Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezenmeisje schreef op 06-10-2025 om 15:09:

"Hoi, ik ben EppieDeBuswachter en ik ga jou vertellen dat je geen stoute dingen mag doen in Nederland, want anders krijg je een foeigesprek en een kopje slappe thee".

In welke talen wil je Eppie inschakelen?

Ben je dan niet aan het profileren op basis van etniciteit XXXXX? En loopt Eppie als 'nestvervuiler' zelf geen gevaar?

Wat mij betreft is het heel gemakkelijk.
Eén keer misdragen = ophoepelen.

Haha 😂 je hebt gelijk, dat moeten we ook niet willen. Misdragen betekent vertrekken is de beste optie, maar aangezien iemand hooguit wordt overgeplaatst of een paar uur buiten moet afkoelen....? 

majorette2005 schreef op 06-10-2025 om 15:33:

[..]

Met een flinke schop terug naar waar hij vandaan komt. Maar helaas zal het weer met koediekoedie ach en wee zo zielig verleden, afgedaan worden

Het zou mooi zijn als Nederland ook op dat gebied rekening houdt met de cultuur van de nieuwkomer. Wie zich misdraagt krijgt stokslagen en tweede keer handje eraf. Oh nee de Sharia willen ze hier alleen voor vrouwen invoeren.

Thora schreef op 06-10-2025 om 15:43:

[..]

Het zou mooi zijn als Nederland ook op dat gebied rekening houdt met de cultuur van de nieuwkomer. Wie zich misdraagt krijgt stokslagen en tweede keer handje eraf. Oh nee de Sharia willen ze hier alleen voor vrouwen invoeren.

Haha, wat grappig. De onderbuik spreekt. Vooral ook leuk ja, voor vluchtelingen die voor verschrikkelijke regimes vluchten omdat ze daar gemarteld worden of de doodstraf krijgen voor iets heel kleins. Lekker behandelen naar de cultuur waar die mensen uit komen, want ze zijn die cultuur dan blijkbaar volgens jou.  

Miraval schreef op 06-10-2025 om 08:33:

[..]

Uhm ja? Dat schreef ik toch ook precies? Dat Kerst en Pasen al lang niet meer exclusief voor de Katholieken is, maar onderdeel is geworden van onze cultuur? En nee, migranten zelf roepen niet op tot naamsverandering, maar de Hogeschool Utrecht heeft "signalen" ontvangen dat veel leerlingen zich niet konden vinden met de geldende feestdagen op de kalender, waarna ze hebben besloten de namen Kerst en Pasen en zelfs Hemelvaart te veranderen in feestdagen. Lekker inclusief hoor!

https://trajectum.hu.nl/kerstmis-wordt-feestdag-hu-kiest-voor-inclusiever-taalgebruik/

Lees even dit artikel. Dan zie je precies wat ik bedoel. En ik vind het van de zotte, dat een school in Nederland zijn oren laat hangen nav een enquete onder Moslims, omdat die zich niet vertegenwoordigt zouden voelen? Wat ze hadden MOETEN doen is Suikerfeest opnemen als vrije dag. Maar niet dit. Hiermee haal je dus zelf vrijwillig je eigen culturele waarden weg om tegemoet te komen aan anderen, omdat het zo lekker "inclusief" is. Wat een dikke onzin.

Je schetst het nu alsof kerst en pasen iets is wat ooit alleen voor een klein clubje katholieken was en daarna al heel lang een onderdeel van onze algemene seculiere cultuur,  volgens een vaststaande traditie. Maar dat is niet zo. We zijn in Nederland nog helemaal niet zo lang hoofdzakelijk seculier. Vroeger waren de Nederlanders vrijwel allemaal katholiek (en daarna katholiek of protestants) en vierden ze allemaal kerst en pasen in de kerk. Dat was toen de cultuur. Vervolgens hebben we, als oerhollandse mensen, helemaal zelf die cultuur en traditie ingeruild voor totaal iets anders, door secularisatie. Van met z'n allen aan Jezus denken in de kerk naar eten, lichtjes, paashazen en eieren. Een lentefeest en winterfeest hebben we er dus in feite gewoon van gemaakt. Waarom is die verandering helemaal oké, maar oh wee als iemand voorstelt om de naamgeving van kerst en pasen aan te passen op wat de praktijk al lang en breed is (dat lentefeest en winterfeest)? Dan hebben de moslims (of voorvechters voor moslimrechten) het opeens helemaal gedaan? Ik snap daar echt geen pepernoot van. 

De cultuur in Nederland verandert voortdurend, het is totaal niet meer wat het 100 jaar geleden was. Dat kun je met lede ogen aanzien, of het toejuichen, of iets er tussenin. Maar dat veranderen van onze cultuur, dat doen we voor 99% gewoon helemaal zelf als autochtone Nederlanders. Dus als je het zo erg vindt dat het verandert, en dat kan, waarom staar je je dan blind op dat minieme stukje dat door mensen van buitenlandse komaf komt? Waarom is verandering van tradities (van kerk naar paashaas) helemaal prima voor jou, totdat het met moslims te maken heeft en dan is het opeens heel erg?

Poezenmeisje

Poezenmeisje

06-10-2025 om 19:00 Topicstarter

Ik vind alle culturen prima, maar ga ze een ander niet door de strot wurgen.

De meest gehate cultuur lijkt het jodendom te zijn. Dat is volgens mij de enige cultuur die niemand dwingt om te converteren.

Nicole123 schreef op 06-10-2025 om 18:52:

[..]

Je schetst het nu alsof kerst en pasen iets is wat ooit alleen voor een klein clubje katholieken was en daarna al heel lang een onderdeel van onze algemene seculiere cultuur, volgens een vaststaande traditie. Maar dat is niet zo. We zijn in Nederland nog helemaal niet zo lang hoofdzakelijk seculier. Vroeger waren de Nederlanders vrijwel allemaal katholiek (en daarna katholiek of protestants) en vierden ze allemaal kerst en pasen in de kerk. Dat was toen de cultuur. Vervolgens hebben we, als oerhollandse mensen, helemaal zelf die cultuur en traditie ingeruild voor totaal iets anders, door secularisatie. Van met z'n allen aan Jezus denken in de kerk naar eten, lichtjes, paashazen en eieren. Een lentefeest en winterfeest hebben we er dus in feite gewoon van gemaakt. Waarom is die verandering helemaal oké, maar oh wee als iemand voorstelt om de naamgeving van kerst en pasen aan te passen op wat de praktijk al lang en breed is (dat lentefeest en winterfeest)? Dan hebben de moslims (of voorvechters voor moslimrechten) het opeens helemaal gedaan? Ik snap daar echt geen pepernoot van.

De cultuur in Nederland verandert voortdurend, het is totaal niet meer wat het 100 jaar geleden was. Dat kun je met lede ogen aanzien, of het toejuichen, of iets er tussenin. Maar dat veranderen van onze cultuur, dat doen we voor 99% gewoon helemaal zelf als autochtone Nederlanders. Dus als je het zo erg vindt dat het verandert, en dat kan, waarom staar je je dan blind op dat minieme stukje dat door mensen van buitenlandse komaf komt? Waarom is verandering van tradities (van kerk naar paashaas) helemaal prima voor jou, totdat het met moslims te maken heeft en dan is het opeens heel erg?

Dat heb ik ook helemaal niet gezegd? Ik heb zelfs gezegd dat mensen met een migratieachtergrond dat zelf niet zeggen, maar dat de Hogeschool Utrecht dat heeft gedaan nav een enquete waarbij mensen aangaven zich niet te kunnen vinden in de feestdagen zoals die waren. En daar vind ik iets van. 

Dan kun je wel zeggen 50 jaar geleden was Nederland niet zo seculier als nu, of eerder 75 jaar geleden, maar daar gaat het toch helemaal niet om? En ja, cultuur veranderd en daar doen we zelf aan mee dat klopt. Sint Maarten is veel minder groot nu dan Halloween, Sinterklaas delft het onderspit aan de Kerstman, dat klopt ook. 

Ik vind het best flauw van je om dat ene ding eruit te pikken van die hele post waar ik punten benoem waar de Nederlandse cultuur veranderd, EN ik zeg ook nog dat ik denk dat je daar niks meer aan kunt doen. EN dan zeg ik dat ik de mensen die dat erg vinden, begrijp. Dat ik hun "angst" begrijp omdat op sommige plaatsen Nederland gewoon onherkenbaar is geworden. Dat is toch ook gewoon zo?

En dan is het ook gewoon zo dat mensen hangen aan hun eigen cultuur, waarden en normen. Dat is al eeuwenlang zo, en dat is ook helemaal niks geks. Want als dat niet zo zou zijn, hadden we hier geen gesprekken over vrij zijn met Suikerfeest, of Keti Koti, of het inclusief zijn en Kerst en Pasen vervangen door feestdagen. Dat kun jij allemaal best prima vinden natuurlijk, maar kun je ook begrijpen dat er mensen zijn die dat wel erg vinden en daar tegenin gaan? Want eerlijk, ik begrijp zo'n Hogeschool niet. Echt niet. Ik vind zoiets gewoon pure onzin. Als je inclusief wil zijn, dan neem je Suikerfeest, Jom Kippoer, Keti Koti er gewoon extra bij op in je kalender. Dan herkent iedereen zich een beetje en houdt iedereen een beetje rekening met elkaar. 

Je komt veel verder met begrip voor die mensen, en luisteren naar het waarom en uitleggen hoe dat komt, dan door mij woorden in de mond te leggen als "wanneer het door moslims komt" want DAT heb ik nergens gezegd. En daar neem ik aanstoot aan eerlijk gezegd. 

Poezenmeisje schreef op 06-10-2025 om 19:00:

Ik vind alle culturen prima, maar ga ze een ander niet door de strot wurgen.

De meest gehate cultuur lijkt het jodendom te zijn. Dat is volgens mij de enige cultuur die niemand dwingt om te converteren.

Er is in ieder geval in de hele moderne geschiedenis geen enkele sprake geweest van het opnemen van Jom Kippoer als feestdag. Of het Chinese Nieuwjaar. 

Ik begrijp je gewoon echt niet Miraval, ik snap ook niet waarom je mijn post flauw noemt. Jij komt met het voorbeeld van kerst en pasen. Dat vind ik nou bij uitstek tradities die de Nederlanders zelf enorm hebben veranderd, die helemaal geen vaststaand onderdelen van onze cultuur zijn. We hebben er helemaal zelf een lentefeest en winterfeest van gemaakt. Dus óf je vindt dat erg maar reken het de moslims (of iemand die zijn oren naar hen laat hangen, in jouw woorden) dan niet aan, óf je vindt het niet erg, maar zit er dan ook niet mee dat zo'n Hogeschool het lentefeest en winterfeest noemt. De cultuur verandert, maar je lijkt er geen problemen mee te hebben als Nederlanders dat zelf doen maar wel als het samenhangt met mensen uit het buitenland. Ik snap dat gewoon echt helemaal niet. 

En over wat ik over moslims schrijf, je zegt toch zelf 'dat een school in Nederland zijn oren laat hangen nav een enquete onder Moslims'? Dan kun je heel gepikeerd gaan doen, maar ik ga gewoon af op wat je zelf schrijft over moslims, ik verzin er niks bij hoor. Kerst en pasen die veranderen vind je geen probleem, maar zodra het met moslims te maken heeft dat er iets verandert aan kerst en pasen op ergens een Hogeschool in Nederland dan is het opeens een enorm issue?

Nicole123 schreef op 06-10-2025 om 18:28:

[..]

Haha, wat grappig. De onderbuik spreekt. Vooral ook leuk ja, voor vluchtelingen die voor verschrikkelijke regimes vluchten omdat ze daar gemarteld worden of de doodstraf krijgen voor iets heel kleins. Lekker behandelen naar de cultuur waar die mensen uit komen, want ze zijn die cultuur dan blijkbaar volgens jou.

Hou nou eens op met die onderbuik. Dat heb ik helemaal niet geschreven. Er zijn groeperingen die hier serieus de sharia in willen voeren. Of is dat je ontgaan? Daarbij vluchtelingen die vreselijke dingen hebben meegemaakt zoals marteling en dergelijke halen het niet in hun hoofd om hier een zooitje te trappen. Steeds maar zeggen dat die mensen zo zielig zijn. Dat is pas onderbuik.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

06-10-2025 om 19:23 Topicstarter

Ik las vandaag dat er de afgelopen week (foei, foei, grote schande) 450.000 nieuwe nederzettingen zijn gebouwd in Israël.

Het is Loofhuttenfeest...

En Nederland dat onherkenbaar is geworden? Kom nou toch joh, dan praat je echt Wilders en co na hoor. Nederland is voor een heel groot deel hetzelfde en ook voor een deel heel anders dan 100 jaar geleden. Vooral doordat oerhollandse Nederlanders allerlei dingen anders doen dan destijds.  

Miraval schreef op 06-10-2025 om 19:10:

[..]

Er is in ieder geval in de hele moderne geschiedenis geen enkele sprake geweest van het opnemen van Jom Kippoer als feestdag. Of het Chinese Nieuwjaar.

Ook zie ik rond Chinees Nieuwjaar nooit in het Chinees overal gelukkig nieuwjaar staan. Of in het Hebreeuws Mooi Jom Kippoer. Of Gezegende Pesach. 

Thora schreef op 06-10-2025 om 19:22:

[..]

Hou nou eens op met die onderbuik. Dat heb ik helemaal niet geschreven. Er zijn groeperingen die hier serieus de sharia in willen voeren. Of is dat je ontgaan? Daarbij vluchtelingen die vreselijke dingen hebben meegemaakt zoals marteling en dergelijke halen het niet in hun hoofd om hier een zooitje te trappen. Steeds maar zeggen dat die mensen zo zielig zijn. Dat is pas onderbuik.

Nee, jij schreef niet dat het uit je onderbuik kwam, dat schreef ik. Om je 'hihi haha, handje eraf hakken, lekker terugpakken die hap' retoriek. Ik vroeg me af of jij vluchtelingen die vluchten omdat ze in hun land van herkomst gemarteld worden om iets heel kleins hier dan ook zou martelen. Want dat is het gevolg van wat je voorstelt. Dan kun je heel verontwaardigd gaan doen, maar je schrijft het zelf. Je vindt de sharia heel erg, maar past hem wel graag op anderen toe? Hoeveel beter ben je dan? Hoeveel asielzoekers in Nederland willen er precies de sharia invoeren en welke variant van de sharia doel je dan op? Of mensen die gevlucht zijn uit hun eigen land voor oorlog of dreiging van marteling hier nooit ook maar iets uitvreten zou ik niet zo stellig durven te zeggen. Het plaatje dat alle echte vluchtelingen nooit maar iets fout doen en alle slechte dingen vanuit gelukszoekers komen die gewoon veilig naar hun eigen land terug kunnen is een onjuist beeld. Ik ben sowieso wel benieuwd: welk percentage van de asielzoekers denk jij dat echte vluchtelingen zijn (dus de 'zielige' groep, als je dat graag zo wil noemen) voor oorlog en geweld en welk percentage is onterecht hier en komt in jouw ogen alleen om economische reden of om te rellen? 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

06-10-2025 om 19:36 Topicstarter

Chinees Nieuwjaar merk ik alleen iets van bij de Chinese Tuin in de Hortus Haren of de Chinese supermarkt.

De meeste autochtone Nederlanders die ik ken gaan op kerstavond en met Pasen nog gewoon naar de kerk. 
Wellicht zal dat in de randstad niet meer zo zijn, maar in het oosten van Nederland zeker wel. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.