? Of wel soms?
Sommige kappers hebben hier een aparte ruimte voor de moslima, waar de hijab af kan....wel zo makkelijk 
Poezenmeisje
17-09-2026 om 01:42
Thora schreef op 16-09-2026 om 22:46:
De "cijfers" zeggen dat slechts 6% van de Nederlandse bevolking moslim is. Waarom dan rond de Ramadan op TV, in de winkels, op internet van alles over de Iftar? En na afloop overal weer teksten als Eid Mubarak. Waarom steeds weer gedoe over hoofddoeken en bijvoorbeeld apart zwemmen voor vrouwen? Waarom heeft de Efteling bidruimtes voor moslims? Is dat allemaal voor die 6%? Dus 94% van de bevolking doet ongevraagd mee met gewoontes en behoeften van de overige 6%.
Dan is het toch niet vreemd dat ik die cijfers niet serieus kan nemen? Of wel soms?
De leeftijdsopbouw van die 6% is interessant hiervoor.
Deze derde/vierde generatie is veeleisender en extremer dan de eerste mensen die hier naartoe kwamen.
...
Kijk je naar jongeren, dan blijkt dat in 2024 al 14 procent van de 15- tot 18-jarigen moslim is. En de jeugd is de toekomst.
...
Bovendien is het geboortecijfer van immigranten uit Afrika en het Midden-Oosten relatief hoog. Volgens de CBS-prognose 2023-2070 gemiddeld 2,25 tegenover 1,56 voor de rest van de bevolking. Ook dat heeft uiteraard een fors effect op de relatieve bevolkingsgroei.
...
Euphoria
17-09-2026 om 05:42
Yumi schreef op 16-09-2026 om 23:09:
[..]
Sommige kappers hebben hier een aparte ruimte voor de moslima, waar de hijab af kan....wel zo makkelijk
Wij hadden hier de kapper voor heren en kinderen…het was er zo drukbezocht dat de zaak is opgedoekt.
Broadway
17-09-2026 om 08:48
PensioNada schreef op 16-09-2026 om 22:20:
[..]
Als Wilders zijn eerste Kamerleden opdracht had gegeven om voor de novelle te stemmen, hadden we nu al strengere regels gehad.
ja maar die arme man werd tégengewerrukt!!!
Thora
17-09-2026 om 16:51
Poezenmeisje schreef op 17-09-2026 om 01:42:
[..]
De leeftijdsopbouw van die 6% is interessant hiervoor.
Deze derde/vierde generatie is veeleisender en extremer dan de eerste mensen die hier naartoe kwamen.
...
Kijk je naar jongeren, dan blijkt dat in 2024 al 14 procent van de 15- tot 18-jarigen moslim is. En de jeugd is de toekomst.
...
Bovendien is het geboortecijfer van immigranten uit Afrika en het Midden-Oosten relatief hoog. Volgens de CBS-prognose 2023-2070 gemiddeld 2,25 tegenover 1,56 voor de rest van de bevolking. Ook dat heeft uiteraard een fors effect op de relatieve bevolkingsgroei.
...
Dankjewel voor de uitleg. Maar dan vind ik die 6% erg laag gesteld. Zeker als er ook nog veel meer babies worden geboren. Maar als die 6% wel juist is dan laten wij ons dus door een hele kleine groep (want van die 6% is lang niet iedereen extreem, misschien niet eens de helft), de wet voorschrijven. Dan gaat er toch iets heel erg mis. Maar goed, dat hebben veel mensen allang door maar die wordt dan weer de mond gesnoerd. En dat allemaal vanwege die misschien maar 2% van de bevolking.
Yumi
17-09-2026 om 18:57
Thora schreef op 17-09-2026 om 16:51:
[..]
Dankjewel voor de uitleg. Maar dan vind ik die 6% erg laag gesteld. Zeker als er ook nog veel meer babies worden geboren. Maar als die 6% wel juist is dan laten wij ons dus door een hele kleine groep (want van die 6% is lang niet iedereen extreem, misschien niet eens de helft), de wet voorschrijven. Dan gaat er toch iets heel erg mis. Maar goed, dat hebben veel mensen allang door maar die wordt dan weer de mond gesnoerd. En dat allemaal vanwege die misschien maar 2% van de bevolking.
Dat het maar een kleine groep is die problemen geeft, dat horen we toch al jaren. Die paar % zorgt ervoor dat wij ons aanpassen.
Suikerfeest, iftar volop in het nieuws. Pleinen ingericht om het gezamenlijk te vieren, feestelijke verlichting, ook op scholen wordt er volop aandacht aan gegeven.
Maar... Geen kerstboom meer voor de Groesbeek als het aan de Gemeente ligt. Gelukkig kwamen mensen in actie en komt die boom er alsnog.
De gemeente Berg en Dal had lange tijd haar eigen manier van kerst vieren. Elk jaar vroeg de gemeente inwoners of zij een kerstboom van 12 meter wilden leveren. Daar reageerden mensen op met een spar of den in de tuin die te groot was geworden en te veel licht wegnam. De mooiste werd omgezaagd en met een hoogwerker op z’n plek gezet bij het gemeentehuis.
Schoolkinderen maakten de versieringen voor de gemeenteboom en die werden met hulp van een hoogwerker opgehangen tijdens een feestelijke bijeenkomst. Ook kwamen er lampjes in. De scholieren kregen er chocolademelk en andere lekkere dingen bij.
‘Een kerstboom staat symbool voor een christelijk feest’, volgens Berg en Dal. ‘De gemeente wil open staan voor alle religies. Een lichtsculptuur heeft een modernere uitstraling, waardoor die minder als religieus symbool en meer als symbool voor algemene feestdagen kan worden gezien.”
Geen kerstboom meer bij gemeentehuis in Groesbeek: niet duurzaam en sparren raken op | Regio | De Gelderlander.nl
Om goed samen te leven, geef je je gebruiken niet op, maar vier je ze juist samen, zegt Eva Munnik in een voor Metro geschreven opinie.
Update 16/09: de kerstboom in Groesbeek blijft toch, nadat 800 mensen een petitie ondertekenden.
Geen kerstboom meer in Groesbeek: ‘We schieten door als we voor inclusiviteit tradities opgeven’
felija
17-09-2026 om 19:27
Thora schreef op 17-09-2026 om 16:51:
[..]
Hoe bedoel je de wet voorschrijven? Wat mag jij niet meer van 'hen'?
En die zes procent is over heel Nederland van Lutjebroek tot Waddinxveen. Plaatsen waar welgeteld anderhalve moslim woont tot plaatsen waar ze in wijken bij elkaar leven. Wat ik mij overigens heel goed voor kan stellen, als ze door meerderen van ons met de nek worden aangekeken.
Je trekt toch naar elkaar toe, dat doen wij ook in het buitenland, Nederlandse enclaves in Spanje of denk aan Holland in de Amerikaanse staat Michigan. Lekker op een kluitje bij elkaar, ons kent ons.
Wat ik wel denk is dat juist een groep Nederlanders dusdanig bang is om te discrimineren dat ze daarom doorschieten in het toegankelijk willen maken van bijvoorbeeld moslimfeesten in onze cultuur, terwijl moslims zelf daar helemaal niet om hebben gevraagd.
Ik vind het juist wel leuk, al die verschillende invloeden, het leert je verder kijken dan je neus lang is.
Handschoenvrouw
17-09-2026 om 19:34
Yumi schreef op 17-09-2026 om 18:57:
[..]
Dat het maar een kleine groep is die problemen geeft, dat horen we toch al jaren. Die paar % zorgt ervoor dat wij ons aanpassen.
Suikerfeest, iftar volop in het nieuws. Pleinen ingericht om het gezamenlijk te vieren, feestelijke verlichting, ook op scholen wordt er volop aandacht aan gegeven.
Wat is er mis met aandacht voor het Suikerfeest? Op scholen waar een aardig percentage van de leerlingen moslim is vind ik dat niet meer dan normaal, en de supermarkt wil ook graag een beetje meeprofiteren.
Die "overweldigende aandacht voor de Iftar" valt allemaal nogal in het niet met de aandacht voor Kerst en Nieuw aan het einde van het jaar, terwijl nota bene meer dan de helft van de Nederlanders niet eens een religie meer heeft.
Yumi
17-09-2026 om 19:41
Handschoenvrouw schreef op 17-09-2026 om 19:34:
[..]
Wat is er mis met aandacht voor het Suikerfeest? Op scholen waar een aardig percentage van de leerlingen moslim is vind ik dat niet meer dan normaal, en de supermarkt wil ook graag een beetje meeprofiteren.
Die "overweldigende aandacht voor de Iftar" valt allemaal nogal in het nietmet de aandacht voor Kerst en Nieuw aan het einde van het jaar, terwijl nota bene meer dan de helft van de Nederlanders niet eens een religie meer heeft.
Waar lees jij dat? Woorden in de mond leggen en verdraaien wie was dat ook alweer die daar goed in was?
Ik denk dat je de helft maar hebt gelezen en meteen in een kramp schiet.
Emel
17-09-2026 om 19:43
(Frans) filmpje over de hypothetische situslatie dat alle immigranten inderdaad doen wat door radicaal rechts geroepen wordt: vertrekken uit Europa.
https://bsky.app/profile/emathion.bsky.social/post/3mvcdxw6kyk2g
felija
17-09-2026 om 19:44
Handschoenvrouw schreef op 17-09-2026 om 19:34:
[..]
Die "overweldigende aandacht voor de Iftar" valt allemaal nogal in het niet met de aandacht voor Kerst en Nieuw aan het einde van het jaar, terwijl nota bene meer dan de helft van de Nederlanders niet eens een religie meer heeft.
Je wordt letterlijk in menig winkel of tuincentrum nu alweer om je oren geslagen met sint- en kerstmeuk. In de verste niks te bekennen wat op enige mosliminvloed duidt. We worden net als vanouds nog gewoon doodgegooid met alle poespas en merchandise omtrent oerhollandse feesten en gebruiken. Met religie heeft het niks meer te maken, wij Nederlanders ontkerkelijken massaal, dus ik snap de verontwaardiging niet.
Poezenmeisje
17-09-2026 om 21:57
In Duitsland hangt de Woolworth op zijn tijd vol met Ramadan en Suikerfeest meuk.
Nog nét niet zo erg als hun Osterhasen verering.
Sankt Nikolaus heeft geen Zwarte Pieten maar Witte Engelen.