Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Er zegt hier niemand dat moties in het algemeen geen nut zouden hebben. Wappermoties hebben geen nut. Miraval, je ziet toch wel verschil tussen een goede motie met een haalbaar voorstel en een motie die uit louter symboolpolitiek bestaat? Die motie die jij aanhaalde zorgt helemaal niet voor 'politieke wil' bij het kijken naar mogelijkheden of voor een PBL, het is pure schreeuwerij en 'kijk ons eens lekker streng naar die nare asielzoekers wijzen' campagnetaal die voor het daadwerkelijk oplossen van problemen niets oplevert. Naar wat wel kan wordt allang gekeken en als dat niet genoeg is dan kunnen er moties ingediend worden die wél over iets gaan dat haalbaar is, zoals het rijtje dat ik noemde. Een motie indienen die gaat over iets onhaalbaars kost alleen maar nodeloos veel tijd en verkleint het vertrouwen in de politiek, want wat er wordt voorgeschoteld kan niet waargemaakt worden.

Ik ben het overigens eens met je wat betreft SP, DENK en PvdD, die vind ik ver-links en heel anders dan partijen als PvdA/GL, CU, D66 en Volt. Jij vindt het vervelend als CDA of VVD op één hoop geveegd worden met PVV en FvD als 'rechtse partijen', dan is het fijn als je hetzelfde niet ook doet met 'linkse partijen'.

Nicole123 schreef op 10-09-2025 om 13:06:

Op 38 van de 280 COA locaties is er een balie waar asielzoekers vrijwilligerswerk kunnen regelen, binnen of buiten het AZC. Als we nou eens beginnen om dat uit te breiden naar alle locaties en noodlocaties waarvandaan asielzoekers dagelijks op en neer moeten naar Ter Apel uit te bannen?

En op 65 andere locaties is een Meedoen balie light aanwezig.

Wat denk jij zelf dat een verklaring is dat niet alle COA locaties een balie voor vrijwilligerswerk hebben?

Luna-Mae schreef op 10-09-2025 om 21:28:

[..]

En op 65 andere locaties is een Meedoen balie light aanwezig.

Wat denk jij zelf dat een verklaring is dat niet alle COA locaties een balie voor vrijwilligerswerk hebben?

Waarschijnlijk dat het noodlocaties zijn. Een van de redenen waarom ik tegen noodlocaties ben: ze kunnen niet bieden wat wel nodig is.

Toch dieptriest dat mensen zwaar beveiligd moeten worden in een landje dat veiligheid bied aan mensen die hier naar toe vluchten.

https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2025/07/afshin-ellian-ulysee-ellian-vrijheid-islamisme-interview-98514w/ Filosoof Afshin Ellian (59) en VVD-politicus Ulysse Ellian (36) worden zwaar beveiligd. Toch blijven vader en zoon strijden voor hun idealen. Mede door de islam voelen zij zich in hun geliefde Nederland helaas steeds onvrijer.

Ik kan dat artikel niet lezen, maar volgens mij worden zij vooral beveiligd vanwege de dreiging door de Iraanse regering.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/410615/politicus-ulysse-ellian-over-intimidatie-door-iran-mensen-moeten-het-weten
In een Kamerdebat heeft Ellian één keer eerder verteld over de betreffende mail. Hij besloot om er nu in de media over te praten om te laten zien waar Iran toe in staat is. "Het gaat niet om mij. Het gaat om zoveel andere mensen uit Iran die hiermee te maken hebben. Er zijn honderden, misschien wel duizenden mensen in ons land die hun leven lang doodsangsten uitstaan. Daarom moeten we een vuist maken, in de hoop dat het verandert."

Verschrikkelijk toch dat we in Nederland partijen hebben die vinden dat alle vluchtelingen terug gestuurd moeten worden naar waar ze vandaan komen. Dat betreft ook mensen zoals Ellian en zijn vader.

Dit is inderdaad juist een reden om vluchtelingen vooral wél hier humaan en veilig te verwelkomen, zodat ze niet zijn overgeleverd aan de machthebbers in hun land van herkomst. Je zou toch niet willen dat je tegen deze twee mensen 'sorry hoor, maar wij zijn vol hoor!' had gezegd en ze inmiddels in Iran al waren omgelegd? Of maakt het niet uit als het Iran gebeurt, zolang het maar niet bij ons op de stoep is?

Nicole123 schreef op 11-09-2025 om 12:37:

Dit is inderdaad juist een reden om vluchtelingen vooral wél hier humaan en veilig te verwelkomen, zodat ze niet zijn overgeleverd aan de machthebbers in hun land van herkomst. Je zou toch niet willen dat je tegen deze twee mensen 'sorry hoor, maar wij zijn vol hoor!' had gezegd en ze inmiddels in Iran al waren omgelegd? Of maakt het niet uit als het Iran gebeurt, zolang het maar niet bij ons op de stoep is?

Dat vind ik wel een beetje zwart wit. Er zijn natuurlijk nog tig andere landen ter wereld waar deze mensen heen kunnen.

Mick87 schreef op 11-09-2025 om 13:56:

[..]

Dat vind ik wel een beetje zwart wit. Er zijn natuurlijk nog tig andere landen ter wereld waar deze mensen heen kunnen.

Altijd weer net doen alsof we de hele wereld hierheen willen halen. Terwijl we het alleen hadden over de mensen die hier zijn die niet veilig zijn in hun eigen land.

Daglichtlamp schreef op 11-09-2025 om 14:02:

[..]

Altijd weer net doen alsof we de hele wereld hierheen willen halen. Terwijl we het alleen hadden over de mensen die hier zijn die niet veilig zijn in hun eigen land.

Zij schreef verwelkomen.  Dus het leek me niet te gaan om mensen die hier al zijn.

Mick87 schreef op 11-09-2025 om 14:29:

[..]

Zij schreef verwelkomen. Dus het leek me niet te gaan om mensen die hier al zijn.

Verwelkomen doe je met mensen die er zijn. 

Mick87 schreef op 11-09-2025 om 13:56:

[..]

Dat klopt. En ik ben ervoor dat alle veilige landen daar hun aandeel in leveren, inclusief ons land dus. We hoeven niet meer maar ook niet minder te doen dan ons aandeel. Niet 'laat alle vluchtelingen van de wereld maar hierheen komen' (er is trouwens ook echt niemand die dat zeg of wil) maar ook niet 'grenzen sluiten want wij zijn vol'.

En je gaat voorbij aan het punt dat ik wilde maken. Bij zo'n bericht over Iraniërs die hier bedreigd worden kun je twee kanten op: 'Zie je wel, die vluchtelingen brengen gevaar mee naar Nederland!' of 'Fijn dat ze hier in ieder geval veiliger zijn dan in Iran!'. Ik vind dat laatste logischer en menselijker. Wie zo'n bericht als anti-vluchtelingen argument inzet laat vooral zien bezorgd te zijn over zijn eigen 'backyard', over het eigen Nederland, niet over de veiligheid van die Iraniërs zelf. In feite is dat misbruik maken van de heftige situatie van die Iraniërs om het eigen straatje maar netjes te houden. Wat boeit het als ze vermoord worden, zolang het maar niet in ons land gebeurt.

Nicole123 schreef op 11-09-2025 om 17:11:

[..]

Dat klopt. En ik ben ervoor dat alle veilige landen daar hun aandeel in leveren, inclusief ons land dus. We hoeven niet meer maar ook niet minder te doen dan ons aandeel. Niet 'laat alle vluchtelingen van de wereld maar hierheen komen' (er is trouwens ook echt niemand die dat zeg of wil) maar ook niet 'grenzen sluiten want wij zijn vol'.

En je gaat voorbij aan het punt dat ik wilde maken. Bij zo'n bericht over Iraniërs die hier bedreigd worden kun je twee kanten op: 'Zie je wel, die vluchtelingen brengen gevaar mee naar Nederland!' of 'Fijn dat ze hier in ieder geval veiliger zijn dan in Iran!'. Ik vind dat laatste logischer en menselijker. Wie zo'n bericht als anti-vluchtelingen argument inzet laat vooral zien bezorgd te zijn over zijn eigen 'backyard', over het eigen Nederland, niet over de veiligheid van die Iraniërs zelf. In feite is dat misbruik maken van de heftige situatie van die Iraniërs om het eigen straatje maar netjes te houden. Wat boeit het als ze vermoord worden, zolang het maar niet in ons land gebeurt.

Ik vind je wederom erg zwart wit en ongenuanceerd. Ja ik vind het erg voor de Iraniërs. En ik vind heel veel leed in deze wereld erg. Zoals al die zinloze oorlogen, natuurrampen en hongersnood. Daarom doneer ik al jaren maandelijks trouw aan het rode kruis. 

Ik ervaar dat je me allemaal dingen in de schoenen schuift nu. Dat het me allemaal niet zou boeien, dat ik anti vluchteling ben en wat allemaal nog meer. Er word me een schuldgevoel aangepraat. En die sentimenten leven sowieso in de samenleving. Want wij als rijk land moeten verantwoordelijkheid nemen voor allerlei zielige dingen in de wereld. En deels vind ik dat ook wel. Daarom ben ik ook groot voorstander van ontwikkelingshulp, en doe ik zelf ook donaties.

Maar.... ik ervaar dat onze samenleving aan zijn limiet zit in wat het kan dragen in het opvangen van vluchteling. Dat doen we al decennia maar het begint problematisch te worden. Integratieproblemen zijn er, onze woningvoorraad is onvoldoende, psychiatrische zorg schiet tekort en kan deze specifieke zorgvraag van deze mensen met trauma's niet aan. (Ik werk zelf in de zorg en weet waar ik over praat) loopt spaak. En dan zijn er ook nog culturele zaken die botsen. 

en ja ik ben misschien bezorgder over mijn eigen land en  spreekwoordelijke backyard dan over de veiligheid van menigeen in elk willekeurig land. Net zoals ik me het leed van eigen vriendenkring meer aantrek dan van een onbekende. Niet dat ik niet meeleef. Integendeel. Maar je kan niet al het leed van de wereld op je schouders nemen. Zo werkt dat nu eenmaal. Ik leef hier en hoop dat het hier leefbaar blijft.

Ik hou er niet zo van als me in de schoenen  wordt geschoven dat het me allemaal niet boeit als mensen in Iran vermoord worden. En dat ik vooral aan mezelf denk.

Mick87 schreef op 11-09-2025 om 17:47:

[..]

Ik vind je wederom erg zwart wit en ongenuanceerd. Ja ik vind het erg voor de Iraniërs. En ik vind heel veel leed in deze wereld erg. Zoals al die zinloze oorlogen, natuurrampen en hongersnood. Daarom doneer ik al jaren maandelijks trouw aan het rode kruis.

Ik ervaar dat je me allemaal dingen in de schoenen schuift nu. Dat het me allemaal niet zou boeien, dat ik anti vluchteling ben en wat allemaal nog meer. Er word me een schuldgevoel aangepraat. En die sentimenten leven sowieso in de samenleving. Want wij als rijk land moeten verantwoordelijkheid nemen voor allerlei zielige dingen in de wereld. En deels vind ik dat ook wel. Daarom ben ik ook groot voorstander van ontwikkelingshulp, en doe ik zelf ook donaties.

Maar.... ik ervaar dat onze samenleving aan zijn limiet zit in wat het kan dragen in het opvangen van vluchteling. Dat doen we al decennia maar het begint problematisch te worden. Integratieproblemen zijn er, onze woningvoorraad is onvoldoende, psychiatrische zorg schiet tekort en kan deze specifieke zorgvraag van deze mensen met trauma's niet aan. (Ik werk zelf in de zorg en weet waar ik over praat) loopt spaak. En dan zijn er ook nog culturele zaken die botsen.

en ja ik ben misschien bezorgder over mijn eigen land en spreekwoordelijke backyard dan over de veiligheid van menigeen in elk willekeurig land. Net zoals ik me het leed van eigen vriendenkring meer aantrek dan van een onbekende. Niet dat ik niet meeleef. Integendeel. Maar je kan niet al het leed van de wereld op je schouders nemen. Zo werkt dat nu eenmaal. Ik leef hier en hoop dat het hier leefbaar blijft.

Ik hou er niet zo van als me in de schoenen wordt geschoven dat het me allemaal niet boeit als mensen in Iran vermoord worden. En dat ik vooral aan mezelf denk.

Ik schuif niks bij jou in de schoenen, ik heb het over als mensen zo'n bericht over die Iraniërs inzetten als 'zie je wel die enge buitenlanders hier' anti-asiel retoriek. Wie de schoen past trekke hem aan, ik doelde hierbij niet op jou persoonlijk, maar op twee manieren waarop je naar een nieuwsbericht kunt kijken. Als jij je plaatst in een grijs gebied tussen die twee manieren dan kan dat ook. Met 'je kunt twee kanten op' bedoelde ik niet 'je kunt slechts twee kanten op en niets er tussenin'. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

11-09-2025 om 19:00 Topicstarter

Iraniërs / Perzen zoals Keyvan Shabashi waarschuwen al jaren voor wat er gaat gebeuren als "links" zich inlaat met islamisten.

Maar Nederland lijkt hier doof en blind voor...

Poezenmeisje schreef op 11-09-2025 om 19:00:

Iraniërs / Perzen zoals Keyvan Shabashi waarschuwen al jaren voor wat er gaat gebeuren als "links" zich inlaat met islamisten.

Maar Nederland lijkt hier doof en blind voor...

Schrijver Keyvan Shahbazi: ’Ik wil het van de daken schreeuwen: pas op voor de islamisering’
12 april 2025 Keyvan Shahbazi

Interview De Telegraaf, 12 april 2025

Het is geen vrolijke boodschap die Keyvan Shahbazi (60) zijn publiek voorhoudt. “Al hetgeen waar ik voor uit Iran ben gevlucht achterhaalt mij hier in Nederland”, verzucht de cultureel psycholoog, die in 1983 als 19-jarige naar Nederland kwam. “Te zien hoe de islam zich opdringt en steeds nadrukkelijker de publieke ruimte opeist. Steeds een stap verder, tot wij tegen de muur staan. Een politieagent in uniform die een oproep doet tot een gebed aan Allah, een wethouder in Rotterdam die zegt dat we afscheid moeten nemen van de scheiding tussen kerk en staat, overheidsinstellingen in een seculiere staat die iftars organiseren, terwijl de gewone Nederlander niet meer naar een kerstmarkt durft te gaan. Het maakt me zo woedend.” Lees verder …

Schrijver Keyvan Shahbazi: ’Ik wil het van de daken schreeuwen: pas op voor de islamisering’ – Keyvan Shahbazi

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.