Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

24-10-2025 om 10:40 Topicstarter

Het gaat om de binnenkant, niet om de buitenkant...

Daglichtlamp schreef op 23-10-2025 om 19:39:

[..]

Ja dus laten we zuinig zijn op onze grondrechten, in plaats van uiterst rechts daar aan laten knabbelen.

Welke partijen zijn voor jou uiterst rechts? En hoe knabbelt rechts aan onze grondrechten?

Yumi schreef op 23-10-2025 om 11:14:

Slechts 2 jaar woonde dit Syrische gezin in NL, de 51-jarige Mohamed doodde zijn vrouw de 35-jarige vrouw Ayat in het bijzijn van hun 5 kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar.
Vier van de vijf kinderen raakten ook gewond toen B. hun moeder aanviel, ze overleed in de armen van haar 12 jarige zoon.
15 jaar cel geëist tegen man die vrouw doodde 'omdat ze wilde scheiden' 😢

Kippenvel!!!!

Euphoria schreef op 24-10-2025 om 10:44:

[..]

Kippenvel!!!!

Het verhaal is zo afschuwelijk dat ik het zo kort mogelijk heb gehouden, misselijkmakend 

Yumi schreef op 24-10-2025 om 13:24:

[..]

Het verhaal is zo afschuwelijk dat ik het zo kort mogelijk heb gehouden, misselijkmakend

Ik heb de link geopend en daar gelezen. Traumatisch. Ik heb te doen met moeder en kinderen. Die 12 jarige zoon…heb er geen woorden voor.

Alice12 schreef op 24-10-2025 om 10:41:

[..]

Welke partijen zijn voor jou uiterst rechts? En hoe knabbelt rechts aan onze grondrechten?

Men wil dat we allemaal 'ons recht' opzij schuiven anders komt het o-zo-belangrijke-recht-van-de-ander in het geding.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

24-10-2025 om 14:52 Topicstarter

In Frankrijk is levenslang geëist tegen een vrouw die een kind van 12 martelde, verkrachtte en vermoordde...

https://www.nu.nl/buitenland/6373557/levenslang-geeist-tegen-vrouw-voor-martelen-en-vermoorden-frans-kind.html

Poezenmeisje schreef op 24-10-2025 om 14:52:

In Frankrijk is levenslang geëist tegen een vrouw die een kind van 12 martelde, verkrachtte en vermoordde...

https://www.nu.nl/buitenland/6373557/levenslang-geeist-tegen-vrouw-voor-martelen-en-vermoorden-frans-kind.html

Boven het artikel een foto van de moeder van het meisje, hoe moet ze hiermee omgaan, kan ze verder leven, wetende dat haar dochter op een vreselijke manier is vermoord? 

Naast het verdriet, moet ze ook omgaan met het idee dat er voor de vrouw die haar kind vermoorde, een blik hulpverleners wordt opengetrokken, want ongeneeslijke waanbeelden, volgens onderzoek. Dat idee zou voor mij voelen als een extra berg ellende en verdriet.

Maar op 15 % van asielverzoeken van Syriërs wordt  positief besloten.
https://www.trouw.nl/binnenland/syrische-asielzoekers-hebben-in-nederland-niets-meer-te-zoeken-is-de-boodschap~b18cda35/
De nieuwe cijfers geven een indicatie van wat de Syrische asielzoekers de komende periode te wachten staat. Opgeteld lopen er bij de IND nog circa 17.000 asielaanvragen van Syriërs die soms al jaren verblijven in een asielzoekerscentrum. Voor juni lag de behandeling van hun aanvragen een half jaar stil vanwege de val van het dictatoriale regime van Bashar al-Assad in december vorig jaar.

https://nos.nl/artikel/2587281-nederland-wil-afspraken-met-syrie-over-terugkeerders-bonus-verhoogd 
.............

Voor het eerst sinds 2009 heeft de Nederlandse regering een formeel bezoek gebracht aan Syrië. Staatssecretaris Aukje de Vries van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp sprak in Damascus met de Syrische overgangsregering om afspraken te maken over de terugkeer van Syriërs naar hun land.

De Vries: "Ze vinden het belangrijk dat mensen terugkomen om mee te helpen aan de wederopbouw van het land." Er zijn nog veel scholen, ziekenhuizen en wegen verwoest. Nederland geeft geld voor humanitaire hulp en het verwijderen van mijnen.

Sinds juni dit jaar worden de meeste asielaanvragen van Syriërs afgewezen, omdat het land voor de meesten van hen veilig wordt geacht.
Dat geldt niet voor iedereen, zegt De Vries. "Ik hoor hier verschillende geluiden over.

Ik heb ook gesproken met minderheden, die niet veilig zijn. Dat is wel een zorg voor de toekomst."

5000 euro per volwassene

De Vries had ook een ontmoeting met de Syrische minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Hind Aboud Kabawat. Kabawat is de enige vrouwelijke minister in de regering van president Al-Sharaa. Kabawat was fel tegenstander van Assad en heeft een christelijke achtergrond.

Het kabinet wil dat meer mensen vrijwillig teruggaan en heeft de zogenoemde herintegratieondersteuning voor mensen die vrijwillig naar Syrië terugkeren verhoogd. Het gaat om 5000 euro per volwassene en 2500 euro per minderjarige. Mensen die terugkeren, krijgen daarnaast hun vliegreis betaald.

Het demissionaire kabinet wil ook afspraken maken over de gedwongen terugkeer van Syriërs die geen recht (meer) hebben op verblijf in Nederland. In eerste instantie zal het gaan om criminele Syrische asielzoekers of Syriërs die overlast veroorzaken.

Niet gedwongen

"Natuurlijk willen we dat alle vluchtelingen terugkeren", zegt minister Kabawat tegen de NOS. Ze benadrukt dat mensen die vrijwillig willen terugkeren welkom zijn,
maar dat van gedwongen terugkeer nog geen sprake kan zijn. "Ik kan hen niet vragen om hierheen te komen als er nog verwoeste steden zijn en we geen banen en scholen hebben."

...................etc.etc.etc...................

Esmah Lahlah vandaag vol trots op X poserend bij Kerkasiel, waar de familie Babayan al een jaar verblijft. Niemand zou in onzekerheid mogen leven in Nederland.

Uh nee mevrouw Lahlah, dat doen ze ook niet. Ze zijn afgewezen voor asiel en hebben op alle mogelijke manieren hun uitzetting weten te voorkomen middels onder andere een voorlopige voorziening op de dag van uitzetting. 

Dit is namelijk ook waar de rechtsstaat voor staat toch? Of past het niet in het juiste narratief voor mevrouw Lahlah?

Notabene haar eigen partij GL/PvdA pleit voor snellere procedures en uitzettingen. Dat is denk ik even aan haar voorbij gegaan. 

Miraval schreef op 26-10-2025 om 15:05:

Esmah Lahlah vandaag vol trots op X poserend bij Kerkasiel, waar de familie Babayan al een jaar verblijft. Niemand zou in onzekerheid mogen leven in Nederland.

Uh nee mevrouw Lahlah, dat doen ze ook niet. Ze zijn afgewezen voor asiel en hebben op alle mogelijke manieren hun uitzetting weten te voorkomen middels onder andere een voorlopige voorziening op de dag van uitzetting.

Dit is namelijk ook waar de rechtsstaat voor staat toch? Of past het niet in het juiste narratief voor mevrouw Lahlah?

Notabene haar eigen partij GL/PvdA pleit voor snellere procedures en uitzettingen. Dat is denk ik even aan haar voorbij gegaan.

Ze staat op X op de foto met de vrijwilligers die het kerkasiel mogelijk maken. En schrijft op X over hún compassie en hún overtuiging dat niemand in onzekerheid zou mogen leven. Ze heeft het over de vrijwilligers van de kerk en wat zij voor dit gezin doen. Ze heeft het in het bericht niet over het gezin noch hun status. Die nuance is wel echt van belang. Zeker als je het hebt over de rechtsstaat. Want wat deze vrijwilligers doen is niet tegen de rechtsstaat en staat verder los van het partijprogramma GL/PVDA en Esmah Lahlah. 

Libertine schreef op 26-10-2025 om 15:46:

[..]

Ze staat op X op de foto met de vrijwilligers die het kerkasiel mogelijk maken. En schrijft op X over hún compassie en hún overtuiging dat niemand in onzekerheid zou mogen leven. Ze heeft het over de vrijwilligers van de kerk en wat zij voor dit gezin doen. Ze heeft het in het bericht niet over het gezin noch hun status. Die nuance is wel echt van belang. Zeker als je het hebt over de rechtsstaat. Want wat deze vrijwilligers doen is niet tegen de rechtsstaat en staat verder los van het partijprogramma GL/PVDA en Esmah Lahlah.

Het feit dat daar toevallig al maanden 24/7 een kerkdienst non stop bezig is om de overheid buiten te houden speelt verder geen enkele rol? Die locatie is toevallig gekozen denk je?

Dit is gewoon iets wat een nummer 2 op de lijst van GL/PvdA willens en wetens doet. Tegen de wens van het nieuwe partijprogramma in. 

Wat die vrijwilligers doen is juist door deze maas in de wet niet tegen de rechtsstaat in nee, maar die familie die daar zit dankzij die kerkdienst, die wordt hierdoor dus niet uitgezet terwijl ze geen recht hebben in Nederland te verblijven. en door juist deze locatie met deze achtergrond te bezoeken, heb je de schijn wat mij betreft wel tegen en past nuance hier voor mij niet. 

Soms is er ook gewoon terechte kritiek op het handelen van een kamerlid van GL/PvdA. 

Miraval schreef op 26-10-2025 om 16:01:

[..]

Het feit dat daar toevallig al maanden 24/7 een kerkdienst non stop bezig is om de overheid buiten te houden speelt verder geen enkele rol? Die locatie is toevallig gekozen denk je?

Dit is gewoon iets wat een nummer 2 op de lijst van GL/PvdA willens en wetens doet. Tegen de wens van het nieuwe partijprogramma in.

Wat die vrijwilligers doen is juist door deze maas in de wet niet tegen de rechtsstaat in nee, maar die familie die daar zit dankzij die kerkdienst, die wordt hierdoor dus niet uitgezet terwijl ze geen recht hebben in Nederland te verblijven. en door juist deze locatie met deze achtergrond te bezoeken, heb je de schijn wat mij betreft wel tegen en past nuance hier voor mij niet.

Soms is er ook gewoon terechte kritiek op het handelen van een kamerlid van GL/PvdA.

Natuurlijk mag je daar kritiek op hebben. Of het terecht is is punt 2. Kritiek is een mening geen feit immers. Iedereen kijkt daar anders naar. En dat is prima. 

Miraval schreef op 26-10-2025 om 16:01:

[..]

Dit

Als ze zo begaan is met die familie, dan is het misschien een idee om ze mee te nemen, naar haar eigen Lahlalekkerland stulpje, ipv de kerk. Maar ohh wacht dan worden ze uitgezet, omdat ze hier onrechtmatig zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.