Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Miraval schreef op 04-03-2025 om 19:49:

[..]

Maar dat is toch precies hoe het werkt in een democratie en rechtsstaat? Als omwonenden bezwaar maken, dan moet dit ook getoetst worden. Geldt voor alle woningenbouwprojecten. En dan zal er ook ingestemd moeten worden bij een gemeenteraad.

Dan moet je ook hier zorgen dat landelijke politiek boven regionale politiek gaat, en de mogelijkheden tot bezwaar ofwel wegnemen ofwel sterk beperken. Ik geloof niet dat dat helemaal de bedoeling is.

En ondertussen neemt de woningnood toe samen met het huisvesten van statushouders. Ik weet ook het antwoord niet, ik heb geen idee hoe je draagvlak kunt creëeren wat er niet is.

Natuurlijk moet er getoetst worden en kan er bezwaar gemaakt worden, daar heb ik het helemaal niet over. Het ging me om het verschuilen achter het argument 'er is geen draagvlak', terwijl die lokale politici dat draagvlak zelf keihard hebben afgebroken door altijd 'kan niet, wil niet, gebeurt niet' te roepen. En goh, dan gaan de burgers daarin ook helemaal mee, hoe kan dat nou? Zeker in een ons-kent-ons gemeenschap als het Westland. Geen enkele kas mag er weg van ze, ook al zijn er in de gemeente heel veel verloederde percelen met leegstaande kassen*. Daar zou prima huizenbouw passen of een AZC, plek genoeg. Draagvlak kun je prima creeëren, onzin dat dat niet zou kunnen. Even Googelen door die Westlandse politici en ze vinden talloze tips: https://www.yacht.nl/carriere/leidinggeven/draagvlak-creeren. Ze kunnen beginnen om zelf als lokale politici in mogelijkheden te denken, er niet heel negatief over te praten en geen fabels rond te strooien dat geen plek zou zijn, terwijl er best plek is, alleen geen wil.

*https://www.ad.nl/westland/omwonenden-ergeren-zich-aan-verloederde-kas-vol-asbest-en-gif-westland-zou-rotzooi-beter-kunnen-opruimen~ac729517/

in-de-vervallen-kassen-achter-de-duinen-liggen-asbest-en-verboden-bestrijdingsmiddel-omwonenden-eisen-maatregelen

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?cfg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel%3A36704
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?cfg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel%3A36703

De beide wetsvoorstellen zijn officieel ingediend bij de Tweede Kamer. Ik merk dat ik er vooral verdrietig van wordt. De verwachting van mindere instroom is erop gebaseerd dat we het hier voor asielzoekers minder aantrekkelijk maken dan de ons omringende landen. Wetende dat de ons omringende landen precies hetzelfde doen vraag ik me af wat het gaat opleveren, behalve dan dat het voor vluchtelingen lastiger wordt om te integreren als ze niet langer zekerheid krijgen over hun status.

Faber beweert al met senatoren van sleutelpartijen gesproken te hebben over haar wetsvoorstellen, maar die weten zelf nergens van.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/34727936/verbazing-om-bewering-minister-faber-over-asielwetten-gesprekken-gevoerd-niet-met-ons
Zelf geeft de PVV-bewindsvrouw aan geen vuiltje aan de lucht te zien. „Ik heb al gesprekken gevoerd. De sleutelpartijen zitten er niet negatief in.” Maar waar Faber die wijsheid vandaan haalt, weten CDA, JA21, FvD en SGP niet. Stuk voor stuk geven ze aan dat de asielminister daarover geen contact met ze heeft opgenomen.

’Geen contact met asielminister Faber’
„Nee, niet met ons”, zegt een CDA-woordvoerder. „Nope”, laat JA21-kopman Joost Eerdmans onomwonden weten. Volgens Thierry Baudet (FvD) heeft de PVV-fractie in de senaat wel verzoekjes uitgedaan bij ander fracties om voor de asielwetten te gaan stemmen. „Maar van regeringswege geen berichten ontvangen.” Ook een SGP-woordvoerder zegt dat Faber volgens hem geen contact met zijn partij heeft gehad.

Daglichtlamp schreef op 08-03-2025 om 20:56:

Faber beweert al met senatoren van sleutelpartijen gesproken te hebben over haar wetsvoorstellen, maar die weten zelf nergens van.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/34727936/verbazing-om-bewering-minister-faber-over-asielwetten-gesprekken-gevoerd-niet-met-ons
Zelf geeft de PVV-bewindsvrouw aan geen vuiltje aan de lucht te zien. „Ik heb al gesprekken gevoerd. De sleutelpartijen zitten er niet negatief in.” Maar waar Faber die wijsheid vandaan haalt, weten CDA, JA21, FvD en SGP niet. Stuk voor stuk geven ze aan dat de asielminister daarover geen contact met ze heeft opgenomen.

’Geen contact met asielminister Faber’
„Nee, niet met ons”, zegt een CDA-woordvoerder. „Nope”, laat JA21-kopman Joost Eerdmans onomwonden weten. Volgens Thierry Baudet (FvD) heeft de PVV-fractie in de senaat wel verzoekjes uitgedaan bij ander fracties om voor de asielwetten te gaan stemmen. „Maar van regeringswege geen berichten ontvangen.” Ook een SGP-woordvoerder zegt dat Faber volgens hem geen contact met zijn partij heeft gehad.

Wat ongelofelijk vaag weer.....

Een twintigjarige Syriër uit Rotterdam is vrijdag aangehouden in Apeldoorn. De man wordt verdacht van deelname aan een terroristische organisatie en het voorbereiden van een terroristische aanslag.

De man kwam in beeld bij de Rotterdamse politie na een tip uit het buitenland. Hij is daarna gearresteerd door de Dienst Speciale Interventies.

Maandag is de man voorgeleid aan de rechter-commissaris in Rotterdam. Die heeft bepaald dat de hij veertien dagen langer blijft vastzitten.

De politie zegt op dit moment verder geen informatie te kunnen delen, omdat het onderzoek nog loopt.

Man (20) uit Rotterdam aangehouden voor voorbereiden terroristische aanslag | Misdaad | NU.nl

Gaan we nou werkelijk waar elke aanslag of misdaad van iemand met buitenlandse komaf hier posten om maar een beeld neer te zetten van die oh zo gevaarlijke asielzoekers? Lekker elkaar daarin opjutten en angst aanjagen ten opzichte van mensen uit een andere cultuur of met een andere religie? Volgens mij staat er in het nieuwsbericht helemaal niets over asielzoekers, dus is bovenstaand bericht off topic en framing.

Nicole123 schreef op 12-03-2025 om 10:22:

Gaan we nou werkelijk waar elke aanslag of misdaad van iemand met buitenlandse komaf hier posten om maar een beeld neer te zetten van die oh zo gevaarlijke asielzoekers? Lekker elkaar daarin opjutten en angst aanjagen ten opzichte van mensen uit een andere cultuur of met een andere religie? Volgens mij staat er in het nieuwsbericht helemaal niets over asielzoekers, dus is bovenstaand bericht off topic en framing.

Misschien heeft degene zich vergist, en had deze het willen plaatsen bij “opmerkelijk” of “ verschrikkelijk” nieuws.

Met asielzoekers heeft het (vooralsnog) weinig te maken inderdaad.

Zilver_gray schreef op 12-03-2025 om 11:19:

[..]

Misschien heeft degene zich vergist, en had deze het willen plaatsen bij “opmerkelijk” of “ verschrikkelijk” nieuws.

Met asielzoekers heeft het (vooralsnog) weinig te maken inderdaad.

Je hebt gelijk, dit had in verschrikkelijk nieuws moeten staan. Misschien kan het nog verplaatst worden? Ga het even vragen.

Als je zelfs een politicus als Bontenbal boos krijgt.....
https://www.telegraaf.nl/nieuws/479919738/stevige-waarschuwing-cda-voorman-bontenbal-aan-faber-ik-laat-mij-niet-piepelen

„Faber wil de Kamer klem zetten. Ik laat me daar niet door piepelen. Als de wetgeving niet in orde is, dan komt de wet er niet”, aldus de CDA-leider. Een belangrijke schakel in het aanvaren van de wetten van Faber is het CDA in de Eerste Kamer, die partij zal de minister mogelijk nodig hebben om een meerderheid te behalen. CDA-leider Bontenbal is niet te spreken over de gang van zaken en geeft de minister alvast een winstwaarschuwing. „Ik ga niet mijn handtekening zetten onder wetten die niet goed zijn. Ik voel me tamelijk geschoffeerd hoe fracties hier behandeld worden.”
„Ik voel nu al dat ik als Kamerlid mijn werk niet kan gaan doen. Alles wat de minister had moeten doen zoals wetgeving beter maken, heeft ze niet gedaan. Als uitvoeringsorganisaties zoals het COA, de politie, de IND en de Raad voor de Rechtspraak zulke grote vraagtekens plaatsen, dan stuur je dit niet naar de Kamer”, verzucht Bontenbal.

Oké, duidelijk, een vergissing kan gebeuren!

Als ik dan Faber vergelijk met Van der Burg, en hoe ze moeilijke wetsvoorstellen benaderen, dan deed Van der Burg dat een stuk effectiever.
Van der Burg heeft daadwerkelijk zijn wetsvoorstel voor de spreidingswet aangepast om een meerderheid te bereiken in beide Kamers. Faber komt niet verder dan beweren dat haar wetsvoorstel goed is.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/03/12/minister-faber-heeft-de-oppositie-nodig-maar-ze-is-nog-niet-van-plan-om-compromissen-te-sluiten-ik-neem-mijn-eigen-mening-serieus-a4886135

De enige strategie die Piri kon ontwaren, zo zei ze, was dat de PVV „bewust bezig is om het kabinet te laten vallen op asiel”. „Om vervolgens de schuld te geven aan het CDA en de SGP.” Daar ging de minister niet op in.

Dit had ik nog helemaal gemist, het hoger beroep tegen de dwangsom van 50.000 euro per dag dat er teveel mensen in Ter Apel zijn.

Hoe geloofwaardig is het dat het COA geen dwangsom nodig heeft om zich aan de vergunning te houden. Pas na de hoge dwangsom werden de aantallen asielzoekers in Ter Apel onder de 2000 gebracht. 8 april is de uitspraak.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/gemeente-westerwolde-en-coa-staan-voor-derde-keer-in-rechtszaal-ze-vechten-een-ruzie-uit-die-minister-faber-moet-oplossen/

"Wij vinden echt niet dat we een prikkel nodig hebben, want we werken ons al een slag in de ronde en we kunnen ook niet makkelijker mensen uitplaatsen", reageert COA-bestuursvoorzitter Milo Schoenmaker. Hij stelt dat het COA afhankelijk is van externe factoren en dat een dwangsom geen oplossing biedt.

Nieuwe Oostenrijkse regering zet onmiddellijk gezinshereniging voor migranten stop

De nieuwe Oostenrijkse regering heeft woensdag aangekondigd dat de procedures voor gezinshereniging voor migranten per direct worden stopgezet, omdat het land niet langer in staat is om nieuwkomers adequaat op te vangen. De maatregel is tijdelijk en bedoeld om ervoor te zorgen dat de migranten die al in het land zijn beter geïntegreerd kunnen worden, zei kanselier Christian Stocker van de conservatieve Oostenrijkse Volkspartij.

Oostenrijk heeft beperkte capacitei­ten, en daarom hebben we besloten verdere overbelas­ting te voorkomen

De regering heeft de EU al geïnformeerd over de nieuwe maatregelen. Ze weigerde te zeggen hoe lang de stop op gezinshereniging van kracht zal blijven. “Sinds de zomer van vorig jaar zijn we erin geslaagd de gezinshereniging aanzienlijk te verminderen,” zei minister van Binnenlandse Zaken Gerhard Karner. “Nu creëren we de juridische basis om ervoor te zorgen dat deze stop duurzaam is.”
Nieuwe Oostenrijkse regering zet onmiddellijk gezinshereniging voor migranten stop | Buitenland | hln.be

Gek dat dat in dat land zonder problemen kan. In Nederland horen we toch altijd: " mag niet van Brussel ".

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.