Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezenmeisje schreef op 03-09-2025 om 23:47:

[..]

Studenten OV-kaart omdat ze op een mbo zitten?

Of: alleen maar ingeschreven staan? 

https://nos.nl/artikel/2088317-misbruik-van-studiefinanciering-in-het-mbo

zondag 21 februari 2016,
"...De gemeente Rotterdam constateert misbruik van studiefinanciering in het mbo. Wethouder Hugo de Jonge maakt zich zorgen over mbo-leerlingen die zich uitsluitend inschrijven voor opleidingen vanwege de studiefinanciering. Op die manier kunnen zij maandelijks ruim 800 euro op hun rekening krijgen, zonder daadwerkelijk lessen te volgen.

Ze moeten het geld later wel terugbetalen als ze hun opleiding niet afronden, maar dat geldt niet voor de leerlingen op de zogenoemde niveaus 1 en 2.

De afgelopen week sprak de NOS met onder anderen mbo-scholieren op het Albeda College in Rotterdam die vertellen over deze truc. "Ook al moet je het later terugbetalen als je je diploma niet haalt, op korte termijn voelt het voor sommigen als gratis geld", vertelt een van hen. etc".  ....

Alice12 schreef op 03-09-2025 om 23:18:

[..]

Nee? Praat eens met pubermeisjes wat zij nu heel normaal vinden. Verder staat er een stuk in de Gelderlander waarin jonge meisjes vertellen hoe het is om door Nijmegen te lopen. Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen.

We gaan weer terug naar vroeger. Toen ik jong was (80er jaren), was het "normaal" dat als je als meisje over de Haagse Mart liep, er regelmatig handen van kerels zaten waar je ze niet wil. Vooral het achterwerk was erg populair. En ook in die tijd waren dat niet Peter, Mark en Jan.

felija schreef op 03-09-2025 om 23:45:

[..]

Als ik als tienerjongen mijn land, ouders, alles zou moeten verlaten vanwege oorlog, nog niet volwassen, maar wel hoopvol op een betere toekomst voor mijn ouders, broers, zussen en mijzelf, zeker als die hoop ook wordt gevoed door diegenen die je overhalen je heil elders te zoeken, dan zou ik wanhopig proberen daar te komen.

Eenmaal aangekomen blijkt het slechts een voorportaal van iets onzekers te zijn in een opvanglocatie. Opgevoed word je niet, want je hebt je ouders achter moeten laten. In het begin zou ik nog opgelucht zijn, vanwege het wegvallen van de oorlogsdreiging. Maar al snel blijkt het voornamelijk afwachten te zijn, wat je kunt doen. Verkassen, weer wachten, mijn moreel zou heel snel om laag gaan, helemaal op zo'n leeftijd. Ik denk niet dat ik zou gaan rellen, maar me juist terugtrekken en in een soort impasse zou belanden.

ik denk niet dat ik het er veel beter zou afbrengen dan die jongens, eerlijk gezegd, alleen zouder anderen er veel minder last van hebben. Hoop doet leven, zekerheid is iets heel belangrijks voor mensen.

Dus ja, het is zeker beleid wat een rol speelt. Rechtvaardigt dat het rellen? Nee, natuurlijk niet. Maar ik zou niet na tijden van onzekerheid, zonder enig perspectief ellke dag neerstorten van dankbaarheid, zeker niet. Mijn wanhoop en het gemis van thuis en familie zou dubbel en dwars terugkomen.

Hier zeg je dus al dat ze komen met een vooropgezet plan (de hele familie hier krijgen). En als dat plan niet naar wens verloopt wangedrag, in welke vorm dan ook, een logisch gevolg is. Het ligt dus allemaal aan Nederland zelf. Het speldenpuntje op de wereldbos dat zoveel mensen wonderbaarlijk goed weten te vinden. Ik zeg niet dat je het goed praat en het is goed dat je de andere kant laat zien maar het is natuurlijk van de gekke dat dit de gang van zaken is. Nederland wordt zonder overleg tot gastland gebombardeerd en als het dan niet naar wens gaat dan gaat men zich misdragen.

Mick87 schreef op 03-09-2025 om 21:21:

[..]

Het om een groepje van enkele tientallen. Denk dat wat jij beschrijft wel mee zal vallen. Maar dit soort excessen moeten wel snel in de kiem gesmoord worden.

Wie bedoel je met een groepje van enkele tientallen?

Luchtpost schreef op 04-09-2025 om 00:12:

[..]

Er moet niks.

Je kan ook, met de hele familie, 100 of 200 kilometer verderop in je eigen taal, eigen cultuur en voor je eigen land een nieuw bestaan opbouwen en daar eventueel hulp bij vragen vanuit het buitenland. Eigenlijk net zoals Nederland na WOII weer door eigen mensen is opgebouwd.

O, kom je weer met die vergelijking op de proppen. Nederland is enorm geholpen door andere landen en je zegt het goed: nà de oorlog, niet tijdens, is Nederland weer opgebouwd en niet alleen door eigen mensen. 

Thora schreef op 04-09-2025 om 10:23:

[..]

Hier zeg je dus al dat ze komen met een vooropgezet plan (de hele familie hier krijgen). En als dat plan niet naar wens verloopt wangedrag, in welke vorm dan ook, een logisch gevolg is. Het ligt dus allemaal aan Nederland zelf. Het speldenpuntje op de wereldbos dat zoveel mensen wonderbaarlijk goed weten te vinden. Ik zeg niet dat je het goed praat en het is goed dat je de andere kant laat zien maar het is natuurlijk van de gekke dat dit de gang van zaken is. Nederland wordt zonder overleg tot gastland gebombardeerd en als het dan niet naar wens gaat dan gaat men zich misdragen.

Nee, dat schrijf ik niet, ze komen hier zonder hun familie, ik heb het nergens over een vooropgezet plan om hun familie hier heen te krijgen. Er zijn andere mogelijkheden om je familie in je thuisland te helpen.

felija schreef op 04-09-2025 om 10:39:

[..]

O, kom je weer met die vergelijking op de proppen. Nederland is enorm geholpen door andere landen en je zegt het goed: nà de oorlog, niet tijdens, is Nederland weer opgebouwd en niet alleen door eigen mensen.

En welke landen/mensen hebben dan waarmee geholpen? Want zoals jij het zegt lijkt het net of de gastarbeiders al aan de grens van Nederland stonden in 1946. Naoorlogs Nederland is hoofdzakelijk opgebouwd door de Nederlanders zelf en Marshallhulp(vanaf 1948). In Nederland was de productie eind 1947 al terug op het niveau van voor de oorlog. Pas in de jaren 60 kwamen er gastarbeiders.

Luchtpost schreef op 04-09-2025 om 00:12:

[..]

Er moet niks.

Je kan ook, met de hele familie, 100 of 200 kilometer verderop in je eigen taal, eigen cultuur en voor je eigen land een nieuw bestaan opbouwen en daar eventueel hulp bij vragen vanuit het buitenland. Eigenlijk net zoals Nederland na WOII weer door eigen mensen is opgebouwd.

Dat hebben ze vaak geprobeerd, in Libanon, Turkije of Egypte. Alleen niet overal was dat even goed mogelijk.

felija schreef op 04-09-2025 om 10:39:

[..]

Hoe kom je daar nou bij. Na de oorlog is Nederland weer opgebouwd door Nederlanders. Gastarbeiders kwamen niet in '45 . Die kwamen later. 

Alice12 schreef op 04-09-2025 om 14:10:

[..]

Hoe kom je daar nou bij. Na de oorlog is Nederland weer opgebouwd door Nederlanders. Gastarbeiders kwamen niet in '45 . Die kwamen later.

Na de oorlog inderdaad, tijdens de oorlog kon er niet worden opgebouwd. Syriërs konden dat om die reden ook niet, toen een aantal van hen hierheen kwamen. 

Ik doel ook niet op gastarbeiders, maar op financiële hulp vanaf 1948: het marshallplan. Tussen 1948 en 1964 vertrokken een half miljoen Nederlanders naar Noord-Amerika en Australië. Nederland was toen een emigratieland. 

Emigreren vanwege oorlog en/of slechte omstandigheden is iets van alle tijden en niet voorbehouden aan bepaalde landen. Waarom ook niet? Als je denkt je geluk elders te kunnen beproeven? Of het daar dan vervolgens lukt en je ook welkom bent, is een heel ander verhaal.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-09-2025 om 12:26:

[..]

En welke landen/mensen hebben dan waarmee geholpen? Want zoals jij het zegt lijkt het net of de gastarbeiders al aan de grens van Nederland stonden in 1946. Naoorlogs Nederland is hoofdzakelijk opgebouwd door de Nederlanders zelf en Marshallhulp(vanaf 1948). In Nederland was de productie eind 1947 al terug op het niveau van voor de oorlog. Pas in de jaren 60 kwamen er gastarbeiders.

Zie vorige post, 1948 is toch echt vlak na de oorlog en waarom kwam die hulp er dan, als het allemaal al helemaal goed ging? Fijn toch, dat Nederland daar bovenop nog een flinke financiële injectie kreeg? Bovendien: na een oorlog je land opbouwen is natuurlijk veel beter te doen dan als je er nog middenin zit. 

Desalniettemin hebben toch een aanzienlijk aantal Nederlanders hun heil vanaf 1948 elders gezocht.

Wat overigens ook geholpen heeft is dat Nederland er na de oorlog terecht voor gekozen heeft niet langer neutraal te blijven, maar zich in 1949 bij de Navo aan te sluiten. Een land heeft hoe dan ook goede bondgenoten nodig.

Nicole123 schreef op 03-09-2025 om 14:13:

[..]

Ja, dat het vaak DE veiligelanders zijn, zeg je.

En zoals ik al zei, het is niet eens waar ook. Overlast komt voornamelijk van niet-veiligelanders. Die overigens lang niet altijd asiel krijgen, net als dat sommige veiligelanders soms wel een echte vluchteling zijn. Je maakt er een eigen karikatuur van, met hokjes die niet kloppen.

En laat dat continue copy-pasten van je eigen berichten alsjeblieft eens achterwege als je serieus genomen wil worden.

Dan moet ik naar Nicole123 luisteren want die weet alles zo goed.   

https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/abp/overlast-veiligelanders-rond-ter-apel-breidt-zich-uit 21 april 2023 Niet alleen rond het aanmeldcentrum in Ter Apel ervaren inwoners 'ernstige overlast' van veiligelanders, maar ook in de omliggende dorpen.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1084415/jonge-veiligelanders-die-voor-overlast-zorgen-hadden-in-hun-thuisland-vaak-al-problemen 1 november 2023 Jonge veiligelanders die voor overlast zorgen, hadden in hun thuisland vaak al problemen

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/kamer_in_het_kort/opvangcrisis-ter-apel 13 februari 2025 (lees vooral onder het woord 'Overlast')

https://wnl.tv/2025/08/20/ter-apel-overlast-asielzoekers-diefstal 20 augustus 2025

Het leek even beter te gaan in Ter Apel, maar deze zomer wordt het Groningse dorp weer onveilig gemaakt door een kleine groep asielzoekers, veelal uit veilige landen in Noord-Afrika. Burgemeester Jaap Velema waarschuwde deze week demissionair minister David van Weel (Justitie en Veiligheid) over de toenemende overlast in het dorp. "We zien een verdubbeling van het aantal diefstallen, en we hebben ook een heel ernstige diefstal gehad. Het is gewoon een dagelijkse situatie."

Nicole123 schreef op 03-09-2025 om 14:13:

[..]

Ja, dat het vaak DE veiligelanders zijn, zeg je.

En zoals ik al zei, het is niet eens waar ook. Overlast komt voornamelijk van niet-veiligelanders. Die overigens lang niet altijd asiel krijgen, net als dat sommige veiligelanders soms wel een echte vluchteling zijn. Je maakt er een eigen karikatuur van, met hokjes die niet kloppen.

En laat dat continue copy-pasten van je eigen berichten alsjeblieft eens achterwege als je serieus genomen wil worden.

Dan zou je wel willen.

Ik herhaal berichten juist als je weer iemand of mij iets onterecht wilt aanmeten. Ik heb het dan over mijn eigen berichten. Jij zelf hebt het over andermans berichten die gedaan zouden zijn, en dat om anderen 'verdacht' te maken. Als ik dan het tegendeel kan laten zien zal ik dat doen, of je het leuk vind of niet. Zie:

Nicole123 schreef op 03-09-2025 om 09:10:

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.