Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Fleurtje_5 schreef op 14-09-2025 om 13:02:

[..]

Je vraag:wat is dan een juridisch haalbare oplossing er rekening mee houdend dat de meeste moslims in Nederland hier geboren zijn en Nederlander zijn.

Wantoestanden meteen aanpakken en zwaarder straffen. De politie en overheid moet veeeeeel harder optreden en staan waar ze voor staan. En zich niet moeten laten uitlachen. De politie zal veel meer steun moeten krijgen om te mogen handelen zoals ze zouden moeten handelen bij wantoestanden. En overlastgevende asielzoekers meteen de grens over, terug naar zijn geliefde of ongeliefde vaderland. Of dat vaderland ze terug wil of niet.

Plus dat wantoestanden benoemd MOETEN worden, ongeacht of men dat leuk vind of niet. En aangifte doen als onterecht de racismekaart word trokken als ze hun zin niet krijgen.

Elke cabaretier die grapjes maakt over de christen, de katholiek of welk ander geloof dan ook, maar geen grapjes wil maken over dat ene geloof, krijgt een boete. Want dan doet hij aan discriminatie. Het is óf iedereen gelijk behandelen of niets.

En anders doe eens de moeite om naar die voormalige politiecommissaris te luisteren.

ik voor team politieagenten.

Dat is wel een antwoord op mijn vraag. Ik ben het met je eens dat je er bovenop moet zitten, zowel bij pubers die voor gangsters door willen gaan als asielzoekers of statushouders die rotzooi trappen. Pak ze maar aan. Overigens is die racismekaart best wel een hele lastige. Uit onderzoek blijkt dat mensen uit lagere sociale klassen vlugger veroordeeld worden tot gevangenisstraffen. En onderzoekers denken dat migranten ook vlugger opgepakt worden. Dus zeggen ' niet meer toestaan dat de racismekaart' wordt getrokken, is niet zo simpel als het lijkt.

Ik ben zelf overigens een groot voorstander van seculier onderwijs, geen aparte scholen meer voor de verschillende geloofsgemeenschappen.

PensioNada schreef op 14-09-2025 om 13:23:

[..]

Dat is wel een antwoord op mijn vraag. Ik ben het met je eens dat je er bovenop moet zitten, zowel bij pubers die voor gangsters door willen gaan als asielzoekers of statushouders die rotzooi trappen. Pak ze maar aan. Overigens is die racismekaart best wel een hele lastige. Uit onderzoek blijkt dat mensen uit lagere sociale klassen vlugger veroordeeld worden tot gevangenisstraffen. En onderzoekers denken dat migranten ook vlugger opgepakt worden. Dus zeggen ' niet meer toestaan dat de racismekaart' wordt getrokken, is niet zo simpel als het lijkt.

Ik ben zelf overigens een groot voorstander van seculier onderwijs, geen aparte scholen meer voor de verschillende geloofsgemeenschappen.

Mij maakt het niet uit welke voor of achternaam je hebt. Jongeren die zich zo gedragen, buiten normaal pubergedrag, zouden misschien beter af zijn in een soort opvoedingskamp. Dan haal je ze ook uit de omgeving waar het allemaal plaats vindt.

Wat betreft onderwijs ben ik het met je eens. Openbare, seculiere, scholen. Wil je dat je kinderen met een geloof worden opgevoed dan doe je dat thuis of op "zondagsscholen". 

Wat ik me wel afvraag, in hoeverre speelt de integratie van ouders met een migratieachtergrond mee in dit soort gedrag. Hebben kinderen waarvan de ouders weinig tot geen Nederlands spreken, of nauwelijks deelnemen aan de maatschappij, een grotere kans om te ontsporen? 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-09-2025 om 15:00:

[..]

Mij maakt het niet uit welke voor of achternaam je hebt. Jongeren die zich zo gedragen, buiten normaal pubergedrag, zouden misschien beter af zijn in een soort opvoedingskamp. Dan haal je ze ook uit de omgeving waar het allemaal plaats vindt.

Wat betreft onderwijs ben ik het met je eens. Openbare, seculiere, scholen. Wil je dat je kinderen met een geloof worden opgevoed dan doe je dat thuis of op "zondagsscholen".

Wat ik me wel afvraag, in hoeverre speelt de integratie van ouders met een migratieachtergrond mee in dit soort gedrag. Hebben kinderen waarvan de ouders weinig tot geen Nederlands spreken, of nauwelijks deelnemen aan de maatschappij, een grotere kans om te ontsporen?

Ik ken best wel veel mensen met een migratie-achtergrond, maar wel uit mijn bubbel, hoog opgeleid, goed Nederlands sprekend, goede baan, die hebben dan  kinderen die opgevoed worden met het idee dat ze dat ook kunnen bereiken en die ouders weten allemaal dat een VOG tegenwoordig heel belangrijk is, dus dat krijgen die kinderen te horen. Voor ouders die zelf niet hun weg weten te vinden in de Nederlandse maatschappij zal dat anders liggen, dat geldt overigens ook voor autochtone ouders alleen die hebben dan wel het voordeel dat ze in ieder geval nog Nederlands spreken.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-09-2025 om 15:00:

[..]

Mij maakt het niet uit welke voor of achternaam je hebt. Jongeren die zich zo gedragen, buiten normaal pubergedrag, zouden misschien beter af zijn in een soort opvoedingskamp. Dan haal je ze ook uit de omgeving waar het allemaal plaats vindt

Wat betreft die opvoedingskampen denken deskundigen dat dit niet de oplossing is. Ik weet er verder weinig van, dus kan er verder weinig zinnigs over zeggen. 

Aanvulling, ik heb nog even dit linkje opgezocht: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Glen_Mills_School

Maar ik heb ook de neiging om te zeggen: haal ze uit de omgeving. Een andere mogelijkheid: Je kan ze (onder voorwaarden) verplichten om binnen te blijven met een enkelband en een avondklok. Ik weet van wat crimineeltjes uit mijn buurt dat ze daar enorm de pest aan hadden. Anderzijds kwamen hun criminele vriendjes dan bank hangen bij de persoon met avondklok.

Aangezien het hier toch ook regelmatig gaat over arbeidsmigratie:
https://www.linkedin.com/posts/louis-de-la-comb%C3%A9-3529aa25_vlees-metaalsector-activity-7372747156245422080-MC2v?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAA5YK3gBpoRUjOEdrGd2Q-_3eUW9AdkKItE
Econoom Mathijs Bouman: "de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schreef dat ‘de structuur van de Nederlandse economie een belangrijke aantrekkingskracht vormt voor migratie." De commissie stelt dat Nederland ‘urgente keuzes’ moet maken over ‘onze gewenste toekomstige economische structuur’. Willen we sectoren die draaien op laagbetaalde migranten hier wel houden? (In mijn woorden: 'gaan we het vervuilende verdienmodel van de BBB BoerBurgerBeweging achterban aanpakken?')

Bouwman concludeert: 'voor echte maatregelen en actieplannen moet je op links zijn. Vooral GroenLinks-PvdA heeft de rapporten goed gelezen. Wie minder goedkope migranten wil, moet de bedrijven die deze werknemers in dienst hebben durven te raken. De hashtag#vlees- en de hashtag#metaalsector worden met name genoemd. Dat soort sectoren moeten minder subsidies krijgen en gemeenten moeten vestiging ervan tegenhouden.'

'Ik beweer hier niet dat dit per se verstandig is of effectief zal zijn. Maar fractieleider Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA geeft in elk geval thuis als het gaat om probleemanalyse en oplossingsrichting. Hij durft ook man en paard te noemen.'

Helaas kan ik het artikel in het financieel dagblad niet lezen: https://fd.nl/politiek/1569825/minder-goedkope-arbeidsmigranten-voor-plannen-moet-je-bij-links-zijn

Gaat het bij die metaalsector vooral om Tata of om veel meer dan dat? Zijn er kosten-baten analyses van wat Tata oplevert (economisch, werkgelegenheid) en wat het kost (lucht/water/grondvervuiling, migratie, oppervlak). Stel, er was nu nog geen Tata geweest, zouden we het dan willen hebben, of zouden we zeggen: nee dank je, doe op die plek alsjeblieft iets anders!

We zouden denk ik veel meer op zo'n manier naar sectoren moeten kijken. Gewoon nuchter naar kosten en baten en wat past bij en in ons land, waarbij we niet alleen economisch maar naar het hele plaatje kijken. Men staart zich veel teveel blind op een klein stukje, met argumenten als 'maar het is Piet zijn lust en zijn leven en zijn zoon wil ermee doorgaan!' enerzijds of 'maar het zorgt voor vervuiling!' anderzijds. 

Hoe we Nederland inrichten is niet statisch. Tweehonderd jaar geleden was het anders, honderd jaar geleden was het anders, over honderd jaar zal het weer anders zijn. De textielfabrieken in Twente en de mijnen in Limburg hebben we ook niet meer, en terecht. 

PensioNada schreef op 14-09-2025 om 15:19:

[..]

Wat betreft die opvoedingskampen denken deskundigen dat dit niet de oplossing is. Ik weet er verder weinig van, dus kan er verder weinig zinnigs over zeggen.

Aanvulling, ik heb nog even dit linkje opgezocht: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Glen_Mills_School

Maar ik heb ook de neiging om te zeggen: haal ze uit de omgeving. Een andere mogelijkheid: Je kan ze (onder voorwaarden) verplichten om binnen te blijven met een enkelband en een avondklok. Ik weet van wat crimineeltjes uit mijn buurt dat ze daar enorm de pest aan hadden. Anderzijds kwamen hun criminele vriendjes dan bank hangen bij de persoon met avondklok.

Criminelen (in de dop) bij elkaar zetten is vaak niet zo'n handige oplossing. Iemand die met licht crimineel gedrag naar een inrichting, gevangenis of kamp gaat ontmoet daar jongens die al een stuk crimineler zijn en terug in de maatschappij is dat zijn nieuwe omgeving en wordt die lichte crimineel daardoor een zware crimineel. Deskundigen zeggen dat al heel lang. 

Uit de omgeving halen werkt inderdaad beter. Zo'n enkelband en avondklok lijkt me een heel goede oplossing. Haal rellers en onruststokers uit elkaar en laat ze bij lichte vergrijpen al met zo'n enkelband zitten. Bijkomend voordeel is dat het een veel goedkopere en haalbaarder oplossing is dan lichte vergrijpen zodanig zwaar gaan bestraffen dat ze een gevangenis of kamp in moeten. Dat klinkt vooral leuk voor de onderbuik (we zullen ze het eens goed laten voelen!) maar het is naast dat het juist een averechts effect heeft heel duur en er is helemaal geen personeel voor nog meer gedetineerden.

Nicole123 schreef op 14-09-2025 om 19:00:

[..]

Criminelen (in de dop) bij elkaar zetten is vaak niet zo'n handige oplossing. Iemand die met licht crimineel gedrag naar een inrichting, gevangenis of kamp gaat ontmoet daar jongens die al een stuk crimineler zijn en terug in de maatschappij is dat zijn nieuwe omgeving en wordt die lichte crimineel daardoor een zware crimineel. Deskundigen zeggen dat al heel lang.

Uit de omgeving halen werkt inderdaad beter. Zo'n enkelband en avondklok lijkt me een heel goede oplossing. Haal rellers en onruststokers uit elkaar en laat ze bij lichte vergrijpen al met zo'n enkelband zitten. Bijkomend voordeel is dat het een veel goedkopere en haalbaarder oplossing is dan lichte vergrijpen zodanig zwaar gaan bestraffen dat ze een gevangenis of kamp in moeten. Dat klinkt vooral leuk voor de onderbuik (we zullen ze het eens goed laten voelen!) maar het is naast dat het juist een averechts effect heeft heel duur en er is helemaal geen personeel voor nog meer gedetineerden.

Het gaat natuurlijk niet over licht crimineel gedrag. Ik vind wel dat er gekeken moet worden naar de thuissituatie. Weten de ouders hiervan en hoe pakken ze het op dit moment aan. Ik meen ergens gelezen te hebben dat buurtvaders ook wel goed werk verrichten. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-09-2025 om 19:10:

[..]

Het gaat natuurlijk niet over licht crimineel gedrag. Ik vind wel dat er gekeken moet worden naar de thuissituatie. Weten de ouders hiervan en hoe pakken ze het op dit moment aan. Ik meen ergens gelezen te hebben dat buurtvaders ook wel goed werk verrichten.

Wat ik bedoel is dat ik juist bij licht crimineel gedrag - van wie dan ook - al sneller en strenger in zou grijpen, maar dan zodanig dat contacten tussen die jongens moeilijker gemaakt worden en niet gestimuleerd. Van mij mag op zaken als met een mes op zak lopen, op straat nasissen of dreigende taal uitslaan, een openbare vechtpartij, spullen in de openbare ruimte slopen, etc. een week avondklok met enkelband komen te staan. Isoleer ze maar van hun foute vrienden. Dan voorkom je hopelijk wat van dat zwaardere criminele gedrag met rivaliserende bendes en andere narigheid. Dit is wat ik eerder al bedoelde, met in de kiem smoren. Zwaar crimineel gedrag is heel lastig te bestrijden, je moet het zoveel mogelijk vóór zijn.

En helemaal eens dat je ook naar de ouders/thuissituatie moet kijken en dat informele structuren zoals buurtvaders een mooie rol kunnen hebben. Ook dat heeft denk ik vooral een preventief effect en werkt vooral in de fase van licht crimineel gedrag. Daar kan nog een enorme slag in gemaakt worden in mijn ogen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-09-2025 om 19:10:

[..]

De buurtvaders in Amsterdam zijn ingezet bij de Macabi-rellen. De dag nadat die tram in brand was gestoken, hebben ze samen met de politie en buurtwerkers de boel rustig weten te houden. Ik weet alleen niet of elke gemeente met buurtvaders werkt. 

Sommige gemeenten zijn ook echt 'spekkoper',en dan met name (helaas) de inwoners.
https://nieuwrechts.nl/106462-wijkbewoners-overvallen-door-komst-twee-azcs-in-amersfoort-genoeg-is-genoeg
Quote: " Lazet benadrukt dat bewoners zich niet gehoord voelen: Je ziet dat mensen gewoon woedend zijn. Er wordt totaal niet naar de wijk geluisterd. Alles wordt van bovenaf beslist, en wij moeten het maar slikken. 
De locaties die de gemeente aangeeft zijn Schothorst (midden in een woonwijk) en Vathorst (naast skatebaan en kinderopvang oa). Is een appgroep in Vathorst opgestart met binnen 1 dag bijna 1000 mensen erin. Ik heb een demonstratie aangekondigd en ga deze samen met de lokale belangen verenigingen en de landelijke azc-estafette organiseren.
In een verdere verklaring van de partij klinkt dezelfde oproep: "Amersfoort is al zwaar belast. Onze inwoners kampen met woningnood, oplopende kosten en een steeds slechtere leefbaarheid. In plaats van voor eigen inwoners op te komen, kiest de gemeente opnieuw voor massale opvang die onze stad verder onder druk zet. Wij zeggen: genoeg is genoeg."                                                                                                       

"Volgens burgemeester Lucas Bolsius is opvang niet alleen een wettelijke plicht, maar ook een morele taak, aldusRTV Utrecht.'Het gaat om meer dan een dak boven hun hoofd. We willen ook aandacht geven aan welzijn en integratie, zodat bewoners hier een nieuw leven kunnen opbouwen."
Je vraagt je af hoe het dan zit met de morele taak naar de inwoners van Amersfoort? Ik ben overigens ook heel benieuwd waar zijn eigen huis staat.Ik vermoed zomaar niet in 1 van deze wijken.                   Wordt vervolgd..                   

Vathorst en schothorst hebben samen meer dan 30.000 inwoners. Heel Amersfoort heeft er meer dan 160.000. Daar komt dan opvang voor 550 mensen.
In Ter Apel wonen ruim 9.000 inwoners, in de gemeente Westerwolde nog geen 27.000. Toch vangt Ter Apel 2000 asielzoekers op. Dat is te veel voor die kleine gemeente, vandaar ook dit topic over de overlast in Ter Apel. Dus wat mij betreft is het niet meer dan eerlijk dat ook andere gemeenten hun steentje bij dragen. 

De vakbond FNV luidt de noodklok over de veiligheid van buschauffeurs die rijden op de trajecten tussen Ter Apel en Emmen. Volgens de bond neemt de overlast de laatste weken flink toe, waardoor chauffeurs zich steeds onveiliger voelen. Het gaat vooral om incidenten op de lijnen 72, 73 en 74, meldt FNV Streekvervoer.
FNV luidt noodklok over groeiende agressie van asielzoekers in bus op lijn Ter Apel-Emmen - RTV Noord
Vervoerder Qbuzz zet tijdelijk twee extra toezichthouders bij het busstation van Emmen. De twee gaan zich naast de al aanwezige toezichthouders vooral bezighouden met de veiligheid van chauffeurs en reizigers. Zo ontstaat er meer controle in zowel de bussen als bij het instappen.Qbuzz neemt de maatregelen vanwege het toegenomen aantal incidenten op buslijnen 73 (Emmen - Ter Apel) en 74 (Emmen - Stadskanaal). Vorige week plaatste een buschauffeur nog een relaas op Facebook. Daarin meldde hij dat een passagier onder meer tegen de ramen sloeg en spuugde tijdens de rit.
QBuzz zet extra toezichthouders in na klachten over onveilige buslijnen Emmen-Ter Apel - RTV Drenthe

Nighttripper schreef op 15-09-2025 om 16:32:

Sommige gemeenten zijn ook echt 'spekkoper',en dan met name (helaas) de inwoners.
https://nieuwrechts.nl/106462-wijkbewoners-overvallen-door-komst-twee-azcs-in-amersfoort-genoeg-is-genoeg
Quote: " Lazet benadrukt dat bewoners zich niet gehoord voelen: Je ziet dat mensen gewoon woedend zijn. Er wordt totaal niet naar de wijk geluisterd. Alles wordt van bovenaf beslist, en wij moeten het maar slikken.
De locaties die de gemeente aangeeft zijn Schothorst (midden in een woonwijk) en Vathorst (naast skatebaan en kinderopvang oa). Is een appgroep in Vathorst opgestart met binnen 1 dag bijna 1000 mensen erin. Ik heb een demonstratie aangekondigd en ga deze samen met de lokale belangen verenigingen en de landelijke azc-estafette organiseren.
In een verdere verklaring van de partij klinkt dezelfde oproep: "Amersfoort is al zwaar belast. Onze inwoners kampen met woningnood, oplopende kosten en een steeds slechtere leefbaarheid. In plaats van voor eigen inwoners op te komen, kiest de gemeente opnieuw voor massale opvang die onze stad verder onder druk zet. Wij zeggen: genoeg is genoeg."

"Volgens burgemeester Lucas Bolsius is opvang niet alleen een wettelijke plicht, maar ook een morele taak, aldusRTV Utrecht.'Het gaat om meer dan een dak boven hun hoofd. We willen ook aandacht geven aan welzijn en integratie, zodat bewoners hier een nieuw leven kunnen opbouwen."
Je vraagt je af hoe het dan zit met de morele taak naar de inwoners van Amersfoort? Ik ben overigens ook heel benieuwd waar zijn eigen huis staat.Ik vermoed zomaar niet in 1 van deze wijken. Wordt vervolgd..

Goede actie (demonstratie). Men lijkt ook wel eens te vergeten dat Ter Apel destijds centraal aanmeldpunt werd nadat daar in de regio toen veel werkgelegenheid was weggevallen. En dan doet men nu alsof elke gemeente dezelfde soort verplichting zou hebben? De redenering klopt m.i. gewoon niet. 

Die Bolsius kan weg (van ons geld) een dak en welzijn bieden, maar voor integratie heeft men toch de reeds in NL gevestigde bevolking nodig. Hij voelt zich blijkbaar moreel niet verantwoordelijk voor de bestaande bevolking (die zegt dit niet te willen) maar die bestaande bevolking moet zich volgens hem wel moreel verantwoordelijk voelen om de door hem beoogde integratie waar te maken?

Yumi schreef op 15-09-2025 om 18:10:

De vakbond FNV luidt de noodklok over de veiligheid van buschauffeurs die rijden op de trajecten tussen Ter Apel en Emmen. Volgens de bond neemt de overlast de laatste weken flink toe, waardoor chauffeurs zich steeds onveiliger voelen. Het gaat vooral om incidenten op de lijnen 72, 73 en 74, meldt FNV Streekvervoer.
FNV luidt noodklok over groeiende agressie van asielzoekers in bus op lijn Ter Apel-Emmen - RTV Noord
Vervoerder Qbuzz zet tijdelijk twee extra toezichthouders bij het busstation van Emmen. De twee gaan zich naast de al aanwezige toezichthouders vooral bezighouden met de veiligheid van chauffeurs en reizigers. Zo ontstaat er meer controle in zowel de bussen als bij het instappen.Qbuzz neemt de maatregelen vanwege het toegenomen aantal incidenten op buslijnen 73 (Emmen - Ter Apel) en 74 (Emmen - Stadskanaal). Vorige week plaatste een buschauffeur nog een relaas op Facebook. Daarin meldde hij dat een passagier onder meer tegen de ramen sloeg en spuugde tijdens de rit.
QBuzz zet extra toezichthouders in na klachten over onveilige buslijnen Emmen-Ter Apel - RTV Drenthe

Kunnen ze niet heel praktisch de afspraak maken dat er maar één tegelijk met de bus mee mag? De anderen moeten dan maar op de volgende bus wachten. Eén mag 100 meter voorbij de halte wachten, dan stopt de chauffeur daar en doet even de deur open om hem in te laten stappen en rijden maar.... wanneer die passagier te lang wacht met instappen (omdat hij de anderen tijd geeft om intussen ook naar dat punt toe te komen lopen) gaan de deuren dicht en vertrekt de chauffeur. 

Mensen die hun beroep uitoefenen mogen zich toch niet onveilig voelen? En wat te denken van de andere, betalende, passagiers in die bus? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.