Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

felija schreef op 24-11-2025 om 20:20:

[..]

Ik bedoelde meer de discussie in zijn algemeenheid, ik doelde niet specifiek op jouw artikel.

Fijn, dank je

Yumi schreef op 24-11-2025 om 21:50:

[..]

Dit is niet juist....Dat men maar terug in de kast moet staat in het rapport dat ik eerder plaatste, maar dat is niet omdat terugkeren naar het land van herkomst dan niet gevaarlijk zou zijn.

Volgens de anonieme meldingen ;

Ruim 44% wordt door het COA verzocht terug in de kast te gaan.

Oftewel als je geen last wilt hebben van discriminatie, pestgedrag, mishandeling, door de andere asielzoekers, dan kan je beter teruggaan in de kast.

Daarnaast;

LGBT Asylum Support wil ook dat er bij (verdenking van) machtsmisbruik door het COA, er altijd een extern onderzoek moet plaatsvinden. Op dit moment onderzoekt het COA dit soort incidenten louter intern. Met deze vorm van intern onderzoek kan er nooit sprake zijn van een integere vorm van onderzoek doen.
We Feel Unsafe! NL – LGBT Asylum Support

Dat dit een discussie is, is natuurlijk van de gekke. Mensen vluchten hierheen omdat ze in gevaar zijn vanwege hun geaardheid. Dan moeten ze vervolgens hun geaardheid alsnog krampachtig verbergen omdat andere mensen (mannen) uit hun land die hier ook zitten in hetzelfde centrum als zij, hier niet mee om kunnen gaan. Die mensen kunnen dus gewoon nergens heen want overal komen ze die proleten weer tegen. 

Jorni schreef op 25-11-2025 om 10:46:

Ik vind eigenlijk gewoon dat wanneer iemand een bepaalde geaardheid heeft en wordt bedreigd in het AZC dat het dan een reden moet gaan zijn om de bedreigers per direct geen kans meer te geven op asiel hier. Als land moeten we heel duidelijk aangeven dat we dat niet gaan accepteren en zo wel dat de kans op verblijf hier definitief is verkeken (en dus ook daarnaar gaan gandelen). Maar ja slappe hap hier in Nederland. Zolang daar niet hard tegen wordt opgetreden en er geen echt serieuze grenzen worden gesteld aan verblijf hier dan blijven de problemen voortduren.
Dat is ook de reden waarom veel mensen geen AZC in de buurt willen hebben. De rotte appels kunnen immers onverstoord doorgaan en worden met zijden handschoentjes aangepakt. Oftewel slachtoffers van de rotte appels zijn gewoon de klos (wel die in het AZC als de alachtoffers daarbuiten).

Exact.

Thora schreef op 25-11-2025 om 13:02:

[..]

Dat dit een discussie is, is natuurlijk van de gekke. Mensen vluchten hierheen omdat ze in gevaar zijn vanwege hun geaardheid. Dan moeten ze vervolgens hun geaardheid alsnog krampachtig verbergen omdat andere mensen (mannen) uit hun land die hier ook zitten in hetzelfde centrum als zij, hier niet mee om kunnen gaan. Die mensen kunnen dus gewoon nergens heen want overal komen ze die proleten weer tegen.

Daarnaast worden de daders niet gestraft maar het slachtoffer wordt overgeplaatst. Terwijl 85% van de LHBTI-asielzoekers in het azc worden gediscrimineerd. Ik zou me kapot schamen, om voor het coa te werken, je staat het toe dus werk je mee aan, discriminatie, mishandeling, pestgedrag en seksueel geweld.

Volgens mij hebben we hier helemaal geen discussie dat we de daders moeten aanpakken en niet de slachtoffers. Ik vraag me wel af wat jullie vinden van het feit dat de LHBTI-asielzoekers op alle manieren door onze regering in de steek gelaten worden. 
Voor Fleurtje even off topic: ik vraag me af òf je wel eens oude mensen spreekt. Ik wel, mijn ervaring is dat die meestal zo lang mogelijk thuis willen blijven wonen. Van de tien 70- en 80 plussers die ik vandaag gesproken heb bijvoorbeeld, wonen er op dit moment 9 op zich  zelf, en is het ook de wens om dat zo lang mogelijk zo te houden. De enige van de groep van vandaag die dat op dit moment niet doet, maakt nu plannen hoe er weer zo snel mogelijk thuis gewoond kan worden. De wachtlijsten voor verpleeghuiszorg nemen af, niet toe, ondanks het feit dat er wel meer ouderen zijn. Je kunt de ouderen van nu, echt niet vergelijken met de ouderen van toen wij klein waren, die op 65 jarige leeftijd vaak echt op waren. 

het is verschrikkelijk dat LHBTI+ asielzoekers dit moeten mee maken.

wat betreft ouderen…ik zie en hoor vaak dat ze het op zijn beloop laten en inderdaad zelfstandig willen blijven wonen, liefst in eigen woning die teveel verdiepingen heeft, te groot is, te veel onderhoud nodig heeft. Waardoor mantelzorg nodig is en mensen die die mantelzorg zouden moeten leveren overbelast raken.

Euphoria schreef op 25-11-2025 om 17:38:

het is verschrikkelijk dat LHBTI+ asielzoekers dit moeten mee maken.

wat betreft ouderen…ik zie en hoor vaak dat ze het op zijn beloop laten en inderdaad zelfstandig willen blijven wonen, liefst in eigen woning die teveel verdiepingen heeft, te groot is, te veel onderhoud nodig heeft. Waardoor mantelzorg nodig is en mensen die die mantelzorg zouden moeten leveren overbelast raken.

Ouderen willen inderdaad (te) lang op zichzelf blijven wonen, tot het niet meer gaat en ze geen thuiszorg hebben, omdat er geen personeel te krijgen is. Ik heb een levensloopgeschikte woning vanwege long covid. Hier wonen veel ouderen die eigenlijk dringend naar een verpleeghuis moeten, maar er is geen plaats. Ik zie hier schrijnende gevallen, die uiteindelijk overlijden door een val in huis en pas dagen later worden gevonden. Mensen die nooit meer buitenkomen en vereenzamen. 

Daglichtlamp schreef op 25-11-2025 om 17:21:

Volgens mij hebben we hier helemaal geen discussie dat we de daders moeten aanpakken en niet de slachtoffers. Ik vraag me wel af wat jullie vinden van het feit dat de LHBTI-asielzoekers op alle manieren door onze regering in de steek gelaten worden.
Voor Fleurtje even off topic: ik vraag me af òf je wel eens oude mensen spreekt. Ik wel, mijn ervaring is dat die meestal zo lang mogelijk thuis willen blijven wonen. Van de tien 70- en 80 plussers die ik vandaag gesproken heb bijvoorbeeld, wonen er op dit moment 9 op zich zelf, en is het ook de wens om dat zo lang mogelijk zo te houden. De enige van de groep van vandaag die dat op dit moment niet doet, maakt nu plannen hoe er weer zo snel mogelijk thuis gewoond kan worden. De wachtlijsten voor verpleeghuiszorg nemen af, niet toe, ondanks het feit dat er wel meer ouderen zijn. Je kunt de ouderen van nu, echt niet vergelijken met de ouderen van toen wij klein waren, die op 65 jarige leeftijd vaak echt op waren.

Ik schoot effe in de lach toen ik dit las. 

Van al die mensen die je vandaag sprak hoefde er ook niet ééntje naar een verzorgingstehuis. (Niet te verwisselen met een verpleeghuis) Maar er waren wel lange wachtlijsten van mensen die WEL er naar toe wilden. Mensen die er gewoon zelfstandig een eigen kamertje met hun eigen spullen hadden, met een eigen badkamer en aanrecht en koelkast. Maar die wel een paar keer per dag echt hulp nodig hadden. Mensen die als ze dat wouden naar de zaal konden gaan om er leeftijdsgenoten te treffen, of liever op hun kamer bleven om tv te kijken of de krant te lezen.

Mensen die er naar toe gingen omdat dochter of zoon dat makkelijker vond was er allang niet meer bij. Behalve als ze echt niet meer alleen konden wonen, een gevaar voor hen zelf of anderen konden zijn (bv als ze het gasfornuis zouden aanmaken en dat vergaten) maar dan was vast een verpleeghuis een betere optie.

Zelf zou ik ook liever thuis blijven wonen, maar zodra ik hulp nodig heb of 'het huis' niet meer kan bijbenen, dan hoop ik dat ik ergens terecht kan waar naar me omgekeken word op momenten dat ik hulp nodig heb. Op tijd kleiner gaan wonen? Waar? Men levert flink in, en betaald belachelijk veel geld. En dan heb ik het niet eens over zo'n luxe senioren-resort waar ze je kaal plukken.

Wachtlijsten voor een verpleegtehuis nemen af ????? Als die afnemen heeft dat een andere oorzaak. (ik merk dat het me irriteert dat je mij dingen wilt uitleggen (alsof alleen jij weet hoe het zit) en dingen zegt waar jij niet veel kaas van gegeten hebt.)

Mensen moeten zolang mogelijk thuis blijven wonen, 'want dat willen ze zo graag', in hun eentje gezellig vereenzamen in een veel te groot huis. Wachten tot dat een autootje of fiets voor het huis parkeert, de thuiszorg die haar op bed komt leggen of de wond komt verzorgen.

Of iemand die na een ziekenhuisopname niet terug naar huis kan omdat ze toch zorg nodig heeft, maar ook niet meer naar een logeerkamer in een verzorgingstehuis kan, en daarom langer een duur ziekenhuisbed bezet houd. Want logeerkamers in verzorgingstehuizen zijn er ook niet meer met dank aan kabinet Rutte.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/14/staatssecretaris-pouw-ik-ben-me-rot-geschrokken-van-de-gigantische-bezuinigingen-op-de-zorg-a4909511

Als je ziet hoe mensen tegenwoordig een verpleeghuis binnenkomen… In heftige toestand, vaak noodopnames. Het verpleeghuis wordt bijna een hospice. Ik heb echt zin om daar iets aan te doen.”

naast het feit dat veel ouderen idd liever blijven wonen waar ze wonen (ik geef ze groot gelijk zolang ze dat zelfstandig kunnen of met thuishulp), is verhuizen naar een seniorenwoning vaak ook nog eens duurder dan de huidige woning. En, eenmaal niet meer voor zichzelf kunnen zorgen kunnen ze pas terecht in een verpleeghuis. Een aanleunwoning kan al eerder, maar die moeten ook maar net beschikbaar zijn in de huidige woonplaats. 

Naast dat er eensgezinswoningen gebouwd moeten worden, is er ook veel behoefte aan seniorenwoningen die betaalbaar zijn. Waar zorg toegankelijk is, en liefst binnen de eigen gemeente. 

Ik hoef gelukkig nog niet te mantelzorgen, maar die tijd komt denk ik wel zeer binnenkort. Beide ouders gaan richting de 80 momenteel, 76 en 79 jaar inmiddels, maar zijn nog heel gezond en fit, dus peinzen er niet over te gaan verhuizen. Moeder heeft een 2-onder-1 kap met hele fijne buren die een oogje in het zeil houden, vader een vrijstaand huis met grote tuin. Maar doet al het werk rondom huis ook nog zelf. En hij werkt nog parttime. Ik denk dat hij dood gaat bij een verhuizing in een kleinere woning met een klein tuintje. Idem voor moeder. 

Dus ik snap hun heel goed. Het is ook een stuk zelfstandigheid en vrijheid die je dan opgeeft.  

Fleurtje_5 schreef op 25-11-2025 om 18:34:

[..]

Ik schoot effe in de lach toen ik dit las.

Van al die mensen die je vandaag sprak hoefde er ook niet ééntje naar een verzorgingstehuis. (Niet te verwisselen met een verpleeghuis) Maar er waren wel lange wachtlijsten van mensen die WEL er naar toe wilden. Mensen die er gewoon zelfstandig een eigen kamertje met hun eigen spullen hadden, met een eigen badkamer en aanrecht en koelkast. Maar die wel een paar keer per dag echt hulp nodig hadden. Mensen die als ze dat wouden naar de zaal konden gaan om er leeftijdsgenoten te treffen, of liever op hun kamer bleven om tv te kijken of de krant te lezen.

Mensen die er naar toe gingen omdat dochter of zoon dat makkelijker vond was er allang niet meer bij. Behalve als ze echt niet meer alleen konden wonen, een gevaar voor hen zelf of anderen konden zijn (bv als ze het gasfornuis zouden aanmaken en dat vergaten) maar dan was vast een verpleeghuis een betere optie.

Zelf zou ik ook liever thuis blijven wonen, maar zodra ik hulp nodig heb of 'het huis' niet meer kan bijbenen, dan hoop ik dat ik ergens terecht kan waar naar me omgekeken word op momenten dat ik hulp nodig heb.

Wachtlijsten voor een verpleegtehuis nemen af ????? Als die afnemen heeft dat een andere oorzaak. (ik merk dat het me irriteert dat je mij dingen wilt uitleggen (alsof alleen jij weet hoe het zit) en dingen zegt waar jij niet veel kaas van gegeten hebt.)

Mensen moeten zolang mogelijk thuis blijven wonen, 'want dat willen ze zo graag', in hun eentje gezellig vereenzamen in een veel te groot huis. Wachten tot dat een autootje of fiets voor het huis parkeert, de thuiszorg die haar op bed komt leggen of de wond komt verzorgen.

Of iemand die na een ziekenhuisopname niet terug naar huis kan omdat ze toch zorg nodig heeft, maar ook niet meer naar een logeerkamer in een verzorgingstehuis kan, en daarom langer een duur ziekenhuisbed bezet houd.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/14/staatssecretaris-pouw-ik-ben-me-rot-geschrokken-van-de-gigantische-bezuinigingen-op-de-zorg-a4909511

Als je ziet hoe mensen tegenwoordig een verpleeghuis binnenkomen… In heftige toestand, vaak noodopnames. Het verpleeghuis wordt bijna een hospice. Ik heb echt zin om daar iets aan te doen.”

Fleurtje dat is ook mijn ervaring helaas. Na een ziekenhuisopname geen plaats in een verpleeghuis dus een zorghotel, appartement zelfstandig was niet meer mogelijk. Na 6 maanden was er een keer plaats in een verpleeghuis, en dat was idd een hospice bijna. De toestand van ouderen was dusdanig slecht dat de meesten daar wachten op hun dood, die bij de meerderheid binnen 1 jaar is, maar veel vaker eerder.

Met uitzondering van de Alzheimer patienten en mensen met Parkinson, die al op jongere leeftijd niet meer zelfstandig kunnen wonen. Die eerste groep zit dat wel op de gesloten afdeling, maar wonen daar gemiddeld langer dan ouderen die iets komen te mankeren en om die reden naar een verpleeghuis moeten.

Het is ook niet meer te vergelijken met de bejaardenhuizen van vroeger, waar ze nog in redelijke gezondheid uit eigen wil heen gingen, nog kwaliteit van leven hadden en zeggenschap over hun dagindeling (buiten eten als ze niet meer zelf kookten). 

Miraval schreef op 25-11-2025 om 18:45:

[..]

Fleurtje dat is ook mijn ervaring helaas. Na een ziekenhuisopname geen plaats in een verpleeghuis dus een zorghotel, appartement zelfstandig was niet meer mogelijk. Na 6 maanden was er een keer plaats in een verpleeghuis, en dat was idd een hospice bijna. De toestand van ouderen was dusdanig slecht dat de meesten daar wachten op hun dood, die bij de meerderheid binnen 1 jaar is, maar veel vaker eerder.

Met uitzondering van de Alzheimer patienten en mensen met Parkinson, die al op jongere leeftijd niet meer zelfstandig kunnen wonen. Die eerste groep zit dat wel op de gesloten afdeling, maar wonen daar gemiddeld langer dan ouderen die iets komen te mankeren en om die reden naar een verpleeghuis moeten.

Het is ook niet meer te vergelijken met de bejaardenhuizen van vroeger, waar ze nog in redelijke gezondheid uit eigen wil heen gingen, nog kwaliteit van leven hadden en zeggenschap over hun dagindeling (buiten eten als ze niet meer zelf kookten).

Ik kan er nog steeds verdrietig om worden, en soms zelfs boos.

Precies. Het ligt er idd aan welke afdeling in een verpleeghuis. Somatiek of PG.

De verzorgingstehuizen van de laatste jaren waren zeker niet te vergelijken met de bejaardenhuizen van vroeger, waar vrouwen van nog geen 70 jaar naar toe gingen omdat ze bv weduwe waren geworden. Waar bejaardenverzorgsters zelfs tijd hadden om krulspelden in te draaien.

Daglichtlamp, nu je toch vragen aan het beantwoorden bent, wil ik terugkomen aan mijn vraag aan jou?
Waar kan ik het artikel vinden waar volgens jou de IND adviseert;

Dat men maar terug in de kast moet, want dan is het land van herkomst niet gevaarlijk.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

25-11-2025 om 19:15 Topicstarter

Mij  moeder moest haar bovenwoning uit nadat ze van de trap was gevallen en maanden moest revalideren in een tehuis. 

Ze zit nu gelijkvloers de helft kleiner voor hetzelfde geld. 

Toen ik in de jaren 80 en 90 in ziekenhuizen werkte waren de wachtlijsten voor verpleeghuizen enorm.  Zowel PG als somatiek.  Mensen lagen 9 maanden tot langer dan een jaar na hun CVA in het ziekenhuis omdat er geen plaats was in de verpleeghuizen.  

Ik merk juist dat er nu veel sneller plek is. Een paar van mijn vriendinnen hebben een ouder met dementie die opgenomen moesten worden.  Er was ontzettend snel plaats.  In kleinschalige verpleeghuizen. 

En zowel vanuit mijn werk als wijkverpleegkundige als in mijn omgeving zie ik dat de meeste ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis willen blijven.  Graag tot aan hun dood. Die liever allerlei hulp inhuren maar die echt hun huis niet uit willen.  Of ze nu wel of geen groot sociaal vangnet hebben.  Of ze nu wel of géén bezoek krijgen.  Ik spreek hier over stad Groningen en allerlei dorpen in de provincies Groningen en Drenthe.  

Dank je wel Dorestad,  voor het delen van jouw ervaring. Ik ga er nu niet verder op in. Als je er verder over  door wilt praten Fleurtje stel ik voor dat je een draadje over ouderenzorg opent. Want daar valt genoeg over te zeggen (en inderdaad ook nog wel aan te verbeteren). 
Dan kan het hier verder gaan over asiel.
Het is sinds afgelopen vrijdag weer gelukt om onder de bezetting van 2000 te blijven in Ter Apel: https://www.coa.nl/nl/nieuws/situatie-ter-apel

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.