Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

mijn ouders (83 en 84) zitten goedkoop in een afbetaalde woning. Ook zij willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen omdat verhuizen naar appartement ze veel geld gaat kosten. Mijn vader heeft Parkinson en wil zo lang mogelijk thuis blijven wonen.  Als mijn moeder wegvalt moet hij naar een tehuis. Zijn nachtmerrie. 

dit recente artikel, waar veel mensen met verstand van zaken aan het woord komen, zegt iets totaal anders dan jouw ervaring fleurtje. 

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de-vergrijzing-is-in-volle-gang-maar-waar-blijven-al-die-zorgbehoevende-ouderen-dan~bd01cac9/

Ook dit is ernstig, raadsleden die onder druk gezet zijn, en wellicht zelfs bedreigd om hun stem te veranderen.
https://nos.nl/artikel/2592012-opstappen-burgemeester-na-azc-conflict-roept-vragen-op-democratie-in-het-geding
Commissaris van de Koning Hugo de Jonge heeft de burgemeester gevraagd aan te blijven, in ieder geval tot duidelijk is wat er speelt in Terneuzen. Volgens De Jonge zijn er inderdaad raadsleden die hebben gezegd dat ze onder druk zijn gezet om tegen het azc te stemmen.

"Er zijn daardoor verschillende stemmingen geweest met een verschillende uitslag. Ja, dan is de democratie in het geding", aldus De Jonge. Ook hoogleraar Boogaard stelt dat de democratie onder druk staat. "Als er inderdaad sprake is van bedreiging van raadsleden is dat natuurlijk zeer schadelijk voor de democratie en gemeentepolitiek."

---------

Omroep Zeeland heeft gesproken met enkele raadsleden die zich onder druk gezet voelen rond de besluitvorming van het azc. Ook zou er een 'smoelenboek' op sociale media geplaatst zijn van raadsleden die vóór de komst van het asielzoekerscentrum waren. De kop onder de foto's: 'Deze ratten stemden voor'.

Dit is overigens dezelfde gemeente waar een commerciële partij die graag een asielboot wil verhuren aan de gemeente actief campagne heeft gevoerd tegen de goedkopere optie op land 

het effect van strenger Europees grens beleid. Waar Sudanese’s kinderen groot gevaar door lopen. De CDA woordvoerder van het het Europese parlement zegt geschrokken te zijn maar vindt het beleid verder verdedigbaar. 

Honderden miljoenen investeren in grensbewakingen. Maar rechten en veiligheid van kinderen uit oorlogsgebied is niks waard. 

https://nos.nl/l/2592040

Dorestad schreef op 25-11-2025 om 19:17:

Toen ik in de jaren 80 en 90 in ziekenhuizen werkte waren de wachtlijsten voor verpleeghuizen enorm. Zowel PG als somatiek. Mensen lagen 9 maanden tot langer dan een jaar na hun CVA in het ziekenhuis omdat er geen plaats was in de verpleeghuizen.

Ik merk juist dat er nu veel sneller plek is. Een paar van mijn vriendinnen hebben een ouder met dementie die opgenomen moesten worden. Er was ontzettend snel plaats. In kleinschalige verpleeghuizen.

En zowel vanuit mijn werk als wijkverpleegkundige als in mijn omgeving zie ik dat de meeste ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis willen blijven. Graag tot aan hun dood. Die liever allerlei hulp inhuren maar die echt hun huis niet uit willen. Of ze nu wel of geen groot sociaal vangnet hebben. Of ze nu wel of géén bezoek krijgen. Ik spreek hier over stad Groningen en allerlei dorpen in de provincies Groningen en Drenthe.

Wat vreemd. Waarom konden zij niet naar een revalidatieafdeling? Dat is zo belangrijk voor CVA-patiënten.

Er zijn idd meer kleinschalige zorginstellingen uit de grond gesprongen nadat de verzorgingstehuizen gesloten zijn. Met de beste bedoelingen. 

Een tante is dementerend, haar huis staat sinds kort leeg, maar nog niet te koop. Ik denk dat het huis in no-time helemaal opgaat aan de particuliere zorginstelling waar ze nu verblijft. Zij had ook liever thuis willen blijven wonen, en misschien had dat nog wel een paar maanden goed gegaan, maar dat was op den duur niet meer verantwoord. Nu deed zich dit voor, en kon ze hier best snel terecht. Maar vraag niet wat het kost. Ik denk dat er daarom vrij snel plek voor haar was. En er werken veel vrijwilligers.

@Daglichtlamp: Jij schrijft:Ik ga er nu niet verder op in. Als je er verder over door wilt praten Fleurtje stel ik voor dat je een draadje over ouderenzorg opent.  

Ik wil je even herinneren dat JIJ mij de vraag stelde over ouderen (op 25-11-2025 om 17:21) en ik daar antwoord op gaf. Als het antwoord je niet bevalt ga je er 'natuurlijk' niet meer verder op in. Maar het heeft min of meer wél met dit onderwerp te maken. 

Jij vroeg je af "wat wij vinden van het feit dat de LHBTI-asielzoekers op alle manieren door onze regering in de steek gelaten worden".

Waarom pleit je zo voor aparte units voor LHBTI-asielzoekers (dus mensen uit andere landen)  en deed je dat niet voor de ouderen (die hun hele leven voor dit land hebben gewerkt), die juist WEL naar een verzorgingstehuis zouden willen en waar de deuren voor gesloten werden omdat 'de zorgtehuizen/vergrijzing te duur was'. Terwijl mensen in verzorgingstehuizen gewoon huur betaalden voor hun appartementje en ook voor het eten, wasgoed en zorg betaalden. 

Vanwege bezuinigingen werden 800 verzorgingstehuizen gesloten, maar het is wel erg zuur om te zien en te lezen wat één asielzoeker kost, en wat die opvang van duizenden vreemdelingen kosten. 

En alsof dat nog niet genoeg is verwijt jij de regering dat ze niet nóg meer doen, want volgens jou laat de regering de LHBTI_asielzoekers in de steek. Jij ziet het liefst aparte units voor LHBTIQ met of zonder plus. Maar die LHBTI-mensen kunnen zich niet eeuwig in die units blijven verstoppen. Net zoals burgers van Nederland ook in vrijheid willen blijven leven zonder angst voor groeperingen die hun niet accepteren.

Aparte units is niet de oplossing. De mensen die hen discrimineren of mishandelen horen in dit mooie landje aangepakt te worden. Zet die pesters maar apart in 'units' om terug te sturen. 

Het moet duidelijk worden dat hun pestgedrag niet geaccepteerd word. LHBTIQ-ers komen naar Nederland in de hoop in vrijheid te kunnen leven, ze lopen weg voor landgenoten. En die komen ze hier weer tegen. 

Laten we stoppen met offtopic berichten, je weet best dat mijn opmerking over ouderen alleen maar een reactie was op jou Fleurtje. Ik ben volledig bereid om verder te praten in een draadje over (ouderen-)zorg als dat geopend wordt. 

Verder heb ik het volgens mij nergens over aparte LHBTI-units gehad, ik vind wel dat LHBTI-asielzoekers veilig moeten zijn in de opvang. Ik vind het wel heel ernstig dat asielverzoeken van LHBTI-asielzoekers afgewezen worden omdat hun geaardheid niet geloofd wordt door de IND. Zodat deze groep terug moet naar landen waar ze absoluut niet veilig zijn.

Daglichtlamp schreef op 26-11-2025 om 08:59:

Laten we stoppen met offtopic berichten, je weet best dat mijn opmerking over ouderen alleen maar een reactie was op jou Fleurtje. Ik ben volledig bereid om verder te praten in een draadje over (ouderen-)zorg als dat geopend wordt.

Verder heb ik het volgens mij nergens over aparte LHBTI-units gehad,
ik vind wel dat LHBTI-asielzoekers veilig moeten zijn in de opvang. Ik vind het wel heel ernstig dat asielverzoeken van LHBTI-asielzoekers afgewezen worden omdat hun geaardheid niet geloofd wordt door de IND. Zodat deze groep terug moet naar landen waar ze absoluut niet veilig zijn.

Nadat ik op 24-11-2025 om 19:02 een RTL-bericht had geplaatst waar dit instond:

..........

Volgens Kortekaas zitten onder veel zogenoemde 'veilige landers', uit Marokko bijvoorbeeld, ook lhbt'ers. "Zorg dat die groepen niet door elkaar gezet worden." Momenteel loopt er een petitie voor een zogenaamde lhbt-unit, maar volgens Kortekaas is er verder geen beleid. "De Staat wil het niet."

Tot die tijd kunnen de lhbt'ers in azc's geen kant op. Het valt lhbt-personen als de non-binaire Shahhoud zwaar. De hoop was dat die in Nederland eindelijk vrij zou zijn om te zijn wie die is. "Ik ben gevlucht uit Libanon en kwam hier met veel hoop, maar het is niet wat ik me had voorgesteld", vervolgt Shahhoud. "Nederland is een veilig land en ik kan hier veilig wonen, maar ik moet me wel bewust zijn van iedereen om me heen."

...........

Toen schreef jij:

Daglichtlamp 24-11-2025 om 20:36
Ik heb al geschreven dat ik het vanzelfsprekend vind dat we discriminatie van LHBTI asielzoekers in AZC's aanpakken. Maar ik vind ook dat we ons ook moeten afvragen waarom dat niet gebeurt. En waarom asielverzoeken ook van deze groep worden afgewezen. Dat men maar terug in de kast moet, want dan is het land van herkomst niet gevaarlijk.

Fijn dat je me nog een keer quote. Wat vind jij ervan dat asielverzoeken van lhbti'ers worden afgewezen, die in hun eigen land vervolgd worden vanwege wie ze zijn?

Poezenmeisje

Poezenmeisje

26-11-2025 om 09:49 Topicstarter

We kunnen helaas nooit alle LHBTIQ+ mensen opvangen in ons land. 

Als dat 10% van de wereldbevolking is dan moeten we plek maken voor 800.000.000 mensen.

800 miljoen.

Daglichtlamp schreef op 26-11-2025 om 09:40:

Fijn dat je me nog een keer quote. Wat vind jij ervan dat asielverzoeken van lhbti'ers worden afgewezen, die in hun eigen land vervolgd worden vanwege wie ze zijn?

Lees jij wel goed?

Het gaat over de LHBTI'ers die in AZC's in Nederland zitten. Het verzoek, een petitie voor een zogenaamde lhbt-unit, werd afgewezen. NIET een verzoek van LHBTI-ers die in hun thuisland wonen.

Het zijn juist LHBTI'ers in Nederland die zich niet veilig voelen vanwege hun landgenoten die ook in het AZC zitten.

Lees nou eens bv waarom het non-binaire Shahhoud zwaar valt in Nederland en lees het artikel wat begint met de woorden:

Veel homoseksuelen, lesbiennes en transpersonen in het azc voelen zich onveilig door landgenoten. Belangenorganisaties zoals LGBT Asylum Support pleiten daarom voor aparte lhbt-units in de asielzoekerscentra. Voor veel lhbt-personen is de maat vol. "Het is net alsof ik weer in mijn leigen land ben."

Die LHBTI-personen schieten er niets mee op om naar Nederland te komen vanwege HUN pestende landgenoten in het AZC. Niet onze regering maar die landgenoten moeten aangepakt worden. Nederland mag zulk gedrag niet tolereren.

Fleurtje_5 schreef op 26-11-2025 om 08:55:

[..]

Wat vreemd. Waarom konden zij niet naar een revalidatieafdeling? Dat is zo belangrijk voor CVA-patiënten.

Er zijn idd meer kleinschalige zorginstellingen uit de grond gesprongen nadat de verzorgingstehuizen gesloten zijn. Met de beste bedoelingen.

Een tante is dementerend, haar huis staat sinds kort leeg, maar nog niet te koop. Ik denk dat het huis in no-time helemaal opgaat aan de particuliere zorginstelling waar ze nu verblijft. Zij had ook liever thuis willen blijven wonen, en misschien had dat nog wel een paar maanden goed gegaan, maar dat was op den duur niet meer verantwoord. Nu deed zich dit voor, en kon ze hier best snel terecht. Maar vraag niet wat het kost. Ik denk dat er daarom vrij snel plek voor haar was. En er werken veel vrijwilligers.

@Daglichtlamp: Jij schrijft:Ik ga er nu niet verder op in. Als je er verder over door wilt praten Fleurtje stel ik voor dat je een draadje over ouderenzorg opent.

Ik wil je even herinneren dat JIJ mij de vraag stelde over ouderen (op 25-11-2025 om 17:21) en ik daar antwoord op gaf. Als het antwoord je niet bevalt ga je er 'natuurlijk' niet meer verder op in. Maar het heeft min of meer wél met dit onderwerp te maken.

Jij vroeg je af "wat wij vinden van het feit dat de LHBTI-asielzoekers op alle manieren door onze regering in de steek gelaten worden".

Waarom pleit je zo voor aparte units voor LHBTI-asielzoekers (dus mensen uit andere landen) en deed je dat niet voor de ouderen (die hun hele leven voor dit land hebben gewerkt), die juist WEL naar een verzorgingstehuis zouden willen en waar de deuren voor gesloten werden omdat 'de zorgtehuizen/vergrijzing te duur was'. Terwijl mensen in verzorgingstehuizen gewoon huur betaalden voor hun appartementje en ook voor het eten, wasgoed en zorg betaalden.

Vanwege bezuinigingen werden 800 verzorgingstehuizen gesloten, maar het is wel erg zuur om te zien en te lezen wat één asielzoeker kost, en wat die opvang van duizenden vreemdelingen kosten.

En alsof dat nog niet genoeg is verwijt jij de regering dat ze niet nóg meer doen, want volgens jou laat de regering de LHBTI_asielzoekers in de steek. Jij ziet het liefst aparte units voor LHBTIQ met of zonder plus. Maar die LHBTI-mensen kunnen zich niet eeuwig in die units blijven verstoppen. Net zoals burgers van Nederland ook in vrijheid willen blijven leven zonder angst voor groeperingen die hun niet accepteren.

Aparte units is niet de oplossing. De mensen die hen discrimineren of mishandelen horen in dit mooie landje aangepakt te worden. Zet die pesters maar apart in 'units' om terug te sturen.

Het moet duidelijk worden dat hun pestgedrag niet geaccepteerd word. LHBTIQ-ers komen naar Nederland in de hoop in vrijheid te kunnen leven, ze lopen weg voor landgenoten. En die komen ze hier weer tegen.

Ik wil hier toch nog 1x op reageren.  De jaren waarover ik sprak kwam men over het algemeen heel anders uit een CVA dan tegenwoordig. Veel meer zeer ernstige restverschijnselen. Zwaar invalide.  Revalidatiecentra waren er in het noorden,  op Beatrixoord na, nauwelijks.  

En wat het verblijf kost van mensen die met WLZ indicatie in zorginstelling verblijven: de eerste maanden betaalt men het lage instellingstarief.  Daarna gaat het bedrag naar ht hoge tarief, waarbij gerekend wordt met het vermogen en inkomen van degene die opgenomen is op 1 januari van de 2 jaar ervoor.  Dat betekent dat wanneer je tante haar huis volgend jaar verkocht wordt,  dit bedrag per 1 januari 2028 pas mee gaat tellen in berekening.  En veel mensen die naar verpleeghuis gaan redden het geen 2 jaar meer. En dat je hele vermogen er doorheen gaat valt ook mee.  Ik heb net een familielid verhuisd naar een instelling.  Familielid is nog géén 67 jaar. Heeft misschien nog wel 25 jaar te leven.  Het huis gaat nog verkocht worden.  We hebben berekend wat degene,  met de regels en bedragen die er nu zijn,  de komende 25 jaar gaat betalen en wat dat doet met het vermogen.  Nou géén zorgen zou ik zeggen.  Overigens kunnen mensen in hun testament een clausule opnemen om de hoge bijdrage te verminderen.  Schenken op papier is bijvoorbeeld ook een optie.  Kortom Fleurtje,  het valt wel mee 

Fleurtje_5 schreef op 26-11-2025 om 09:57:

[..]

Lees jij wel goed?

Het gaat over de LHBTI'ers die in AZC's in Nederland zitten. Het verzoek, een petitie voor een zogenaamde lhbt-unit, werd afgewezen. NIET een verzoek van LHBTI-ers die in hun thuisland wonen.

Het zijn juist LHBTI'ers in Nederland die zich niet veilig voelen vanwege hun landgenoten die ook in het AZC zitten.

Lees nou eens bv waarom het non-binaire Shahhoud zwaar valt in Nederland en lees het artikel wat begint met de woorden:

Veel homoseksuelen, lesbiennes en transpersonen in het azc voelen zich onveilig door landgenoten. Belangenorganisaties zoals LGBT Asylum Support pleiten daarom voor aparte lhbt-units in de asielzoekerscentra. Voor veel lhbt-personen is de maat vol. "Het is net alsof ik weer in mijn leigen land ben."

Die LHBTI-personen schieten er niets mee op om naar Nederland te komen vanwege HUN pestende landgenoten in het AZC. Niet onze regering maar die landgenoten moeten aangepakt worden. Nederland mag zulk gedrag niet tolereren.

Zo gaat dat tegenwoordig, Fleurtje. Ik liep o.a. gisteren tegen hetzelfde probleem, er wordt niet goed gelezen of er wordt een draai aangegeven... 

Als je dat aangeeft en er vragen over stelt krijg je geen antwoord. Jammer maar ik heb me voorgenomen, voortaan op dezelfde manier te reageren.... 

Hoe veel duidelijker moet ik zeggen dat ik vind LHBTI asielzoekers veilig moeten zijn in AZC's? Dat je daders moet aanpakken geen slachtoffers?

Maar bij veilig zijn hoort wat mij betreft òòk dat je deze mensen niet terug stuurt naar de onveilige situatie voor hun in het land waar ze vandaan komen. Neem eens de moeite om jurisprudentie te lezen. Ik vind het schokkend dat dit gebeurt. We beschermen deze groep op geen enkele manier. Niet in de opvang, niet in de procedure om hier een verblijfsvergunning te krijgen, niet als ze toch mogen blijven. Dan worden ze straks anders behandeld dan niet LHBTI-asielzoekers, die wel hun huwelijkspartner mogen laten overkomen in het kader van gezinshereniging. 

Daglichtlamp schreef op 25-11-2025 om 17:21:

Volgens mij hebben we hier helemaal geen discussie dat we de daders moeten aanpakken en niet de slachtoffers. Ik vraag me wel af wat jullie vinden van het feit dat de LHBTI-asielzoekers op alle manieren door onze regering in de steek gelaten worden.
Voor Fleurtje even off topic: ik vraag me af òf je wel eens oude mensen spreekt. Ik wel, mijn ervaring is dat die meestal zo lang mogelijk thuis willen blijven wonen. Van de tien 70- en 80 plussers die ik vandaag gesproken heb bijvoorbeeld, wonen er op dit moment 9 op zich zelf, en is het ook de wens om dat zo lang mogelijk zo te houden. De enige van de groep van vandaag die dat op dit moment niet doet, maakt nu plannen hoe er weer zo snel mogelijk thuis gewoond kan worden. De wachtlijsten voor verpleeghuiszorg nemen af, niet toe, ondanks het feit dat er wel meer ouderen zijn. Je kunt de ouderen van nu, echt niet vergelijken met de ouderen van toen wij klein waren, die op 65 jarige leeftijd vaak echt op waren.

Hier hebben we er ook geen discussie erover. Misschien heb ik mij niet goed uitgedrukt. Want je tweede zin is precies wat ik zo wrang vindt hier in Nederland en wat ik eigenlijk wilde zeggen.

Overigens vind ik het afdwalen in deze discussie wel leuk. Het laat ook over andere dingen zien hoe we erover denken en wat onze ervaringen zijn. Natuurlijk moet niet de oorspronkelijke discussie ondersneeuwen. Dat dan weer neit.

Heeft iemand van jullie het proces rondom de moord en verkrachting door de vermeende Nigeriaanse dader gelezen?

Ik zou als advocaat echt veel moeite hebben zo iemand te verdedigen. En bizar ook dat ze nu met het argument leeftijd aan komen zetten, dat deze man misschien wel minderjarig zou kunnen zijn? En dat er opgevoerd wordt dat hij al gedomoniseerd werd door oa de minister van Veiligheid omdat hij hem meermaals een monster had genoemd? 

Natuurlijk beroept hij zich op ontoerekeningsvatbaar zijn, maar kom op. Hij heeft een vrouw een uur lang verkracht en was op dat moment niet in een waan (volgens het slachtoffer). Hij heeft het moordwapen een dag of 2 voor de moord gekocht, na de moord verstopt in zijn locker, zichzelf uitgebreid gewassen middenin de nacht inclusief zijn schoenen. Klinkt absoluut niet als iemand die niet weet wat hij gedaan heeft. Maar goed, daar moeten de deskundigen zich nu over gaan buigen.

Is via Tunesië naar Italie gekomen wn heeft daar asiel aangevraagd, evenals in Frankrijk en Duitsland alvorens asiel aan te vragen in Nederland. 

Ik zou zeggen, stuur 100.000 euro naar zgn land van herkomst met de dader en laat hem daar maar levenslang in een gavangenis zitten ipv hier in een TBS kliniek, waar het waarschijnlijk op uit zal draaien. En wie weet hoe lang hij daar zal verblijven? Maar ja, dat is puur onderbuik.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.