Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Mick87 schreef op 13-09-2025 om 12:19:

[..]

Verder vind ik de oplossingen die je aandraagt op papier erg goed. Maar veel is niet haalbaar. 

Ik denk dat veel van wat ik aandraag juist veel haalbaarder is dan de 'ze moeten oprotten' retoriek die ik hier steeds lees. Preventie is juist vaak enorm kosten- en arbeidseffectief. Iets voorkómen of in de kiem smoren levert veel meer op dan het uit de hand laten lopen. Er zit een aantal oplossingen in mijn post die helemaal niet duur zijn en/of waar juist potentie die er al is nuttig ingezet wordt.
Wat zijn jouw oplossingen dan? 

Daglichtlamp schreef op 12-09-2025 om 19:17:

[..]

De meeste Marokkaanse asielzoekers krijgen geen vluchtelingenstatus. Dus hoogst waarschijnlijk gaat het hier over afstammelingen van Marokkaanse gastarbeiders (dus arbeidsmigratie). Het heeft niets te maken met het onderwerp van dit draadje.

Het heeft alles te maken met dit draadje.

Ze hebben dan wel geen vluchtelingenstatus maar de overheid raakt ze niet kwijt.

Het was allereerst de bedoeling om met de spreidingswet juist overlastgevers te verplaatsen naar andere AZC om de 'druk' te minderen, door ze 'te verspreiden' door het land.

En die link uit 2023, wat je niet hebt mee gequote, laat zien dat afspraken die Nederland in 2021 maakte met Marokko weinig effect had.

quote: Deze 'Marokkodeal', die een van de doorbraken zou moeten zijn in het asielbeleid, werkt op verschillende cruciale onderdelen nauwelijks.

Aangezien Nederland al in meerdere steden te maken heeft met terreur uit die groep zal het de burgers geen deugd doen als er nóg meer bij komen. 

Die voormalige politiecommissaris vertelde dat hij in de stad waar hij werkte en woonde meer hoofddoeken op straat zag dan in een buitenland waar 75 of 90% van de bevolking moslim is.

Als ze geen vluchteling zijn en alleen hier zijn voor de poen en voor wantoestanden dan mogen ze terug naar de koning van Marokko. 

En dit:

https://www.coa.nl/nl/overlast

Groepen uit elkaar halen en zwaardere beveiliging 
Als een groep asielzoekers overlast veroorzaakt in of rondom een azc, kunnen we deze groep uit elkaar halen. De asielzoekers met overlastgevend gedrag kunnen we naar andere opvanglocaties overplaatsen. Op locaties waar relatief veel overlast is, kunnen we zwaarder opgeleide beveiligers inzetten.

'De Marokkodeal' heeft ook niets te maken met de huidige overlast. Deze relschoppers zijn geen afgewezen asielzoekers. maar jongeren die hier geboren en getogen zijn. Natuurlijk is dit zorgelijk, maar dit los je niet op met een spreidingswet of een Marokkodeal over afgewezen asielzoekers.

Daglichtlamp schreef op 12-09-2025 om 19:17:

[..]

De meeste Marokkaanse asielzoekers krijgen geen vluchtelingenstatus. Dus hoogst waarschijnlijk gaat het hier over afstammelingen van Marokkaanse gastarbeiders (dus arbeidsmigratie). Het heeft niets te maken met het onderwerp van dit draadje.

ps.

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2021D23460

Tweede Kamer
In januari. 2019 publiceerde mijn Inspectie al een rapport over het functioneren van twee speciale opvanglocaties voor overlastgevende asielzoekers van het ...

Inspectie Justitie en Veiligheid
Ministerie Justitie en Veiligheid

Vervolgonderzoek naar de aanpak van overlastgevende asielzoekers

......................

Niet alle overlastgevende asielzoekers kunnen opgevangen worden in deze speciale centra. Dat heeft te maken met het aantal beschikbare plaatsen, maar ook met de
wettelijke voorwaarden die aan een dergelijke plaatsing verbonden zijn. Deze
overlastgevers verblijven op de reguliere asielzoekerscentra van het COA. De
situatie in deze centra is zorgwekkend te noemen. Medewerkers hebben te maken
met een specifieke doelgroep van jonge mannen die in overwegende mate uit
Marokko, Algerije, Libië en Tunesië afkomstig is en voor veel overlast en
criminaliteit zorgt.
Het ontbreekt de medewerkers echter aan middelen en
bevoegdheden om snelle en adequate consequenties te verbinden aan het
overlastgevende gedrag. Ook de reactie vanuit het strafrecht zou in sommige
gevallen effectiever kunnen zijn, waarbij gedacht kan worden aan het opstellen van
een zogenoemd sfeer proces-verbaal en het toepassen van snelrecht.

Naast deze repressieve aanpak ziet de Inspectie ook verbeterpunten als het gaat om
de begeleiding van en zorg voor deze groep overlastgevers. Uit het onderzoek blijkt
namelijk ook dat het jongeren betreft
die in hun herkomstland geen mogelijkheden
hebben om een bestaan op te bouwen, op straat leven en geronseld worden om
naar Europa te komen

.................etc.etc.etc................

Samenvatting, Conclusies en Aanbevelingen

...........................

In de COA locaties worden circa 27.500 asielzoekers opgevangen. De zwaarste
overlast wordt veroorzaakt door een groep van 350 personen per maand.
3 Uit het
onderzoek blijkt dat overlast wordt veroorzaakt door asielzoekers van diverse
nationaliteiten. Binnen deze groep overlastgevende asielzoekers zijn asielzoekers uit
Marokko, Algerije, Libië en Tunesië oververtegenwoordigd. Het begeleiden van deze
groep is problematisch. Er is vaak sprake van multi-problematiek; verslaving aan
alcohol, drugs en medicatie in combinatie met een psychiatrisch ziektebeeld.

In alle soorten opvanglocaties van het COA verblijven overlastgevers. Ook zijn er
speciale locaties waar alleen overlastgevers worden opgevangen.
Of medewerkers erin slagen om de overlast en criminaliteit effectief aan te pakken
hangt af van een aantal factoren, te weten de toerusting van de medewerkers en de
wijze waarop de samenwerking en informatie-uitwisseling verloopt.

...........etc.etc.etc.................

We hebben volgens mij geen discussie over het feit dat er overlastgevende asielzoekers zijn en dat dat aangepakt moet worden. 

Daglichtlamp schreef op 13-09-2025 om 13:36:

'De Marokkodeal' heeft ook niets te maken met de huidige overlast. Deze relschoppers zijn geen afgewezen asielzoekers. maar jongeren die hier geboren en getogen zijn. Natuurlijk is dit zorgelijk, maar dit los je niet op met een spreidingswet of een Marokkodeal over afgewezen asielzoekers.

Zojuist las ik dat je schreef: "hoogst waarschijnlijk gaat het hier over afstammelingen van Marokkaanse gastarbeiders (dus arbeidsmigratie)

Hun vaders/grootvaders kregen hier een kans om geld te verdienen, waar ze in het land van herkomst hun families mee konden onderhouden en huizen konden kopen. Want de koning van Marokko is stinkend rijk, maar zijn volk niet.

Die gastarbeiders hebben hier gewerkt. Gelijk met de eigen bewoners van Nederland. Mijn familieleden hadden ze als collega's. Die arbeiders zouden het niet oké vinden dat het land dat hen zekerheid bood, nu kapot gemaakt word door sommige extremistische afstammelingen.

Maar zij zijn hier geboren en getogen en voelen zich nog steeds Marokkaan. De overlastgevende asielzoekers uit Marokko zijn nog geen Nederlander maar zorgen wel nu al voor heftige problemen. 

Denk je dat burgers  die met die overlast te maken hebben een streep trekken 'Marokkodeal of Spreidingswet"? Elke overlast moet aangepakt en besproken worden?

Alice12 schreef op 12-09-2025 om 22:46:

[..]

Ja, en elke dag komen er meer bij. Ik schreef het al eerder, maar dat was niet wat de mensen di zo enorm deugen wilden lezen. 20 jaar heb ik op een VMBO- B gewerkt. En in mijn klassen zaten veel moslims.
Vaak hebben ze mij verteld hoe zij Nederland zien ( zwak, sneu en vooral erg neerkijkend op de Nederlandse politie)
” We weten hoe jullie ( dat zijn de autotochtone Nederlanders) willen dat we ons gedragen. En als het ons helpt doen we dat ook wel. Maar let op juf, eerst de zaterdag en dan de zondag. Uiteindelijk wordt het hele westen Islam, let maar op”.
Onze naïviteit is schrijnend, ik denk dat het komt omdat we al zo lang geen oorlog meer hebben gehad dat we echt zijn gaan denken dat iedereen die hier nieuw komt wonen met ons Kumbaya wil zingen.

Dit dus.

Volgens mij is rivaliteit tussen jongerengroepen helemaal niet nieuw, en bestond dat ook al voordat er sprake was van grote groepen Nederlanders die afstammen van gastarbeiders.
Wat wel nieuw is, en wat dit soort conflicten zo groot maakt is social media. Dat maakt de aanpak veel ingewikkelder. Wat mij betreft mag big tech dan ook veel strenger aangepakt worden, want hoe komt het dat dit soort gewelddadige content onder onze jongeren verspreid kan worden? Wat mij betreft beginnen we met een verbod op tiktok. Dat bedrijf trekt zich helemaal niets aan van Nederlandse en Europese regels. 

Overigens wordt de situatie in Beverwijk ook wel heel extreem voorgesteld. Ja de scholen zijn uit voorzorg een dag dicht gegaan, maar deze gaan maandag gewoon weer open. Dit weekeinde is er niets afgelast en gaan sportwedstrijden etc. gewoon door. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

13-09-2025 om 15:06 Topicstarter

Canada zet rustig mensen met 'een andere nationaliteit' uit nadat ze veroordeeld zijn. 

Deze man heeft kind noch kraai in Nederland, spreekt de taal niet en mocht zich melden bij de daklozenopvang.

Waarom doet Nederland dat steeds niet? 

Marokkanen kunnen blijkbaar ook als ze in Nederland geboren en getogen zijn niet van hun Marokkaanse nationaliteit af, dus kunnen ze prima daarnaar terug.

https://www.rtl.nl/buitenland/artikel/178281/nederlander-59-altijd-canada-gewoond-wordt-uitgezet-om-strafblad

Niet-Canadezen die in het land zijn veroordeeld tot een celstraf van minimaal zes maanden, worden automatisch gedeporteerd naar hun land van herkomst. Ze kunnen daartegen niet in beroep gaan.

Poezenmeisje schreef op 13-09-2025 om 15:06:

Canada zet rustig mensen met 'een andere nationaliteit' uit nadat ze veroordeeld zijn.

Deze man heeft kind noch kraai in Nederland, spreekt de taal niet en mocht zich melden bij de daklozenopvang.

Marokkanen kunnen blijkbaar ook als ze in Nederland geboren en getogen zijn niet van hun Marokkaanse nationaliteit af, dus kunnen ze prima daarnaar terug.

https://www.rtl.nl/buitenland/artikel/178281/nederlander-59-altijd-canada-gewoond-wordt-uitgezet-om-strafblad

Niet-Canadezen die in het land zijn veroordeeld tot een celstraf van minimaal zes maanden, worden automatisch gedeporteerd naar hun land van herkomst. Ze kunnen daartegen niet in beroep gaan.

Klopt, dat heb ik een tijdje geleden al gelezen. Het is een 59 jarige Nederlander die er altijd gewoond heeft.

Daglichtlamp schreef op 13-09-2025 om 14:21:

Volgens mij is rivaliteit tussen jongerengroepen helemaal niet nieuw, en bestond dat ook al voordat er sprake was van grote groepen Nederlanders die afstammen van gastarbeiders.
Wat wel nieuw is, en wat dit soort conflicten zo groot maakt is social media. Dat maakt de aanpak veel ingewikkelder. Wat mij betreft mag big tech dan ook veel strenger aangepakt worden, want hoe komt het dat dit soort gewelddadige content onder onze jongeren verspreid kan worden? Wat mij betreft beginnen we met een verbod op tiktok. Dat bedrijf trekt zich helemaal niets aan van Nederlandse en Europese regels.

Overigens wordt de situatie in Beverwijk ook wel heel extreem voorgesteld. Ja de scholen zijn uit voorzorg een dag dicht gegaan, maar deze gaan maandag gewoon weer open. Dit weekeinde is er niets afgelast en gaan sportwedstrijden etc. gewoon door.

In mijn jeugd heb ik ook weleens mee gemaakt dat een jongen uit mijn klas met een blauw oog en dikke lip op school kwam. Een akkefietje met jongens uit een ander dorp. Nu zou het bijna landelijk nieuws zijn. 

Poezenmeisje schreef op 13-09-2025 om 15:06:

Alleen zijn hier geboren Marokkanen en Turken heel vaak Nederlander en dat ze geen afstand kunnen doen van hun tweede nationaliteit, verandert daar niets aan.

Nooit eerder was het in deze mate.

In die tijd van Wilders 'minder minder-geroep' kwam het dagelijks bij het nieuws.

Johan Derksen vertelde afgelopen week dat hij eerst in Gouda woonde maar daar is weggegaan vanwege die terreur. Een politieman had tegen hem gezegd dat in Gouda maar 10 procent Marokkaan was. Maar van die 10 procent maakte 90% zich schuldig aan wantoestanden.

Het moet bespreekbaar worden én blijven, zonder die racismekaart te trekken, anders word het alleen maar van kwaad tot erger. Dat doen we ook als het Friezen of Urkers zijn.

Klopt! Dat leerlingen van rivaliserende scholen elkaar opzochten om te vechten, gebeurde in mijn tijd ook al. 

Nicole123 schreef op 13-09-2025 om 11:47:

[..]

Alles over één kam scheren met 'het is de islam' of grove taal uitslaan als 'pleur ze allemaal in de Sahara' werkt in ieder geval niet en in mijn ogen zelfs averechts. Het enige wat je daarmee doet is de boel verder polariseren, een hele groep mensen die geen kwaad in de zin heeft juist van integratie afhouden en naar de extremen toe duwen.

Je noemt nu een heleboel problemen die ik sowieso niet als één enkel probleem zie en die complexer zijn dan 'ze zijn nou eenmaal verdorven van aard en moeten allemaal opzouten'. Ik zie wat dit soort problemen betreft vooral oplossingen in preventie en bijtijds aanpakken, in plaats van olie op het vuur gooien en verder alleen maar verschrikkelijk verontwaardigd 1000x roepen hoe erg het is. Ik vind het nuttiger om te kijken wat vanuit onderzoek wordt aanbevolen in plaats van te reageren met hardheid, emotie en frustratie. Je kunt beter zorgen dat zaken in de kiem worden gesmoord dan eerst uit de hand lopen.

Ik zou dus bijv bij nieuwkomers in Nederland heel sterk inzetten op direct mee laten doen in de maatschappij, meteen leren hoe het hier werkt. Dus ja, oa meteen moeten mogen werken van asielzoekers, maar veel meer dan dat. Vanaf dag 1 Nederlands leren, taken uitvoeren, om- en bijscholen, werken, zich mengen onder de Nederlanders. Verder heel duidelijke en snelle procedures, zodat er geen mensen uit wanhoop maar om zich heen gaan slaan en kanslozen zo snel mogelijk weer weg zijn. Kleinschalige opvang op een vaste locatie, zodat integratie en zich fijn en nuttig voelen ook echt kan. Asielzoekers die heel weinig kans maken of zich niet goed gedragen (bijv schelden, dreigen, iets jatten van anderen in of buiten het AZC) meteen onder verscherpt toezicht. Mensen die wel graag mee willen doen niet afstompen, wegzetten en hordes voor ze opwerpen, maar helpen om de boel op de rails te krijgen, waarna zij dat weer bij anderen kunnen doen. Veel meer les in burgerschap en seksuele vorming (hoe ga je met elkaar om) en dan niet pas op puberleeftijd, als het al te laat is, maar vanaf peuter/kleuterleeftijd vol op inzetten. Hechte gemeenschappen waar die er zijn inzetten om met informele structuren zelf aan preventie en handhaving te doen en dat kan dan zowel gaan om moskeeën en buurtvaders als om kerken op Urk. Daar de dialoog aangaan en mensen zelf met oplossingen laten komen. Men kan hier 'theedrinken' belachelijk maken, maar het werkt beter dan jongeren afstoten, laten radicaliseren, in de bak gooien, daar foute maten op laten doen en dan nog veel crimineler laten worden. Ik zou verder de bezuinigingen in de GGZ terugdraaien en mensen die hulp nodig hebben hulp geven, in plaats van ze door te laten draaien. En niet doen alsof dit allemaal puur een buitenlander/mensen met een kleurtje/moslim probleem is, want zo wordt het tegenwoordig vaak geframed maar dat is het niet. Het lijkt alleen soms zo, omdat bijv ook hier in dit topic heel selectief alleen het slechte gedrag van mensen met een buitenlandse komaf wordt gepost.

De meeste mensen deugen, daar ben ik van overtuigd. Ook mensen met een andere kleur, andere religie, andere nationaliteit en andere cultuur dan ik zelf. In wezen wil iedereen geaag meetellen en zich nuttig en gewaardeerd voelen. Als je ervoor zorgt dat mensen lekker in hun vel zitten, een zinvolle dagbesteding hebben, zich gehoord voelen, mee mogen doen, dan lost dat heel veel problemen op ook maar voor ze ontstaan zijn. En nee, dat is niet hetzelfde als overlastgevers en criminelen vertroetelen, wat er nogal eens van gemaakt wordt door tegenstanders. Het is ervoor zorgen dat heel normale mensen zoals jij en ik geen overlastgever of crimineel worden. Daar wordt uiteindelijk de hele maatschappij beter van.

Ik vind “ pleur ze allemaal in de Sahara” net zo’n onzin als jij. En jouw oplossingen helemaal niet gek. Ik zou alleen graag willen weten hoe we deze oplossingen in godsnaam gaan betalen. Kleinschalige opvang, meteen Nederlandse les, les in burgerschap en seksualiteit. Dan de bezuinigingen in de GGZ nog terugdraaien ( wat ik trouwens ook een hele stomme stap vond) en niet alleen moet het allemaal betaald worden, waar halen we het personeel vandaan. Dus goede oplossing, maar ik denk totaal niet haalbaar. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.