Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Handschoenvrouw schreef op 16-09-2026 om 18:43:

[..]

Jawel hoor, maar dan moet het Italië van mevrouw Meloni ze wel onderdak en eten geven, en dat wilden ze niet. Aangezien we hier in Nederland mensenrechten kennen mogen ze dan niet worden teruggestuurd.

Italië onder de zeer rechtse Meloni-regering lacht ons gewoon uit, en daarom moet het juridisch aan worden gepakt. Maar nee hoor, de Néderlandse rechter heeft het gedaan

Ze krijgen eten en onderdak, het is echter allemaal erg sober. 
Nederland is het enig land waar een rechter dit blokkeert. Brussel heeft geoordeeld dat Italië veilig is. Een Nederlandse rechter negeert dit. Dit tot enorme frustratie van de Nederlandse politiek. Als elke nationale rechter conclusies van de Europese commissie zo makkelijk opzij schuift 
belooft dat weinig goeds om het migratiesaldo tuit te voeren.

migratiesaldo moet migratiepact zijn. Ik krijg het niet veranderd met het potloodje, hij blijft hangen.

Alice12 schreef op 16-09-2026 om 18:58:

[..]

Ze krijgen eten en onderdak, het is echter allemaal erg sober.
Nederland is het enig land waar een rechter dit blokkeert. Brussel heeft geoordeeld dat Italië veilig is. Een Nederlandse rechter negeert dit. Dit tot enorme frustratie van de Nederlandse politiek. Als elke nationale rechter conclusies van de Europese commissie zo makkelijk opzij schuift
belooft dat weinig goeds om het migratiesaldo tuit te voeren.

Klopt niet. Je hebt duidelijk de vonnissen (het zijn er meer) niet gelezen. Ga die eerst eens rustig doorlezen en neem de feiten en de overwegingen van de rechters tot je. Daarna praten we verder.

Handschoenvrouw schreef op 16-09-2026 om 19:04:

[..]

Klopt niet. Je hebt duidelijk de vonnissen (het zijn er meer) niet gelezen. Ga die eerst eens rustig doorlezen en neem de feiten en de overwegingen van de rechters tot je. Daarna praten we verder.

Haha, begin je weer? Ik heb het gelezen, misschien moet jij dat maar eens doen. Wat klopt er niet. Wat ik hier schrijf klopt precies.

Zelfs al had  Van der Brink de rechtszaak gewonnen, dan nog had Italië waarschijnlijk de betreffende man niet opgenomen. In dit soort gevallen, met meestal kansloze asielzoekers, kan er beter een snelle beoordeling en vervolgens afwijzing plaatsvinden. Dat gaat sneller dan zinloze rechtszaken voeren.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/nederland-mag-nog-altijd-geen-asielzoekers-terugsturen-naar-italie-ondanks-eu-migratiepact~ba2d94e1/
Hoewel het land volgens het EU-rapport van juli 2026 inmiddels voldoende opvangcapaciteit zou moeten hebben voor overgebrachte personen, gaat het niet over tot het daadwerkelijk hervatten van die overplaatsingen. Dat blijkt ook uit de eerste drie weken na de inwerkingtreding van het pact: Italië weigerde alle twaalf overdrachten die door andere lidstaten waren aangevraagd.

--------------------

De rechtbank wijst erop dat het migratiepact nog maar zeer kort van kracht is. Daarom zou het in de toekomst wel mogelijk zijn om asielzoekers terug te sturen naar Italië, indien de omstandigheden daar voldoende verbeteren. Maar daar is op dit moment nog geen sprake van.

Poezenmeisje schreef op 16-09-2026 om 18:55:

[..]

We mogen niemand terug sturen naar het gevaarlijke België.

We mogen niemand terugsturen naar het gevaarlijke Italië.

Maar we mogen gelukkig wel applaus, huisvesting en zakgeld geven aan rukkend en rellend tuig in het openbaar vervoer...

Hou nu eens voor één keer op alle asielzoekers onder de noemer rellend tuig te schuiven. Daarmee doe je die groep zo verschrikkelijk tekort. 

De instroom is gedaald (ja echt), het azc in Ter apel zit boordevol, omdat de Nederlandse overheid haar zaakjes niet goed op orde heeft na een aantal veel te rechts georiënteerde kabinetten. 

Hou in zijn algemeenheid eens op met dat eindeloze gezanik op een groep, waarvan het overgrote merendeel hele kwetsbare mensen zijn, die zijn gevlucht voor verschrikkingen, waar wij in de verste verte geen benul van hebben, omdat wij hier strontverwend zijn met zijn allen.

De mensen die het hier in Nederland echt zwaar hebben, die hoor je niet zo emmeren de hele tijd. 

In de miljoenennota voor asiel en migratie;

Asielinstroom beperken en terugkeer bevorderen

Het kabinet wil de asielinstroom verlagen en terugkeer bevorderen. Hiervoor investeert het kabinet € 28,8 miljoen in samenwerking met landen buiten de EU. Daarnaast zet het kabinet in op vreemdelingenbewaring bij de terugkeer naar het land van herkomst. De Dienst Justitiële Inrichtingen krijgt hiervoor in 2027 € 19,5 miljoen.

Meedoenbalies voor nieuwkomers

Het kabinet wil het aantal ‘meedoenbalies’ op azc’s uitbreiden van 40 naar 90 in 2027. Zodat nieuwkomers sneller aan het werk kunnen. Hiervoor is € 5 miljoen beschikbaar.

Asiel en migratie | Rijksoverheid.nl

Alice12 schreef op 16-09-2026 om 18:32:

[..]

De actuele cijfers zijn zonder de nareizigers. Dus die cijfers kloppen maar voor een gedeelte

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/2026/01/01/asielinstroom-per-week-in-2026

Met nareizigers.

PensioNada schreef op 16-09-2026 om 19:20:

[..]

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/2026/01/01/asielinstroom-per-week-in-2026

Met nareizigers.

Ja, ik schreef al eerder. Sommige sites publiceren met en sommige zonder nareizigers.

Alice12 schreef op 16-09-2026 om 19:07:

[..]

Haha, begin je weer? Ik heb het gelezen, misschien moet jij dat maar eens doen. Wat klopt er niet. Wat ik hier schrijf klopt precies.

Heb je je eerdere verkeerde cijfers "gebaseerd op Eurostat" al gecorrigeerd?

Alice12 schreef op 16-09-2026 om 18:48:

[..]

Hou toch op met je rechtse sites.
Niet op alle sites worden nareizigers in eerste instantie meegenomen . Op andere sites weer wel. Dat heeft niks met links of rechts te maken.
Feit is dat er zo’n 900 asielzoekers per week binnenkomen. Die hebben allemaal onderdak, eten en medische zorg nodig. Hoe lang willen en kunnen we dit nog volhouden?

Sinds het migratiepact is ingegaan varieert het tussen de 580 en 890, zie eerdere link. Van die eerste aanvragers krijgt nog niet de helft een status (momenteel). Ik denk als deze trend zich voortzet je misschien 25000 nieuwe statushouders hebt aan het eind van het jaar.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

16-09-2026 om 19:56 Topicstarter

felija schreef op 16-09-2026 om 19:12:

[..]

Hou nu eens voor één keer op alle asielzoekers onder de noemer rellend tuig te schuiven. Daarmee doe je die groep zo verschrikkelijk tekort.

De instroom is gedaald (ja echt), het azc in Ter apel zit boordevol, omdat de Nederlandse overheid haar zaakjes niet goed op orde heeft na een aantal veel te rechts georiënteerde kabinetten.

Hou in zijn algemeenheid eens op met dat eindeloze gezanik op een groep, waarvan het overgrote merendeel hele kwetsbare mensen zijn, die zijn gevlucht voor verschrikkingen, waar wij in de verste verte geen benul van hebben, omdat wij hier strontverwend zijn met zijn allen.

De mensen die het hier in Nederland echt zwaar hebben, die hoor je niet zo emmeren de hele tijd.

Als al dat tuig direct een schop onder de reet krijgt en terug mag zwemmen, dan zullen er heel wat minder mensen hier klagen over 'de asielzoekers'.

Poezenmeisje schreef op 16-09-2026 om 19:56:

[..]

Als al dat tuig direct een schop onder de reet krijgt en terug mag zwemmen, dan zullen er heel wat minder mensen hier klagen over 'de asielzoekers'.

Als Wilders zijn eerste Kamerleden opdracht had gegeven om voor de novelle te stemmen, hadden we nu al strengere regels gehad.

Yumi schreef op 16-09-2026 om 18:41:

[..]

Ik vind dat we aan de Gemeentes die geen opvang willen, de statushouders mogen toeschuiven.

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik met statushouders geen slechte ervaringen heb. Waar ik woon zijn ze al trouwens. De wijk is vol

De "cijfers" zeggen dat slechts 6% van de Nederlandse bevolking moslim is. Waarom dan rond de Ramadan op TV, in de winkels, op internet van alles over de Iftar? En na afloop overal weer teksten als Eid Mubarak. Waarom steeds weer gedoe over hoofddoeken en bijvoorbeeld apart zwemmen voor vrouwen? Waarom heeft de Efteling bidruimtes voor moslims? Is dat allemaal voor die 6%? Dus 94% van de bevolking doet ongevraagd mee met gewoontes en behoeften van de overige 6%.

Dan is het toch niet vreemd dat ik die cijfers niet serieus kan nemen? Of wel soms?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.