Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
PensioNada
11-10-2025 om 15:28
ik zou meer inzetten op de bouw van een soort van studentenhuizen voor alle jongeren met 1 en 2 persoonsunits. Die kan je naar mijn idee vrij vlot uit de grond stampen. Grootste probleem zal de parkeerdruk zijn.
Fleurtje_5
11-10-2025 om 16:05
felija schreef op 10-10-2025 om 19:29:
[..]
Precies. Zonder migratie stort onze hele economie in.
Fleurtje_5
11-10-2025 om 16:13
Luchtpost schreef op 10-10-2025 om 22:21:
[..]
We hebben het, tot een jaar of 30/40 geleden zelf gedaan. En toen hoefde alleen de hoofdkostwinner van een gezin te werken om sober, maar goed te kunnen leven. Er was sociale cohesie, interactie tussen mensen, er bestonden echte beroepen waar mensen met trots en veel werkplezier in werkten, etc.
Ik weet: nu komt er een discussie op gang over hoe erg het toen was voor vrouwen die (slechts formeel maar o, o, 'wat erg') tot 1956 of zo niet handelingsbekwaam werden geacht, etc. etc. Dus halleluja emancipatie.... het resultaat is dat iedereen nu moet werken en dat er bij de overheid nergens geld meer voor zou zijn.
Nederland is zogenaamd 'rijker' geworden. (Alleen) voor wat betreft de staatskas waar je over schrijft, klopt dat denk ik wel: zonder al die rijkdom kan de staat niet zoveel geld uitgeven aan alle immigratie gerelateerde zaken/gevolgen/consequenties als men nu doet.
Maar, zijn de inwoners er ook 'rijker' van geworden? Hoeveel echte beroepen zijn er nog vs hoeveel 'babbel- en bemoeibanen' - m.n. bij de overheid (allemaal duur betaalde banen, dus men wil die baan c.q. het inkomen van 3 x 9 uur thuis werken maar al te graag houden, ook al leveren die banen niet voor niets heel veel burn-outs en bore-outs op). En waar het ook over gaat: ieder onderwerp wordt zó breed getrokken, internationaal gemaakt, verjuridiseerd, verspreid over vele, vele partijen (ketenpartners), dat het uiteindelijk niemands probleem of verantwoordelijkheid meer is en iedereen "maar wat lijkt te doen". Of er komt een nieuw rapportje, of een 'nieuwe werkwijze' of zo. Consequenties zijn er toch niet, want wie 'ging' er eigenlijk over...?
De geestelijke gezondheidszorg groeit en groeit. Waren er ooit zoveel therapieën e.d. plus zoveel mensen die daar dringend behoefte aan hadden, of is het een kip-ei kwestie omdat we nu eenmaal zoveel afgestudeerde mensen in die sectoren hebben? Of de vraag: hoe komt het dat mensen voorheen vanuit zichzelf veel weerbaarder waren?
Precies dit.
En, destijds had ik ook nog nooit van zorg-boeven gehoord.
https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/criminelen-in-de-zorg-zorgsector/ 5 nov. 2024 Criminelen veelvuldig actief in de zorgsector: 'Sommigen verdienen 12.000 euro per maand'
https://nos.nl/artikel/2543324-politie-waarschuwt-criminelen-zijn-op-grote-schaal-actief-in-de-zorg 5 nov 2024 Politie waarschuwt: criminelen zijn 'op grote schaal' actief in de zorg
Daglichtlamp
11-10-2025 om 16:15
PensioNada schreef op 11-10-2025 om 15:28:
ik zou meer inzetten op de bouw van een soort van studentenhuizen voor alle jongeren met 1 en 2 persoonsunits. Die kan je naar mijn idee vrij vlot uit de grond stampen. Grootste probleem zal de parkeerdruk zijn.
Hier worden dit soort woningen zonder parkeerplekken en zonder recht op parkeervergunning gebouwd. Dat maakt ze goedkoper en gemakkelijker in te passen. (al is het wel lastig voor die enkeling die echt een auto nodig heeft, op zich woon ik in een plaats met echt uitstekend OV, dus dat zal een minderheid zijn)/
Daglichtlamp
11-10-2025 om 16:19
Voor de integratie zal het ook helpen als dit wordt aangepakt:
https://nos.nl/artikel/2586028-racismemeldingen-voetbal-topje-van-de-ijsberg-jeugdspelers-wekelijks-uitgescholden
De meeste negatieve ervaringen komen van een meisjesteam van Elinkwijk uit Utrecht. Volgens de speelsters is dat vooral omdat sommigen van hen een hoofddoek dragen. Niet alleen worden deze meisjes daardoor veelvuldig uitgescholden; in één geval werden de moeders van het team bekogeld met plastic flesjes. Een meisje werd tijdens een wedstrijd aan haar hoofddoek getrokken.
Fleurtje_5
11-10-2025 om 16:20
En dit speelt al enkele jaren en kost miljarden terwijl de hulpvragers niet de zorg krijgen maar nog dieper in de shit geraken. En gisteren hoorde ik bij het nieuws weer dat de de zorgkosten zo hoog zijn en meer toenemen. Hoe meer vergrijzing er is, hoe minder zorg de vergrijzing krijgt geboden. De zorgeconoom zei dat dit al speelde in Nederland. Want tja, de vergrijzing krijgt zoals gewoonlijk weer overal de schuld van.
Dagblad De Limburger
Criminelen hebben vrij spel in de Limburgse zorgsector; gemeenten zien het wel maar laten het gebeuren
12-09-2025
................
Hoe dat kan? Een gebrek aan bewustzijn; te weinig kennis en mankracht; het ontbreken van daadkracht, aldus het RIEC. Gemeenteambtenaren weten vaak niet eens wie binnen hun organisatie de toezichthouder op de zorg is. ‘Signalen van zorgfraude en -criminaliteit blijven liggen, worden niet gemeld op de juiste plek en dus ook niet adequaat opgepakt.’
Vrij vertaald: Limburg zit te suffen. Zo erg zelfs, dat vormen van zorgfraude die overal elders opvallen, hier niet eens worden waargenomen. Als voorbeeld geeft het RIEC fraude met zorggelden van het Centraal Administratie Kantoor (CAK), ‘waarmee op grote schaal gefraudeerd werd met zorgkosten voor vreemdelingen’. Zorgaanbieders ronselden ‘patiënten’ in azc’s. Het enige wat ze nodig hadden waren initialen, geboortejaar en land van herkomst. Met die gegevens declareerden ze zorg die nooit werd geleverd.
..........etc.etc.etc.............
De VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) denkt dat 3 tot 10 procent van alle zorggelden wegvloeit naar criminelen. Het Openbaar Ministerie heeft becijferd dat dit zou neerkomen op 10 miljard aan zorgfraude per jaar.
.......etc.etc.etc...............
Fleurtje_5
11-10-2025 om 16:22
felija schreef op 10-10-2025 om 22:38:
De vergrijzing speelt ons ook parten: de babyboomers gaan of zijn massaal met pensioen, wat ze overigens ook van harte gegund is. Het betekent wel dat de jonge aanwas (potentiële) arbeidskrachten in de minderheid zijn de komende jaren.
Het is niet de vergrijzing die je parten speelt. Dat er jaarlijks 10 miljard weg vloeien zonder dat daar ook hulp voor geboden word, maar wel telkens de vergrijzing de schuld krijgt, dat is meer dan schandalig.
Daglichtlamp
11-10-2025 om 16:39
Ik denk dat zorgfraude en wat daar tegen gedaan kan worden best een eigen draadje waard is. Het is inderdaad een heel groot probleem.
Yumi
11-10-2025 om 16:45
Royal Berry bouwt woningen voor 400 arbeidsmigranten, die nu nog in caravans wonen. Fijn voor de arbeidsmigranten! Vraag me wel af of het zo fijn is om zoveel grond vol te zetten met kassen, zo gezond zijn die aardbeien nou ook weer niet...
Na de aankoop van 4 bedrijven, gaat de productie van 8 miljoen kilo naar 11 miljoen. In december komt daar nog een aangekocht bedrijf bij, waardoor het bedrijf groeit naar 75 hectare.
Deze aardbeienteler bouwt woningen voor arbeidsmigranten
Eigenaar Jan van Genderen is trots op wat er wordt gebouwd: nette huisvesting voor ongeveer 400 van zijn werknemers. Het grootste deel is afkomstig uit Oost-Europa en werkt zes tot negen maanden per jaar in Nederland.
Deze aardbeienteler bouwt woningen voor arbeidsmigranten
Naar 11 miljoen kilo aardbeien
De bedrijven die Royal Berry heeft uitgekocht, zijn een veehouder, een amarylliskweker en twee fruittelers. De fruittelers en bloemenkweker stoppen, maar blijven op het terrein wonen, met een beperkte teelt. “Zij kunnen zo geleidelijk aan afbouwen en hier ook blijven wonen. Dat was een belangrijke voorwaarde”, zegt Van Genderen in dagblad De Gelderlander. Zijn productie groeit van 8 miljoen kilo aardbeien naar 11 miljoen kilo per jaar na de nieuwbouw die eind volgend jaar klaar zal zijn.
Aardbeienteler Royal Berry koopt telers uit voor uitbreiding - Groenten & Fruit Actueel
Royal Berry neemt 18 hectare kas over van Wijnen Square Crops
Per 1 december 2025 neemt Royal Berry de glastuinbouwlocatie in Egchel over van het Limburgse Wijnen Square Crops. De overname betreft een modern glastuinbouwbedrijf van 18 hectare, waar op dit moment komkommers en paprika's worden geteeld.
Met deze overname breidt aardbeienteler Royal Berry haar areaal uit naar in totaal 75 hectare en zet het bedrijf een volgende stap in haar groeistrategie
felija
11-10-2025 om 16:51
Fleurtje_5 schreef op 11-10-2025 om 16:22:
[..]
Het is niet de vergrijzing die je parten speelt. Dat er jaarlijks 10 miljard weg vloeien zonder dat daar ook hulp voor geboden word, maar wel telkens de vergrijzing de schuld krijgt, dat is meer dan schandalig.
De vergrijzing krijgt uiteraard niet 'de schuld' zoals ik al zo vaak heb gezegd en je ook gewoon kunt lezen in mijn berichten daarover. Wel lekker polariserend om het over 'de schuld krijgen' te hebben, terwijl dat er totaal niet staat.
felija
11-10-2025 om 16:52
Fleurtje_5 schreef op 11-10-2025 om 16:05:
[..]
![]()
Uiteraard heb je mijn andere bericht daarover niet gelezen of genegeerd.
Wat zijn jouw inhoudelijke ideeën qua personeelstekorten? Kunnen we die met alleen autochtone mensen oplossen? Zonder arbeidsmigranten?
Fleurtje_5
11-10-2025 om 17:12
felija schreef op 11-10-2025 om 16:51:
[..]
De vergrijzing krijgt uiteraard niet 'de schuld' zoals ik al zo vaak heb gezegd en je ook gewoon kunt lezen in mijn berichten daarover. Wel lekker polariserend om het over 'de schuld krijgen' te hebben, terwijl dat er totaal niet staat.
Klopt, je schreef:
De vergrijzing speelt ons ook parten:.......
Stel dat iemand zou zeggen dat asielzoekers ons ook parten spelen. Dan word diegene een racist genoemd en was heel Holland in nood. Kijk dát is polariseren.
Neemt niet weg dat die zorg-econoom gisteren op tv vertelde dat zorg aan ouderen zal inboeten. Hoe meer vergrijzing, hoe minder zorg. En dat dit nu al in Nederland gebeurde.
Men liet zelfs zien dat mensen die echt opgenomen moeten worden in een verpleeghuis, soms geen bed konden krijgen en aan hun lot worden overgelaten.
Maar een azc in voormalig klooster Bethanië in Venlo, waar plek wordt gemaakt voor zeshonderd vluchtelingen is alle plek/geld?
felija
11-10-2025 om 17:22
Fleurtje_5 schreef op 11-10-2025 om 17:12:
[..]
Klopt, je schreef:
De vergrijzing speelt ons ook parten:.......
Stel dat iemand zou zeggen dat asielzoekers ons ook parten spelen. Dan word diegene een racist genoemd en was heel Holland in nood. Kijk dát is polariseren.
Neemt niet weg dat die zorg-econoom gisteren op tv vertelde dat zorg aan ouderen zal inboeten. Hoe meer vergrijzing, hoe minder zorg. En dat dit nu al in Nederland gebeurde.
Men liet zelfs zien dat mensen die echt opgenomen moeten worden in een verpleeghuis, soms geen bed konden krijgen en aan hun lot worden overgelaten.
En daar zijn de appels en peren weer.
Moet ik het echt uitleggen? Hoe het werkt met vergrijzing en wat voor invloed dat heeft op de arbeidsdeelname en daarmee de inkomsten waarmee men de AOW/pensioenen kan betalen? En dat het hebben over de schuld krijgen in dat verband juist lachwekkend is, want men gunt mensen juist een mooie oude dag? Nee, het heeft geen zin, ervaringen uit het verleden....
Yumi
11-10-2025 om 17:39
felija schreef op 11-10-2025 om 17:22:
[..]
En daar zijn de appels en peren weer.
Moet ik het echt uitleggen? Hoe het werkt met vergrijzing en wat voor invloed dat heeft op de arbeidsdeelname en daarmee de inkomsten waarmee men de AOW/pensioenen kan betalen? En dat het hebben over de schuld krijgen in dat verband juist lachwekkend is, want je gunt mensen juist een mooie oude dag? Nee, het heeft geen zin, ervaringen uit het verleden....
Hé wat jammer nou, wij rechtse stemmers snappen het allemaal niet daarvoor hebben we echt iemand als jij nodig, anders komt er niks van ons terecht
Beetje minder denigrerend zou prettig zijn, en als je daar geen zin in hebt geef dan geen antwoord, b.v.d.
felija
11-10-2025 om 17:56
Yumi schreef op 11-10-2025 om 17:39:
[..]
Hé wat jammer nou, wij rechtse stemmers snappen het allemaal niet daarvoor hebben we echt iemand als jij nodig, anders komt er niks van ons terecht
![]()
Beetje minder denigrerend zou prettig zijn, en als je daar geen zin in hebt geef dan geen antwoord, b.v.d.
Waarom vat jij het persoonlijk op? Ik had het toch niet tegen jou of tegen een groep?