Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
felija
04-09-2025 om 17:09
Tja, luchtpost, jij bent degene die teruggrijpt op de tweede wereldoorlog en er prat op gaat dat Nederlanders zelf eigenhandig na de oorlog ons land weer hebben opgebouwd itt die vermaledijde asielzoekers die nu in ons land zijn. Als ik het dan nuanceer door met financieel verkregen hulp aan te komen en het feit dat wederopbouw überhaupt mogelijk was, doordat de oorlog voorbij was, dan buitelt men hier over elkaar heen om dat te ontkrachten. Alsof men persoonlijk beledigd is.
Ik vraag me af waarom, onder andere jij, telkens maar weer onze eigen bevolking een schouderklop geeft vanwege onze deugdzaamheid en arbeidsethos vooral in vroeger tijden, zodra er iets ten faveure van asielzoekers wordt gezegd.
Dan wordt er hier onmiddellijk weer geroepen wat voor een luie profiteurs asielzoekers zijn, neem dan een voorbeeld aan Nederlanders! En dan kom je weer met de tweede wereldoorlog en de wederopbouw op de proppen. Daar reageer ik op.
En het veelgehoorde argument waarom 'ze' niet gewoon in hun eigen regio blijven ( wat de meesten overigens ook doen), terwijl na wo2 Nederlanders ook massaal emigreerden naar de andere kant van de wereld, maar nee, dat is dan uiteraard iets heel anders!
Die situaties zijn sowieso al niet met elkaar te vergelijken, zoals Mick87 al terecht opmerkte in haar post.
Alice12
04-09-2025 om 17:38
felija schreef op 04-09-2025 om 17:09En het veelgehoorde argument waarom 'ze' niet gewoon in hun eigen regio blijven ( wat de meesten overigens ook doen), terwijl na wo2 Nederlanders ook massaal emigreerden naar de andere kant van de wereld, maar nee, dat is dan uiteraard iets heel anders!
Als al die asielzoekers op dezelfde voorwaarden naar Nederland komen als Nederlanders hadden die in de jaren 60 emigreerden, zijn ze wat mij betreft van harte welkom.
Ik heb zo’n vermoeden dat Ter Apel dan wel dicht kan.
Luchtpost
04-09-2025 om 17:50
felija schreef op 04-09-2025 om 17:09:
Tja, luchtpost, jij bent degene die teruggrijpt op de tweede wereldoorlog [...]
Nee. Ik zei iets over het eigen land opbouwen "zoals NL dat ook heeft gedaan na WOII". Wie destijds gehoor gaf aan het dringende verzoek zich elders op de wereld te vestigen ging óf alleen óf met het hele gezin vanuit NL naar elders. In 'een' ander land aangekomen, moest men zichzelf zien te redden. En dus was er een keiharde noodzaak om de betreffende taal te leren, om te integreren, etc. En dat heeft goed gewerkt.
In plaats van de hele tijd filosoferen over wat NL allemaal fout heeft gedaan c.q. doet en hoeveel steun, coaches, geld, opleiding, vertier etc. mensen nodig hebben die hier een veilig heenkomen zoeken, zou je je ook kunnen vragen of het allemaal niet ánders zou moeten onder het mom: "als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg".
In plaats van alles en iedereen bij voorbaat verontschuldigen "want zo is daar !!!!) hun cultuur", zou je ook kunnen eisen dat mensen zich binnen de kortste keren aanpassen aan / gedragen naar de cultuur van het land waar zij te gast zijn: want niet wij maar zij hebben het namelijk blijkbaar voor het kiezen v.w.b. het land waar zij die goed toekomst willen krijgen.
Nederland biedt die graag, heus! Maar dan graag aan menen zoals die leraar en niet aan zo'n raddraaier. Het is niet te geloven: zóveel inspanning/geld door NL gewenst/nodig, maar kennelijk heeft NL geen spat in de melk te brokkelen?
Poezenmeisje
04-09-2025 om 17:55
felija schreef op 04-09-2025 om 14:30:
[..]
Na de oorlog inderdaad, tijdens de oorlog kon er niet worden opgebouwd. Syriërs konden dat om die reden ook niet, toen een aantal van hen hierheen kwamen.
Ik doel ook niet op gastarbeiders, maar op financiële hulp vanaf 1948: het marshallplan. Tussen 1948 en 1964 vertrokken een half miljoen Nederlanders naar Noord-Amerika en Australië. Nederland was toen een emigratieland.
Emigreren vanwege oorlog en/of slechte omstandigheden is iets van alle tijden en niet voorbehouden aan bepaalde landen. Waarom ook niet? Als je denkt je geluk elders te kunnen beproeven? Of het daar dan vervolgens lukt en je ook welkom bent, is een heel ander verhaal.
Emigratie was toen moeilijk en aan veel regels gebonden. Je kreeg zeker geen bed, bad, brood aangeboden, laat staan de rest.
Ging Trees met haar bevrijdingsbaby op weg naar haar Canadees of Amerikaan? Stond die niet op het vliegveld op je te wachten, dan kon Trees linea recta retour naar Nederland.
En Nederland was vól, geen huizen en op weg naar tien!!! miljoen inwoners.
Betaalmuur, helaas.
Yumi
04-09-2025 om 18:45
Alice12 schreef op 04-09-2025 om 16:36:
[..]
Ze gaan er nu weer op vakantie, dus gaan ze lekker weer terug hun land opbouwen.
Dat lijkt me een goed plan, De EU geeft 2,5 miljard en het Rode kruis wil terugkerende Syriërs helpen en heeft er 130 miljoen voor nodig.
De EU zegt 2,5 miljard euro aan hulp toe aan Syrië voor de jaren 2025 en 2026. Dit bedrag moet bijdragen aan de wederopbouw van het door oorlog verscheurde land en de transitie na de val van Bashar al-Assad ondersteunen.
EU steekt 2,5 miljard euro in wederopbouw Syrië ondanks omstred…
Rode Kruis
Het gaat met name om voedselhulp, hulp bij onderdak, medische zorg en watervoorziening. Ook wil de hulporganisatie psychosociale hulp verlenen.
De Rode Halve Maan is de lokale afdeling van het Rode Kruis in Syrië waar ruim 9000 vrijwilligers voor werken en honderden betaalde krachten. Segaar: "Een heel grote taak is het aanbieden van mobiele klinieken: met busjes het land doorrijden om mensen medische hulp te geven die daar geen toegang meer toe hebben omdat ziekenhuizen zijn verwoest."
Rode Kruis wil miljoenen terugkerende Syriërs helpen met wederopbouw
Gebruikersnaaminvullen
04-09-2025 om 20:21
felija schreef op 04-09-2025 om 17:09:
Tja, luchtpost, jij bent degene die teruggrijpt op de tweede wereldoorlog en er prat op gaat dat Nederlanders zelf eigenhandig na de oorlog ons land weer hebben opgebouwd itt die vermaledijde asielzoekers die nu in ons land zijn. Als ik het dan nuanceer door met financieel verkregen hulp aan te komen en het feit dat wederopbouw überhaupt mogelijk was, doordat de oorlog voorbij was, dan buitelt men hier over elkaar heen om dat te ontkrachten. Alsof men persoonlijk beledigd is.
Ik vraag me af waarom, onder andere jij, telkens maar weer onze eigen bevolking een schouderklop geeft vanwege onze deugdzaamheid en arbeidsethos vooral in vroeger tijden, zodra er iets ten faveure van asielzoekers wordt gezegd.
Dan wordt er hier onmiddellijk weer geroepen wat voor een luie profiteurs asielzoekers zijn, neem dan een voorbeeld aan Nederlanders! En dan kom je weer met de tweede wereldoorlog en de wederopbouw op de proppen. Daar reageer ik op.En het veelgehoorde argument waarom 'ze' niet gewoon in hun eigen regio blijven ( wat de meesten overigens ook doen), terwijl na wo2 Nederlanders ook massaal emigreerden naar de andere kant van de wereld, maar nee, dat is dan uiteraard iets heel anders!
Die situaties zijn sowieso al niet met elkaar te vergelijken, zoals Mick87 al terecht opmerkte in haar post.
Ik raad je aan de serie Landverhuizers te kijken. Dan kun je zien hoe het de Nederlanders af ging nadat ze in het gekozen land aan waren gekomen.
Dit was voor WW2
Daglichtlamp
04-09-2025 om 20:39
Asielzoekers binden we ook aan veel regels. Regels die wat mij betreft contraproductief werken. Dus laten we nu eindelijk regelen dat asielzoekers vanaf het begin van hun procedure kunnen werken, en dat we dat ook verplicht maken. Dat lijkt me winst voor alle kanten.
Thora
04-09-2025 om 22:28
felija schreef op 04-09-2025 om 15:51:
[..]
En aan wie ligt dat?
Als je hetgeen wat nu gebeurt in Nederland en Europa bedoelt. Dan ligt dat een ten eerste de Europese richtlijnen. Ten tweede en vooral aan het geitenwollensokkenbeleid en de schuldcultuur die hier heerst. "Wij" zijn heel stout geweest in de tijd van de VOC dus daarom moeten "wij" nu goed zijn voor hen die het zogenaamd slechter hebben dan "wij". En daar zit op de een of andere manier geen rem op.
Mick87
04-09-2025 om 22:48
Thora schreef op 04-09-2025 om 22:28:
[..]
Als je hetgeen wat nu gebeurt in Nederland en Europa bedoelt. Dan ligt dat een ten eerste de Europese richtlijnen. Ten tweede en vooral aan het geitenwollensokkenbeleid en de schuldcultuur die hier heerst. "Wij" zijn heel stout geweest in de tijd van de VOC dus daarom moeten "wij" nu goed zijn voor hen die het zogenaamd slechter hebben dan "wij". En daar zit op de een of andere manier geen rem op.
Nee dat ligt daar niet aan. Ik denk dat het vooral een erfenis is uit WO2 om maar te deugen. Soort collectief schuldgevoel naar hoe de joden destijds zijn behandeld (beestachtig) Vluchtelingenverdrag is kort daarna ontstaan en door ons ondertekend. Maar dat is inmiddels lang geleden en was een hele andere tijd. Het vluchtelingenverdrag van toen is niet meer van deze tijd en was ook niet bedoeld voor de massamigratie zoals we die nu kennen.
En ja, ook tijdens en na WO2 zochten ve mensen hun heil in Canada, Amerika, Australië etc. Maar dat is ander soort migratie dan nu hierheen. Arbeidskrachten waren daar hard nodig je moest Engels spreken, je zocht zelf een woning, en van uitkeringen e.d. was geen sprake. Tel daarbij op een westerse cultuur.
Maar feit is wel dat zo lang er oorlogen zijn en landen waar armoede heerst mensen deze kant op zullen blijven komen. Daar zit de paradox. Eigenlijk kunnen we het niet aan als land, maar ja de mensen zullen blijven komen dus moeten we er wel wat mee.
Yumi
05-09-2025 om 00:22
Was vanmiddag in het centrum, het was zo onrustig met groepjes jongeren op fatbikes, dat ik zo snel als mogelijk naar huis ben gegaan. Vervelend voor mij, maar verschrikkelijk voor inwoners van het centrum en winkeliers. En Bruls, die schenkt nog een kopje thee in, schrijft een brief maar uiteindelijk gebeurd er niets. Hij is immers van de regels, maar handhaving is een vies woord...
Deze burgemeester hoopt met brief overlastgevende Syrische jongeren te bereiken: 'Wil gevoel geven dat er iemand is die wil helpen' | EenVandaag
majorette2005
05-09-2025 om 08:35
Yumi schreef op 05-09-2025 om 00:22:
Was vanmiddag in het centrum, het was zo onrustig met groepjes jongeren op fatbikes, dat ik zo snel als mogelijk naar huis ben gegaan. Vervelend voor mij, maar verschrikkelijk voor inwoners van het centrum en winkeliers. En Bruls, die schenkt nog een kopje thee in, schrijft een brief maar uiteindelijk gebeurd er niets. Hij is immers van de regels, maar handhaving is een vies woord...
Deze burgemeester hoopt met brief overlastgevende Syrische jongeren te bereiken: 'Wil gevoel geven dat er iemand is die wil helpen' | EenVandaag
Het verbaasd mjj ook dat dat tuig ook allemaal een fatbike heeft, ook in mijn woonplaats vkak bjj Njjmegen kun je uittekenen wat op een fatbike rijd.
Daglichtlamp
05-09-2025 om 08:45
Inmiddels heb ik het idee dat sommigen de redenering omdraaien, er rijdt tuig op een fatbike, dus alles wat op een fatbike rijdt is tuig.
Mijn ervaring is dat veel kinderen op een fatbike zich prima laten corrigeren als ze aangesproken worden. Laten we niet iedereen over 1 kam scheren.
Poezenmeisje
05-09-2025 om 08:51
Fatbikes en elektrische fietsen mogen van mij ouderwetsch op de rollenbank, net als Puchjes en Zündapps in de jaren '80.
En zet er meteen een shredder naast.

Mick87
05-09-2025 om 08:57
Poezenmeisje schreef op 05-09-2025 om 08:51:
Fatbikes en elektrische fietsen mogen van mij ouderwetsch op de rollenbank, net als Puchjes en Zündapps in de jaren '80.
En zet er meteen een shredder naast.
Er is geen capaciteit bij politie en handhaving om dit te doen. Heb begin dit jaar ernstige overlast gehad van scooterjeugd maar handhaving en politie zeide dys dat ze weinig konden doen zoals rollerbank etc omdat ze het daar te druk voor hebben.
We leven in steeda meer in een soort staat van anarchie
Alice12
05-09-2025 om 09:00
Daglichtlamp schreef op 05-09-2025 om 08:45:
Inmiddels heb ik het idee dat sommigen de redenering omdraaien, er rijdt tuig op een fatbike, dus alles wat op een fatbike rijdt is tuig.
Mijn ervaring is dat veel kinderen op een fatbike zich prima laten corrigeren als ze aangesproken worden. Laten we niet iedereen over 1 kam scheren.
In Tilburg nu ook de al verwachte ettertjes op fatbikes die een transvrouw het leven zuur maken. Elke avond tegen haar voordeur schoppen en uitschelden. Politie heeft het al tijden in” onderzoek”.