Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Zilver_gray
04-06-2025 om 13:50
Luchtpost schreef op 04-06-2025 om 13:31:
[..]
Handig toch? En wie het niet wil lezen, kan scrollen.
N.a.v. dit voorbeeld kan je je afvragen hoe het, in grote delen van Nederland, nog realistisch is om van de Nederlandse bevolking te verwachten dat zij de NL normen en waarden overdragen aan nieuwkomers. Wanneer er 10 Nederlanders zijn op 1 nieuwkomer, dan kan dat misschien nog wel lukken. Maar daar zijn de verhoudingen inmiddels al helemaal niet meer naar.
Nederlanders met een migratie achtergrond zijn toch ook Nederlanders? Of bedoel je dat enkel witte Nederlanders onze Nederlandse normen en waarden kunnen overbrengen op nieuwkomers?
Fleurtje_5
04-06-2025 om 13:50
Daglichtlamp schreef op 04-06-2025 om 13:44:
[..]
Je moet je ook afvragen hoe de telling tot stand komt. Zo telt iedereen die maar 1 ouder heeft van Nederlandse herkomst mee met de groep met een buitenlandse herkomst.
Lijkt mij onzin.
Mijn buurjongen heeft een vader van Poolse afkomst. Hij heeft daardoor een buitenlandse achternaam, maar is zo Nederlands als maar kan en word ook zo behandeld.
Daglichtlamp
04-06-2025 om 13:53
Fleurtje_5 schreef op 04-06-2025 om 13:50:
[..]
Lijkt mij onzin.
Mijn buurjongen heeft een vader van Poolse afkomst. Hij heeft daardoor een buitenlandse achternaam, maar is zo Nederlands als maar kan en word ook zo behandeld.
Maar in de statistieken die Luchtpost citeert telt deze jongen dus niet in de groep van Nederlandse herkomst. Helemaal met jou eens dat zo iemand gewoon Nederlands is.
felija
04-06-2025 om 14:07
Daglichtlamp schreef op 04-06-2025 om 13:27:
Maar allemaal afleiding van de overlast in Ter Apel. Ik ben teleurgesteld dat er maar vijf plekken zijn de PBL die Faber dan nog net op het nippertje heeft heropend. Het is net als haar grenscontroles. Symboolmaatregelen, die niets uithalen, maar wel veel energie kosten.
https://www.rekenkamer.nl/publicaties/rapporten/2025/06/03/focus-op-grenscontroles
Maar goed ik denk dat voor de resterende demissionaire periode de VVD een bekwame minister gaat leveren voor Asiel en Migratie.
Ik hoop het, het kan al snel beter gaan dan dat Faber het deed.
Luchtpost
04-06-2025 om 14:10
Daglichtlamp schreef op 04-06-2025 om 13:44:
[..]
Je moet je ook afvragen hoe de telling tot stand komt. Zo telt iedereen die maar 1 ouder heeft van Nederlandse herkomst mee met de groep met een buitenlandse herkomst.
Dat is mij bekend. Maar het betekent hoe dan ook dat er voor minimaal 50 % ook sprake kan zijn van niet-Nederlandse normen en waarden en cultuur. Inclusief de opa's en oma's en andere familieleden.
Zo is er tegenwoordig ook een nadere aanduiding m.b.t. het land waar iemand geboren is. Waarschijnlijk vanuit de insteek om te kunnen 'bewijzen' dat het als vanzelf goed komt wanneer iemand nou maar in NL geboren is. Maar als je de cijfers hier bekijkt: (Welvaart van personen; kerncijfers, herkomst)
dan valt dat toch behoorlijk tegen. Zie (voor alle varianten qua geboorteland/ouders) de kolommen Economisch Zelfstandig en Personen met een Laag Inkomen. Dan doen bijv. Syriërs en Somaliërs die in het buitenland zijn geboren het beter dan die in NL zijn geboren.
En als je dan ziet dat de NL bevolking de laatste periode van 5 jaar (2020-2025) met 491.446 personen is afgenomen (96.27 %) en de niet westerse bevolking met 1.119.733 is toegenomen (146.81 %) dan betekent dit veel extra kosten en inspanning om alles in goede banen te leiden.
felija
04-06-2025 om 14:11
Daglichtlamp schreef op 04-06-2025 om 13:53:
[..]
Maar in de statistieken die Luchtpost citeert telt deze jongen dus niet in de groep van Nederlandse herkomst. Helemaal met jou eens dat zo iemand gewoon Nederlands is.
En daarom moet je als leek ook nooit zelf de cijfers van het CBS gaan interpreteren, maar gewoon alleen de link plaatsen.
felija
04-06-2025 om 14:16
Luchtpost schreef op 04-06-2025 om 14:10:
[..]
Dat is mij bekend. Maar het betekent hoe dan ook dat er voor minimaal 50 % ook sprake kan zijn van niet-Nederlandse normen en waarden en cultuur. Inclusief de opa's en oma's en andere familieleden.
Zo is er tegenwoordig ook een nadere aanduiding m.b.t. het land waar iemand geboren is. Waarschijnlijk vanuit de insteek om te kunnen 'bewijzen' dat het als vanzelf goed komt wanneer iemand nou maar in NL geboren is. Maar als je de cijfers hier bekijkt: (Welvaart van personen; kerncijfers, herkomst)
dan valt dat toch behoorlijk tegen. Zie (voor alle varianten qua geboorteland/ouders) de kolommen Economisch Zelfstandig en Personen met een Laag Inkomen. Dan doen bijv. Syriërs en Somaliërs die in het buitenland zijn geboren het beter dan die in NL zijn geboren.
En als je dan ziet dat de NL bevolking de laatste periode van 5 jaar (2020-2025) met 491.446 personen is afgenomen (96.27 %) en de niet westerse bevolking met 1.119.733 is toegenomen (146.81 %) dan betekent dit veel extra kosten en inspanning om alles in goede banen te leiden.
In de tijd van de gastarbeiders is er door Nederland niets gedaan aan integratie, omdat de gedachte was dat ze wel zouden terugkeren. Dat gebeurde dus niet. Men wilde niet dat ze zouden integreren.
De Nederlandse overheid heeft dat toendertijd zelf laten liggen, niet te vergelijken met hoe je nu als statushouder verplicht bent een inburgeringscursus te volgen en de taal te leren.
Overigens is de taal niet kennen geen beletsel om aan het werk te mogen, bij arbeidsmigranten wordt het ook niet erg gevonden dat men zich in gebrekkig Engels verstaanbaar maakt.
Poezenmeisje
04-06-2025 om 14:23
Mijn nichtjes en ik zijn allochtoon omdat één van onze ouders in NEDERLANDSCH Indië is geboren. Dat diegenen sinds 1950 in Nederland wonen en zelfs naar de kleuterschool zijn gegaan maakt niet uit, blijkbaar.
Zo krijg je wel vreemde statistieken.
Poezenmeisje
04-06-2025 om 14:26
Toen mijn moeder in 2008 wilde hertrouwen (wederom met een witte Nederlandse meneer, net als in 1968) moest ze van een troela bij de gemeente ineens een inburgeringscursus doen omdat het wel eens een schijnhuwelijk kon zijn...
Okee, iemand met een Nederlands(ch) paspoort sinds haar geboorte? Ze heeft het uiteindelijk niet hoeven doen, het slaat nergens op dat je als bruine mevrouw niet zou deugen. In 1968 kon ze in dezelfde gemeente zonder problemen trouwen.
Ies
04-06-2025 om 14:32
Fleurtje_5 schreef op 04-06-2025 om 13:16:
[..]
Precies dit.
Hoelang zit bijvoorbeeld Sophie Hermans al in het kabinet? Het vorige kabinet viel vanwege asiel. Wat heeft zij überhaupt gepresteerd in vorige kabinetten en in het huidige kabinet? Alleen steeds weer die mooie woorden, waarvan je achteraf denkt "ze heeft zoveel woorden gebruikt, maar wat heeft ze nou gezegd?" Mensen op een nette manier met een kluitje het riet in sturen.
Toen ik Henri Bontenbal gisteren hoorde bij Vandaag Inside dacht ik ook: 'maar wat schieten we er mee op? Het gaat straks gewoon sluimerend door daar waar het volk 'genoeg-is-genoeg' tegen zei.
Nouja, ‘het volk’…. dat wordt steeds gezegd maar het blijft natuurlijk gewoon een deel van het volk. Een ander deel denkt er anders over en weer een ander deel denkt er héél anders over. En in een democratie moet je daar samen uitkomen.
Luchtpost
04-06-2025 om 14:58
Poezenmeisje schreef op 04-06-2025 om 14:23:
Mijn nichtjes en ik zijn allochtoon omdat één van onze ouders in NEDERLANDSCH Indië is geboren. Dat diegenen sinds 1950 in Nederland wonen en zelfs naar de kleuterschool zijn gegaan maakt niet uit, blijkbaar.
Zo krijg je wel vreemde statistieken.
Valt wel mee; in die statistieken zie je juist terug dat mensen met Indonesische herkomst al lang in NL wonen en goed geïntegreerd zijn in alle opzichten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het percentage mensen met een Laag Inkomen dan is dat bij NL herkomst het laagste percentage (1.7 %) en bij Indonesisch de één na laagste percentage namelijk 2.5 %.
Het hoogste percentage Laag Inkomen zit bij de Syriërs, namelijk 29,2 % (33.4 % van de Syriërs indien zij in NL zijn geboren en 28.4 % indien geboren in het buitenland).
Daarna, van hoog naar laag, totaal percentage inwoners met een Laag Inkomen: Afghanistan 16.0, Irak 15.7, Eritrea 14.9, Somalië 13.2, Bulgarije 12.4, Marokko 11.1, Iran 10.8, overig Europa 10.3, etc. (overigens: dit zijn allemaal groepen waarvan de bevolking de afgelopen 5 jaren -sterk- is gegroeid).
Maar goed, dat heeft ook alles te maken met de manier waarop men naar het inkomen kijkt: bij een uitkering kijkt men alleen naar het kale bedrag dat men aan uitkering ontvangt (dus zonder toeslagen, kinderbudgetten, vrijstellingen en verstrekkingen in natura). En dan kom je bij een laag Inkomen dus al snel uit bij uitkeringsontvangers. Van de NL bevolking van 15-65 jaar had 1,69 % in 2024 een bijstandsuitkering; van de niet westerse bevolking was dat 9,63 %.
Fleurtje_5
04-06-2025 om 15:49
Ies schreef op 04-06-2025 om 14:32:
[..]
Nouja, ‘het volk’…. dat wordt steeds gezegd maar het blijft natuurlijk gewoon een deel van het volk. Een ander deel denkt er anders over en weer een ander deel denkt er héél anders over. En in een democratie moet je daar samen uitkomen.
Vandaar dat men het aantal stemmen nauwkeurig telt. En optelt, en natelt.
Als men zich niets aantrekt van het aantal stemmen, dan hoeft niemand meer naar de stembus te gaan.
Fleurtje_5
04-06-2025 om 15:52
Daglichtlamp schreef op 04-06-2025 om 13:19:
[..]
Ik weet dat je daar zo'n romantisch beeld van hebt, maar in werkelijkheid is het overgrotedeel van de arbeidsmigranten ook gewoon het hele jaar in dit land.
Ik ben misschien wel heel romantisch.
Dan zou ik toch altijd dat romantisch beeld moeten hebben van alle andere migranten die het hele jaar door blijven en misschien wel nooit meer weg gaan. Toch?
Fleurtje_5
04-06-2025 om 16:05
Poezenmeisje schreef op 03-06-2025 om 20:48:
[..]
Duitsland heeft de stelling: "Voordat de rechter een einduitspraak heeft gedaan, hebben we aardig wat tegengehouden en alle beetjes helpen."
Ik zag zo net een filmpje op de digitale krant van Dagblad de Limburger.
......................
Een camera aan de gevel van de bloemenzaak van Mascha Verstappen op de Herungerberg in Venlo, pal voor de grens met Duitsland, legt op 8 mei om 04.08 uur vast hoe er twee koplampen opdoemen in de duisternis. Het blijkt te gaan om een busje van de Bundespolizei. De bestuurder zet het voertuig recht voor de zaak stil. De agent op de bijrijdersstoel stapt uit en loopt naar de achterkant en trekt in het voorbijgaan de schuifdeur open. Dan opent hij de kofferbak en haalt daar een koffer uit.
Van de achterbank stapt een agent naar buiten, gevolgd door een man gehuld in zwarte kleding en met een rood petje op. De twee agenten geven de koffer aan de man. Daarna komt de bestuurder in beeld, die de man in kwestie een grote bruine envelop overhandigt. De politieagenten spreken nog kort met de man, voordat ze weer instappen en hun weg vervolgen. Om 04.10, ruim een minuut later, zijn ze weer weg. De man gebaart in de lucht. Druk pratend legt hij het tafereel vast, met zijn telefoon in zijn ene hand. In de andere de envelop. Hij lijkt het er niet mee eens te zijn.
[foto]
Wat gebeurt hier nou precies? Navraag bij de Bundespolizei leert dat het te maken heeft met de strenge grenscontroles die de Duitse regering heeft ingevoerd, waarbij migranten aan de grens worden geweigerd.
Hoe dat er precies uit zou moeten zien was nog niet duidelijk, maar het incident op 8 mei in Venlo geeft het haarscherp weer. En hoewel de Duitse rechter maandag bepaalde dat het weigeren van migranten aan de grens niet mag, heeft de regering al laten weten ermee door te gaan. Of het is toegestaan wat Duitsland doet, betwijfelt niet alleen de rechter. „Wat hier gebeurt, het terugzetten van een migrant van Duits grondgebied terug naar Nederland, mag niet. Het is de illegale praktijk van pushbacks, wat in strijd is met het EU-recht”, zegt Anhela Alickovic van VluchtelingenWerk.
Koude overdracht
De Bundespolizei beweert dat het wel is toegestaan. De politiewoordvoerder zegt dat een migrant in geval van aanhouding geldt als niet-ingereisd, ook al is hij de grens wel gepasseerd. De woordvoerder zegt ook dat buurlanden verplicht zijn om deze personen terug te nemen. „In principe is de mededeling van de afkeuring voldoende, zonder fysieke overdracht”, zegt de woordvoerder. Volgens het Ministerie van Asiel en Migratie zijn er inderdaad dit soort afspraken tussen beide landen, die ruimte bieden voor ‘koude’ overdrachten, waarbij een persoon niet fysiek wordt overgedragen.
[foto]
Marlou Schrover, hoogleraar migratie aan de Universiteit Leiden, zegt dat het alleen is toegestaan om ongedocumenteerden bij de grens te weigeren, dus voordat ze het land zijn ingereisd. „Nederland doet dat ook in het kader van de eigen grenscontroles. Dus voor hetzelfde geld zet Nederland hem weer terug naar Duitsland. Wat je dan krijgt, is dat je continu mensen van A naar B verplaatst.”
....................etc.etc.etc..............
Daglichtlamp
04-06-2025 om 16:10
https://www.ad.nl/politiek/keijzer-wil-faber-opvolgen-als-asielminister-strijd-om-pvv-posten-barst-los~aa353739/
Ik ben benieuwd wie de volgende minister van migratie wordt.