Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Dacht dat dit topic niet meer gebruikt werd, waardoor ik gisteren in opmerkelijk nieuws het e.a. heb gepost....

Er kan nog meer bij....

Nijmegen opent een tijdelijk asieldorp om overvol Ter Apel te ontlasten

In Nijmegen opent eind november een nieuw, tijdelijk asieldorp. De opvanglocatie biedt plaats aan maximaal 430 vluchtelingen en moet aanmeldcentrum Ter Apel ontlasten. Er komen gezinnen met kinderen en alleenreizenden.

Nijmegen opent een tijdelijk asieldorp om overvol Ter Apel te ontlasten | Regio | De Gelderlander.nl

Azc de Heyendaalseweg. Dit wijkt af van de eerdere verwachting dat het eind 2025/begin 2026 zou openen. De locatie is hiervoor 10 jaar beschikbaar.

AZC Dommer van Poldersveldtweg
AZC In de oude Prins Hendrikkazerne in Nijmegen-Oost. Er is plek voor 400 mensen.

Het AZC Stieltjesstraat sinds augustus 2022. Het gaat om een tijdelijke extra locatie van het AZC aan de Dommer van Poldersveldtweg. Er is plek voor 120 mensen

De Schependomlaan een kleinschalige opvang met zorg en begeleiding voor 12 alleenreizende minderjarige vluchtelingen van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).

Daarnaast zijn er nog 5 opvanglocaties voor Oekraïners

Vind je het niet ook tijd dat alle gemeenten gaan voldoen aan de opgave van de spreidingswet? Zodat de opvang niet sommige  gemeenten onevenredig zwaar belast. Fijn dat  dit kabinet eindelijk werk maakt van handhaving daarvan. 

Daglichtlamp schreef op 16-09-2026 om 16:08:

Vind je het niet ook tijd dat alle gemeenten gaan voldoen aan de opgave van de spreidingswet? Zodat de opvang niet sommige gemeenten onevenredig zwaar belast. Fijn dat dit kabinet eindelijk werk maakt van handhaving daarvan.

Inderdaad. En Ter Apel verdient de steun van andere gemeentes.

Daglichtlamp schreef op 16-09-2026 om 16:08:

Vind je het niet ook tijd dat alle gemeenten gaan voldoen aan de opgave van de spreidingswet? Zodat de opvang niet sommige gemeenten onevenredig zwaar belast. Fijn dat dit kabinet eindelijk werk maakt van handhaving daarvan.

Ik vind het vooral tijd worden dat Nederland eindelijk eens wat gaat doen aan die instroom. Het slaat helemaal nergens meer op. 

Alice12 schreef op 16-09-2026 om 17:46:

[..]

Ik vind het vooral tijd worden dat Nederland eindelijk eens wat gaat doen aan die instroom. Het slaat helemaal nergens meer op.

De instroom daalt, maar dat had je gemist zeker?

Daglichtlamp schreef op 16-09-2026 om 17:47:

[..]

De instroom daalt, maar dat had je gemist zeker?

Nee, lieverd. De instroom is ongeveer gelijk aan 2025. Dat lijkt lager dan 2024. Maar in deze cijfers zijn de nareizigers niet meegenomen.

Nederland heeft 2,6 asielaanvragen per 1000 inwoners.
Belgie 2,3
Frankrijk 1,7
Duitsland 1,4
Het EU gemiddelde ligt op 1,5

Alice12 schreef op 16-09-2026 om 17:46:

[..]

Maar we hebben net twee jaar een zeer rechts kabinet gehad met de PVV als verreweg grootste partij én leverancier van de asielminister, met een stevige meerderheid in de Kamer. 

Als het allemaal zo makkelijk te regelen is, waarom is er tijdens die twee jaar helemaal niets gebeurd?

Poezenmeisje

Poezenmeisje

16-09-2026 om 17:58 Topicstarter

Handschoenvrouw schreef op 16-09-2026 om 17:56:

[..]

Maar we hebben net twee jaar een zeer rechts kabinet gehad met de PVV als verreweg grootste partij én leverancier van de asielminister, met een stevige meerderheid in de Kamer.

Als het allemaal zo makkelijk te regelen is, waarom is er tijdens die twee jaar helemaal niets gebeurd?

Omdat NSC overal tegen werkte.

Bij de onderhandelingen A zeggen en vervolgens B doen zodra ze mee mochten spelen.

Poezenmeisje schreef op 16-09-2026 om 17:58:

[..]

Bij de onderhandelingen A zeggen en vervolgens B doen zodra ze mee mochten spelen.

NSC en de Nederlandse rechters. 

Alice12 schreef op 16-09-2026 om 17:53:

[..]

Nee, lieverd. De instroom is ongeveer gelijk aan 2025. Dat lijkt lager dan 2024. Maar in deze cijfers zijn de nareizigers niet meegenomen.

Nederland heeft 2,6 asielaanvragen per 1000 inwoners.
Belgie 2,3
Frankrijk 1,7
Duitsland 1,4
Het EU gemiddelde ligt op 1,5

Ik lees toch echt heel andere cijfers over 2025: 1,34 per 1000 inwoners, onder het gemiddelde.

Met je "lieverd" 

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nieuws-en-kennis/artikelen/feit-of-fabel-is-nederland-aantrekkelijker-voor-asielzoekers-dan-onze

Handschoenvrouw schreef op 16-09-2026 om 17:59:

[..]

Ik lees toch echt heel andere cijfers over 2025: 1,34 per 1000 inwoners, onder het gemiddelde.

Met je "lieverd"

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nieuws-en-kennis/artikelen/feit-of-fabel-is-nederland-aantrekkelijker-voor-asielzoekers-dan-onze

Jij begon met je” dat had je gemist zeker”

mijn cijfers komen van Eurostat.

Poezenmeisje schreef op 16-09-2026 om 17:58:

[..]

Hoe dan? Geert is braaf akkoord gegaan met een regeerakkoord en trok daar zelf de stekker uit omdat de anderen later niet met zijn eisen akkoord wilden gaan.

Daar heeft NSC niks mee te maken, en Nederlandse rechters ook niet (welk vonnis dan?)

Wees gewoon eerlijk, het was een totaal incompetent asielbeleid met een minister die alleen maar wilde derailen en drukker was met bordjes ophangen bij AZCs (die bordjes kwamen niet) en onderscheidingen weigeren aan bejaarde vrijwilligers (die kwamen er vervolgens wel).

Alice12 schreef op 16-09-2026 om 18:02:

mijn cijfers komen van Eurostat.

De cijfers in mijn bron komen ook van Eurostat. En die zien er héél anders uit dan de jouwe.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.