Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
28-02-2026 om 18:54
Hoe vluchtelingenopvang in Nederland ook kan:
https://www.trouw.nl/tijdgeest/in-de-vluchtelingenopvang-van-angelo-schuurmans-bepalen-bewoners-zelf-de-regels-ik-nodig-iedereen-uit-om-hier-te-komen-kijken~b1795f7a/
Stichting Thuis in Oss is niet alleen een asielopvang, maar ook een buurthuis waar iedereen welkom is. Er is een bewonersraad die zélf de huisregels bepaalt. Iedereen krijgt Nederlandse les en bewoners worden tijdens hun asielprocedure niet overgeplaatst. Daardoor ontstaat er volgens Schuurmans een sfeer van rust en vertrouwen, waarin bewoners veel beter gedijen dan in het strakke regime van de overheid. “Ik denk dat wij hier dingen doen die een voorbeeld kunnen zijn voor andere plekken.”
------------------
“Ik wil ook laten zien dat de spreidingswet méér betekent dan het verdelen van vluchtelingen over gemeenten. Wat veel mensen niet weten, is dat daarin ook staat dat het Coa niet langer de opvang hoeft te runnen. Gemeentes krijgen zelf de ruimte om opvang te exploiteren. Dat geeft zoveel kansen!”
-----------------
“Het opvangen van vluchtelingen moeten we als maatschappij samen doen, niet alleen als linkse mensen. Dus ik heb die anderen ook hard nodig. Ik moet naar ze luisteren om te begrijpen waarom zij zo anders in de wedstrijd zitten. En daarna moet ik keuzes maken.”
--------------
“Er zijn thema’s die voor mij lastig liggen, zoals uithuwelijken of gay zijn. Of dat je mensen tegenkomt die daarom in elkaar worden geslagen. Ineens besefte ik: het verhaal dat ik al jaren vertel is niet zo rooskleurig als ik zou willen. Ik moet bij mezelf te rade gaan hoe ik daarmee omga, en hoe ik dat binnen mijn stichting een plek geef.
“Integratie draait niet alleen om samen falafel eten, maar ook om echte gesprekken met elkaar voeren. Ik wilde van deze opvang een lhbti+ safe space maken. Daar moet je over praten. En als er huilende meiden naar me toe komen die zeggen: ‘Ik ben uitgehuwelijkt maar ik wil niet trouwen’, dan gaan we die helpen.”
De spreidingswet biedt de kans om vluchtelingen weer stabiliteit te bieden. Een vaste plek waar de opvang plaats vind, die asielzoekers als thuis kunnen zien, in plaats van als een plek waaruit ze elk moment weer overgeplaatst worden. Maar goed dat begint met nu echt de spreidingswet uitvoeren, geen excuses meer, maar de lasten echt eerlijk delen. Zodat er in Ter Apel eindelijk weer rust komt.
PensioNada
28-02-2026 om 19:11
Daglichtlamp schreef op 28-02-2026 om 18:54:
Hoe vluchtelingenopvang in Nederland ook kan:
https://www.trouw.nl/tijdgeest/in-de-vluchtelingenopvang-van-angelo-schuurmans-bepalen-bewoners-zelf-de-regels-ik-nodig-iedereen-uit-om-hier-te-komen-kijken~b1795f7a/
Stichting Thuis in Oss is niet alleen een asielopvang, maar ook een buurthuis waar iedereen welkom is. Er is een bewonersraad die zélf de huisregels bepaalt. Iedereen krijgt Nederlandse les en bewoners worden tijdens hun asielprocedure niet overgeplaatst. Daardoor ontstaat er volgens Schuurmans een sfeer van rust en vertrouwen, waarin bewoners veel beter gedijen dan in het strakke regime van de overheid. “Ik denk dat wij hier dingen doen die een voorbeeld kunnen zijn voor andere plekken.”
------------------
“Ik wil ook laten zien dat de spreidingswet méér betekent dan het verdelen van vluchtelingen over gemeenten. Wat veel mensen niet weten, is dat daarin ook staat dat het Coa niet langer de opvang hoeft te runnen. Gemeentes krijgen zelf de ruimte om opvang te exploiteren. Dat geeft zoveel kansen!”
-----------------
“Het opvangen van vluchtelingen moeten we als maatschappij samen doen, niet alleen als linkse mensen. Dus ik heb die anderen ook hard nodig. Ik moet naar ze luisteren om te begrijpen waarom zij zo anders in de wedstrijd zitten. En daarna moet ik keuzes maken.”
--------------
“Er zijn thema’s die voor mij lastig liggen, zoals uithuwelijken of gay zijn. Of dat je mensen tegenkomt die daarom in elkaar worden geslagen. Ineens besefte ik: het verhaal dat ik al jaren vertel is niet zo rooskleurig als ik zou willen. Ik moet bij mezelf te rade gaan hoe ik daarmee omga, en hoe ik dat binnen mijn stichting een plek geef.
“Integratie draait niet alleen om samen falafel eten, maar ook om echte gesprekken met elkaar voeren. Ik wilde van deze opvang een lhbti+ safe space maken. Daar moet je over praten. En als er huilende meiden naar me toe komen die zeggen: ‘Ik ben uitgehuwelijkt maar ik wil niet trouwen’, dan gaan we die helpen.”
De spreidingswet biedt de kans om vluchtelingen weer stabiliteit te bieden. Een vaste plek waar de opvang plaats vind, die asielzoekers als thuis kunnen zien, in plaats van als een plek waaruit ze elk moment weer overgeplaatst worden. Maar goed dat begint met nu echt de spreidingswet uitvoeren, geen excuses meer, maar de lasten echt eerlijk delen. Zodat er in Ter Apel eindelijk weer rust komt.
Wij hebben als Nederland best wel behoefte aan jonge aanwas, die het werk wat blijft liggen oppakt. Spanje is wat dat betreft slimmer, die geven sommige Afrikaanse asielzoekers die weinig kans maken de keuze tussen een baan die niemand anders wil/kan doen of terug naar het eigen land. Wij laten asielzoekers en tegenwoordig vaak ook statushouders verpieteren in een AZC. Of we pompen ze eindeloos rond. Ik vind dat het integratieproces steviger mag worden aangepakt, maar dan moet je de mensen aan de andere kant wel eerlijke kansen en mogelijkheden geven.
Euphoria
28-02-2026 om 19:37
integreren is nog steeds geen oplossing voor de woonruimte die ze nodig hebben, de uitkering die ze nodig hebben (die kan na verloop van tijd wellicht geheel of gedeeltelijke wegvallen wanneer ze zelf werken), de zorg die ze nodig hebben.
Er zijn gewoonweg te veel mensen. En er komen er steeds meer bij.
PensioNada
28-02-2026 om 20:00
Euphoria schreef op 28-02-2026 om 19:37:
integreren is nog steeds geen oplossing voor de woonruimte die ze nodig hebben, de uitkering die ze nodig hebben (die kan na verloop van tijd wellicht geheel of gedeeltelijke wegvallen wanneer ze zelf werken), de zorg die ze nodig hebben.
Er zijn gewoonweg te veel mensen. En er komen er steeds meer bij.
Nee, er zijn te veel mensen die niet werken. In de huidige woningmarkt zijn te weinig prikkels om mensen te laten doorstromen, huizen te splitsen, huizen niet leeg te laten staan (al dan niet part-time).
Aan die problemen moet je wat doen.
felija
28-02-2026 om 20:45
PensioNada schreef op 28-02-2026 om 20:00:
[..]
Nee, er zijn te veel mensen die niet werken. In de huidige woningmarkt zijn te weinig prikkels om mensen te laten doorstromen, huizen te splitsen, huizen niet leeg te laten staan (al dan niet part-time).
Deze link van de overheid vind ik inzichtgevend, het laat ook zien dat er diverse oorzaken ten grondslag liggen aan de huidige woningnood. Het is veel te kort door de bocht te stellen dat er gewoonweg teveel mensen zijn. Vooral de veranderende samenstelling van de bevolking: vergrijzing, meer alleenstaanden, waardoor een andere kijk op woningbouw noodzakelijk is.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/volkshuisvesting/nieuwe-woningen
PensioNada
28-02-2026 om 21:11
felija schreef op 28-02-2026 om 20:45:
[..]
Deze link van de overheid vind ik inzichtgevend, het laat ook zien dat er diverse oorzaken ten grondslag liggen aan de huidige woningnood. Het is veel te kort door de bocht te stellen dat er gewoonweg teveel mensen zijn. Vooral de veranderende samenstelling van de bevolking: vergrijzing, meer alleenstaanden, waardoor een andere kijk op woningbouw noodzakelijk is.
De Correspondent had laatst een aardig artikel over de woningnood en dat die scheiding sociale woningbouw en de rest niet klopt, want nu heb je mensen die in een huis met WOZ-waarde van 450.000 wonen met een huur van 700 euro (en een bovenmodaal inkomen) omdat ze daar ooit terecht zijn gekomen, terwijl iemand anders met een zelfde inkomen meer dan het dubbele betaalt omdat hij in de vrije huur moet wonen. Ook moeten een deel van de kosten van sociale woningbouw (nooit kostendekkend) door de verkoop van vrije sector woningen worden gedekt, wat een prijs opdrijvend effect heeft.
Gebruikersnaaminvullen
28-02-2026 om 21:19
Vorig jaar stonden er 63.670 woningen leeg die in 2024 ook leegstonden. Waarom wordt daar niets aan gedaan? Laat de regering eens beginnen met onderzoeken waarom ze leeg staan en hoe ze weer bewoond te krijgen.
https://dashboards.cbs.nl/landelijke_monitor_leegstand/
Alice12
28-02-2026 om 21:37
PensioNada schreef op 28-02-2026 om 20:00:
[..]
Klopt! Daarnaast ook een plan maken hoeveel meer mensen je nog het Nederlandschap kunt geven. Wanneer vinden we dat het genoeg is. Dat punt is langzaam wel bereikt vind ik.
Yumi
28-02-2026 om 22:30
PensioNada schreef op 28-02-2026 om 19:11:
[..]
Wij hebben als Nederland best wel behoefte aan jonge aanwas, die het werk wat blijft liggen oppakt. Spanje is wat dat betreft slimmer, die geven sommige Afrikaanse asielzoekers die weinig kans maken de keuze tussen een baan die niemand anders wil/kan doen of terug naar het eigen land. Wij laten asielzoekers en tegenwoordig vaak ook statushouders verpieteren in een AZC. Of we pompen ze eindeloos rond. Ik vind dat het integratieproces steviger mag worden aangepakt, maar dan moet je de mensen aan de andere kant wel eerlijke kansen en mogelijkheden geven.
Ja laten we nog meer jongeren binnenlaten, die kunnen dan ook de bijstand in.
Het aantal jongeren dat in de bijstand terechtkomt, blijft groeien. De jeugdwerkloosheid stijgt harder dan de werkloosheid onder ouderen, ziet statistiekbureau CBS. Gemeenten zien steeds meer jongeren die niet zomaar aan het werk kunnen.
Het aantal mensen in de bijstand is in het laatste kwartaal van 2025 in vergelijking met een jaar eerder met 1,1 procent gestegen. Die stijging begon in 2023. Vooral jongeren tot 27 jaar krijgen vaker een bijstandsuitkering. Dat aantal groeide met 3,7 procent.
Gemeenten zien meer aanvragen door jongeren met verschillende beperkingen en behoeften. Dit komt volgens een woordvoerder van Divosa, de vereniging van directeuren in het gemeentelijk sociaal domein, bijvoorbeeld door het wegvallen van sociale werkplaatsen in 2015. Hier zitten ook statushouders tussen, die meestal niet gelijk aan het werk gaan.
Aantal jongeren in de bijstand groeit nog altijd sneller dan aantal ouderen | Werk | NU.nl
Steeds meer jongeren in de bijstand, ook stijging onder mannen | Economie | NU.nl
felija
28-02-2026 om 22:46
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-02-2026 om 21:19:
Vorig jaar stonden er 63.670 woningen leeg die in 2024 ook leegstonden. Waarom wordt daar niets aan gedaan? Laat de regering eens beginnen met onderzoeken waarom ze leeg staan en hoe ze weer bewoond te krijgen.
https://dashboards.cbs.nl/landelijke_monitor_leegstand/
Absurd inderdaad!
felija
28-02-2026 om 22:48
PensioNada schreef op 28-02-2026 om 21:11:
[..]
De Correspondent had laatst een aardig artikel over de woningnood en dat die scheiding sociale woningbouw en de rest niet klopt, want nu heb je mensen die in een huis met WOZ-waarde van 450.000 wonen met een huur van 700 euro (en een bovenmodaal inkomen) omdat ze daar ooit terecht zijn gekomen, terwijl iemand anders met een zelfde inkomen meer dan het dubbele betaalt omdat hij in de vrije huur moet wonen. Ook moeten een deel van de kosten van sociale woningbouw (nooit kostendekkend) door de verkoop van vrije sector woningen worden gedekt, wat een prijs opdrijvend effect heeft.
Daar heb je gelijk in, dat is inderdaad ontzettend scheef.
Poezenmeisje
28-02-2026 om 22:49
Projectontwikkelaars die investeren in bedrijfspanden met daarboven woningen, laten die woningen liever leeg vanwege de huurbescherming, waardoor ze mensen er niet gemakkelijk uit kunnen krijgen.
Mick87
28-02-2026 om 22:50
felija schreef op 28-02-2026 om 20:45:
[..]
Klopt. Er wordt helemaal niet gebouwd naar waar behoefte aan is met zoveel alleenstaanden en ouderen die gelijkvloers willen wonen.
Tegelijkertijd vind ik wel dat we deze instroom niet meer aankunnen. Er is een groot woningtekort en ook andere voorzieningen staan reeds onder druk. Ik zie hen niet als schuldigen van het woningtekort. Maar vind eigenlijk niet dat we dit nog veel langer kunnen dragen.
Mick87
28-02-2026 om 22:51
Poezenmeisje schreef op 28-02-2026 om 22:49:
Projectontwikkelaars die investeren in bedrijfspanden met daarboven woningen, laten die woningen liever leeg vanwege de huurbescherming, waardoor ze mensen er niet gemakkelijk uit kunnen krijgen.
Ik begreep ook dat het soms lastig is omdat het wegennet er niet op berekend is of er geen parkeerplekken zijn. Maar zou denken: bied die woningen dan aan aan mensen zonder auto
Poezenmeisje
28-02-2026 om 23:01
Dit is zo'n modern flatgebouw waar ik niets van begrijp, direct naast de Ringweg in Groningen, heerlijk gelegen in de uitlaatgassen, want tusse verkeerslichten in.
Check even dat stukje over parkeren.
Per bewoner mag je één fiets parkeren, voor meerdere fietsen moet je bijbetalen. Geen idee waar je bezoek de fiets mag neerzetten.
Parkeren van je auto kost heel veel geld, óf veel geld als je 400 meter verderop naar een parkeerplaats gaat. Langs die straat wil je je auto niet eens hebben staan, je spiegel gaat er geheid van af.
Dan heeft je bezoek nog niet eens een parkeerplekje.
400 meter is halverwege mijn zoon zijn school. Lekker eind om met je boodschappentassen te sjouwen.