Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Fleurtje_5 schreef op 12-09-2025 om 16:22:

Echt zwaar krank dit.
Als er nog één iemand roept dat spreidingswet de oplossing is... ga ik heel hard schreeuwen.

Tja aangezien het in het voorbeeld waar je op reageert het helemaal niet gaat over asielzoekers of erkende vluchtelingen weet ik niet zo goed waarom jij de spreidingswet erbij haalt.

Scholen dicht in Beverwijk en Heemskerk na kansenparel-geweld: straatterreur escaleert
H"Jongeren” - u weet wel, dat eufemisme dat in de media altijd opduikt als er iets gruwelijks gebeurt - hebben Beverwijk en Heemskerk totaal ontwricht. Vijf middelbare scholen blijven vandaag dicht omdat er simpelweg geen veiligheid meer te garanderen valt.

De aanleiding? Geweld tussen groepen jongeren, filmpjes van mishandelingen op TikTok en Snapchat, het publiekelijk vernederen van slachtoffers - inclusief het uittrekken van broeken en filmen van geslachtsdelen - en zelfs AI-video’s waarop scholen opgeblazen worden. Het is de straatterreur die we helaas maar al te goed kennen.

De lijst is schokkend. Castor College, Dalí College, SKILLS, Forta en Fourteens: allemaal dicht. Ouders houden hun kinderen thuis. Leraren durven de scholen niet meer te openen. Burgemeester Smit spreekt over een “ontluisterende situatie” en zag zich gedwongen een noodbevel af te kondigen.

De komende drie dagen geldt er een samenscholingsverbod voor groepen van meer dan drie personen. Gezichtsbedekkende kleding is verboden, de politie mag preventief fouilleren. Het lijkt op een staat van beleg, maar het is gewoon Nederland anno 2025.

De bekende codewoorden: “jongeren” Opnieuw wordt in de media keurig gesproken over “jongeren.” Jan Roos zei het treffend op X: “De jongeren zijn inderdaad weer die ‘jongeren’.” Iedereen weet precies wat er bedoeld wordt, maar niemand mag het zeggen. Het gaat wéér om kansenparels die onze straten terroriseren. Nederlanders worden krankzinnig gemaakt door dit soort taalmaskers. Het probleem wordt niet benoemd, want stel je voor dat iemand zich beledigd voelt. Intussen worden Nederlandse kinderen bedreigd, mishandeld en vernederd – maar dat is kennelijk minder belangrijk.

Van TikTok naar straat: een cultuur van geweld
De rol van sociale media is weer duidelijk: filmpjes van mishandelingen gaan viraal, slachtoffers worden publiekelijk vernederd, en dat wordt verheerlijkt. Het gaat niet om incidenten, maar om een hele cultuur waarin respect, orde en fatsoen totaal verdwenen zijn. En die cultuur is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Jarenlang beleid waarin falende integratie werd weggemoffeld, waarin “diversiteit” belangrijker was dan veiligheid, waarin migratie een doel op zich werd, heeft geleid tot dit resultaat: een generatie die lak heeft aan regels, lak heeft aan gezag en lak heeft aan onze samenleving.

Masker af: falend beleid ontwricht Nederland
Wat zich nu in Beverwijk en Heemskerk afspeelt, is niet lokaal, het is landelijk. We zien dit in Rotterdam, in Den Haag, in Amsterdam en nu dus ook in kleinere steden. De rode draad? Overheden die wegkijken, politie die structureel tekortschiet door gebrek aan steun en middelen, en politici die liever praten over stikstof en windmolens dan over veiligheid op straat. Het resultaat: kinderen kunnen niet eens meer naar school zonder angst. En iedereen weet waar het vandaan komt, maar niemand in Den Haag durft het hardop te zeggen. 

Terreur door kansenparels legt onderwijs plat De sluiting van vijf scholen is een ongekend dieptepunt. Het toont de totale onmacht van bestuurders om het tij te keren. Want dit is geen “speelkwartier” van een paar baldadige pubers, dit is georganiseerde straatterreur die hele gemeenschappen lamlegt.En zolang de elite blijft weigeren het echte probleem te benoemen - migratie, falende integratie, en de import van straatcultuur - zal dit alleen maar erger worden.
Beverwijk en Heemskerk ontwricht door jongerengeweld: scholen dicht | DDS

Daglichtlamp schreef op 12-09-2025 om 18:22:

[..]

Tja aangezien het in het voorbeeld waar je op reageert het helemaal niet gaat over asielzoekers of erkende vluchtelingen weet ik niet zo goed waarom jij de spreidingswet erbij haalt.

Niet? En nu? En je weet dan ook niet waarom het dan wel op dit topic staat??

Ik las:

Inmiddels blijkt het om Turkse en Marokkaanse jongeren te gaan. Er gaan video's rond van een jongen in de kofferbak van auto met ducttape over zijn ogen en een pistool in zijn mond. In beeld staat de tekst: 'Beverwijkers houden van Schalkwijkers pijpen'. En er gaan meer video's rond van jongens met ontbloot geslachtsdeel die tegen het hoofd worden geschopt en meer mishandelingen.

Zijn ze hier geboren dan? Of zijn ze al een paar jaren in Nederland? Denk je dat Marokkaanse asielzoekers niet verspreid zullen worden? 

https://nos.nl/collectie/13941/artikel/2477440-marokkodeal-over-overlastgevende-asielzoekers-heeft-nog-weinig-effect 2023

De afspraken die Nederland in 2021 met Marokko maakte over het terugsturen van overlastgevende asielzoekers hebben nog weinig effect. Deze 'Marokkodeal', die een van de doorbraken zou moeten zijn in het asielbeleid, werkt op verschillende cruciale onderdelen nauwelijks.

Fleurtje_5 schreef op 12-09-2025 om 16:34:

Dit is het stukje 'Vandaag Inside' waar Wilfred Genee een interessante brief voorleest van die schrijver. Het gaat over 'dat stukje voor stukje opschuiven tot aan de pijngrens' en dan steeds verder opschuiven.

....."Over wat Nederland eerst groot maakte".... gaat d'r aan.

En de voormalige politiecommissaris komt hier aan het woord die vertelt dat in Engeland al extremistische moslimmannen mensen aanspreken op straat, als ze daarop aangesproken worden dan claimen ze de vrijheid, om de sharia aan te kaarten:

https://tvblik.nl/vandaag-inside/10-september-2025

@Daglichtlamp, ik weet wel dat je niet van Vandaag Inside houd, maar misschien toch dit fragment effe bekijken. Het zijn maar ongeveer 16 minuten.

Fleurtje_5 schreef op 12-09-2025 om 18:45:

[..]

Zijn ze hier geboren dan? Of zijn ze al een paar jaren in Nederland? Denk je dat Marokkaanse asielzoekers niet verspreid zullen worden?

De meeste Marokkaanse asielzoekers krijgen geen vluchtelingenstatus. Dus hoogst waarschijnlijk gaat het hier over afstammelingen van Marokkaanse gastarbeiders (dus arbeidsmigratie). Het heeft niets te maken met het onderwerp van dit draadje. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

12-09-2025 om 19:25 Topicstarter

Kinderbijslag voor alle kinderen van het gezin intrekken en er ouderwets met de slipper overheen. Het moet maar eens afgelopen zijn met het verafgoden van de prinsjes.

Het multikulgesodemieter heeft gefaald, dat is duidelijk.

F#ck off met het trekken van de discriminatiekaart en de kopjes thee. 

Het gaat hier allang niet meer alleen over Ter Apel, maar ook over(arbeids)migranten en hun prinsjes die hier geboren zijn.

Ondertussen verbaasd het mij niet eens meer, dat de focus ligt op het hier niet geplaatst willen hebben. Over het terroriseren van hele steden door deze lieverdjes gaan we het niet hebben, hooguit in de trant van, ja maar ze vervelen zich en zien geen toekomst. Dit tuig moet teruggefloten worden, niet door ze een dagje van de straat te halen en naar de efteling of slagharen te sturen... maar aanpakken, een serieuze straf, volwassen crimineel gedrag, volwassen berechten. 

De bekende codewoorden: “jongeren” Opnieuw wordt in de media keurig gesproken over “jongeren.” Jan Roos zei het treffend op X: “De jongeren zijn inderdaad weer die ‘jongeren’.” Iedereen weet precies wat er bedoeld wordt, maar niemand mag het zeggen. Het gaat wéér om kansenparels die onze straten terroriseren. Nederlanders worden krankzinnig gemaakt door dit soort taalmaskers. Het probleem wordt niet benoemd, want stel je voor dat iemand zich beledigd voelt. Intussen worden Nederlandse kinderen bedreigd, mishandeld en vernederd – maar dat is kennelijk minder belangrijk.

Jarenlang beleid waarin falende integratie werd weggemoffeld, waarin “diversiteit” belangrijker was dan veiligheid, waarin migratie een doel op zich werd, heeft geleid tot dit resultaat: een generatie die lak heeft aan regels, lak heeft aan gezag en lak heeft aan onze samenleving.

Daglichtlamp schreef op 12-09-2025 om 18:22:

[..]

Het voorbeeld betreft het gedrag van de tweede, derde en vierde generatie "jongeren" uit landen met een hele andere cultuur dan de Nederlandse cultuur. Waarvan de (groot) ouders naar Nederland kwamen in een tijd dat er slechts een klein percentage niet-westerse allochtonen in NL woonde en er dus volop gelegenheid was met Nederlanders te integreren. 

Nu de aantallen inwoners met een niet-westerse herkomst steeds sneller toenemen en de verhoudingen t.o.v. inwoners met NL herkomst onder jonge mensen nauwelijks 1 : 1 is (vaker zelfs < 1) in een volkomen scheve leeftijdsopbouw, geeft dit wel degelijk een beeld van wat NL te wachten staat. En hoe zich dat effect nóg sneller zal vergroten wanner de spreidingswet wordt doorgevoerd. 

Oekraïne werd tot voor kort door NL neergezet als een land met zéér veel corruptie. Daar hoor je nu niet zoveel meer over, nu er zoveel Oekraïners in NL zijn komen wonen. Maar de inwoners uit Oekraïne omarmen in elk geval de westerse cultuur hetgeen integratie kansrijker maakt. Vluchtelingen uit bepaalde andere landen zijn minder vaak fan van de westerse cultuur - soms zelfs totaal "anti" westers. Dan is het toch logisch dat mensen zich daar zorgen om maken? 

Luchtpost schreef op 12-09-2025 om 20:21:

[..]

Het voorbeeld betreft het gedrag van de tweede, derde en vierde generatie "jongeren" uit landen met een hele andere cultuur dan de Nederlandse cultuur. Waarvan de (groot) ouders naar Nederland kwamen in een tijd dat er slechts een klein percentage niet-westerse allochtonen in NL woonde en er dus volop gelegenheid was met Nederlanders te integreren.

Nu de aantallen inwoners met een niet-westerse herkomst steeds sneller toenemen en de verhoudingen t.o.v. inwoners met NL herkomst onder jonge mensen nauwelijks 1 : 1 is (vaker zelfs < 1) in een volkomen scheve leeftijdsopbouw, geeft dit wel degelijk een beeld van wat NL te wachten staat. En hoe zich dat effect nóg sneller zal vergroten wanner de spreidingswet wordt doorgevoerd.

Oekraïne werd tot voor kort door NL neergezet als een land met zéér veel corruptie. Daar hoor je nu niet zoveel meer over, nu er zoveel Oekraïners in NL zijn komen wonen. Maar de inwoners uit Oekraïne omarmen in elk geval de westerse cultuur hetgeen integratie kansrijker maakt. Vluchtelingen uit bepaalde andere landen zijn minder vaak fan van de westerse cultuur - soms zelfs totaal "anti" westers. Dan is het toch logisch dat mensen zich daar zorgen om maken?

Moslims, het gaat over moslims. Niet “jongeren”, niet “ niet westers”, maar gewoon over moslims.

Fleurtje_5 schreef op 12-09-2025 om 16:22:

Echt zwaar krank dit.
Als er nog één iemand roept dat spreidingswet de oplossing is... ga ik heel hard schreeuwen.

Huh? Dit gaat toch over scholieren. Mag aannemen dat het niet een eerste generatie is, of asielzoekers.

die rollende jongeren die inmiddels overgaan op bendegeweld en een steeds grotere invloed hebben op onze samenleving zijn wel degelijk relevant in dit draadje.
Zij zijn mannelijke nakomelingen van arbeidsmigranten uit arabische/islamitische patriarchale cultuur. Hun voorouders zaten hier in de  lagere sociaal economische klasse.
Ik denk dat die twee dingen grote invloed hebben: lage sociaal economische klasse en  man zijn met een patriarchale culturele achtergrond. Dat is denk ik grotere kans op ontsporen, in de criminaliteit terecht komen etc. En juist dat maakt het dus relevant in dit topic. Met de grote aantallen voornamelijk Syrische mannen die hierheen komen zie ik wel gelijkenissen. Hier terecht komen in uitkeringen, taalachterstand, lastig integreren, culturele achtergrond is een samenleving die door mannen wordt gedomineerd etc. 
We zien in meerdere west europese landen bende geweld toenemen van vooral mannen met niet westerse migratie achtergrond. Zweden spant daarin de kroon. 

Ik ben weinig optimistisch hierover. West europa gaat ingrijpend veranderen. Onze veiligheid wordt minder. Zie je nu al gebeuren. Maar we gaan vrolijk op dezelfde manier verder. Alles om maar te deugen. Alles om maar geen "not in my backyard" type te worden.

Mick87 schreef op 12-09-2025 om 22:38:

die rollende jongeren die inmiddels overgaan op bendegeweld en een steeds grotere invloed hebben op onze samenleving zijn wel degelijk relevant in dit draadje.
Zij zijn mannelijke nakomelingen van arbeidsmigranten uit arabische/islamitische patriarchale cultuur. Hun voorouders zaten hier in de lagere sociaal economische klasse.
Ik denk dat die twee dingen grote invloed hebben: lage sociaal economische klasse en man zijn met een patriarchale culturele achtergrond. Dat is denk ik grotere kans op ontsporen, in de criminaliteit terecht komen etc. En juist dat maakt het dus relevant in dit topic. Met de grote aantallen voornamelijk Syrische mannen die hierheen komen zie ik wel gelijkenissen. Hier terecht komen in uitkeringen, taalachterstand, lastig integreren, culturele achtergrond is een samenleving die door mannen wordt gedomineerd etc.
We zien in meerdere west europese landen bende geweld toenemen van vooral mannen met niet westerse migratie achtergrond. Zweden spant daarin de kroon.

Ik ben weinig optimistisch hierover. West europa gaat ingrijpend veranderen. Onze veiligheid wordt minder. Zie je nu al gebeuren. Maar we gaan vrolijk op dezelfde manier verder. Alles om maar te deugen. Alles om maar geen "not in my backyard" type te worden.

Ja, en elke dag komen er meer bij. Ik schreef het al eerder, maar dat was niet wat de mensen di zo enorm deugen wilden lezen. 20 jaar heb ik op een VMBO- B gewerkt. En in mijn klassen zaten veel moslims. 
Vaak hebben ze mij verteld hoe zij Nederland zien ( zwak, sneu en vooral erg neerkijkend op de Nederlandse politie)
” We weten hoe jullie ( dat zijn de autotochtone Nederlanders) willen dat we ons gedragen. En als het ons helpt doen we dat ook wel. Maar let op juf, eerst de zaterdag en dan de zondag. Uiteindelijk wordt het hele westen Islam, let maar op”. 
Onze naïviteit is schrijnend, ik denk dat het komt omdat we al zo lang geen oorlog meer hebben gehad dat we echt zijn gaan denken dat iedereen die hier nieuw komt wonen met ons Kumbaya wil zingen.

Alice12 schreef op 12-09-2025 om 21:22:

[..]

Moslims, het gaat over moslims. Niet “jongeren”, niet “ niet westers”, maar gewoon over moslims.

Hoe bedoel je dat? Wat hebben de 99,9% moslims die in Nederland wonen en niets met het geweld van doen hadden hiermee te maken? Houd je hen medeverantwoordelijk?

En hou toch eens op met om de haverklap dat zielige 'deugen' erin te gooien als mensen met wie je van mening verschilt wijzen op zaken als groepen over één kam scheren, haalbaarheid, grofheid of het niet om zeep helpen van de rechtsstaat. Je kunt ook gewoon normaal discussiëren in plaats van met dit soort woorden sentimenten op te proberen te wekken.

Nicole123 schreef op 12-09-2025 om 23:26:

[..]

Hoe bedoel je dat? Wat hebben de 99,9% moslims die in Nederland wonen en niets met het geweld van doen hadden hiermee te maken? Houd je hen medeverantwoordelijk?

Ja, voor een deel wel. Het wordt eens tijd dat ze hun prinsjes gaan opvoeden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.