Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Nicole123
01-09-2025 om 17:45
Miraval schreef op 01-09-2025 om 12:34:
En nee, daar kunnen asielzoekers helemaal niks aan doen
Wat rot voor je allemaal, Miraval! (Ik heb het even ingekort vanwege de leesbaarheid en privacy, misschien wil je later bepaalde dingen weer weghalen.)
Wat ik alleen niet snap: als je zelf al zegt dat asielzoekers hier allemaal niks aan kunnen doen, waarom koppel je het dan toch? Waarom post je het in dit topic, en niet in bijv het gewoon politiek topic?
Miraval
01-09-2025 om 19:03
Nicole123 schreef op 01-09-2025 om 17:45:
[..]
Wat rot voor je allemaal, Miraval! (Ik heb het even ingekort vanwege de leesbaarheid en privacy, misschien wil je later bepaalde dingen weer weghalen.)
Wat ik alleen niet snap: als je zelf al zegt dat asielzoekers hier allemaal niks aan kunnen doen, waarom koppel je het dan toch? Waarom post je het in dit topic, en niet in bijv het gewoon politiek topic?
Het hoort voor mij een beetje bij allebei, als het systeem zo vast loopt zoals het nu doet, dan moet je zorgen dat er of minder mensen binnenkomen die financieel 100% afhankelijk zijn, of die financiële prikkel wegnemen door zelfvoorzieningsplicht te eisen, of gewoon uberhaupt minder mensen toelaten.
Maar welke politieke partij het beste is? Daar ben ik nog niet helemaal over uit, al neig ik nog het meest naar Bontenbal.
En een opmerking als we leven in 1 van de rijkste landen ter wereld, daar kan ik zelf ook niks mee. Ook niet ter relativering. Dat zijn vaak dingen die ik hoor van hoger opgeleiden in loondienst. Sorry voor de algemenisering.
felija
01-09-2025 om 19:11
O ja, wat ontzettend aso van mij: miraval, super rot voor je wat je allemaal voor je kiezen krijgt, privé!
We kunnen dan wel in een welvarend land wonen, dat wil natuurlijk niks zeggen over hoe het persoonlijk met iemand gaat, op micro niveau, zeg maar.
Alice12
01-09-2025 om 22:37
Miraval schreef op 01-09-2025 om 19:03:
[..]
Het hoort voor mij een beetje bij allebei, als het systeem zo vast loopt zoals het nu doet, dan moet je zorgen dat er of minder mensen binnenkomen die financieel 100% afhankelijk zijn, of die financiële prikkel wegnemen door zelfvoorzieningsplicht te eisen, of gewoon uberhaupt minder mensen toelaten.
Maar welke politieke partij het beste is? Daar ben ik nog niet helemaal over uit, al neig ik nog het meest naar Bontenbal.
En een opmerking als we leven in 1 van de rijkste landen ter wereld, daar kan ik zelf ook niks mee. Ook niet ter relativering. Dat zijn vaak dingen die ik hoor van hoger opgeleiden in loondienst. Sorry voor de algemenisering.
Op Bontebal stemmen gaat volgens mij helemaal niks oplossen. Die meneer flirt mij teveel met groen links en dat vind ik een enge activistische partij. Ik denk met GroenLinks/ PvdA in de regering de poorten hier helemaal open staan.
Mick87
01-09-2025 om 22:44
felija schreef op 01-09-2025 om 11:29:
[..]
Eh, stemmen op een partij die realistisch is, in plaats van populistisch? Die de verantwoordelijkheid daar legt waar hij hoort? Geen sprookjes belooft, maar erkent dat jarenlange processen niet zomaar omkeerbaar zijn?
Ik vind hoe de opvang van asielzoekers nu is geregeld in Nederland, maar ook in andere landen ronduit belabberd, gemeten naar hoe welvarend we zijn, vooral qua toekomstperspectieven:
Hoe kunnen we het asielzoekers zo onaantrekkelijk mogelijk maken? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze zich hier vooral niet welkom voelen, want we vinden ons eigen welbevinden veel belangrijker. Ook al staan we al met minstens 10-0 voor, alleen maar omdat onze wieg hier toevallig stond.
Dus omdat wij op mondiaal niveau welvarend zijn moeten we die welvaart maar delen? Klinkt nobel. Maar ik vind dat met een reeds onder druk staande verzorgingsstaat echt geen goed idee. Zeker als je kijkt naar de statistieken van arbeidsparticipatie van statushouders. En ook wat zij al aan belasting kosten voor ze überhaupt hier een status krijgen. Tel daarbij op dat er gewoon overlast is, lastige integratie in onze samenleving een cultuur die vaak ook nog eens ver van de onze af staat.
Onze welvaart en veiligheid staat al op het spel en met een hoge instroom wordt dat nog meer. Er is onvoldoende personeel om e.e.a. te handhaven. Zorginstellingen kunnen extra problematieken van statushouders niet aan. Er is hier een enorme woningnood en problemen met stikstof.
Op langere termijn zie ik echt nog meer problemen. Statushouders hebben veelal lagere sociaal economische status en dat brengt weer andere problematiek met zich mee.
Ik zie het zo. We hebben hier een taart aan verzorgingsstaat om te delen. Steeds meer mensen eten daar van mee. Zonder ook maar iets bij te dragen aan die taart. En de beschikbare stukken voor de bevolking als geheel worden steeds kleiner.
Natuurlijk is het logisch dat men het hier zo onaantrekkelijk mogelijk wil maken om heen te komen. (Snap alleen nier als je het als land eigenlijk zo min mogelijk wil waarom dat al lang gedateerde vluchtelingenverdrag niet wordt opgezegd). Want dit is niet houdbaar. En de sentimenten en emoties in de samenleving hierover zijn begrijpelijk.
Helaas slaat het soms wat om naar populisme. En men denkt dat dit probleem maakbaarder is dan het daadwerkelijk is.
Nicole123
01-09-2025 om 22:52
Als je een hoge rekening krijgt voor een ambulance of als kleine zelfstandige moeilijk rond kan komen of een lange wachtlijst voor zorg treft, dan heb je niks aan een zondebok. Dan heb je simpelweg een lager eigen risico nodig, een haalbare weldoordachte oplossing voor het zorgstelsel en goede regelingen voor het MKB. (En daar kijk jij ook naar, dat weet ik, Miraval.) De problemen die er op o.a. die vlakken zijn eens aanpakken, in plaats van dat eindeloze gehyperfocus op asiel. Want dat dat niks oplost aan de echte problemen in het land hebben we afgelopen jaar wel gemerkt. Of zijn de problemen die jullie zien soms kleiner geworden afgelopen jaar?
Nicole123
01-09-2025 om 22:58
Ik denk dat de arbeidsparticipatie van asielzoekers en statushouders omhoog moet. Wat we doen is aan alle kanten die participatie onmogelijk maken, ontmoedigen en mensen murw, lamlendig en wanhopig maken en dan klagen dat de arbeidspartipatie zo laag is. We creëren voor een heel groot deel zelf de problemen, of leggen minstens een flinke voedingsbodem ervoor. Laten we de asielzoekers inzetten op de plekken waar we nu actief buitenlanders voor werven en schaf die louche uitzendbureautjes af. Dat mes snijdt aan een heleboel kanten. Het enige nadeel is dat sommige mensen er hun zondebok door kwijtraken.
Mick87
01-09-2025 om 23:14
Nicole123 schreef op 01-09-2025 om 22:58:
Ik denk dat de arbeidsparticipatie van asielzoekers en statushouders omhoog moet. Wat we doen is aan alle kanten die participatie onmogelijk maken, ontmoedigen en mensen murw, lamlendig en wanhopig maken en dan klagen dat de arbeidspartipatie zo laag is. We creëren voor een heel groot deel zelf de problemen, of leggen minstens een flinke voedingsbodem ervoor. Laten we de asielzoekers inzetten op de plekken waar we nu actief buitenlanders voor werven en schaf die louche uitzendbureautjes af. Dat mes snijdt aan een heleboel kanten. Het enige nadeel is dat sommige mensen er hun zondebok door kwijtraken.
Mee eens. Daar moet veel meer op ingestoken worden.
Maar onderschat ook cultuur niet. In veel niet westerse landen is de arbeidsparticipatie van vrouwen laag en is het verre van gebruikelijk dat vrouwen werken. Het is een utopie om te denken dat zij dat hier ineens wel gaan doen. Ken zelfs 3e generatie niet westerse migranten van wie vrouw niet werkt want die hoort thuis bij de kinderen. Of man die niet meegaat op teamuitje want omgang met vrouwen is een no go.
Veel Afrikanen doen niet aan lange termijn planning heb ik gemerkt toen ik daar in een land werkte. Salaris wat binnenkomt meteen erdoor heen jagen. Arbeidsethos is echt heel anders dan hier ook. Dus een deel daarvan ziet werken ook echt niet als iets noodzakelijks. Hier krijg je gewoon geld als je ook niet werkt.
Oh ja: én onze politiek moet ook echt werk gaan maken van werken meer laten lonen. Want laten we wel wezen, zeker in laagbetaalde banen waar statushouders in terecht komen loont het echt amper om te gaan werken.
Alice12
02-09-2025 om 08:21
Mick87 schreef op 01-09-2025 om 23:14:
[..]
Oh ja: én onze politiek moet ook echt werk gaan maken van werken meer laten lonen. Want laten we wel wezen, zeker in laagbetaalde banen waar statushouders in terecht komen loont het echt amper om te gaan werken.
Hier ben ik het helemaal mee eens. We hebben hier een heel ziek systeem. Toevallig vorige week een moeder op mijn school gesproken die voor de sociale contacten best zou willen werken. Caissière leek haar leuk. Maar ze heeft geïnformeerd wat ze dan verdient en dat afgezet met wat ze nu krijgt aan bijstand , kindgebonden budget enz. Ze gaat er gewoon vet op achteruit. Dus thuis blijven en niet werken is financieel beter. En dan was het salaris als Caissière niet eens heel slecht. Maar niet bijna 2800 euro wat ze nu binnenhaalt.
Daglichtlamp
02-09-2025 om 08:33
Terwijl ze dat kindgebondenbudget en de andere toeslagen ook gewoon krijgt als ze werkt voor een laag salaris. Net als minima-regeling van gemeenten, die zijn ook voor inwoners met een baan die weinig verdienen. (Bij gemeenten is het enige verschil dat ze de mensen die bijstand krijgen zelf in beeld hebben, en als je een baan hebt moet je jezelf melden voor deelname aan regelingen).
Ze zou deze rekenhulp kunnen doen: https://uitkeringnaarwerk.nibud.nl/introductie
Fleurtje_5
02-09-2025 om 08:54
Alice12 schreef op 01-09-2025 om 22:37:
[..]
Op Bontebal stemmen gaat volgens mij helemaal niks oplossen. Die meneer flirt mij teveel met groen links en dat vind ik een enge activistische partij. Ik denk met GroenLinks/ PvdA in de regering de poorten hier helemaal open staan.
Precies dit.
Fleurtje_5
02-09-2025 om 09:01
https://nos.nl/artikel/2580785-identiteit-verdachte-moord-lisa-nog-niet-zeker-nigeria-om-hulp-gevraagd Gisteren. Identiteit verdachte moord Lisa nog niet zeker, Nigeria om hulp gevraagd
Ik hoorde afgelopen weekend op tv dat sommige asielzoekers hun paspoort etc weg gooien zodat niet duidelijk word wie ze zijn en waar ze vandaan komen. Dat is toch ongelooflijk dat dit kan. Ze moeten zich toch melden bij een AZC, dan word toch hopelijk wel gekeken wie ze voor zich hebben? Hoe kunnen ze anders beoordelen of iemand in aanmerking komt voor een verblijfstatus?
Luchtpost
02-09-2025 om 10:05
Fleurtje_5 schreef op 02-09-2025 om 09:01:
https://nos.nl/artikel/2580785-identiteit-verdachte-moord-lisa-nog-niet-zeker-nigeria-om-hulp-gevraagd Gisteren. Identiteit verdachte moord Lisa nog niet zeker, Nigeria om hulp gevraagd
Ik hoorde afgelopen weekend op tv dat sommige asielzoekers hun paspoort etc weg gooien zodat niet duidelijk word wie ze zijn en waar ze vandaan komen. Dat is toch ongelooflijk dat dit kan. Ze moeten zich toch melden bij een AZC, dan word toch hopelijk wel gekeken wie ze voor zich hebben? Hoe kunnen ze anders beoordelen of iemand in aanmerking komt voor een verblijfstatus?
Dat is al vele jaren aan de gang. Wat nog vreemder is, is dat zo iemand waarvan NL nog geel flauw benul heeft wie hij is, waar hij vandaan komt, e.d. gewoon 's avonds op straat kan lopen en mensen kan verkrachten of vermoorden. In het geval van de moordenaar van Lisa wordt zó geheimzinnig gedaan, dat ik niets uitsluit. Misschien wist het COA niet eens dat die man in dat AZC verbleef (dus dat hij daar als illegaal zomaar is aangeschoven).
Toen men opzoek was naar dat vermiste meisje van geloof ik 15 jaar die bij een meerderjarige asielzoeker op de kamer zou verblijven, mocht dat toch eerst niet eens gecontroleerd worden 'vanwege de privacy' van die asielzoeker?
Het is al járen geleden dat er gewaarschuwd werd dat de ellende die NL al had, zou verbleken bij de ellende die zou komen met de groepen die we nu binnen krijgen/halen. Maar ja, "ze zijn niet allemaal zo; denk aan de katholieken en de pedofielen en aan Urk; wij zijn zo'n rijk land; wij (!) moeten ze beter begeleiden, etc. etc."
Geen gewone burger die na zonsondergang nog de straat op durft vanwege de onveiligheid, dus dan maar met elkaar in gevecht: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4743480/vier-syrische-asielzoekers-neergestoken-traumaheli-opgeroepen
Poezenmeisje
02-09-2025 om 10:18
Er zitten heel wat "Syriërs" in AZC's waarvan Arabisch sprekende mensen kunnen horen dat ze niet Syrisch zijn.
Daar zouden ze misschien veel meer gebruik van kunnen maken.
Net zoals we in Nederland kunnen inschatten uit welk deel van Nederland iemand komt. Als je uit dezelfde omgeving komt, kun je zelfs horen of iemand uit de Veenkoloniën, het Hogeland of het Westerkwartier komt. Ook als diegene denkt Hooghollands te spreken.
Mick87
02-09-2025 om 10:40
we zijn de grip op dit probleem compleet kwijt. Mensen kunnen hier zo binnen wandelen. Gooien hun paspoort weg en maken hier op onze kosten gebruik van voorzieningen. Procedures duren ellenlang want te weinig personeel bij COA en IND. En die er werken zitten thuis met burnout door spanning en onveiligheid op werk. Als iemand hier niet mag blijven kunnen we ze niet zomaar uitzetten.
Iemand die hier illegaal was en van wie we de identiteit nog steeds niet kennen kan 's nachts over straat en vrouwen verkrachten en vermoorden. Maar wie dit was? Geen idee. Dit is toch te zot voor woorden ?
Of inderdaad hier in Breda een meisje in handen van een Syrische loverboy en zij zit daar doodleuk bij in het AZC. Echt, hoe dan ?
Syrische jongeren die binnensteden terroriseren.
Het is een complex probleem. En niet gemakkelijk op te lossen. Maar dit kost handenvol geld aan ons belastingbetalers. Veiligheid in ons land neemt af. Vermoed dat er straks hier zoals in Zweden ook steeds meer bendegeweld gaat komen van illegalen of criminele statushouders. Want de stap naar criminele activtieiten is in de onderste sociaal economische sneller gemaakt. En met zulke instroom creeeren we binnen onze samenleving een grotere groep die in de onderste klasse rondbungelt.
Benieuwd ook hoe onze samenleving er over enkele decennia eruit ziet. Zo'n 10 jaar geleden waren er nog 16.000 syriërs in ons land. Nu gaan we al richting de 200.000. Mensen met hele andere culturele achtergrond die hun opvoeding veelal kreeg in niet westers land met vooral religieuze ondemocratische waarden. Zou dat allemaal goed gaan in onze samenleving? Politie heeft al zorgen geuit over de sterke toename van eergerelateerd geweld. Vorig jaar en dit jaar zijn syrische meiden door eigen naasten in ons land vermoord om de "eer" te redden. Van de zotte dat dit anno 2025 in liberaal democratisch seculier Nederland gebeurt.
Wat mij betreft:
- geen paspoort = detentie.
- jaar aan sociale voorzieningen in vorm van uitkering en dan aan het werk. Geen werk? Is uitzetting.
- het mogelijk maken dat asielzoekers sneller aan het werk kunnen.
- bedrijven stimuleren statushouders aan te nemen. Bij mijn werkgever is er een zeer succesvol project wat ons al veel goede nieuwe collega's heeft opgeleverd.
- vluchtelingenverdrag opzeggen.
En verder zie ik wat België doet ook wel zitten. Alleen nog vrouwen en kinderen opvangen. Er zitten in mijn buurt een aantal asielzoekerscentra en ik zie werkelijk waar alleen maar jonge mannen op fatbikes.