Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Mick87 schreef op 22-06-2025 om 23:03:

nou ik vind het hier inmiddels zo vol dat ik zo stiekem zelf wel eens droom van emigreren. Naar een niet zo dicht bevolkt land. Ergens in de eifel of een slaperig dorp in Luxemburg. Heerlijk lijkt me dar.

Dat heb ik ook, vind het veel te vol. Om die reden blijf ik soms een dagje binnen, even geen mensen om me heen. 

Ondanks dat ik jaren in het centrum heb gewoond, ga ik tegenwoordig steeds vaker winkelen in een dorp in de buurt. Ik heb de energie niet om weer te verhuizen maar anders....

Mick87 schreef op 22-06-2025 om 23:03:

nou ik vind het hier inmiddels zo vol dat ik zo stiekem zelf wel eens droom van emigreren. Naar een niet zo dicht bevolkt land. Ergens in de eifel of een slaperig dorp in Luxemburg. Heerlijk lijkt me dar.

Of IJsland. Als je ergens de ruimte hebt is het daar. Alleen de lange winternachten zijn niet zo prettig. 

Ik ben vorig jaar in Polen geweest, ik vond het een prachtig land. Zou daar zo naartoe willen verhuizen, maarja, verplichtingen hier en geen geld... haha. 

mijn partner heeft Hongaarse roots. Hij ziet het op termijn wel zitten om daar heen te verkassen.

Schreef iemand hier onlangs niet over? 
Hier (weer) een bevestiging dat de opvang onnodig duur is, en het goedkoper kan 

De kosten voor de asielopvang kunnen fors omlaag, zegt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). De asielorganisatie zegt daarvoor stabiele en structurele financiering nodig te hebben. "Het uitblijven van deze slimme en degelijke financiering maakt de asielopvang onnodig duur, kwetsbaar en inefficiënt."

https://nos.nl/artikel/2572391-coa-gebrek-aan-stabiel-aantal-opvangplekken-maakt-asielopvang-onnodig-duur

Hier het hele rapport : https://www.coa.nl/nl/nieuws/stabiele-opvang-en-structurele-financiering-nodig-voor-menswaardige-en-betaalbare

De tijdelijke aard van noodopvang zorgt namelijk jaarlijks voor het opbouwen en weer afbreken van duizenden opvangplekken, met als gevolg veel verhuizingen van onze bewoners. Vaak halsoverkop, soms meerdere keren per jaar. Dit heeft grote gevolgen: kinderen moeten telkens van school wisselen, bewoners komen achteraan op wachtlijsten voor zorg en opgebouwde sociale contacten en dagbesteding vallen weg. Bewoners die net een betaalde baan hebben gevonden, moeten die weer opgeven en alleenreizende kinderen en jongeren krijgen geen optimale begeleiding.
----------
. Als deze plekken niet nodig zijn voor asielopvang, kunnen andere woningzoekenden er gebruik van maken. Daar heeft iedereen wat aan..”
----------
Ondanks eerdere financiële afspraken met het vorige kabinet, is stabiele financiering nog niet opgenomen in de Rijksbegroting. Hierdoor is het voor het COA momenteel erg moeilijk om meerjarige afspraken met gemeenten te maken en een basisvoorraad opvangplekken aan te houden. Met als gevolg dat we afhankelijk blijven van noodopvang, die het COA steeds moet sluiten bij een afname van het aantal asielzoekers en opnieuw moet opbouwen wanneer dat aantal weer toeneemt. Om de wettelijke taak van het COA goed te kunnen blijven uitvoeren, is het noodzakelijk dat de stabiele financiering in de volgende begroting is opgenomen.

De Volkskrant geeft ook cijfers:
Het COA gaf in 2024 bijna 3,5 miljard euro uit aan asielopvang. Daarvan ging 1 miljard naar reguliere opvang in asielzoekerscentra (azc’s), bedoeld voor zo’n 33 duizend asielzoekers die daar hun hele procedure kunnen afwachten. De noodopvang biedt plaats aan 35 duizend bewoners, maar kost ruim het dubbele: bijna 2,5 miljard euro. ‘We kunnen ruim een miljard per jaar besparen als we meer reguliere opvang krijgen’, aldus Kapteijn. -

----------

Heeft de oppositie gelijk door te spreken over het duurste asielbeleid ooit?

‘Ja, het is veel te duur. Ik heb nu een gemeente die ons voor zeven jaar een locatie aanbiedt. Daar moet ik nee tegen zeggen, omdat ik geen langjarig budget heb. Diezelfde gemeente biedt ook een hotel aan voor twee jaar opvang, maar dat kost dan evenveel als het aanbod voor zeven jaar. Daar zou ik dan wel ja tegen kunnen zeggen. Dat is gewoon niet uit te leggen aan Nederland. Als de stabiele financiering niet geregeld wordt, gaan we nog vele jaren veel te veel geld uitgeven.

https://www.volkskrant.nl/politiek/noodkreet-coa-huidige-opvang-asielzoekers-is-financieel-onhoudbaar~b2f77674/

@ Daglichtlamp, bedankt voor de toelichting.

Schreef hier onlangs niet iemand dat de Spreidingswet van tafel was? en schreef ik daarop niet dat die er alle tijd gewoon door gedouwd word'?.

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2933854/spreidingswet-nog-ongeveer-1000-opvangplekken-te-weinig-in-limburg

Spreidingswet: nog ongeveer 1000 opvangplekken te weinig in Limburg

Ongeveer twee derde van de Limburgse gemeenten zegt dat het ze niet gaat lukken om vóór 1 juli voldoende opvangplekken klaar te hebben. Op die datum moet dat volgens de spreidingswet wel.
...........etc.etc.etc...........

In onze krant stond vandaag:

Gouverneur Emile Roemer jubelde in december nog dat zijn provincie op 1 juli de benodigde 5662 opvangplekken voor asielzoekers ruimschoots zou gaan halen. Een half jaar later blijkt Limburg er nog 1500 tekort te komen, zo blijkt uit inventarisatie van De Limburger.

ONLINE%20Illustratie%20spreidingswet%202.jpg

Afbeelding in Dagblad De Limburger

Volgens mij moet het wetsvoorstel voor het intrekken van de spreidingswet nog steeds ingediend worden. Deze verantwoordelijkheid ligt nu bij minister Keijzer. 
Dus op dit moment zou de wet uitgevoerd moeten worden. Dat dit in de praktijk niet gebeurt zoals de bedoeling is komt doordat de bijbehorende langjarige financiering niet geregeld is.
Er worden dus inderdaad wel locaties gerealiseerd, maar dat zijn dus meest dure tijdelijke locaties, in plaats van langjarige goedkopere locaties. Zoals je ook kunt lezen in het hierboven al door ons aangehaalde rapport: https://www.coa.nl/nl/nieuws/stabiele-opvang-en-structurele-financiering-nodig-voor-menswaardige-en-betaalbare

Daglichtlamp schreef op 18-06-2025 om 13:27:

[..]

Ja dat klopt, maar heeft dus niets met de spreidingswet te maken. Momenteel zitten er ruim 18000 statushouders in AZC's. https://www.coa.nl/nl/lijst/capaciteit-en-bezetting

Dat komt inderdaad door de woningnood.

Alleen in Limburg komen gemeenten al 1500 plekken tekort. Hoe moeten we ons dat voorstellen dat er nog 18000 statushouders door het land gevestigd moeten worden. En dan nog blijft het nog steeds binnen stromen. Waar laat je die mensen?

Als een Nederlander dakloos is en buiten in een tent moet slapen, hoor je niemand, moet er in Ter Apel iemand buiten slapen dan zijn de rapen gaar. 

Dit klopt toch niet.

Fleurtje_5 schreef op 25-06-2025 om 11:05:

[..]

Alleen in Limburg komen gemeenten al 1500 plekken tekort. Hoe moeten we ons dat voorstellen dat er nog 18000 statushouders door het land gevestigd moeten worden. En dan nog blijft het nog steeds binnen stromen. Waar laat je die mensen?

Als een Nederlander dakloos is en buiten in een tent moet slapen, hoor je niemand, moet er in Ter Apel iemand buiten slapen dan zijn de rapen gaar.

Dit klopt toch niet.

Je haalt voortdurend de opgave onder de spreidingswet (voor opvang van asielzoekers) en de opgave die gemeenten hebben om statushouders te huisvesten door elkaar. In hoeverre gemeenten bij dat laatste achterlopen kun je vinden in dit document: https://open.overheid.nl/documenten/bc699554-8d28-40dd-88f7-2525dbcae18e/file 
Meer informatie over de taakstelling om statushouders te huisvesten hier: https://www.coa.nl/nl/taakstelling-gemeenten

Overigens vind ik het echt winst dat nu zowel het huisvesten van asielzoekers en het huisvesten van statushouders nu vallen onder dezelfde minister, Mona Keijzer. 

Daglichtlamp schreef op 25-06-2025 om 11:16:

[..]

Je haalt voortdurend de opgave onder de spreidingswet (voor opvang van asielzoekers) en de opgave die gemeenten hebben om statushouders te huisvesten door elkaar. In hoeverre gemeenten bij dat laatste achterlopen kun je vinden in dit document: https://open.overheid.nl/documenten/bc699554-8d28-40dd-88f7-2525dbcae18e/file
Meer informatie over de taakstelling om statushouders te huisvesten hier: https://www.coa.nl/nl/taakstelling-gemeenten

Overigens vind ik het echt winst dat nu zowel het huisvesten van asielzoekers en het huisvesten van statushouders nu vallen onder dezelfde minister, Mona Keijzer.

Dat is inderdaad zo, maar het komt uiteindelijk wel op het zelfde neer, en het zegt veel over de krapte in ons landje. Ik vermoed dat asielzoekers uiteindelijk allemaal, of bijna allemaal, statushouders worden. 

Als Gemeenten geen plek hebben, (terwijl AZC's worden uitgebreid) om zoveel statushouders te huisvesten, (want er zijn ook tig burgers op zoek naar een woning) dan blijven die statushouders in het AZC. Maar daar blijven ze niet eeuwig wonen. 

Ook asielzoekers blijven niet eeuwig in een AZC. Als gemeentes nu al geen plek hebben, hebben ze dat volgend jaar ook niet als de stroom asielzoekers ons land weten te vinden en allemaal willen blijven.

Wat dan? Komt dan weer een soort Pia Dijkstra (minister voor Medische Zorg in het demissionaire kabinet-Rutte IV) met een wetsvoorstel over voltooid leven
voor oudere dametjes die thuis in dat te grote gezinshuis noodgedwongen vereenzamen?

Ik hoop ook dat het winst is dat het nu onder Mona Keizer valt.

Fleurtje_5 schreef op 25-06-2025 om 13:04:

[..]

Dat is inderdaad zo, maar het komt uiteindelijk wel op het zelfde neer, en het zegt veel over de krapte in ons landje. Ik vermoed dat asielzoekers uiteindelijk allemaal, of bijna allemaal, statushouders worden.

Het huidige inwilligingspercentage is ongeveer 1/3, dus dit klopt niet. 

Daglichtlamp schreef op 25-06-2025 om 13:07:

[..]

Het huidige inwilligingspercentage is ongeveer 1/3, dus dit klopt niet.

Dat is nog evengoed heel veel.

Want die 'ongeveer 1/3'  kunnen ze nu ook al niet huisvesten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.