Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Mick87
04-10-2025 om 07:51
felija schreef op 03-10-2025 om 23:27:
[..]
Klinkt goed! Ik denk inderdaad dat bovenstaande een goede oplossing zou zijn, maar wat je zegt: er zullen een heleboel mensen flink gaan steigeren. Want we zijn het zo gewend? Da's geen goede reden.
De reacties op de verschillende platforms waren zoals verwacht. "Bepaal ik zelf wel" "wat een links advies" "we worden een dictatuur waar een gehaktballetjes niet eens meer mag".
Tja.. sinds corona en feit dat mensen het lastig vinden om wat simpele aanwijzingen te volgen ben ik sowieso mijn vertrouwen in de mensheid kwijt.
We zijn een zinkend schip.
Ondertussen krijgen wel de asielzoekers overal de schuld van. Maar bijvoorbeeld Afrikaanse migranten komen toch vaak hierheen doordat het in hun land kommer en kwel en corrupt is. Mede om onze westerse consumptiedrang en hedonistische levensstijl.
PensioNada
04-10-2025 om 09:24
Mick87 schreef op 04-10-2025 om 07:51:
[..]
De reacties op de verschillende platforms waren zoals verwacht. "Bepaal ik zelf wel" "wat een links advies" "we worden een dictatuur waar een gehaktballetjes niet eens meer mag".
Wilders gooide er ook gelijk een tweet uit over de gehaktbal. Dat levert hem weer een paar stemmen op.
Yumi
04-10-2025 om 10:14
felija schreef op 03-10-2025 om 23:27:
[..]
Klinkt goed! Ik denk inderdaad dat bovenstaande een goede oplossing zou zijn, maar wat je zegt: er zullen een heleboel mensen flink gaan steigeren. Want we zijn het zo gewend? Da's geen goede reden.
Ik denk ook dat het een goed idee is, het zorgt voor minder arbeidsmigranten, dierenleed en een betere gezondheid. We moeten langzaam wennen aan een andere leefstijl, minder vlees geeft heel veel voordelen.
felija
04-10-2025 om 10:43
Mick87 schreef op 04-10-2025 om 07:51:
[..]
Tja.. sinds corona en feit dat mensen het lastig vinden om wat simpele aanwijzingen te volgen ben ik sowieso mijn vertrouwen in de mensheid kwijt.
We zijn een zinkend schip.
Ondertussen krijgen wel de asielzoekers overal de schuld van. Maar bijvoorbeeld Afrikaanse migranten komen toch vaak hierheen doordat het in hun land kommer en kwel en corrupt is. Mede om onze westerse consumptiedrang en hedonistische levensstijl.
Helemaal eens, wat een verwend gezeur, je zal eens een paar aanpassingen moeten doen ten gunste van onze leefomgeving. O, wat hebben we het zwaar!
felija
04-10-2025 om 10:44
Yumi schreef op 04-10-2025 om 10:14:
[..]
Ik denk ook dat het een goed idee is, het zorgt voor minder arbeidsmigranten, dierenleed en een betere gezondheid. We moeten langzaam wennen aan een andere leefstijl, minder vlees geeft heel veel voordelen.
Precies, een win-win situatie. Gewoon een kwestie van wennen.
Mick87
04-10-2025 om 12:18
PensioNada schreef op 04-10-2025 om 09:24:
[..]
Wilders gooide er ook gelijk een tweet uit over de gehaktbal. Dat levert hem weer een paar stemmen op.
OMG. Het is echt ongekend wat er tegenwoordig wordt gedaan voor wat stemmen.
Mick87
04-10-2025 om 12:34
felija schreef op 04-10-2025 om 10:43:
[..]
Helemaal eens, wat een verwend gezeur, je zal eens een paar aanpassingen moeten doen ten gunste van onze leefomgeving. O, wat hebben we het zwaar!
De reacties hier stemmen me wel hoopvol overigens. In tegenstelling tot al dat gedram en de stampij online
Poezenmeisje
05-10-2025 om 00:09
Fijn dat het politiebureau vlakbij was.
https://www.rtvnoord.nl/misdaad/1350824/het-loopt-opnieuw-uit-de-hand-op-buslijn-rond-ter-apel-hij-ging-als-een-dolle-tekeer
...
En er komen twee agenten in volle vaart naar de bus: ‘De halte is vlakbij het politiebureau van Ter Apel. Daar waren nog twee politiemensen. Een van de agenten stond buiten en hoorde al het tumult. Ze waren hier heel snel met de taser in de aanslag. Ze hebben hem op de grond gewerkt en in de boeien geslagen.’
...
Yumi
05-10-2025 om 11:38
Arthur van Amerongen stelt dat GroenLinks-PvdA krampachtig vasthoudt aan idealistische migratiedogma’s, terwijl ze in de peilingen zakken en de echte zorgen van Nederland—zoals asiel, woningnood en cultuur—negeren, waardoor ze hun kiezers verliezen.
Demograaf Jan Latten luidde deze week de noodklok. Hij schreef: “Als we zo doorgaan met de huidige instroom, zijn wij, autochtone Nederlanders, over een tijdje een minderheid. Dit is geen rechtse praat, maar de uitkomst van zorgvuldige berekeningen.”
Dr.Jan van Beek Over de omvang van de asielinstroom wordt vaak geroepen dat het maar 10 procent is. Maar als je gaat kijken naar het migratiesaldo, is dat veel hoger. Ik kom dan op 25 procent uit over de afgelopen tien jaar. Hoeveel woningen gaan er nu naar statushouders? Het is heel moeilijk om daar je vingers achter te krijgen maar het zijn er in ieder geval veel meer dan vaak gezegd wordt.
De kamikazecampagne van Groep Timmermans, het Ajax van het Binnenhof - HP/De Tijd
Thora
05-10-2025 om 12:05
Yumi schreef op 05-10-2025 om 11:38:
Arthur van Amerongen stelt dat GroenLinks-PvdA krampachtig vasthoudt aan idealistische migratiedogma’s, terwijl ze in de peilingen zakken en de echte zorgen van Nederland—zoals asiel, woningnood en cultuur—negeren, waardoor ze hun kiezers verliezen.
Demograaf Jan Latten luidde deze week de noodklok. Hij schreef: “Als we zo doorgaan met de huidige instroom, zijn wij, autochtone Nederlanders, over een tijdje een minderheid. Dit is geen rechtse praat, maar de uitkomst van zorgvuldige berekeningen.”
Dr.Jan van Beek Over de omvang van de asielinstroom wordt vaak geroepen dat het maar 10 procent is. Maar als je gaat kijken naar het migratiesaldo, is dat veel hoger. Ik kom dan op 25 procent uit over de afgelopen tien jaar. Hoeveel woningen gaan er nu naar statushouders? Het is heel moeilijk om daar je vingers achter te krijgen maar het zijn er in ieder geval veel meer dan vaak gezegd wordt.
De kamikazecampagne van Groep Timmermans, het Ajax van het Binnenhof - HP/De Tijd
Ideaal toch? Zijn we ook gelijk van het integratieprobleem af.
PensioNada
05-10-2025 om 12:26
Yumi schreef op 05-10-2025 om 11:38:
Latten, zoon van Tsjechische ouders, heeft het over de totale migratie, dus ook arbeidsmigranten. En ja, die gaan vaker weer terug, maar ook lang niet allemaal.
Latten is zelf een voorbeeld dat de meeste nieuwkomers uiteindelijk "gewoon" Nederlander worden.
Yumi
05-10-2025 om 12:54
PensioNada schreef op 05-10-2025 om 12:26:
[..]
Latten, zoon van Tsjechische ouders, heeft het over de totale migratie, dus ook arbeidsmigranten. En ja, die gaan vaker weer terug, maar ook lang niet allemaal.
Latten is zelf een voorbeeld dat de meeste nieuwkomers uiteindelijk "gewoon" Nederlander worden.
Zijn moeder was Tsjechisch dat klopt, maar wat heeft dat te maken met het artikel? In dit topic hebben we het ook over o.a. arbeidsmigranten.
In het artikel geeft hij ook uitgebreid zijn mening over het vredesplan en hoe verblind GroenLinks-PvdA is door hun heilige dogma’s. Dat gedeelte zal ik hier niet plaatsen, maar mocht je het interview met Latten niet kunnen lezen, bij deze:
Professor Latten tegen HP/De Tijd: “De spreidingswet krijgt een ander effect dan de voorstanders hadden bedacht. Door meer spreiding van de asielopvang wilde men de problematiek rond de asielmigratie in en rond Ter Apel als het ware ‘verdunnen’. Maar het resultaat loopt anders. Door het hele land krijgen nu mensen die de asielinstroom niet zien zitten, plots asielmigranten als buur opgedrongen. Dan blijft de asielinstroom niet meer abstract maar wordt heel concreet. Wat daadwerkelijk over het land gespreid wordt, is niet de opvang maar de zichtbaarheid van onvrede en wrok tegen het bestaande asielbeleid in alle hoeken van het land. Hoe dat gaat uitwerken op 29 oktober? Vreemd blijft dat de kwantitatieve en sociale gevolgen van asielinstroom verhuld blijven in officiële statistieken doordat te weinig wordt gekeken naar de cumulatieve effecten over een langere tijd, bijvoorbeeld qua bevolkingsgroei. In tegenstelling tot arbeidsmigranten keren maar weinig asielmigranten - met verblijfsvergunning en Nederlands paspoort - terug naar hun herkomstland. Omdat ze relatief jong zijn, krijgt men hier al na enkele jaren een gezin. Waardoor asielmigratie een grotere aanjager van bevolkingsgroei is dan het lijkt op basis van migratiecijfers alleen. Over meerdere jaren teruggerekend blijkt de asielstroom rond een kwart uit te maken van de bevolkingsgroei in Nederland.”
Nicole123
05-10-2025 om 13:33
Waarom wordt het door sommigen als een soort gegeven geponeerd dat het iets gevaarlijks en negatiefs is als mensen met buitenlandse wortels - recent of in een ver verleden - in Nederland de meerderheid zouden vormen? Ik vind dat nogal een aanname en een vrij xenofobe ook.
Ziet die Jan Latten zichzelf dan ook als een gevaar? En Wilders en zijn vrouw, Yeşilgöz, Humberto Tan, Najib Amhali, Victoria Koblenko, Roxeanne Hazes, Catherine Keyl, Máxima? Wat doet het ertoe dat mensen buitenlandse wortels hebben? Misschien heb ik zelf ook wel buitenlandse wortels, 5 of 6 generaties geleden ofzo, nooit uitgezocht. So what?
PensioNada
05-10-2025 om 16:08
Voor iedereen die opvang in de regio zo belangrijk vindt, de PVV vindt het blijkbaar niet: https://x.com/geertwilderspvv/status/1974019693175296447/photo/1
Als Nederland een bijdrage betaalt aan dit soort opvang, komt het in het algemeen uit dit budget.
Miraval
05-10-2025 om 16:50
Tja, de demografische samenstelling van Nederland en ook Europa, die veranderd inderdaad. Daar hoef je geen onderzoek voor uit te voeren, Jules de Korte kan dat zelfs zien. En dat kun je ook niet meer tegenhouden.
De vraag die je je moet stellen is; wat vind ik daarvan? Nicole123 zegt hierboven dat ze het een bijna xenofobe aanname vindt, anderen maken zich wel zorgen om deze verandering en vinden dit niet xenofoob.
En ik vraag me ook af OF het wel xenofobie is? Want met een groter aandeel inwoners met migratieachtergrond veranderd ook de cultuur in Nederland. Dat moet je ook niet ontkennen. Feestdagen komen erbij, andere feestdagen worden wellicht vervangen, feestdagen krijgen inclusievere benamingen. Dat laatste zie je nu al gebeuren op bijvoorbeeld de Hoge school Utrecht.
Daar valt echt wel wat voor te zeggen vind ik. Wat is er inclusief aan om kerst en pasen niet meer te benoemen voor wat ze zijn maar te veranderen in winter- of lentefeest? Kerst en Pasen zijn al lang niet meer exclusief verbonden aan de Katholieke kerk. Het is ook onderdeel geworden van onze cultuur.
4/5 mei zijn voor Nederlanders belangrijke dagen, dodenherdenking is echt wel een moment waar we landelijk bij stilstaan, je ziet nu ook al mensen die daar niks mee hebben omdat "hun" slachtoffers niet herdacht worden.
Bedrijven gaan steeds flexibeler om met feestdagen en verlof, werken met Kerst vrij met suikerfeest bijvoorbeeld. Tot aan het moment dat alle feestdagen dus flexibel worden, en ook daarmee een stukje cultuur wegvalt. Want die vrije dagen zijn OOK onderdeel van onze cultuur.
De lunch in een bedrijfskantine bij een groter bedrijf, waar men ervoor kiest Halal vlees te gebruiken zodat iedereen mee kan eten. Geen keuze tussen wel/niet maar alles Halal. Natuurlijk inclusiviteit enzo, maar dit is niet iets wat vanuit onze cultuur gangbaar is. Ook traktaties op scholen die Halal zijn, op zich niks mis mee, maar zelfde verhaal, niet onze cultuur. En ja, dierenleed is dierenleed, het ene is niet erger dan het andere, maar Halal vlees is niet onze cultuur.
De wens om Keti Koti op te nemen als nationale feestdag, ook weer hier ja het is inclusief en veel Nederlanders hebben hier vanwege hun afkomst sterke gevoelens bij maar hoort het bij de Nederlanders cultuur?
En dan de inwonersamenstelling in de grote steden, meer dan de helft van de inwoners in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben een migratieachtergrond en Eindhoven en Groningen volgen in snel tempo. Wat automatisch zorgt voor een veranderend straatbeeld. Multicultureel jazeker, maar je herkent Nederland er niet meer in. In veel wijken in die steden is het alsof je in het buitenland bent.
Er komen steeds meer Islamitische scholen in Nederland, waar de Islam centraal staat en waar dus vanaf een bepaalde leeftijd bijvoorbeeld gescheiden onderwijs wordt gegeven, waar een Hoofddoek verplicht is voor meisjes en zelfs vrouwenbesnijdenis gepromoot en in 1 geval verplicht is. Ja, op sommige Katholieke scholen is bepaalde kleding voor meisjes ook verplicht maar de Islam hoorde nooit tot de Nederlandse cultuur, het Katholieke geloof wel.
Een friettent, toch wel typisch Nederlands, bijna geen Nederlandse eigenaren meer. Hier eigenlijk alleen nog maar icm Chinese afhaalmaaltijden en dus Chinese uitbaters. Er zijn zelfs friettenten die geen normale kroketten of frikandellen meer verkopen maar alleen nog Halal. Het is dus geen keuze meer, een "gewone" frikandel is gewoon niet meer te koop.
Pretparken waar speciale gebedsruimtes zijn voor Moslims. Inclusief jazeker, maar ook hier weer het is niet de Nederlandse cultuur. Ik heb nog nergens in een pretpark een kapelletje gezien waar je als Katholiek een kaarsje aan kunt steken ofzo. (Dat is een beetje gekheid natuurlijk, maar ik denk dat het punt duidelijk is.)
Zondagsrust was altijd iets van onze cultuur vanuit het geloof, een steeds seculierdere samenleving heeft ervoor gezorgt dat dit nauwelijks nog bestaat. Dat vonden we allemaal prima, die Katholieken in de stad moesten maar niet zeuren, kerken worden omgebouwd naar culturele centra, geloof mij dat veel Katholieken dat echt erg vinden hoor, en ikzelf ook. Een kerk is een gebedshuis, vaak met een lange geschiedenis die hoort bij Nederland, of andere Katholieke landen. In Frankrijk of Italie (vooral die laatste) zie je dit dus echt niet gebeuren. Een kerk zou, vanwege de geschiedenis van zo'n gebouw vaak, al een bepaalde status moeten hebben. Niet eens alleen vanwege het geloof.
Is dat erg? Daar zullen de meningen over verschillen. Ik vind het iig niet xenofoob om dat wel erg te vinden. Het gaat niet om die mensen persoonlijk, het gaat om het herkennen van je eigen land en je eigen cultuur. Datgeen wat je verbindt aan een land en je eigen volk. (Ja sorry voor de uitdrukking, maar dat is wat mensen eeuwenlang verbonden heeft, dat je bij een bepaalde groep/volk hoort.)
Ik ben namelijk heel erg benieuwd of, wanneer de situatie omgekeerd zou zijn geweest, dit ook zo was geweest. Dus grote migratiestromen vanuit Europa en dus witte Katholieke/Protestantse/Joodse mensen naar Noord-Afrika of Turkije. Zouden die mensen dezelfde vrijheden krijgen als wij hier toelaten? Dat zullen we nooit weten natuurlijk, maar zoals het nu is zie je wel dat bijna alle landen met een overgrote Moslim meerderheid, niet heel tolerant zijn tov andersgelovigen. En dat heeft niet altijd iets met welvaart te maken. De Islam is een dominante stroming, steeds meer mensen zijn Moslim in de wereld. De verwachting is dat rond 2070 de Islam het grootste geloof is wereldwijd.
Dus, ik vind dat "we" als Nederlanders, best wat meer mogen opkomen voor onze eigen cultuur en gebruiken binnen de mogelijkheden. Kerst/Pasen bijvoorbeeld, gewoon niets aan veranderen bijvoorbeeld. Daar is niks inclusiefs aan, een Moslim zal het Suikerfeest ook geen andere naam geven omwille van inclusiviteit. En terecht.
Zorg voor een bredere spreiding in Nederland van autochtone en allochtone Nederlanders, zodat er geen uitsluitend witte of zwarte wijken zijn in welke stad dan ook.
Beperk met aanbieden van diensten exclusief voor bijvoorbeeld moslima's, we leven in een inclusief land (dat is ook onze cultuur) waar we geen onderscheid maken op geslacht of geloof. Een rijschool helemaal gericht op Arabische mensen, of alleen op Moslima's, dat komt de integratie toch ook gewoon niet ten goede? Dat is helemaal niet inclusief maar juist exclusief.
Haal geloof gewoon helemaal uit het onderwijs, want seculier onderwijs zorgt voor betere integratie. Geloven kan in eigen tijd, niet op school. Dit raakt dan ook aan de Nederlandse cultuur van Katholieke/Joodse/Protestantse scholen, maar integratie en tolerantie en inclusiviteit staan wat mij betreft boven vrijheid van onderwijs wanneee het om geloof gaat.
Heeeeeeel lang verhaal sorry, maar het is zoveel meer dan alleen angst voor buitenlanders, het behelst gewoon de hele verandering van je "eigen" volk. De herkenningspunten en gelijkenissen. Trots zijn op je land, op je vlag, je volkslied, je koningshuis, de kleur Oranje...
Dus ja, ik snap het wel. Ik denk alleen dat het niet meer te voorkomen is.