Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Zilver_gray schreef op 09-06-2025 om 12:11:

[..]

Ja ik las het ook! Dat moet inderdaad velen hier toch als muziek in de oren klinken.

Gek genoeg blijft het dan heel stil, want dan kun je niet lekker blijven doormekkeren over die verschrikkelijke asielzoekers die hier in groten getale ons land overspoelen. O nee....

Net zoals Wilders nooit getwitterd heeft over het gedaalde inwilligingspercentage onder zijn PVV minister. Dat zou hij toch als een succes hebben moeten vieren. 
Maar Wilders wil helemaal geen geslaagd asielbeleid. Dan verliest hij zijn punt waarop hij verkiezingen wint. 

Daglichtlamp schreef op 09-06-2025 om 12:22:

Net zoals Wilders nooit getwitterd heeft over het gedaalde inwilligingspercentage onder zijn PVV minister. Dat zou hij toch als een succes hebben moeten vieren.
Maar Wilders wil helemaal geen geslaagd asielbeleid. Dan verliest hij zijn punt waarop hij verkiezingen wint.

Dan is hij nergens meer, het asielprobleem moet vooral in stand blijven.

@Felija en Daglichtlamp; dat is precies wat het is! Wilders wil helemaal geen oplossing, hij spint juist garen bij dit “probleem”.

Fleurtje_5 schreef op 09-06-2025 om 11:28:

[..]

[...]

En hoe kan het dat je voor de spreidingswet bent maar ik je nooit heb gehoord toen 800 verzorgingstehuizen de deuren moesten sluiten voor hulpbehoevende ouderen? En klopt er zullen vast mensen zijn geweest die nooit naar een verzorgingstehuis zouden willen. Die komen er dan ook niet in, want de wachtlijst was lang genoeg met mensen wel graag naar het verzorgingstehuis met lotgenoten wilden, die anders thuis zaten te vereenzamen in het veel te grote huis dat ze niet meer zelf konden onderhouden.

Voor de bestaande bevolking is geen plaats meer in de institutionele huishoudens voor ouderen of GGZ patiënten. Zie bovenstaand linkje; daar kan je per land, naar m/v, naar leeftijdsgroep, naar geboorteland zien hoeveel inwoners verblijven in institutionele huishoudens.
En uitrekenen hoeveel procent van de bevolking dat is.

Bijvoorbeeld in de groep 5 tot 10 jaar was dat in 2024:
3.142 personen in inst.hh, waarvan NL herkomst 685 (21.80 % - 621.325 inwoners) en "buiten NL/met migratieachtergrond" 2.457 (78.20 % - 277.193 inwoners).

En bij de vrouwen van (in 2024) nu 80-85 jaar heb ik de aantallen vergeleken met de aantallen inwoners (vrouwen) in 1994 van toen 50-55 jaar oud. 
Geboortegeneratie 1940-1944 (werken 15-65 jaar: 1950-2005 / 1959-2009)

Van de vrouwen van NL herkomst is nog over 64.40
(toen 357.005 vrouwen van 50-55 jaar, nu 229.901 vrouwen van 80-85 jaar) 
Daarvan verblijven er nu 14.989 in inst.hh.
Dat is 4.20 % vs aantal vrouwen 'toen'.

Van de vrouwen van Niet westerse/Buiten Europa herkomst is nog over 112.69 % *
(toen 15.670 vrouwen van 50-55 jaar, nu 17.659 vrouwen van 80-85 jaar)
Daarvan verblijven er nu 1.183 in inst.hh.
Dat is 7.55 % vs aantal vrouwen 'toen'. 
Van die 1.183 zijn er 1.119 geboren in het buitenland (94.59 %) 

* zie: https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2022/nieuwe-indeling-bevolking-naar-herkomst?onepage=true#c-5--De-nieuwe-indeling-in-cijfers

De nieuwe indeling heeft vooral te maken met het hanteren van het begrip 'buiten Europa' vs (voorheen) 'niet westers'. Waar de verschillen precies zitten, kan je eigenlijk alleen zien wanneer je per land vergelijkt. 
Feit is echter dat er niets verandert aan het gegeven dat het om inwoners gaat met als herkomst 'buiten Europa' en dat dit dus o.a. vaker leidt tot taal- en cultuurproblemen.  

Dus de zorg die er is in institutionele huishoudens (AZC, gevangenis, verzorgingshuis, GGZ, etc.) zal intensiever en ingewikkelder/duurder zijn dan in het verleden. 

Ter vergelijk: 
1995 - totaal inw. 181.895 vrouwen 80-85 jaar (1910-1914), 32.705 inst.hh (17.98 %)
2024 - totaal inw. 269.230 vrouwen 80-85 jaar (1940-1944), 17.702 inst.hh ( 6.57 %)
waarvan 2024 NL herkomst: 229.901, waarvan 14.989 inst.hh ( 6.51 %)

Het totale aantal inwoners (vrouw 80-85 jaar) is nu dus 148.01 % vs 1995
Het aantal institutionele huishoudens is nu 54.12 % vs 1995

En voor wie zich er in wil verdiepen: kijk ook eens naar de zorgkosten per persoon naar m/v, leeftijd en herkomst. Echt, het gaat niet alleen om een tekort aan huizen. 

Dus hoog tijd om ervoor te zorgen dat asielzoekers zo kort mogelijk in een AZC verblijven, daar schiet niemand iets mee op. Daar waar ze wel in een AZC verblijven maak werken vanaf het begin vanzelfsprekend zodat ze zelf kunnen bijdragen aan de kosten van hun opvang.

Daglichtlamp schreef op 09-06-2025 om 14:49:

Dus hoog tijd om ervoor te zorgen dat asielzoekers zo kort mogelijk in een AZC verblijven, daar schiet niemand iets mee op. Daar waar ze wel in een AZC verblijven maak werken vanaf het begin vanzelfsprekend zodat ze zelf kunnen bijdragen aan de kosten van hun opvang.

Zijn er dan huizen? 

Behalve asielzoekers en ouderen/bejaarden, komen er ook massaal internationale studenten naar NL. Die moeten ook allemaal wonen en hebben zorg nodig. In het schooljaar 2024/25 totaal 131.000 (16.61 % van totaal is internationaal student). 

Bachelor- en doctoraalopleidingen: 14.06 % - 91.360

Master en vervolgopleidingen: 28.55 % - 39.650

En dan niet voor de studierichtingen die NL nodig heeft. 

bijv. Vormgeving, kunst, talen, geschiedenis: 24.46 % internationaal (15.390)

Journalistiek, gedrag, maatschappij: 30.91 % (31.270)

Gezondheidszorg, welzijn: slechts 4.24 % (5.230), zie: 

Zoals ik al eerder schreef wordt momenteel 2/3 afgewezen. Als je de asielprocedure versnelt hoef je die groep veel minder lang op te vangen (en die groep hoeft dus ook geen huis). 

felija schreef op 09-06-2025 om 11:51:

[..]

Je kunt prima hard zijn binnen de kaders van de wet, maar dan moet de verantwoordelijke minister daar wel mee aan de slag.

Eens. het moet allemaal wel binnen de wettelijke kaders blijven natuurlijk. We wonen hier niet in een Bananenrepubliek.

maar ook binnen die kaders is veel meer mogelijk dan we momenteel doen en ook in de toekomst. Neem bijvoorbeeld het intrekken van een verblijfsvergunning bij ernstige misdrijven. Die optie is er al maar daar wordt naar mijn mening veel te weinig gebruik van gemaakt.

En ik zeg het nogmaals, die mensen mogen wat mij betreft na hun straf direct op het vliegtuig richting land van herkomst worden gezet. 

Miraval schreef op 09-06-2025 om 19:25:

[..]

Eens. het moet allemaal wel binnen de wettelijke kaders blijven natuurlijk. We wonen hier niet in een Bananenrepubliek.

maar ook binnen die kaders is veel meer mogelijk dan we momenteel doen en ook in de toekomst. Neem bijvoorbeeld het intrekken van een verblijfsvergunning bij ernstige misdrijven. Die optie is er al maar daar wordt naar mijn mening veel te weinig gebruik van gemaakt.

En ik zeg het nogmaals, die mensen mogen wat mij betreft na hun straf direct op het vliegtuig richting land van herkomst worden gezet.

Eens

Fleurtje_5 schreef op 09-06-2025 om 11:53:

[..]

Bij de grens tussen Ter Apel en het Duitse Rütenbrock heeft een groep burgers zaterdagavond zelf 'grenscontroles' uitgevoerd.

Een soort burgerwacht dus. Diep triest dat het nodig is, en ook diep respect dat burgers hun stad of dorp proberen te beschermen. Dat zegt veel over de noodzaak en de grote zorgen van die groep.

https://www.ed.nl/binnenland/flinke-politiemacht-op-de-been-op-nederlands-duitse-grens-bij-ter-apel~ae1150e4/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
...................

Een vrouw laat weten boos te zijn omdat ‘de Duitse politie asielzoekers aan deze kant van de grens zet’.
Anderen zeggen kwaad te zijn vanwege het gebrek aan grenscontroles en te protesteren tegen het Nederlandse asielbeleid.

....................

felija schreef op 09-06-2025 om 11:59:

Fijn hè, Fleurtje? Gratis en voor niets. Dat moet jou toch als muziek in de oren klinken?

https://nos.nl/artikel/2565489-aantal-asielvragen-gehalveerd-vooral-veel-minder-syriers

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/18/halvering-aantal-asielverzoeken-in-eerste-kwartaal-2025

Daar hoefde Faber zelf helemaal niets voor te doen.

Heb je naar de datum gekeken in je berichten?

Zilver_gray schreef op 09-06-2025 om 12:10:

[..]

?

En wat heb jij precies voor deze burgers gedaan behalve stoer achter je toetsenbord allerlei discriminerende taal uitslaan?
Welk straatje bedoel je precies?

Ik doe niet aan discriminatie. Voor mij zijn oudere hulpbehoevende mensen ook heel belangrijk, en zeker niet minder belangrijk dan jonge gezonde sterke mannen uit het buitenland.

Zilver_gray schreef op 09-06-2025 om 12:11:

[..]

Ja ik las het ook! Dat moet inderdaad velen hier toch als muziek in de oren klinken.

Jij las het ook? Dat werd dan ook tijd want dat las iedereen al weken geleden.

Fleurtje_5 schreef op 10-06-2025 om 10:08:

[..]

Heb je naar de datum gekeken in je berichten?

Recent hè? Ik bracht ze nog een keer onder aandacht, is zulk goed nieuws voor jou.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.