Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Mick87
15-01-2026 om 22:20
PensioNada schreef op 15-01-2026 om 21:13:
[..]
Wat er in Engeland is gebeurd, is vreselijk, dat ben ik helemaal met je eens. Wat betreft de overlast van Syrische jongens in Nederland wordt er aandacht voor gevraagd, wat mij betreft niet geheel toevallig door ondermeer twee PvdA burgemeesters, Markouch en Sharon Dijksma. Vandaag stond een artikel in het Parool dat ze heel weinig reactie krijgen van de regering op hun noodkreet.
Ik maak me oprecht heel veel zorgen om de problemen die spelen met Syriërs. Overlast van jongeren in meerdere steden. Meerdere keren nieuwsbericht dat er iemand opgepakt wordt voor terreurplannen en sterke stijging eerwraak in ons land door deze groep.
demografische ontwikkelingen gaan door. 10 à 12 jaar geleden was de groep Syriërs nog klein ca. 65.000 personen. Nu inmiddels al 165.000 en de groep groeit. Binnen enkele decennia zal deze groep groter zijn in ons land. Gezien de problemen met een deel van de Marokkaanse Nederlanders, hoop ik wel dat er ook goed gekeken wordt naar de reeds bestaande problemen met de Syrische Nederlanders.
Anders voorzie ik in de toekomst toch echt problematiek die ons boven het hoofd groeit. (Wat nu eigenlijk al is)
Alice12
15-01-2026 om 22:34
Miraval schreef op 15-01-2026 om 21:50:
https://www.ad.nl/nijmegen/nieuw-beeld-van-daders-seksuele-uitbuiting-bijna-90-procent-heeft-migratieachtergrond-en-ze-vallen-na-straf-terug-in-oud-gedrag~a53191825/
Uit bovenstaand artikel;
Zonder te stigmatiseren, benadrukt Van Leeuwen, is het echt belangrijk om dit nader te onderzoeken. ,,Hoe komt het dat deze groep oververtegenwoordigd is binnen deze vorm van criminaliteit? Zouden culturele factoren, visie op de vrouw, waarden en normen, de lage economische status van deze dadergroep, van invloed kunnen zijn?”,,Als dat zo is, zijn dan de huidige behandelinterventies goed afgestemd op de waarden en normen van deze dadergroep?”
Het is dus best belangrijk om te kijken naar afkomsten van daders per misdrijf om tot werkbare oplossingen maar ook behandelingen ter voorkoming van recidive te kijken.
En om dan alles helemaal weg te corrigeren, is dat dan wel de oplossing? Want daarmee creëer je dus de mogelijkheid dat wat in het VK is gebeurd, wellicht op andere vlakken, ook elders gebeurd.
https://www.wyniasweek.nl/hoe-het-cbs-de-hoge-criminaliteit-van-sommige-etnische-groepen-wegverklaart/
Ik ben het eens met bovenstaand artikel. De politieke correctheid stort ons land de afgrond in als we niet uitkijken.
En om dan toch offtopic te gaan, gisteren wederom rellen in de Schilderswijk in Den Haag na winst van Marokko bij de Afrika Cup. Welgeteld 2 bussen met ME waren aanwezig. Hoe heeft men hier niet op ingespeeld? Zeker na de rellen van 4 jaar geleden bij dezelfde wedstrijden? En vuurwerk is vanaf 1 januari illegaal? Waar zijn de cijfers van arrestanten? Ik heb niks gezien op het nieuws van deze rellen gisteren, terwijl het toch behoorlijk onrustig was. Dezelfde rellen spelen ook in Molenbeek, na wedstrijden van Marokko.
Mogen "we" hier dan ook niet de afkomst benoemen van deze "jongeren"? Moet hier ook nog even een corrigerende factor op ingezet worden? Kom op zeg, we zien toch allemaal wie dit zijn? En juist door het niet te willen benoemen, krijg je meer en meer onvrede en polarisatie denk ik.
Als Nederlandse witte mannen tussen de 35 en 65 jaar oververtegenwoordigd zijn in seksuele misdrijven met kinderen, dan moet je als justitie en reclassering toch ook iets met die cijfers? Dan moet je kijken naar waar dit vandaan komt, dader profielen opstellen en plaatsen waar dit vaker voorkomt beter monitoren? Wanneer de cijfers uit zouden wijzen dat autochtone Nederlanders oververtegenwoordigd zijn bij bepaalde misdrijven, dan vind ik dat daar net zo goed beleid op moet worden gemaakt. Geen onderscheid maken is toch ook juist wat gelijkheid inhoudt?
We zijn allemaal doodsbang voor etnisch profileren en racisme, dat (toekomstige) slachtoffers in de steek worden gelaten door politieke correctheid.
Gelukkig lijkt de politieke correctheid en het wegkijken heel langzaam wat minder te worden, ten minste zo lijkt het.
PensioNada
15-01-2026 om 22:35
@Miraval, je zegt; "Mogen "we" hier dan ook niet de afkomst benoemen van deze "jongeren"? Moet hier ook nog even een corrigerende factor op ingezet worden? Kom op zeg, we zien toch allemaal wie dit zijn? En juist door het niet te willen benoemen, krijg je meer en meer onvrede en polarisatie denk ik."
Daarmee draai je dingen om. Wat ik zeg is dat je heel het plaatje moet schetsen en je kan dat plaatje pas compleet schetsen als je onderzoek hebt gedaan. En als je naar cijfers refereert moet je dat wel juist doen. Dat is niets weg masseren of onder het vloerkleed stoppen.
Ik ben met je eens dat "links" iets te snel terug deinst als cijfers te lelijk zijn voor een bepaalde groep. Maar aan de andere kant vergeet "rechts" ontzettend graag alle nuanceringen.
PensioNada
15-01-2026 om 22:52
Mick87 schreef op 15-01-2026 om 22:20:
[..]
Ik maak me oprecht heel veel zorgen om de problemen die spelen met Syriërs. Overlast van jongeren in meerdere steden. Meerdere keren nieuwsbericht dat er iemand opgepakt wordt voor terreurplannen en sterke stijging eerwraak in ons land door deze groep.
demografische ontwikkelingen gaan door. 10 à 12 jaar geleden was de groep Syriërs nog klein ca. 65.000 personen. Nu inmiddels al 165.000 en de groep groeit. Binnen enkele decennia zal deze groep groter zijn in ons land. Gezien de problemen met een deel van de Marokkaanse Nederlanders, hoop ik wel dat er ook goed gekeken wordt naar de reeds bestaande problemen met de Syrische Nederlanders.
Anders voorzie ik in de toekomst toch echt problematiek die ons boven het hoofd groeit. (Wat nu eigenlijk al is)
Er is een groep Marokkanen die nog steeds achterblijft, maar een veel grotere groep behoort tot de sociale stijgers. Ik verwacht dat op termijn hetzelfde zal gebeuren met Syriërs, het cultuurverschil is echter groter. En als Nederland moet je waakzaam zijn, dus een beetje van je zorgen deel ik wel. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat Syriërs beter integreren en dat we daar meer in investeren en het mag van mij ook met meer drang.
Nighttripper
15-01-2026 om 22:53
Miraval schreef op 15-01-2026 om 20:31:
[..]
Laten we hier in ieder geval de olifant benoemen, zeker in de politiek (landelijk of gemeentelijk) en de cijfers vertrouwen en gebruiken om tot oplossingen te komen. Want iets verzwijgen heeft de nare gewoonte om alleen maar een groter probleem te worden. En het lijkt mij in ons aller voordeel dat vrouwen weer veilig de straat op kunnen wanneer ze willen, liefst zonder mannelijke chaperone.
De Telegraaf,die gelukkig niet zo'n last heeft van de politieke correctheid die je bij veel andere kranten en media wel ziet,probeerde jaren geleden al cijfers hierover boven water te krijgen. Door bij de politie zelf informatie/cijfers daarover op te vragen.Eerst waren die cijfers er niet.Toen ze dat niet konden volhouden vanwege beroep op WOB ,probeerden ze een zwijgdeal te sluiten met de Telegaarf.Toen dat naar buiten kwam,bleek het geen zwijgdeal te zijn,maar alleen "onhandige communicatie".
Quote:"Dat zegt hoofdredacteur Paul Jansen zaterdag. De politie zegt dat een "zwijgdeal" nooit de intentie is geweest.Wij staan voor ons verhaal," zegt Jansen. De politie is in deze kwestie niet erg geloofwaardig. Eerst werd gelogen over het bestaan van cijfers rond asielcriminaliteit.En nu worden weer onwaarheden verteld over pogingen om publicatie in De Telegraaf hierover te voorkomen. Ik vind het een aanfluiting. De politie moet betrouwbaar en transparant zijn."
Volgens een politiewoordvoerder heeft de politie inderdaad een ander verhaal aangeboden , maar was dat ter compensatie voor het achterhouden van de cijfers over asielcriminaliteit.
Onhandige communicatie.
"Het was niet goed van ons dat we zeiden dat er geen cijfers waren en vervolgens dat we ze niet konden vrijgeven vanwege het opsporingsbelang", stelt de zegsman.
"Dat was onhandig en bovendien in strijd met de wet (openbaarheid van bestuur)
https://www.nu.nl/binnenland/4655982/politie-vroeg-telegraaf-te-zwijgen-over-cijfers-criminele-asielzoekers.html Tsja...😒
Euphoria
16-01-2026 om 09:06
Yumi schreef op 15-01-2026 om 19:56:
[..]
Wow wat is dit? Stelletje kleuters om iemand op deze manier de mondsnoeren. Ga in gesprek, en als je problemen met cijfers wilt onderbouwen, dan moet dit gewoon mogelijk zijn.
Het lijkt op de omgangsvormen die regelmatig aanwezig zijn op dit forum in deze specifieke topics.
Miraval
16-01-2026 om 09:35
Ik heb de uitzending van Zembla gisteren nog niet bekeken, wel heb ik wat fragmenten gezien en het is stuitend hoe er met de veiligheid van de bewoners is omgegaan door de betreffende instanties en gemeente. Kennelijk wilde de woningcorporatie het project al veel eerder stoppen maar de gemeente Amsterdam wilde hier geen toestemming voor geven.
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/veiligheid-bewoners-niet-gegarandeerd-bij-amsterdams-woonproject
Vooral het laatste stuk over de dader van meerdere verkrachtingen is stuitend. Er zijn meer pogingen gedaan om....
Kom op zeg, ernstige misdrijven plegen is toch een reden om iemand te arresteren? En waarom is deze man niet uitgezet? Wat een slappe hap. Ons juridisch systeem laat nog wel flink wat te wensen over, waarbij daders meer beschermd lijken te worden dan slachtoffers. Stel je voor dat je je verkrachter, of de verkrachter van je woongenoot dagelijks tegenkomt in je eigen veilige omgeving? Het lijkt me vreselijk om daar te moeten wonen onder die omstandigheden.