Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-dat-asielzoekers-niet-willen-werken

Op 38 van de 280 COA locaties is er een balie waar asielzoekers vrijwilligerswerk kunnen regelen, binnen of buiten het AZC. Als we nou eens beginnen om dat uit te breiden naar alle locaties en noodlocaties waarvandaan asielzoekers dagelijks op en neer moeten naar Ter Apel uit te bannen? 

Daglichtlamp schreef op 10-09-2025 om 12:32:

Denk je echt dat Ter Apel groot genoeg is om vrijwilligerswerk te bieden voor 2000 steeds wisselende asielzoekers? Ik ben heel benieuwd wat voor aanbod er dan is in Ter Apel.

Er stopt een bus op 1 km afstand van het azc, ik heb zelf jaren 1,5 uur enkele reis gereisd naar mijn werk. Ik ben het met je eens dat het allemaal niet eenvoudig is, maar dat hoort bij het leven....blijf ze in de slachtoffer hoek duwen en er gebeurt niets. 

Yumi schreef op 10-09-2025 om 13:43:

[..]

Er stopt een bus op 1 km afstand van het azc, ik heb zelf jaren 1,5 uur enkele reis gereisd naar mijn werk. Ik ben het met je eens dat het allemaal niet eenvoudig is, maar dat hoort bij het leven....blijf ze in de slachtoffer hoek duwen en er gebeurt niets.

Je weet best wat ik in dit draadje geschreven heb, en dat heeft heel weinig te maken met asielzoekers in de slachtofferrol duwen. 

Yumi schreef op 10-09-2025 om 13:43:

[..]

Blijf ze alleen maar afschilderen als luie overlastgevende gelukszoekers en er gebeurt niets. Verlaag de nog altijd bestaande barrières en start initiatieven zoals die jij citeerde en er gebeurt wel iets. Het is niet voor niets zo dat toen de 24-weken eis voor werken afgeschaft is er opeens een enorme stijging kwam in werkende asielzoekers. Ik duw ze verder helemaal niet enkel in een slachtofferrol, maar probeer te kijken naar mogelijkheden in plaats van mezelf als Nederlandse burger neerzetten als een soort slachtoffer die alles moet betalen voor die asielzoekers die zelf niets doen en enkel overlast veroorzaken, zoals sommigen het hier voorspiegelen.

Barrières weghalen helpt, roepen dat het allemaal de schuld is van de asielzoekers zelf verandert helemaal niets. 

https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/baudet-wint-asielzoekers-die-misdrijven-plegen-geen-opvoeden-maar-uitzetten

Even ongeacht de afkomst van dit bericht, maar hier stond een overzicht wat partijen gestemd hebben. 

Gelukkig is deze motie aangenomen, al heeft het nog altijd niet het daadwerkelijke resultaat omdat je mensen dus niet zomaar terug mag sturen vanwege allerlei verdragen. Maar goed, het is een beginnetje.

Opmerkelijk wel dat linkse partijen, maar ook NSC en CDA, tegen deze motie stemmen. Ik vraag me af wat ze dan wel willen met criminele asielzoekers? 

Miraval schreef op 10-09-2025 om 14:04:

https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/baudet-wint-asielzoekers-die-misdrijven-plegen-geen-opvoeden-maar-uitzetten

Even ongeacht de afkomst van dit bericht, maar hier stond een overzicht wat partijen gestemd hebben.

Gelukkig is deze motie aangenomen, al heeft het nog altijd niet het daadwerkelijke resultaat omdat je mensen dus niet zomaar terug mag sturen vanwege allerlei verdragen. Maar goed, het is een beginnetje.

Opmerkelijk wel dat linkse partijen, maar ook NSC en CDA, tegen deze motie stemmen. Ik vraag me af wat ze dan wel willen met criminele asielzoekers?

Dat komt door de ongenuanceerde tekst van de motie:

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

verzoekt de regering Syrische asielzoekers die de openbare orde verstoren of strafbare
feiten plegen direct terug te sturen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Baudet

Als iemand te hard heeft gezongen, want dat kan ook als verstoring van de openbare orde worden uitgelegd, dan kan hij teruggestuurd worden.

Welk beginnetje is het dan, wat levert het op volgens jou? Wat heeft het voor zin om voor een motie te stemmen die compleet onhaalbaar is en tegen allerlei verdragen ingaat? In mijn ogen is het pure symboolpolitiek en geldverspilling. Alleen om maar te doen alsof je lekker streng bent, heel toevallig vlak voor de verkiezingen, alles voor de stemmen. Natuurlijk is iedereen tegen overlast en zou iedereen het liefst zien dat deze mensen waar dan ook heen opdonderen. Maar deze motie doet daar niets aan. 

Ik vind het juist logisch om als je écht iets wil doen tegen de overlast tegen deze motie te stemmen en voor moties die wél haalbaar zijn. Bijvoorbeeld over een PBL, over een wet die voor bepaalde strafbare feiten de minimum- of maximumstraf verhoogt en uitzetting juridisch mogelijk maakt, over het aankaarten van het herzien van verdragen, over het snel duidelijkheid scheppen over het wel/niet mogen blijven of uitzetten van Syrische asielzoekers, over preventiemaatregelen, over cameratoezicht, noem maar op. Maak er nou niet van dat de enige opties 'gewoon direct terugsturen' en 'niets doen' zijn, er zijn er veel meer. Als je het maar echt wil, in plaats van liever als politici het probleem juist in stand houden zodat je lekker kunt schoppen en daarmee stemmen trekt.

Nicole123 schreef op 10-09-2025 om 15:02:

Wat heeft het voor zin om voor een motie te stemmen die compleet onhaalbaar is en tegen allerlei verdragen ingaat? Dat is pure symboolpolitiek en geldverspilling. Alleen om maar te doen alsof je lekker streng bent, heel toevallig vlak voor de verkiezingen. Ik vind het juist heel logisch om juist als je écht iets wil doen tegen de overlast tegen deze motie te stemmen en voor moties die wél haalbaar zijn. Bijvoorbeeld over een PBL, over een wet die voor bepaalde strafbare feiten de minimum- of maximumstraf verhoogt en uitzetting juridisch mogelijk maakt, over het aankaarten van het herzien van verdragen, over het snel duidelijkheid scheppen over het wel/niet mogen blijven of uitzetten van Syrische asielzoekers, over preventiemaatregelen, over cameratoezicht, noem maar op. Maak er nou niet van dat de enige opties 'gewoon direct terugsturen' en 'niets doen' zijn.

Hij had nog meer moties, zag ik en die stonden allemaal in het kader van het grote zwart-wit denken dat je in dit draadje ook heel vaak ziet. Als je niet voor bent, dan ben je tegen. Terwijl het vaak veel genuanceerder ligt.

PensioNada schreef op 10-09-2025 om 15:06:

[..]

Hij had nog meer moties, zag ik en die stonden allemaal in het kader van het grote zwart-wit denken dat je in dit draadje ook heel vaak ziet. Als je niet voor bent, dan ben je tegen. Terwijl het vaak veel genuanceerder ligt.

Dit soort moties zijn inderdaad meer zwart-witte statements om maar aandacht te trekken dan dat ze beogen om echt iets te veranderen aan problemen. Op kosten van de burger. Je zou ook maar iets haalbaars voorstellen dat écht de situatie verbetert.

Ze worden ook wel 'wappermoties' genoemd, moties die in de Tweede Kamer wordt ingediend met als hoofddoel ophef te veroorzaken in plaats van serieus het politieke beleid te beïnvloeden. 

https://decorrespondent.nl/14835/duizenden-flutmoties-in-de-kamer-niemand-wil-ze-maar-bijna-iedereen-doet-mee/cd2bf829-bd0b-0ac8-2c54-d2c794595803

En dit is dus precies waarom bijvoorbeeld het CDA tegen stemt. Het CDA is fel tegen de enorme hoeveelheid onzinmoties die tegenwoordig worden ingediend (door welke partij dan ook) en wil graag dat die ingedamd worden. 

https://www.cda.nl/nieuws/default-61700d01b4/

Kortom, elke partij wil dat de overlast van Syrische jongeren stopt (daar zegt voor of tegen deze motie stemmen helemaal niets over), maar niet elke partij leent zich voor loze symboolpolitiek.

Miraval schreef op 10-09-2025 om 14:04:

Dat het lastig is weet we, maar blijkbaar het is wel mogelijk. Opgepakt al jaren geen verblijfsvergunning en binnen 5 dagen terug naar Turkije, verschil is wel dat NL een uitleveringsverdrag heeft. Maar zo snel kan het blijkbaar gaan... 

Man (60) krijgt één maand cel voor verkrachten koe op kinderboerderij | Binnenland | NU.nl

Yumi schreef op 10-09-2025 om 15:33:

[..]

Dat het lastig is weet we, maar blijkbaar het is wel mogelijk. Opgepakt al jaren geen verblijfsvergunning en binnen 5 dagen terug naar Turkije, verschil is wel dat NL een uitleveringsverdrag heeft. Maar zo snel kan het blijkbaar gaan...

Man (60) krijgt één maand cel voor verkrachten koe op kinderboerderij | Binnenland | NU.nl

Daarom is zo’n motie ook onzin, en stemt het CDA niet voor.

Die politieke spelletjes ten koste van Ter Apel,en ten koste van asielzoekers moeten stoppen. Dat lost niets op. Wat mij betreft sluit de gemeente de boel omdat onze regering zich niet houdt aan de vergunning. Dan hadden ze de spreidingswet maar echt moeten uitvoeren.
https://nos.nl/artikel/2581913-aanmeldcentrum-ter-apel-weer-te-vol-boete-voor-coa-loopt-op

Volgens Marco Visscher van Gemeentebelangen, de grootste fractie in de gemeenteraad, zat de hoge instroom eraan te komen. Hij heeft sterk de indruk dat het bepaalde partijen zo vlak voor de landelijke verkiezingen wel goed uitkomt dat de instroom in Ter Apel te hoog is.

"Dus laten ze het ook weer zover komen om aan te tonen hoe groot het asielprobleem is. Ondertussen zitten wij hier al jaren met de negatieve gevolgen. Ik ben bang dat dit de komende tijd niet verandert", zegt Visscher.

Yumi schreef op 10-09-2025 om 15:33:

[..]

Hiermee laat je zien dat waar het kan het al gebeurt en een motie dus niet nodig is. Waar het niet kan heeft een motie ook geen zin, want daardoor gaat het niet opeens wel kunnen. Enkel loze symboolpolitiek en politiek campagne voeren dus. 

Daglichtlamp schreef op 10-09-2025 om 16:00:

Die politieke spelletjes ten koste van Ter Apel,en ten koste van asielzoekers moeten stoppen. Dat lost niets op. Wat mij betreft sluit de gemeente de boel omdat onze regering zich niet houdt aan de vergunning. Dan hadden ze de spreidingswet maar echt moeten uitvoeren.
https://nos.nl/artikel/2581913-aanmeldcentrum-ter-apel-weer-te-vol-boete-voor-coa-loopt-op

Volgens Marco Visscher van Gemeentebelangen, de grootste fractie in de gemeenteraad, zat de hoge instroom eraan te komen. Hij heeft sterk de indruk dat het bepaalde partijen zo vlak voor de landelijke verkiezingen wel goed uitkomt dat de instroom in Ter Apel te hoog is.

"Dus laten ze het ook weer zover komen om aan te tonen hoe groot het asielprobleem is. Ondertussen zitten wij hier al jaren met de negatieve gevolgen. Ik ben bang dat dit de komende tijd niet verandert", zegt Visscher.

Kan men weer triomfantelijk met het vingertje gaan wijzen, terwijl het inderdaad pure politieke vuiler spelletjes zijn. Ten koste van de gewone mens, zowel eigen burgers als asielzoekers. 

Het kan allemaal best een motie voor de buhne zijn, of symboolpolitiek of wat dan ook, maar nu er een motie ligt is er ook politieke wil om te kijken naar mogelijkheden, hopelijk om wetgeving dusdanig aan te passen zodat criminele asielzoekers wel teeuggestuurd kunnen worden. 

Een PBL is natuurlijk al een goed begin, kijk naar de motie van Rajkowski over het aanpassen van de PBL. Die is ook aangenomen waardoor PBL na de mislukte pilot weer mogelijk is. Natuurlijk stemden DENK, PvdD en SP tegen, maar GL/PvdA was gelukkig ook voor deze motie. 

Overigens zit ik te kijken, maar bijvoorbeeld een hele simpele motie over minimaal beschikken over een taalniveau B1 om een Nederlands paspoort te kunnen krijgen, dat GL/PvdA hier tegen stemt. Samen met natuurlijk de eerdergenoemde partijen die zowat alle moties die te maken hebben met strenger asielbeleid afkeuren. 

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2025Z09933&did=2025D22830

Deze (gewijzigde) motie over strafbaar gedrag mee laten wegen in de asielprocedure (waar ik overigens ook voorstander van ben) is ook afgewezen door GL/PvdA, D66, CU, DENK, SP, PvdD, Volt. 

Als moties geen nut hebben, waarom dan de mogelijkheid om ze überhaupt in te dienen? Het is wel een goede graadmeter om te zien hoe partijen stemmen. Zoals dat ook voor PVV herhaaldelijk benoemd is (terecht overigens) vind ik het wel interessant om te zien dat zowat alle moties omtrent asiel door linkse partijen (vnml DENK, PvdD en SP) afgewezen worden. En PvdD en SP worden best vaak genoemd als partij waarop men wil stemmen. Voor mij van dezelfde buitencategorie als PVV en FvD.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.