Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Mick87 schreef op 23-09-2025 om 12:49:

misschien moeten er ook eens mensen aan het woord komen die in de buurt van een azc komen waar het goed gaat. Want op de meeste locaties is geen overlast. Zelf ook 1 in dorp waar ik werk. Letterlijk nul verhalen erover of iets.
Het lijkt nu door de berichtgeving dat er alleeen maar problemen zijn. Maar in werkelijkheid valt dat reuze mee op de meeste plekken.

Positieve berichten over asielzoekers/ azc’s vullen geen 600 + pagina’s..

Nicole123 schreef op 22-09-2025 om 22:15:

[..]

Heel erg ja. En als Chris Stoffer ooit premier wordt en in zou voeren dat elke zondag driemaal daags in de kerk moet zitten met een zwarte rok aan en alle psalmen uit je hoofd moet kennen dan heb je ook geen leven meer. Ja maar... dat is helemaal niet aan de orde! De sharia invoeren ook niet. Er wordt helemaal geen sharia wetgeving ingevoerd, wat je schrijft is een drogreden.

Stel je niet aan. Die Stoffers gaat nooit premier worden en die gaat jou echt niet op straat aanspreken dat je anders gekleed moet gaan of je ondervragen of je een of andere psalm uit je hoofd kent.

Er is wel al meermaals geopperd om de sharia in te voeren.

Duitsland: AD-artikel: 20 jan. 2024 Consternatie op Duitse school: ‘Scholieren leggen sharia op, meisjes achteraan in klas en bekeringen tot islam’

Belgiëhttps://nos.nl/artikel/2226098-belgische-partij-wil-gematigde-sharia-invoeren 6 april 2018 Belgische partij wil 'gematigde' sharia invoeren

In Nederland is er al studie over gedaan:

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2010D20321 (Tweede Kamer document)

Sharia in Nederland
Een studie naar islamitische advisering en
geschilbeslechting bij moslims in Nederland

.................

Pagina 13

Diepte‐interviews zijn een effectief instrument gebleken om de gelaagdheid van
het begrip sharia (normatief, religieus en sociaal) te appreciëren en de uiteenlopen‐
de visies van respondenten in beeld te krijgen.7 Daarom hebben we niet slechts naar
de eigen ervaring van de respondenten gevraagd, maar ook naar hun kennis van
relevante gevallen betreffende andere personen. Dit heeft respondenten de ruimte
gegeven om over sharia te spreken op een wijze die verder van henzelf afstaat en
niet direct betrekking heeft op hun eigen beleving, wat er soms toe leidde dat men‐
sen vervolgens juist gemakkelijker spraken over hun eigen ideeën en ervaringen. In
de eerste weken van het onderzoek werd echter al snel duidelijk dat er grote ver‐
schillen in kennis bestaan tussen islamdeskundigen, zoals imams en moskeebe‐
stuurders,
en de grote groep moslims met een lived experience van de islam (zie p.
37). Op basis van deze constatering hebben we besloten twee topiclijsten te gebrui‐
ken die in grote lijnen overeenstemmen, maar specifieke elementen gericht op de
verschillen tussen deze twee groepen bevatten.8

.............

Pagina 14

Een bijkomend voordeel van de directe interactie en losse gespreksregie is dat
het de onderzoeker en de respondent de gelegenheid geeft om tot een wederzijds
begrip van concepten als ‘sharia’, ‘rechtspraak’ of ‘dwang’ te komen en een open en
comfortabele sfeer voor het gesprek te creëren.
De gelegenheid voor de respondent
om ervaringen te verduidelijken en naar eigen inzicht informatie toe te voegen,
maakt dat verschillende respondenten ongevraagd vertelden tevreden te zijn over
de wijze waarop ze waren geïnterviewd.

.............

Pagina 16

Sharia als semi‐autonoom veld

..................

Om de invloed van deze belemmeringen zo gering mogelijk te laten zijn, is
gericht gezocht naar een zo groot mogelijke diversiteit binnen de populatie van
moslims in Nederland.
We zien onze respondenten echter in eerste instantie niet als
‘woordvoerders’ voor hun gemeenschappen. Het ging ons er om de praktijk van
sharia in beeld te brengen vanuit de eigen kennis en beleving van de respondent.
We streefden er echter ook naar een zo compleet mogelijk beeld van de rol van sha‐
ria onder de hele Nederlandse moslimbevolking te krijgen en hebben daarom onze

respondenten wel uitgekozen op verwachte kennis en inzichten in de situatie bin‐
nen hun eigen gemeenschap en –incidenteel‐ binnen een bredere context. Waar res‐
pondenten duidelijk zeiden over een brede kennis te beschikken en niet puur op
grond van eigen ervaring te spreken, hebben we ze dan ook als informant voor een
grotere groep geaccepteerd. Hun informatie hebben we vervolgens weer ter controle
aan andere respondenten uit de betreffende groep voorgelegd.
Gedurende het gehele onderzoek bestond er een reëel risico dat we binnen de
korte onderzoekstijd onvoldoende respondenten bereid zouden vinden om ons te
woord te staan. Enerzijds was het daarom belangrijk om zo snel mogelijk een groot
aantal contacten te leggen en interviews af te nemen, anderzijds mocht de diversiteit
van de respondentengroep niet uit het oog worden verloren. Om de diversiteit te
garanderen, hebben we bij het selecteren van respondenten de aanwezigheid be‐
waakt van vier verschillende aspecten binnen de respondentengroep waarvan we
denken dat ze een rol kunnen spelen in de waardering en het gebruik van sharia in
Nederland.
Dit zijn etnische diversiteit, religieuze diversiteit, diversiteit in geslacht
en diversiteit in generatie, die hieronder verder zullen worden toegelicht.

.......etc.etc.etc...........

Luchtpost schreef op 22-09-2025 om 14:35:

[..]

Ik ga er van uit dat er tot 2070 nog ruim 6 miljoen inwoners bij gaan komen: de reguliere prognose is PLUS 2.663.062, maar Nederland zit altijd vér boven de prognose. Op een gegeven moment is men zich gaan indekken en werkt CBS met prognose-intervallen, dan kan niemand later zeggen dat dit niet bekend was... Maar ik verwacht dat die er allemaal (6 miljoen) bij zullen gaan komen. Op zijn minst 3-4 miljoen. (balk onderin gebruikenn om naar rechts te scrollen - zie aantallen plus/min)

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/85745NED/table?ts=1711445831297

2024 2070

aantal aantal

17.951.318 20.614.380 Prognose 2.663.062

17.903.548 17.569.096 Ondergrens 95%-prognose-interval -334.452
17.996.304 24.015.198 Bovengrens 95%-prognose-interval 6.018.894

17.928.836 18.895.360 Ondergrens 67%-prognose-interval 966.524
17.974.202 22.265.588 Bovengrens 67%-prognose-interval 4.291.386

Vroeger had je zo'n stompzinnig spelletje op school. Twee of drie kinderen op de bank. Daar gingen er dan weer een paar bij op schoot en daar kwamen er dan steeds meer bij al zingende..........Er kan nog meeeer bij. Uiteindelijk werden de onderste kinderen platgedrukt en kregen het benauwd. Omdat altijd op tijd de hele berg kinderen eraf ging liep het wel steeds goed af voor die onderste kinderen. 

Ik vind dit spelletje lijken op  hoe het nu in Nederland gaat. Alleen gaat er niemand van de berg af en komen er nog steeds meer bij. Met de gevolgen van dien.

Fleurtje_5 schreef op 23-09-2025 om 12:57:

[..]

Stel je niet aan. Die Stoffers gaat nooit premier worden en die gaat jou echt niet op straat aanspreken dat je anders gekleed moet gaan of je ondervragen of je een of andere psalm uit je hoofd kent.

Er is wel al meermaals geopperd om de sharia in te voeren.

Duitsland: AD-artikel: 20 jan. 2024 Consternatie op Duitse school: ‘Scholieren leggen sharia op, meisjes achteraan in klas en bekeringen tot islam’

Fleurtje, je komt met een nl-document uit 2010, een link naar een Vlaams artikel uit 2018. Deze gaan beiden over mediation op basis van de Sharia. Dit kan, zolang ze zich maar aan de burgerlijke wet houden (en in Engeland geeft dat problemen).
En dan kom je met een derde voorbeeld van jongens die meisjes intimideren omdat ze zich niet aan de Sharia houden, dat mag niet, niet binnen het Duitae recht en ook niet binnen de Nederlandse wet.

ik ga zaterdag koffie drinken bij de asielzoekers in onze wijk. We kregen in de buurt allemaal een uitnodiging hiervoor. Ik heb tot nu toe 0 overlast ervaren. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

23-09-2025 om 13:46 Topicstarter

Liegen (taqqiya) mag van zijn religie, zolang het het hogere doel dient. Bij RTL, een paar weken geleden.

https://x.com/Strijder124/status/1964988977435303986?s=09

Ahmed Aboutaleb: "We willen toe naar een Europese Islam waarbij grondwettelijke vrijheden verankerd zijn. Vrijheid van meningsuiting, religie, religiekritiek en alle andere dingen."

PensioNada schreef op 23-09-2025 om 12:45:

[..]

Er wordt in kranten wel regelmatig over bericht, maar als een cultureel bepaald gebruik en niet als typisch iets van de islam. Al zit er wel een grote overlap, bijvoorbeeld Somalië is islamitisch en daar komt veel vrouwenbesnijdenis voor. Er is overigrns 1 stroming (van 4) die vrouwenbesnijdenis verplicht stelt, bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vrouwelijke_genitale_verminking. Volgens mij was er ook een Haagse moskee waar predikers opriepen tot vrouwenbesnijdenis. Dat wil je niet in Nederland, dat aanpakken betekent echter iets voor de godsdienstvrijheid in Nederland, ook voor niet-moslims.

Ik lees je verkeerd, of ik snap je niet. Wat heeft het verminken van vrouwen en meisjes met vrijheid van godsdienst te maken?

Zilver_gray schreef op 23-09-2025 om 12:55:

[..]

Positieve berichten over asielzoekers/ azc’s vullen geen 600 + pagina’s..

Af en toe lees ik dat een asielzoeker snel werk heeft gevonden, of Yusuf uit de noodopvang helpt ouderen met hun tuintje. En het bericht over het AZC in Eindhoven waar 80% aan het werk is. Positieve berichten, het zijn blijkbaar uitzonderingen anders schrijft niemand er een bericht over. Maar open zo'n topic en maak die 600+ pagina's vol, ben wel benieuwd eigenlijk.

Positieve berichten zijn meestal geen nieuws. Dus daar zul je geen topic op dezelfde manier mee kunnen vullen. 

Loeki72 schreef op 23-09-2025 om 13:41:

ik ga zaterdag koffie drinken bij de asielzoekers in onze wijk. We kregen in de buurt allemaal een uitnodiging hiervoor. Ik heb tot nu toe 0 overlast ervaren.

Die open dag is elk jaar en landelijk, fijn dat jij geen overlast hebt. Hopelijk blijft dat zo, wij ervaren hier wel overlast. Dusdanig dat ouderen in de avond niet naar buiten durven en jonge gezinnen weg willen omdat ze de buurt onveilig vinden. 

Yumi schreef op 23-09-2025 om 13:59:

[..]

Af en toe lees ik dat een asielzoeker snel werk heeft gevonden, of Yusuf uit de noodopvang helpt ouderen met hun tuintje. En het bericht over het AZC in Eindhoven waar 80% aan het werk is. Positieve berichten, het zijn blijkbaar uitzonderingen anders schrijft niemand er een bericht over. Maar open zo'n topic en maak die 600+ pagina's vol, ben wel benieuwd eigenlijk.

Op positieve berichten wordt er nauwelijks gereageerd; niet interessant. 
Daarin kunnen we onze behoefte niet kwijt om alles af te zeiken wat niet op ons lijkt.

PensioNada schreef op 23-09-2025 om 12:45:

[..]

Er wordt in kranten wel regelmatig over bericht, maar als een cultureel bepaald gebruik en niet als typisch iets van de islam. Al zit er wel een grote overlap, bijvoorbeeld Somalië is islamitisch en daar komt veel vrouwenbesnijdenis voor. Er is overigrns 1 stroming (van 4) die vrouwenbesnijdenis verplicht stelt, bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vrouwelijke_genitale_verminking. Volgens mij was er ook een Haagse moskee waar predikers opriepen tot vrouwenbesnijdenis. Dat wil je niet in Nederland, dat aanpakken betekent echter iets voor de godsdienstvrijheid in Nederland, ook voor niet-moslims.

En heb je ook een voorbeeld/filmpje van journalisten die voor de deur van die betreffende moskee in Den Haag waar bezoekers en vertegenwoordigers van die moskee een microfoon onder hun neus geduwd krijgen en op camera gedwongen worden hun standpunt nader toe te lichten? Want dat was mijn boodschap, dat in de "weg-met-ons" cultuur in Nederland, de doelgroep van dat soort kritische interviews zo selectief gekozen wordt. En dat dan ook nog als een 'heel belangrijk' journaal item brengen.

Loeki72 schreef op 23-09-2025 om 13:41:

Bij mij in de wijk is een complex waar statushouders wonen. Nooit in al die jaren last van gehad. Het kan dus wel. Dat maakt het des te zuurder hoe het op andere plekken gaat.

Alice12 schreef op 23-09-2025 om 13:52:

[..]

Ik lees je verkeerd, of ik snap je niet. Wat heeft het verminken van vrouwen en meisjes met vrijheid van godsdienst te maken?

Het is een godsdienstig ritueel om meisjes op jonge leeftijd te besnijden. De clitoris wordt verwijderd en de vagina zo goed als dichtgenaaid. De vrouw mag namelijk geen plezier aan seks hebben van deze religie. Na de bruiloft in de huwelijksnacht dringt de man niet zachtzinnig binnen bij het vaak nog jonge meisje. Een zeer pijnlijke en gevaarlijk iets want er kunnen nare ontstekingen van komen waardoor een meisje of vrouw zelfs kan overlijden. Veel van die meisjes en vrouwen zijn naar Nederland gevlucht om aan deze verminking te ontkomen. Hoe erg is het dan voor ze als er hier in het land ruimte wordt gemaakt om het toch uit te voeren??? Want ja, vrijheid van godsdienst he.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.