Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

https://open.overheid.nl/documenten/e800a645-d9e0-4129-8ea8-975e50e7fed8/file

Het inwilligingspercentage van eerste asielaanvragen waarover in de
periode april 2023 t/m april 2024 is beslist, is 57%.

Over heel 2023 was het 62 %

https://ind.nl/nl/documenten/02-2024/tabel-jaarcijfers.pdf

Over heel 2024 was het 58 %

https://ind.nl/nl/documenten/03-2025/ind-jaarcijfers-2024.pdf

Dus nee het was geen 80 procent in die periode. Het is geloof ik 1 jaar zo hoog geweest, en dat had toen vooral te maken met de samenstelling van asielzoekers, die toen uit landen kwamen die evident onveilig waren.

(en dit zijn percentages nog zonder de veiligelanders en Dublinners).

https://archive.is/jxZ2m
Weet je ik snap het gewoon niet, statushouders die 'tijdelijk' worden opgevangen op een schip in Rotterdam (en tijdelijk kan dus langer dan een jaar zijn). Als ze gekoppeld zijn aan een andere gemeente dan Rotterdam mogen ze nog niet starten met inburgeren. In wiens belang is dat? Ik zie maar 1 profiterende partij en dat is het bedrijf dat het schip verhuurt. Voor de rest is het geen win-win, maar verlies-verlies.
Laten we stoppen met inburgeren alleen mogelijk maken in de gemeente waar je aan gekoppeld bent. Geef statushouders het recht en de plicht om direct te starten met inburgeren op de plaats waar ze al dan niet tijdelijk wonen.

Alice12 schreef op 19-03-2025 om 17:15:

[..]

. Over Faber heb ik gezegd dat ze graag wat meer zou regelen , maar behoorlijk wordt tegengewerkt.

noem eens man en paard? want zover ik kan zien is er brede steun voor strengere maatregelen, maar missen de plannen

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4660470/informatieavond-over-azc-in-berlicum-eindigt-in-chaos-en-boosheid

'mooie' alinea in artikel: 

De wethouder probeerde de aanwezigen tot rust te manen, maar werd meerdere keren onderbroken door geschreeuw. Op de vraag hoe hij zelf zou reageren als er een azc in zijn achtertuin kwam, gaf de wethouder een opvallend openhartig antwoord: “Ik zou het ontzettend vervelend vinden en het zou mij ook beangstigen.”

Alice12 schreef op 19-03-2025 om 19:54:

[..]

Hou toch op. Ik heb nergens geschreven en ook niet de indruk gewekt dat er meer nareizgers dan asielverzoeken zijn.
In 2023 heeft 80,8 procent een verblijfsvergunning gekregen. Dus “ in lange niet alle gevallen” klopt niet helemaal. Een grote meerderheid krijgt in Nederland wel een verblijfsvergunning.

Echt hé, Daar word ik ook zó moe van.

Fleurtje_5 schreef op 20-03-2025 om 10:06:

[..]

Gemist dat het cijfer van 80 procent dat Alice meldt een overdrijving is met zo'n 20 procent?

Fleurtje_5 schreef op 20-03-2025 om 10:06:

[..]

Daarom stop ik hiermee. Alles wat ik zeg word in een andere context geplaatst. Ik moet elke keer weer reageren met: “ dat heb ik niet geschreven”. Ik word doodgegooid met linkjes, maar ja, voor elk linkje dat geplaatst wordt kan ik weer 4 andere linkjes plaatsen die het tegendeel laten zien. Hettie maar net wat je wil lezen en waar je zoekt.

Daglichtlamp schreef op 20-03-2025 om 10:11:

[..]

Gemist dat het cijfer van 80 procent dat Alice meldt een overdrijving is met zo'n 20 procent?

Nee hoor, heb ik in ieder geval niet gemist. Er bestaan hetzelfde aantal linkjes waar wel over 80% wordt gesproken.

Alice12 schreef op 20-03-2025 om 13:02:

[..]

Daarom stop ik hiermee. Alles wat ik zeg word in een andere context geplaatst. Ik moet elke keer weer reageren met: “ dat heb ik niet geschreven”. Ik word doodgegooid met linkjes, maar ja, voor elk linkje dat geplaatst wordt kan ik weer 4 andere linkjes plaatsen die het tegendeel laten zien. Hettie maar net wat je wil lezen en waar je zoekt.

Niet stoppen.

Ik weet precies wat je bedoeld.

Alice12 schreef op 20-03-2025 om 13:03:

[..]

Nee hoor, heb ik in ieder geval niet gemist. Er bestaan hetzelfde aantal linkjes waar wel over 80% wordt gesproken.

Tja ik denk dat officiële cijfers van de overheidsorganisatie die erover gaat betrouwbaar zijn. Als jij daar anders over denkt ben ik benieuwd naar jouw bronnen.

Chiquita schreef op 20-03-2025 om 10:05:

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4660470/informatieavond-over-azc-in-berlicum-eindigt-in-chaos-en-boosheid

'mooie' alinea in artikel:

De wethouder probeerde de aanwezigen tot rust te manen, maar werd meerdere keren onderbroken door geschreeuw. Op de vraag hoe hij zelf zou reageren als er een azc in zijn achtertuin kwam, gaf de wethouder een opvallend openhartig antwoord: “Ik zou het ontzettend vervelend vinden en het zou mij ook beangstigen.”

Ik lees ook dit in je link:

.........

Bewoners uitten met name hun zorgen over de veiligheid. Mede omdat de politie nu al niet meer aanwezig is in Berlicum. Geldens: “Ik kan die veiligheid niet garanderen, maar de gemeente zal er alles aan doen om goede afspraken te maken met het COA.”

De wethouder vindt dat de zaal deze avond ‘een heel krachtig signaal af heeft gegeven over de veiligheid’. “Ik zie dat het een heel groot punt van zorg is, maar ik kan daar vanavond geen oplossing voor bieden. We zien dat het belangrijk is en we gaan ons inzetten om dit zo goed mogelijk te regelen.”

........

En dat is dus het grote probleem op dit moment. Het draagvlak ontbreekt. Dan kun je landelijk wel allerlei regels instellen, maar op gemeentelijk niveau is het dus toch moeilijker om te realiseren. 

En zonder draagvlak vanuit de maatschappij blijf je met de verkiezingen toch een groot deel van de stemmers hebben die op een partij stemmen met een populistiche mening over dit vraagstuk. 

Lastig. 

Maar draagvlak is overal een probleem, dan denk ik dat het helpt om eerlijk te spreiden. Nu hebben we plaatselijke bestuurders met een onmogelijke opdracht opgezadeld. De spreidingswet geldt nog, maar de omwonenden van een potentieel AZC weten al dat Faber die wil intrekken en niet wil handhaven. Puntje bij paaltje blijft Ter Apel met de meeste overlast zitten.

Daglichtlamp schreef op 20-03-2025 om 16:15:

[..]

Tja ik denk dat officiële cijfers van de overheidsorganisatie die erover gaat betrouwbaar zijn. Als jij daar anders over denkt ben ik benieuwd naar jouw bronnen.

www.vluchtelingenwerk.nl

Alice12 schreef op 20-03-2025 om 17:47:

[..]

www.vluchtelingenwerk.nl

Ik wil je wel even helpen. Er is inderdaad 1 jaar met een inwilligingspercentage van zo'n 80 procent, dat was 2022. Dat was echter een uitzondering. De jaren ervoor èn de jaren daarna hadden een veel lager inwilligingspercentage.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.