Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Miraval schreef op 18-03-2025 om 20:27:

[..]

Nou ja dit dus. Natuurlijk is dat wenselijk, noodzakelijk ook zelfs. Maar wie gaat dat regelen en wie gaat daar werken? Ook al gooi je er nog miljoenen extra naartoe, als de mensen er niet zijn dan houdt het ook gewoon op natuurlijk.

Dat vind ik veel te makkelijk. Het uit de hand laten lopen kost meer hoor, aan mankracht, geld en frustratie. Een vaste opvangplek met toezicht en dagbesteding zou al een eind helpen. Als we dat teveel gevraagd vinden, wat verwachten we dan? Dan vraag je er toch zo'n beetje om? Zet 300 oerhollandse 16-jarige jongens zonder bezigheden en zonder goed toezicht of begeleiding door ouders bij elkaar en het loopt net zo goed uit de hand.

Wie het gaat regelen? Nou, Faber misschien? Daar wordt ze voor betaald, de asielzaken goed regelen zodat ze niet uit de hand lopen.

Nicole123 schreef op 18-03-2025 om 21:17:

[..]

Dat vind ik veel te makkelijk. Het uit de hand laten lopen kost meer hoor, aan mankracht, geld en frustratie. Een vaste opvangplek met toezicht en dagbesteding zou al een eind helpen. Als we dat teveel gevraagd vinden, wat verwachten we dan? Dan vraag je er toch zo'n beetje om? Zet 300 oerhollandse 16-jarige jongens zonder bezigheden en zonder goed toezicht of begeleiding door ouders bij elkaar en het loopt net zo goed uit de hand.

Wie het gaat regelen? Nou, Faber misschien? Daar wordt ze voor betaald, de asielzaken goed regelen zodat ze niet uit de hand lopen.

Nee dat is niet te makkelijk. 

Zelfs als je er nog een koffer met geld naartoe doet, heb je nog de mankracht niet. Bijna alle sectoren kampen met personeelstekorten, dus zo makkelijk is dat niet gezegd.

En gaat Faber dan ergens een blik personeel vandaan toveren?

Het is al uit de hand gelopen, een aantal jaren geleden al. Daarvan kun je Faber niet de schuld geven. Dat ze onbekwaam is in haar taken ben ik met je eens, maar ik ga haar niet de schuld geven van de huidige crisis. En de maatregelen die ze wil nemen, daar sta ik persoonlijk ook achter. 

Poezenmeisje schreef op 18-03-2025 om 20:47:

Jeugdzorg in Nederland kan niet eens wat betekenen voor een weeskind (kleuter) in Nederland.

En dus? Op die manier kun je elke discussie doodslaan, dit slaat als een tang op een varken. Laat ze die AMVs om te beginnen eens een vaste woonplaats bieden en dagbesteding/scholing, zodat ze  iet doelloos zonder toezicht rondhangen. Zo ingewikkeld is dat niet hoor en met dat weeskind heeft het niets te maken.

Nicole123 schreef op 18-03-2025 om 21:22:

[..]

En dus? Op die manier kun je elke discussie doodslaan, dit slaat als een tang op een varken. Laat ze die AMVs om te beginnen eens een vaste woonplaats bieden en dagbesteding/scholing, zodat ze iet doelloos zonder toezicht rondhangen. Zo ingewikkeld is dat niet hoor en met dat weeskind heeft het niets te maken.

Wie gaat die dagbesteding/scholing dan op zich nemen? Ik neem aan dat dit gekwalificeerd personeel moet zijn. Of gaan we daar via het UWV omscholing voor aanbieden voor iedereen die in aanmerking komt voor omscholing al dan niet verplicht? Want dan heb je niet bepaald gemotiveerd personeel, iets wat je juist hiervoor dus keihard nodig hebt. 

Ik zie wat zo'n (verplichte) omscholing heeft gedaan in mijn branche, en die is er alleen maar op achteruit gegaan hierdoor.

Miraval schreef op 18-03-2025 om 21:22:

[..]

Nee dat is niet te makkelijk.

Zelfs als je er nog een koffer met geld naartoe doet, heb je nog de mankracht niet. Bijna alle sectoren kampen met personeelstekorten, dus zo makkelijk is dat niet gezegd.

En gaat Faber dan ergens een blik personeel vandaan toveren?

Het is al uit de hand gelopen, een aantal jaren geleden al. Daarvan kun je Faber niet de schuld geven. Dat ze onbekwaam is in haar taken ben ik met je eens, maar ik ga haar niet de schuld geven van de huidige crisis. En de maatregelen die ze wil nemen, daar sta ik persoonlijk ook achter.

Je hebt helemaal geen enorm blik personeel nodig om deze jongens gewoon een vaste woonplek te geven en een plekje in een schoolklas. En je spaart weer personeel uit op het gebied van politie, justitie, etc. Als je deze jongeren gewoon normale kansen geeft betaalt dat zich terug. Je vraagt gewoon om problemen als je ze alleen maar laat hangen en wachten. Maar Faber wil ze helemaal geen kansen geven, want de PVV gedijt erbij als het op asiel lekker uit de hand blijft lopen. Zelfs als ze zelf aan de knoppen zitten. Ja, het was al slecht geregeld, maar zij lost er niks aan op en maakt het alleen maar erger.

Nicole123 schreef op 18-03-2025 om 21:28:

[..]

Je hebt helemaal geen enorm blik personeel nodig om deze jongens gewoon een vaste woonplek te geven en een plekje in een schoolklas. En je spaart weer personeel uit op het gebied van politie, justitie, etc. Als je deze jongeren gewoon normale kansen geeft betaalt dat zich terug. Je vraagt gewoon om problemen als je ze alleen maar laat hangen en wachten. Maar Faber wil ze helemaal geen kansen geven, want de PVV gedijt erbij als het op asiel lekker uit de hand blijft lopen. Zelfs als ze zelf aan de knoppen zitten, want zelfs jij gelooft het fabeltje dat Faber er echt niks aan kan doen. Ja, het was al slecht geregeld, maar zij lost er niks aan op en maakt het alleen maar erger.

Hoho dat heb ik niet gezegd he? Ik heb gezegd dat ze onbekwaam is in haar taken. En ik heb gezegd dat het al voor Faber uit de hand is gelopen, daarvan geef ik haar niet de schuld maar de voorgaande kabinetten. 

En ik sta achter de maatregelen die nu voorgesteld zijn door Faber. Of dat iets oplost dat weet ik niet, maar dat was niet wat jij stelde in je bericht. Je zei dat ze het niet uit de hand moest laten lopen. En daarvan zei ik, dat is het al jaren. Uit de hand gelopen. 

Miraval schreef op 18-03-2025 om 21:36:

[..]

Hoho dat heb ik niet gezegd he? Ik heb gezegd dat ze onbekwaam is in haar taken. En ik heb gezegd dat het al voor Faber uit de hand is gelopen, daarvan geef ik haar niet de schuld maar de voorgaande kabinetten.

En ik sta achter de maatregelen die nu voorgesteld zijn door Faber. Of dat iets oplost dat weet ik niet, maar dat was niet wat jij stelde in je bericht. Je zei dat ze het niet uit de hand moest laten lopen. En daarvan zei ik, dat is het al jaren. Uit de hand gelopen.

Ik had dat voor je dit bericht schreef al weggehaald, want je hebt gelijk dat je dat niet zei inderdaad en dat zag ik ook. Dat het al slecht geregeld was beaam ik. De maatregelen van Faber gaan vooral averechts werken en maken het nog erger. Leggen een nog grotere druk op COA en IND die al met tekorten kampen. Zorgen voor nog minder doorstroom, voor nog langere procedures. Zorgen voor nog meer van hot naar her verplaatsen, zodat asielzoekers geen dagbesteding hebben en zinloos rondhangen, met alle gevolgen vandien. Ik snap dus niet waarom je er achter zou staan. 

Wat wel zou helpen is zorgen dat je de mensen die in Nederland binnenkomen zo snel mogelijk door de procedure heen loodst en zich zo snel mogelijk nuttig laat maken, of het land weer uit zet. Dat je luistert naar burgemeesters en hen serieus neemt in plaats van praktisch nul contact met ze te hebben als minister. Dat als Raad van State of rechters zeggen: dit gaat niet werken, dit zal averechtse effecten hebben of onuitvoerbaar zijn dat je plannen dan aanpast in plaats van met spierballentaal 'we veranderen lekker geen komma haha!' aan te komen, alsof het een wedstrijdje wie het koppigst is is. Dat je mensen een vaste woonplek en dagbesteding geeft, zodat ze iets van werk of scholing kúnnen doen. Dat je leert van hoe het met de Oekraïeners gegaan is, waarbij het wel behoorlijk goed gelukt is. En dat je voor de instroom internationaal goed samenwerkt, in de EU en daarbuiten, in plaats van te denken dat je met asielzoekertje-pesten vast wel een afschrikwekkend effect zal uitstralen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

18-03-2025 om 23:40 Topicstarter

@Nicole123,
Waarom ga jij die aardige, goedwillende pubers niet begeleiden? 

Poezenmeisje schreef op 18-03-2025 om 23:40:

@Nicole123,
Waarom ga jij die aardige, goedwillende pubers niet begeleiden?

Vreemde opmerking, dat kun je van alles wel zeggen. Waarom ga jij niet bij de politie werken als daar tekorten zijn? Ik vind het gewoon niet zinnig om welke jongeren dan ook zo aan hun lot over te laten en dan daarna te gaan zitten foeteren dat ze zich niet goed gedragen. Pennywise, poundfoolish is dat, vragen om problemen. Wat zou jij dan als oplossing voorstellen? Niks oplossen en lekker van de zijlijn blijven foeteren hoe verkeerd het allemaal wel niet gaat? Het flink slecht regelen hier voor asielzoekers en maar gaan zitten hopen dat dat afschrikt? Of 'gewoon niet binnenlaten'? Dat lijkt me nog een stuk onrealistischer dan mijn oplossing om ze een vaste woonplek en plekje op school te geven. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

19-03-2025 om 09:07 Topicstarter

Ik heb in het verleden met dossiers van ama's gewerkt.

Veel  van die 15-jarigen hebben een snor waar een zestigjarige huzaar trots op zou zijn...

Wat moeten die jongeren op school doen als ze de taal niet eens spreken? Ik denk dat het noodzaak is dat ze eerst Nederlands spreken voordat ze naar school gaan.

watertoren schreef op 19-03-2025 om 09:09:

Wat moeten die jongeren op school doen als ze de taal niet eens spreken? Ik denk dat het noodzaak is dat ze eerst Nederlands spreken voordat ze naar school gaan.

Daar heb je dus instroomklassen voor (maar dat werkt niet zo goed als ze elke paar maanden verplaatst worden naar een nieuwe tijdelijke opvanglocatie, omdat we hier weigeren om de opvang structureel te regelen). Je denkt toch niet dat Nederlands leren zomaar vanzelf gaat?

Daglichtlamp schreef op 19-03-2025 om 09:10:

[..]

Daar heb je dus instroomklassen voor (maar dat werkt niet zo goed als ze elke paar maanden verplaatst worden naar een nieuwe tijdelijke opvanglocatie, omdat we hier weigeren om de opvang structureel te regelen). Je denkt toch niet dat Nederlands leren zomaar vanzelf gaat?

Nee, Nederlands leren zal heel moeilijk zijn. Dat besef ik wel.

Poezenmeisje schreef op 19-03-2025 om 09:07:

Ik heb in het verleden met dossiers van ama's gewerkt.

Veel van die 15-jarigen hebben een snor waar een zestigjarige huzaar trots op zou zijn...

En dus? Wat is jouw oplossing?

Nicole123 schreef op 19-03-2025 om 09:17:

[..]

En dus? Wat is jouw oplossing?

Die is er gewoon. Bij twijfel over de leeftijd van een minderjarige asielzoeker gebeurt er een leeftijdsonderzoek.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.