Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Zilver_gray
07-11-2025 om 12:49
Poezenmeisje schreef op 07-11-2025 om 08:20:
Waar gaan ze dan naartoe nadat ze geweigerd zijn?
Ze blijven gewoon hier, met de hulp van asieladvocaten die dit jarenlang rekken totdat ze zielig genoeg worden gevonden, deze slachtoffers van ons wrede systeem...
Of ze zoeken gewoon een baantje in de horeca (in Groningen), zijn ze meer dan welkom.
Fleurtje_5
07-11-2025 om 12:58
Alice12 schreef op 06-11-2025 om 20:28:
Ik zou wel willen dat de politiek iets doet aan al die toeslagen. Ik heb 2 vriendinnen die 24 en 28 uur werken. Niet meer omdat dan hun toeslagen in gevaar komen. Die vriendinnen leggen mij meermalen uit dat ze er niet veel mee opschieten als ze fulltime time gaan werken.En natuurlijk vertel ik hun dan dat ze straks een pensioengat hebben. En een probleem als hun kinderen 18 worden. Maar ze zijn zo gewend aan gratis geld dat ze er van overtuigd zijn dat er tegen die tijd ook wel weer voor hun gezorgd wordt. Ik betaal voor die toeslagen met mijn fulltime baan.
Maar is dat wel de echte reden dat ze niet meer dan 24 of 28 uur werken? Zelf werkte ik tussen de 20 en 30 uur maar dan was ik ook echt op. Het lijkt me ook een groot verschil of je zittend werk doet, achter een receptie of typemachine, of werk doet met grote werkdruk op de werkvloer. Het lijkt mij ook dat zwaar werk makkelijker iets vol te houden is dan werken onder grote werkdruk.
Ik ken vrouwen die werk en gezin niet goed kunnen combineren. Vooral ná een burn-out of een andere aandoening.
Daar gaat men niet graag mee te koop lopen. Dus als iemand vraagt 'waarom werk jij niet meer?' zegt men niet graag dat ze niet meer aankunnen. Ze hoeven hun medisch dossier alleen met hun arts of bedrijfsarts te delen.
Thora
07-11-2025 om 13:10
Euphoria schreef op 07-11-2025 om 08:37:
[..]
En ook daar heeft JA21 op ingehaakt in de plannen.
En daar hoor je dus niets over in de mainstream media.
PensioNada
07-11-2025 om 13:28
Thora schreef op 07-11-2025 om 13:10:
[..]
En daar hoor je dus niets over in de mainstream media.
Ik heb in het verkiezingsprogramma (dat een stuk degelijker is dan dat van de PVV) niets terug kunnen vinden over het moeilijker maken van stapelen van procedures. Er staat wel dat ze de vreemdeljngenwetgeving weg willen halen bij het bestuursrecht. Ik zie niet precies in hoe, want in het vreemdelingenrecht gaat het over een procedure tussen burger en overheid en dat is bestuursrecht.
Er staat ook in dat ze de IND en rechtspraak willen versterken om de procedure te versnellen en actiever willen zijn bij het uitzetten van ongewenste vreemdelingen. Ik denk zelf dat je het daar inderdaad moet zoeken als je wat aan het stapelen van procedures wil doen.
Yumi
07-11-2025 om 13:44
Miraval schreef op 07-11-2025 om 09:43:
wel een goed plan van JA21, de dader het huis uit ipv het slachtoffer. Laat die maar in een of andere (liefst sobere) opvang gaan wonen met een enkelband om dat die niet in de buurt van het slachtoffer mag komen, ipv het slachtoffer een noodknop geven waar politie bijna altijd te laat aanwezig is.
De rollen omdraaien. Waarom moet het slachtoffer diens vrijheid inleveren en kan de dader ongestoord verder leven?
Allereerst mijn post was inderdaad voortbordurend op de reactie van Mick87 en die van jou, over de tekorten die er zijn.
De dader uit huis lijkt een goed plan maar, helaas werkt het in de praktijk niet op die manier. Die enkelband zou misschien tijdelijk kunnen helpen, maar er zijn mannen die zich hierdoor niet tegen laten houden, of zodra hij verwijderd is op je stoep staan. Vaak is het noodzakelijk om te verhuizen naar een andere stad. De vrouwen krijgen een geheim adres en dan nog mogen ze hopen niet gevonden te worden. Want komt hij achter het adres dan is de dreiging alleen maar groter, want deze keer mag je niet ontsnappen... Sommige vrouwen blijven jaren last houden van bedreigingen en stalking.
Poezenmeisje
07-11-2025 om 14:06
Zilver_gray schreef op 07-11-2025 om 12:49:
[..]
Of ze zoeken gewoon een baantje in de horeca (in Groningen), zijn ze meer dan welkom.
Ze hebben onlangs twee Indiase restaurants gesloten, inderdaad.
...Volgens de eigenaar ligt het genuanceerder
....
Volgens Mahfuz hebben zijn koks die vergunning. „De eerste keer dat de inspectie langskwam bezorgde een fulltime kok één keer een bestelling, terwijl dat niet mocht. Dat behoort officieel niet tot zijn takenpakket.’’
De tweede overtreding was in september 2024. De vergunning van een van de koks van de Kohinoor was niet geldig. Volgens Mahfuz omdat deze niet op tijd verlengd was. „De kok was in de keuken om te koken voor zijn gezin. Dat deed ik zelf ook toen ik nog kok was in De Kleine Moghul. Dat is hier gebruikelijk. Maar hij was destijds dus niet aan het werk.’’
...
Poezenmeisje
07-11-2025 om 15:12
En vers van de pers. Ook nog "kinderarbeid".
https://sikkom.nl/nieuws/arbeidsinspectie-signaleert-kinderarbeid-horecazaken-in-stad-lieten-kinderen-15-s-avonds-werken-47735026.html
...
Bij controles van tien verschillende horecaondernemingen in Groningen heeft de Arbeidsinspectie vorige week overtredingen geconstateerd. Acht mensen waren aan het werk zonder dat ze daarvoor een vergunning hadden. Twee kinderen waren ‘s avonds aan het werk.
Volgens de controleurs van de Arbeidsinspectie waren twee 15-jarigen na 20.00 uur aan het werk. Dat mag niet volgens de wet. Jongeren mogen wel werken op die leeftijd, maar alleen onder strikte voorwaarden en niet ‘s avonds.
De inspectie zegt niet welke horecazaken de overtredingen hebben begaan, wel dat het om tien verschillende ondernemingen gaat. Waarschijnlijk in de binnenstad. ,,We zien vaker kinderarbeid bij maaltijdbezorging, flitsbezorging en horeca’’, zegt de woordvoerder van de Arbeidsinspectie.
Zilver_gray
07-11-2025 om 15:36
Poezenmeisje schreef op 07-11-2025 om 14:06:
[..]
Ze hebben onlangs twee Indiase restaurants gesloten, inderdaad.
...Volgens de eigenaar ligt het genuanceerder
....
Volgens Mahfuz hebben zijn koks die vergunning. „De eerste keer dat de inspectie langskwam bezorgde een fulltime kok één keer een bestelling, terwijl dat niet mocht. Dat behoort officieel niet tot zijn takenpakket.’’
De tweede overtreding was in september 2024. De vergunning van een van de koks van de Kohinoor was niet geldig. Volgens Mahfuz omdat deze niet op tijd verlengd was. „De kok was in de keuken om te koken voor zijn gezin. Dat deed ik zelf ook toen ik nog kok was in De Kleine Moghul. Dat is hier gebruikelijk. Maar hij was destijds dus niet aan het werk.’’
...
Ja dit bericht heb ik inderdaad eerder deze week voorbij zien komen.
Miraval
07-11-2025 om 15:52
krulliebollie schreef op 07-11-2025 om 11:19:
[..]
Bij een tijdelijke huisverbod gaat de pleger uit huis. I.i.g. voor minimaal 10 en maximaal 28 dagen. Het overtreden van de regels van het huisverbod zijn ook wettelijk vastgelegd en betekend opsluiting voor de dader.
Het lijkt mij ingewikkeld om dit bij alle HG zaken te regelen. Zou het mooiste zijn uiteraard maar hoe maak je iemands wereld dan veiliger. Enkelband bij pleger en die continu monitoren? Wat als het slachtoffer verhuist, andere baan. Mag de pleger dan daar niet komen. Ik denk dat er juridisch gezien nog wel wat uitdagingen zijn.
Nou ik ken nu iemand die 24/7 met een noodknop naar de politie om haar nek loopt, en degene die haar stalkt (en dus gevaarlijk is want zelfs haar kind woont ergens anders vanwege veiligheid) is vrij om te gaan en staan waar hij wil. Omgekeerde wereld.
Enkelband om, en mss ipv die noodknop een locatiebepaling, en als dader binnen 1 km van slachtoffer komt gaat er bij de politie een melding. Ofzoiets. Juridisch natuurlijk heel lastig, maar wat mij betreft zou het zo wel mogen/moeten gaan.
PensioNada
07-11-2025 om 16:17
Miraval schreef op 07-11-2025 om 15:52:
[..]
Nou ik ken nu iemand die 24/7 met een noodknop naar de politie om haar nek loopt, en degene die haar stalkt (en dus gevaarlijk is want zelfs haar kind woont ergens anders vanwege veiligheid) is vrij om te gaan en staan waar hij wil. Omgekeerde wereld.
Enkelband om, en mss ipv die noodknop een locatiebepaling, en als dader binnen 1 km van slachtoffer komt gaat er bij de politie een melding. Ofzoiets. Juridisch natuurlijk heel lastig, maar wat mij betreft zou het zo wel mogen/moeten gaan.
Juridisch het proberen waard. Je weegt ten slotte de vrijheid van de ene af tegen de vrijheid van de andere. En ik heb daar toch wat meer sympathie voor het slachtoffer.
Poezenmeisje
07-11-2025 om 16:21
Praaivussie.
Het slachtoffer mag natuurlijk niet weten dat de dader zich binnen een kilometer omtrek bevindt.
PensioNada
07-11-2025 om 16:25
Poezenmeisje schreef op 07-11-2025 om 16:21:
Praaivussie.
Het slachtoffer mag natuurlijk niet weten dat de dader zich binnen een kilometer omtrek bevindt.
Die enkelband met GPS bestaat al lang. Ik denk alleen dat het wettelijk kader ontbreekt om deze ook preventief te gebruiken. Daar moet dan wat aangedaan worden. We hebben het hier niet over gevallen waar nooit wat is gebeurd, neem ik aan.
Het is een beetje wat Krullebollie schrijft. Je zit in dit soort gevallen wel met hoe lang mag je zo'n grote inbreuk doen op iemands privéleven.
Ik zie er echter wel wat in om dit in ieder geval mogelijk te maken voor een bepaalde periode.
Thora
07-11-2025 om 16:51
Dit is zo'n moeilijk onderwerp. Ik ken gevallen van vrouwen (waarvan één heel dichtbij) dat zo'n kerel blijft vervelen. Straatverbod of niet. Mijn vriendin heeft jarenlang bijna alleen maar binnen gezeten door die vent. Onze zoons waren al serieus plannen aan het maken om de man om te leggen. Gelukkig hebben we ze daarvan af weten te houden want 1x raden wie er dan de grootste pisang zijn...... Maar ja, dit geval staat niet op zichzelf. Zoveel vrouwen leven in angst vanwege een stalkende ex. En wettelijk schijnt het schier onmogelijk te zijn om zo'n stuk verdriet een halt toe te roepen. Zelfs Thijs Zeeman kan hier niets aan doen
Daglichtlamp
07-11-2025 om 17:49
Het kabinet doet ook nog wel eens iets goeds: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-sociale-zaken-en-werkgelegenheid/nieuws/2025/11/03/asielzoeker-met-grote-kans-op-vergunning-kan-al-na-drie-maanden-werken
Kansrijke asielzoekers mogen straks al na drie maanden werken (al ben ik bang dat de definitie van kansrijk weer heel erg beperkt gaat worden, dan helpt het alsnog niet). Ik zou alle asielzoekers tijdens de procedure willen laten werken, zodat ze ook kunnen meebetalen aan hun eigen opvang.
Yumi
07-11-2025 om 17:54
Thora schreef op 07-11-2025 om 16:51:
Dit is zo'n moeilijk onderwerp. Ik ken gevallen van vrouwen (waarvan één heel dichtbij) dat zo'n kerel blijft vervelen. Straatverbod of niet. Mijn vriendin heeft jarenlang bijna alleen maar binnen gezeten door die vent. Onze zoons waren al serieus plannen aan het maken om de man om te leggen. Gelukkig hebben we ze daarvan af weten te houden want 1x raden wie er dan de grootste pisang zijn...... Maar ja, dit geval staat niet op zichzelf. Zoveel vrouwen leven in angst vanwege een stalkende ex. En wettelijk schijnt het schier onmogelijk te zijn om zo'n stuk verdriet een halt toe te roepen. Zelfs Thijs Zeeman kan hier niets aan doen
Ik ken ze ook, door de politie uit huis gehaald omdat ze het geluk had te kunnen bellen, nadat ze (weer) was mishandeld en hij even wegging. Er was geen plek in de opvang samen met haar kinderen. Teruggaan zou ze niet overleven, aantal dagen naar een hotel gegaan.(tegenwoordig regelt de vrouwenopvang dat) Naar familie of vrienden kon ze niet, omdat die dan ook gevaar zouden lopen. 8 maanden met de kinderen in de opvang, woning gekregen in een andere stad, maar ondanks geheim adres wist hij het te achterhalen. Ze is 8 jaar lastig gevallen, continu in angst gezeten. Hij bleef maar dreigen, of stond ineens weer op de stoep. Ondanks dat ze weg is gegaan had ze nog steeds geen leven. Dit soort mannen laten zich niet tegenhouden door een enkelband, of straatverbod, die vliegen dwars door je raam naar binnen en staan met een mes voor je. Inmiddels heeft ze haar woning geruild en hebben we(voorlopig) alleen telefonisch contact.