Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Miraval schreef op 06-10-2025 om 19:09:

[..]

Dat heb ik ook helemaal niet gezegd? Ik heb zelfs gezegd dat mensen met een migratieachtergrond dat zelf niet zeggen, maar dat de Hogeschool Utrecht dat heeft gedaan nav een enquete waarbij mensen aangaven zich niet te kunnen vinden in de feestdagen zoals die waren. En daar vind ik iets van.

Dan kun je wel zeggen 50 jaar geleden was Nederland niet zo seculier als nu, of eerder 75 jaar geleden, maar daar gaat het toch helemaal niet om? En ja, cultuur veranderd en daar doen we zelf aan mee dat klopt. Sint Maarten is veel minder groot nu dan Halloween, Sinterklaas delft het onderspit aan de Kerstman, dat klopt ook.

Ik vind het best flauw van je om dat ene ding eruit te pikken van die hele post waar ik punten benoem waar de Nederlandse cultuur veranderd, EN ik zeg ook nog dat ik denk dat je daar niks meer aan kunt doen. EN dan zeg ik dat ik de mensen die dat erg vinden, begrijp. Dat ik hun "angst" begrijp omdat op sommige plaatsen Nederland gewoon onherkenbaar is geworden. Dat is toch ook gewoon zo?

En dan is het ook gewoon zo dat mensen hangen aan hun eigen cultuur, waarden en normen. Dat is al eeuwenlang zo, en dat is ook helemaal niks geks. Want als dat niet zo zou zijn, hadden we hier geen gesprekken over vrij zijn met Suikerfeest, of Keti Koti, of het inclusief zijn en Kerst en Pasen vervangen door feestdagen. Dat kun jij allemaal best prima vinden natuurlijk, maar kun je ook begrijpen dat er mensen zijn die dat wel erg vinden en daar tegenin gaan? Want eerlijk, ik begrijp zo'n Hogeschool niet. Echt niet. Ik vind zoiets gewoon pure onzin. Als je inclusief wil zijn, dan neem je Suikerfeest, Jom Kippoer, Keti Koti er gewoon extra bij op in je kalender. Dan herkent iedereen zich een beetje en houdt iedereen een beetje rekening met elkaar.

Je komt veel verder met begrip voor die mensen, en luisteren naar het waarom en uitleggen hoe dat komt, dan door mij woorden in de mond te leggen als "wanneer het door moslims komt" want DAT heb ik nergens gezegd. En daar neem ik aanstoot aan eerlijk gezegd.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, denk ik, door begrip te hebben voor de angst voor het verlies van de eigen cultuur, vanwege buitenlandse invloeden, bereik je elkaar eerder, dan het bij voorbaat al af te doen als onzin. 

Ook al is angst een slechte raadgever, het betekent wel dat die angst er is onder een deel van de bevolking. Persoonlijk denk ik, dat het niet zo'n vaart zal lopen, ik ervaar die angst niet. Ik vind het juist wel interessant wat andere culturen voor feestdagen hebben. 

Betekent dat dan dat we ze allemaal maar moeten inlijven in onze cultuur, door er allemaal nationale feestdagen van te maken? Nee, maar ik heb er niks op tegen als ze die dagen binnen hun eigen gelederen wel vieren in ons land en sommige feestdagen zoals keti koti wel een nationale feestdag worden, afhankelijk van de grootte van de groep. 

Daarnaast kunnen we nog vrijuit volop sinterklaas en carnaval vieren als we daar zin in hebben. 

Ja ik kan het echt niet beter uitleggen dan dit hoor. Feit; bepaalde leerlingen herkennen zich niet in de bestaande feestdagen. Hogeschool Utrecht past daarom de namen aan, zonder enquete onder ALLE leerlingen, dus: ze laten hun oren hangen naar die groep waaronder de enquete is gehouden. In dit geval Moslims. Al waren het Chinezen of Polen geweest, IK vind dat niet inclusief maar juist exclusief. Beter was geweest Suikerfeest en Keti Koti opnemen in de kalender, dan ben je wel inclusief. 

En ja, ik heb volgens mij 2 jaar geleden al aangegeven met de Hema oid was dat geloof ik? Dat IK vind dat Kerst Kerst moet blijven en Pasen Pasen. En zo zijn er meer mensen, alleen die zijn OF met te weinig OF Hema heeft daar gewoon lak aan, want het verkoopt toch wel. 

En ja, jij kunt zeggen dat Nederland niet veel veranderd is de afgelopen 70 jaar, dat mag. IK vind dat het straatbeeld wel degelijk is veranderd in SOMMIGE wijken in de grote steden. (Dat stond namelijk in de aanvankelijk post van mij.) En ik heb gezegd dat ik mensen die daar moeite mee hebben, begrijp. Want ik zie het ook. Alleen ik denk dat je daar niks  tegen kunt doen, dat Nederland steeds meer een samensmelting van diverse culturen gaat worden. En volgens mij heb ik ook helemaal nergens gezegd dat ik er moeite mee heb, behalve wanneer "we" als autochtone Nederlanders zelf (want daar heb je gelijk in) kennelijk onze eigen cultuur niet zo belangrijk vinden dat we het langzaamaan verdwijnen van de namen Kerst en Pasen in feestdagen op de koop toenemen bijvoorbeeld, of dat we het prima vinden dat een kerk van 200 jaar oud gebruikt wordt als cultureel centrum, of dat Sint Maarten veranderd in Halloween. Want IK vind Kerst en Pasen dus wel bij onze cultuur horen. (En niet exclusief bij het geloof, want dat is idd veranderd de afgelopen 70 jaar omdat steeds minder mensen in Nederland nog Katholiek zijn.)

felija schreef op 06-10-2025 om 19:50:

[..]

Ik begrijp wel wat je bedoelt, denk ik, door begrip te hebben voor de angst voor het verlies van de eigen cultuur, vanwege buitenlandse invloeden, bereik je elkaar eerder, dan het bij voorbaat al af te doen als onzin.

Ook al is angst een slechte raadgever, het betekent wel dat die angst er is onder een deel van de bevolking. Persoonlijk denk ik, dat het niet zo'n vaart zal lopen, ik ervaar die angst niet. Ik vind het juist wel interessant wat andere culturen voor feestdagen hebben.

Betekent dat dan dat we ze allemaal maar moeten inlijven in onze cultuur, door er allemaal nationale feestdagen van te maken? Nee, maar ik heb er niks op tegen als ze die dagen binnen hun eigen gelederen wel vieren in ons land en sommige feestdagen zoals keti koti wel een nationale feestdag worden, afhankelijk van de grootte van de groep.

Daarnaast kunnen we nog vrijuit volop sinterklaas en carnaval vieren als we daar zin in hebben.

Ja precies dat bedoel ik inderdaad. En, ik zou zelfs geen moeite hebben met Suikerfeest en Keti Koti opnemen als feestdagen/vrije dagen. Helemaal prima, Jom Kippoer ook een feestdag, alleen maar goed want dan geef je als land aan wij zijn inclusief en kijken naar alle feestdagen van de grote geloven in ons land. Maar waarom zou Kerst en Pasen van naam moeten veranderen? Want dat komt wel ergens vandaan natuurlijk, wie verzint zoiets bij die Hogeschool of bij de Hema? 

En ikzelf ervaar die angst ook niet, maar ik ontken niet dat het straatbeeld is veranderd in delen van Nederland, en als mensen dat wel ervaren als beangstigend dan moet je niet zomaar zeggen dat het onzin is. Want iemand die een angst heeft voor overgeven, of pleinvrees, daar zeggen we ook niet tegen dat ze gewoon normaal moeten doen, bij wijze van spreken. 

Alleen, ik weet niet wat je moet doen om die angsten weg te nemen anders dan luisteren naar elkaar, en begin eens met uitsluitend seculier onderwijs en gemengde wijken, dan is iets niet meer onbekend. Want onbekend maakt onbemind. Integreren dus, vanuit alle kanten.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

06-10-2025 om 20:44 Topicstarter

Sintmaarten wordt in Groningen gelukkig nog steeds gevierd, náást Halloween. 
Voor Halloween gaan kindertjes hier niet langs de deur, dat heeft geen nut want NIEMAND denkt daaraan. 

Sintmaarten is voor de slikkerij en verder niet schooien.

Zoon heeft ooit maar anderhalve straat gelopen vanwege enorm slecht weer. Hij kwam met vier keer meer thuis dan anders, overal kreeg hij minstens dubbel omdat ze hem zo stoer vonden en geen andere kindertjes meer verwachtten.

Nicole123 schreef op 06-10-2025 om 19:35:

[..]

Nee, jij schreef niet dat het uit je onderbuik kwam, dat schreef ik. Om je 'hihi haha, handje eraf hakken, lekker terugpakken die hap' retoriek. Ik vroeg me af of jij vluchtelingen die vluchten omdat ze in hun land van herkomst gemarteld worden om iets heel kleins hier dan ook zou martelen. Want dat is het gevolg van wat je voorstelt. Dan kun je heel verontwaardigd gaan doen, maar je schrijft het zelf. Je vindt de sharia heel erg, maar past hem wel graag op anderen toe? Hoeveel beter ben je dan? Hoeveel asielzoekers in Nederland willen er precies de sharia invoeren en welke variant van de sharia doel je dan op? Of mensen die gevlucht zijn uit hun eigen land voor oorlog of dreiging van marteling hier nooit ook maar iets uitvreten zou ik niet zo stellig durven te zeggen. Het plaatje dat alle echte vluchtelingen nooit maar iets fout doen en alle slechte dingen vanuit gelukszoekers komen die gewoon veilig naar hun eigen land terug kunnen is een onjuist beeld. Ik ben sowieso wel benieuwd: welk percentage van de asielzoekers denk jij dat echte vluchtelingen zijn (dus de 'zielige' groep, als je dat graag zo wil noemen) voor oorlog en geweld en welk percentage is onterecht hier en komt in jouw ogen alleen om economische reden of om te rellen?

Mooi verhaal en leuk geprobeerd maar het raakt kant noch wal. Jij bepaalt hier wat ik denk en vind. Over onderbuik gesproken. En dan moet ik met percentages komen. Sorry, ik heb ze niet geteld en zelfs de NPO weet die percentages niet.

Thora schreef op 06-10-2025 om 22:11:

[..]

Mooi verhaal en leuk geprobeerd maar het raakt kant noch wal. Jij bepaalt hier wat ik denk en vind. Over onderbuik gesproken. En dan moet ik met percentages komen. Sorry, ik heb ze niet geteld en zelfs de NPO weet die percentages niet.

En jij bepaalt ook niet wat ik denk en vind, dus ik mag dat hier gewoon schrijven wat ik denk over jouw 'hihi handje eraf' opmerking. Als jij dat een gepaste straf vindt dan maakt dat je geen haar beter dan mensen die de sharia willen invoeren. 

Over welke variant van de sharia je het hebt weet je zelf blijkbaar ook niet, ook dat is je eigen gevoel en van horen zeggen? Of wist je niet dat er allerlei stromingen en varianten zijn daarin, van mediation tot en met voor steniging van vrouwen zijn en alles er tussenin?

Dat je geen idee hebt over die percentages zegt wel wat, je bepaalt blijkbaar dan je beeld op wat je zelf denkt. Waarom je nu met de NPO komt begrijp ik niet, de percentages van asielzoekers die echte vluchteling zijn zijn gewoon bekend hoor. Hier staat het in heldere cijfers en percentages: https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-dat-de-meeste-asielzoekers-gelukszoekers-zijn

Poezie schreef op 06-10-2025 om 19:49:

De meeste autochtone Nederlanders die ik ken gaan op kerstavond en met Pasen nog gewoon naar de kerk.
Wellicht zal dat in de randstad niet meer zo zijn, maar in het oosten van Nederland zeker wel.

Dat kan, maar de meerderheid van de Nederlanders niet, daarvoor is kerst een winterfeest met gezellig samenzijn met familie en pasen een lentefeest waarbij je eieren eet en zoekt geworden. We hebben dus onze cultuur zelf veranderd maar gaan janken als de Hema het vervolgens een lentefeest noemt, want dan doet de Hema dat vast om de moslims en dan is het erg. Schiet mij maar lek, maar ik begrijp het echt niet.

Nicole123 schreef op 06-10-2025 om 22:31:

[..]

Dat kan, maar de meerderheid van de Nederlanders niet, daarvoor is kerst een winterfeest met gezellig samenzijn met familie en pasen een lentefeest waarbij je eieren eet en zoekt geworden. We hebben dus onze cultuur zelf veranderd maar gaan janken als de Hema het vervolgens een lentefeest noemt, want dan doet de Hema dat vast om de moslims en dan is het erg. Schiet mij maar lek, maar ik begrijp het echt niet.

Omdat het ook veranderd wordt om de moslims. Daarom

Miraval schreef op 06-10-2025 om 20:14:

En ja, ik heb volgens mij 2 jaar geleden al aangegeven met de Hema oid was dat geloof ik? Dat IK vind dat Kerst Kerst moet blijven en Pasen Pasen. En zo zijn er meer mensen, alleen die zijn OF met te weinig OF Hema heeft daar gewoon lak aan, want het verkoopt toch wel.

Als ik het goed lees dan vind je vooral dat kerst kerst moet blijven heten en pasen pasen. Je vindt niet dat kerst nog door iedereen ingevuld moet worden zoals traditioneel gebeurde, met 2x naar de kerk en op hele noten psalmen zingen daar, toch? Dus de cultuur is eigenlijk al heel erg veranderd en daar heb je geen moeite mee, dat het gros van de Nederlanders met kerst niet meer naar de kerk gaat maar het invult door te gourmetten met de familie. Maar het allerlaatste stukje, het benoemen dat voor veel Nederlanders kerst in feite een winterfeest is, dat vind je opeens heel lastig omdat je het idee hebt dat dat je opgedrongen wordt door anderen. Maar waarom is het zo belangrijk voor je dat kerst kerst heet, maar niet dat de invulling ervan veranderd is? Waarom is een verandering van hoe kerst gaat geen punt als het vanuit autochtonen komt, maar een groot issue als het vanuit de wensen of belangen van moslims komt? Waarom pleit je voor seculiere scholen en is de traditie dat we hier in Nederland katholieke, protestantse, etc. scholen hebben dan opeens weer helemaal niet belangrijk? Je reageert heel fel op me, maar ik begrijp dat gewoon echt niet, het klinkt voor mij enorm onlogisch. 

Wat betreft de Hema: de commotie destijds was over dat Hema iets van 'vier de lente' ofzo in haar folder had gezet en niet 'vier Pasen'. Door wat prominente politici en BNers werd toen heel hard 'dat komt door woke!!!!' gegild en werd gedaan alsof de Hema hun paasfeest had afgepakt. Maar wat bleek: die betreffende folder kwam al een tijd uit voor pasen en bestreek ook nog de periode erna, waardoor het gewoon helemaal niet handig was om er 'vier pasen' op te zetten, want dan zou die folder een behoorlijk deel van de periode niet kloppen. Het was totaal niet zo dat de Hema tegen pasen was of iets dergelijks. Maar de anti-woke brigade had het zaadje inmiddels wel al lekker gezaaid en nu jaren na dato is het bij jou blijkbaar dus nog steeds zo blijven hangen. Het is een valse manier van onrust stoken (door die politici en BNers) waar veel mensen met open ogen intrappen en denken: ja, zie je wel, ze pakken kerst van ons af, onze mooie tradities! Terwijl ze zelf vaak al lang niet meer op de traditionele manier kerst vieren.

Alice12 schreef op 06-10-2025 om 22:32:

[..]

Omdat het ook veranderd wordt om de moslims. Daarom

Dus als het verandert is niet erg, maar als het veranderd wordt om de moslims is het wel erg? Is dat het idee? Maar waarom dan?

Miraval schreef op 06-10-2025 om 20:24:

[..]

Alleen, ik weet niet wat je moet doen om die angsten weg te nemen anders dan luisteren naar elkaar, en begin eens met uitsluitend seculier onderwijs en gemengde wijken, dan is iets niet meer onbekend. Want onbekend maakt onbemind. Integreren dus, vanuit alle kanten.

Ik weet wel waar je moet beginnen om die angsten weg te nemen: ze niet voeden. Er wordt veel teveel onderling angst aangejaagd tegen al die enge buitenlanders/moslims/asielzoekers die ons onze tradities zouden afnemen, gewelddadig zijn, vrouwonvriendelijk, de sharia in willen voeren, huizen inpikken, straks in de meerderheid zouden zijn en de echte Nederlanders verdringen met hun cultuur, etc etc. Door politici, maar ook hier in dit topic. Je kunt angst wegnemen door gewoon wat rationeler te denken. Ben je heel bang voor je moslim collega, of is die eigenlijk wel oké? Hoe zat het eigenlijk precies met die Hema, wilden ze echt jouw pasen afpakken of was dat storm in een glas water? Wat zijn de cijfers eigenlijk over hoeveel asielzoekers echte vluchteling zijn of veiligelander? Hoeveel veroorzaken er eigenlijk overlast en wat houdt die overlast in de meeste gevallen in? Om angst af te laten nemen moeten we het ophitsen, door de politiek en onderling als bevolking, stoppen.

Poezie schreef op 06-10-2025 om 19:49:

De meeste autochtone Nederlanders die ik ken gaan op kerstavond en met Pasen nog gewoon naar de kerk.
Wellicht zal dat in de randstad niet meer zo zijn, maar in het oosten van Nederland zeker wel.

Dat klopt en niet alleen op kerstavond en met Pasen, de Katholieke kerk hier wordt druk bezocht en zit elke zondagochtend vol. Daarnaast zijn er veel activiteiten en is een vol kerkplein hier net zo gewoon als vroeger.

[..]

Hoe weet jij dat? Van die meerderheid van de Nederlanders? Zijn daar onderzoeken van te vinden of is het iets wat jij denkt? 

En ik weet niet wie je bedoeld met janken over de Hema omdat het vast is om "moslims te behagen" , maar dat heb ik niemand hier zien schrijven.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

06-10-2025 om 23:28 Topicstarter

Katholieken zijn hier maar weinig, ik woon in een (vrijgemaakt) gereformeerde enclave.

[..]

Ik zit je hier eerder te vertellen dat dat niet zo is. Maar jij weet het weer beter?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.