Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Thora schreef op 20-05-2026 om 13:02:

[..]

Net op het nieuws. Het is allemaal de schuld van het kabinet Schoof en Mona Keizer.

Tuurlijk, daarom blijf ik erbij dat het allemaal goed komt met dit kabinet. Tot nu toe maken ze al mijn verwachtingen waar... 🤥

Mick87 schreef op 20-05-2026 om 11:46:

[..]

Klopt. Ik ben ook voor kortere wachttijden. Maar daar is personeel voor nodig waar in heel veel sectoren al een schreeuwen tekort aan is. Waar gaan we dat vandaan halen ?

Ze proberen het niet eens. Het aantal vacatures voor hoor- en beslismedewerker wat open staat op dit moment: precies nul.

Daglichtlamp schreef op 20-05-2026 om 13:45:

[..]

Ze proberen het niet eens. Het aantal vacatures voor hoor- en beslismedewerker wat open staat op dit moment: precies nul.

Nooit, werkelijk nooit, zou ik met deze doelgroep willen werken.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

20-05-2026 om 14:37 Topicstarter

Ik ken iemand die er ging werken als hoor- en beslismedewerker. Bij het 'inwerken' was hij er al snel flauw van.

Als mensenmens thuis moeten zitten en dossiers bekijken als 'inwerken' was niet wat er werd voorgespiegeld in de vacature.

Dus binnen een half jaar weer vertrokken.

Poezenmeisje schreef op 20-05-2026 om 14:37:

Ik ken iemand die er ging werken als hoor- en beslismedewerker. Bij het 'inwerken' was hij er al snel flauw van.

Als mensenmens thuis moeten zitten en dossiers bekijken als 'inwerken' was niet wat er werd voorgespiegeld in de vacature.

Tja, niet iedereen is een beetje zelfstartend. Gelukkig zijn er genoeg werkomgevingen waar nieuwe medewerkers veel meer bij het handje worden genomen. Hoor- en beslismedewerker is overigens geen ideale functie voor een "mensenmens", dan denk ik eerder aan het COA of Vluchtelingenwerk.

Thora schreef op 20-05-2026 om 13:02:

[..]

Net op het nieuws. Het is allemaal de schuld van het kabinet Schoof en Mona Keizer.

Welk nieuws?

Poezenmeisje

Poezenmeisje

20-05-2026 om 14:53 Topicstarter

Inderdaad geen vacatures voor horen en beslissen. Vreemd.

https://www.werkenvoornederland.nl/organisaties/ministerie-van-justitie-en-veiligheid/immigratie-en-naturalisatiedienst#tab-werken-bij

Misschien moeten ze mensen herplaatsen van een afdeling die gesloten gaat worden?

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1391790/or-screeningsdienst-disa-in-ter-apel-wij-zijn-volledig-buitenspel-gezet

Poezenmeisje schreef op 20-05-2026 om 14:53:

Misschien moeten ze mensen herplaatsen van een afdeling die gesloten gaat worden?

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1391790/or-screeningsdienst-disa-in-ter-apel-wij-zijn-volledig-buitenspel-gezet

Dat is precies 1 van de voorbeelden die ik ook in gedachten had. Hoe zo mensen tekort? Als die mensen terwijl ze werkzaam waren voor DISA mensen konden identificeren, dan kunnen ze dat toch ook doen voor de IND als die deze taken gaat overnemen?

Als ik dat zo lees is het sluiten van DISA een politiek besluit van het kabinet-Schoof geweest.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

20-05-2026 om 15:15 Topicstarter

Handschoenvrouw schreef op 20-05-2026 om 14:41:

[..]

Tja, niet iedereen is een beetje zelfstartend. Gelukkig zijn er genoeg werkomgevingen waar nieuwe medewerkers veel meer bij het handje worden genomen. Hoor- en beslismedewerker is overigens geen ideale functie voor een "mensenmens", dan denk ik eerder aan het COA of Vluchtelingenwerk.

Hij is het 'gezelligbijde koffieautomaathangenmetdecollega's-type'.

Altijd vooraan bij het organiseren van uitstapjes, borrels etc.

Handschoenvrouw schreef op 20-05-2026 om 14:41:

[..]

Welk nieuws?

Radionieuws 13.00 uur.

Handschoenvrouw schreef op 20-05-2026 om 15:10:

Als ik dat zo lees is het sluiten van DISA een politiek besluit van het kabinet-Schoof geweest.

Als ik alles zo lees over bezuinigingen op de IND of toch weer niet. Afdelingen die sluiten. Opvang dicht en een half jaar later weer open als noodopvang. Wachten op woning, wachten op inburgeringscursus. En als je tijdens de inburgering B1 niet haalt, kan je alleen op MBO1 worden toegelaten.  Al heel lang (dus niet alleen kabinet Schoof) lijken we er alles aan te doen om de asielopvang in de soep te laten draaien en de integratie zo moeilijk mogelijk te maken. 

En ja er zitten ongetwijfeld asociale klootzakken tussen de asielzoekers, want die heb je in elke groep. Maar dat is hier niet het grote probleem.

En het zure is dat heel West-Europa snakt naar vers bloed.

Thora schreef op 20-05-2026 om 15:49:

[..]

Radionieuws 13.00 uur.

Oh.. kan ik dat ergens terug luisteren?

PensioNada schreef op 20-05-2026 om 15:50:

[..]

En het zure is dat heel West-Europa snakt naar vers bloed.

Ja maar ons zorg en sociale zekerheidsstelsel snakt dan weer niet naar vers bloed. Veel voorzieningen staan reeds sterk onder druk. Het is dan niet per se helpend deze ongebreidelde structurele migratiestroom van mensen die vanaf dag 1 hier veel appèl doen op onze voorzieningen. En de cultuurverschillen zijn ook niet helpend.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.